رفتن به مطلب

طراحی بهترین ایستگاه‌های اتوبوس در سنگاپور


ارسال های توصیه شده

برخلاف ایستگاه‌های اتوبوس در آمریکا که به خاطر وضعیت بدشان معروف‌اند-علیرغم تلاش‌های مردمی که برای بهبودشان صورت می‌گیرد- ایستگاه‌های اتوبوس در سنگاپور واقعا زیبا و مناسب هستند. در یک و نیم‌ سالی که من آنجا سکونت داشتم به ایستگاهی برنخوردم که صندلی و سقف (که برای آب‌وهوای استوایی و باران‌های شدید آن کاملا ضروری است) نداشته باشد؛ اما بهرحال همچنان ایستگاه‌های اتوبوس مکان‌های خسته‌کننده‌ای هستند که هیچکس دوست ندارد وقت زیادی در آن بگذراند.

x2v4wxqbqb3uj902cqu.jpg

 

چه میشد اگر ایستگاه‌اتوبوس جایی می‌بود که واقعا شما مایل می‌بودید مرتبا در آن وقت بگذرانید؟ این پرسشی است که دفتر معماری سنگاپوری DP می‌خواهد به آن پاسخ دهد. سی چی هانگ، مدیر این دفتر می‌گوید: «ما خواستیم مکان معمولی‌ای را که به ما سپرده شده بود را بازطراحی کنیم.»

 

حالا DP با همکاری نهادهای متنوع دولتی، ایستگاه اتوبوسی در جورانگ، ناحیه‌ای در جنوب غرب سنگاپور احداث کرده که دارای عناصر مشترکی با کافه، پارک یا اتاق پذیرایی خود شماست.

n611lgtzjk3n8epvve4.jpg

 

این ایستگاه دارای صندلی کافی، یک قفسه کتاب که برای همه‌ی سنین کتاب دارد، پارکینگ دوچرخه، یک تاب، یک اثر هنری از یک هنرمند محلی و یک پشت‌بام سبز با یک درخت کوچک می‌باشد.

 

همچنین فضای ایستگاه کاملاً آنلاین است؛ یعنی علاوه بر کتاب‌های کاغذی که موجود است کاربران می‌توانند با اسکن کردن یک کد QR از کتابخانه‌ی ملی کتاب دانلود کنند، تلفن‌های همراهشان را شارژ کنند و با استفاده از صفحه‌ی نمایش تعاملی مسیرهای اتوبوس‌رانی و زمان‌بندی هرکدام را مشاهده کنند. این صفحه‌نمایش‌ها اطلاعاتی نظیر وضعیت آب‌وهوا، اخبار و اتفاقات محلی را هم نشان می‌دهند. پنل‌های خورشیدی انرژی موردنیاز ایستگاه را تأمین می‌کنند.

 

انتخاب منطقه‌ی جورانگ برای ساخت این ایستگاه اتوبوس تصادفی نبوده است. دولت سنگاپور این منطقه را به‌عنوان پایلوت برای طرح هوشندسازی که در سال ۲۰۱۴ آغاز شده انتخاب کرده است. هدف از این طرح این است که سنگاپور را به «ملتی هوشمند» تبدیل کند. فناوری‌هایی که در این طرح تاکنون به‌کاررفته است شامل خودروهای بدون راننده، چراغ‌هایی که نسبت به حرکت حساس هستند و روشن و تاریک می‌شوند و سیستم خودکاری که پر شدن سطل‌های زباله را هشدار می‌دهد، می‌شود.

hvhdm50058ejzmvwv775.jpg

 

این ایستگاه شش ماه است که مورد بهره‌برداری قرارگرفته است و دولت قرار است در شش ماه آینده بر اساس بازخوردی که از شهروندان دریافت می‌کند در مورد اینکه کدام‌یک از امکانات این ایستگاه در سایر ایستگاه‌ها هم راه‌اندازی شوند تصمیم‌گیری کند.

 

یکی از محبوب‌ترین امکانات ایستگاه تاکنون امکان شارژ تلفن همراه بوده است. علاوه بر آن صفحه‌نمایش تعاملی هم موردتوجه مسافران بوده است.

 

مدیر DP امیدوار است دفترش فرصت طراحی ایستگاه‌های بیشتری داشته باشد. وی در همین زمینه می‌گوید: «ما می‌خواهیم انتظار برای اتوبوس به تجربه‌ای لذت‌بخش و غنی تبدیل شود.»

 

منبع: رویدادهای معماری

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...