رفتن به مطلب

تغییرات اقلیمی دلیل افزایش تنوع گونه ای اسب ها


ارسال های توصیه شده

جدیدترین نتایج مطالعات دیرینه شناسان اسپانیایی و آرژانتینی نشان داده است تغییرات محیط زیست و اکوسیستم منجر به تکامل اسب ها در طول 20 میلیون سال گذشته شده است.

 

 

به گزارش ساینس دیلی این تیم 140 گونه از اسب ها را که بیشتر آنها منقرض شده اند مورد بررسی قرار داده است. نتایج این بررسی نظریه های کلاسیک تکاملی اسب ها را که موفقیت شان را مربوط به سازگاری در طول زمان در پاسخ به گسترش مراتع در حدود 18 میلیون سال گذشته می داند، به چالش کشاند.

 

 

" از دید نظریه کلاسیک، با پدید آمدن مراتع، اسب ها توانستند سریعتر تکامل پیدا کنند و توسعه دندان که در برابر ساییدگی های قوی، مقاوم تر بودند، در نتیجه استفاده از یک رژیم غذایی چمنی اتفاق افتاده است. اسب ها همچنین با هضم موادغذایی بی کیفیت و به عنوان یک استراتژی حفاظتی در برابر شکارچیان در این زیستگاههای باز، بزرگتر نیز شدند".

 

 

اما آیا انداره بدن و دندان در تسریع فرایند تکامل تاثیرگذار بوده است؟ به نظر می رسد که این عوامل تاثیری در تسریع فرایند تکامل نداشتند. با توجه به نتایج پژوهش های جدید، احتمالا این تغییرات تکاملی آهسته تر از آنچه که قبلا فرض می شده اتفاق می افتد.

 

 

در واقع کانتاپیدرا و همکارانش نشان دادند که همه این گونه های تازه تکامل یافته از اسب ها، از نظر اکولوژیکی بسیار شبیه به هم بودند.

 

 

در نتیجه، نتایج جدید به نقش عوامل خارجی، مانند افزایش ناهمگنی محیط زیست به عنوان نیروی اصلی فرایند تکاملی اسب ها اشاره می کنند.

36513_249.jpg

مانوئل هرناندز از دانشگاه مادرید اشاره می کند که" تغییرات محیطی می تواند تکه های زیستگاهی بیشتری در موزاییک اکوسیستم ایجاد کند که در این تکه ها، جمعیت اسب ها در یک محیط ایزوله با نیازها و سازگاری های مشابه، می توانند تکامل یابند که این امر منجر به ایجاد گونه های مختلف با ظاهر مشابه می گردد".

 

 

خوزه لوییس پرادو از دانشگاه بوینس آیرس نیز اشاره می کند "این نظریه احتمالا در اکوسیستم هایی با ذخایر بالای انرژی و بیوماس امکان پذیر بوده، زیرا درغیر اینصورت، گونه های بسیار مشابه در یک رقابت تنگاتگ بایکدیگر قرار می گرفتند، تا بتوانند زنده بمانند".

 

 

ماریا ترزا آلبرد از موزه علوم طبیعی مادرید نیز بابر این باور است که" تنوع بخشی اسب ها دو بار دیگر نیز در پی تغییرات سطح دریا در 11 و 4 میلیون سال گذشته صورت گرفته است که منجر به مهاجرت اسب ها از شمال آمریکا به اوراسیا و آفریقا شده است.

 

 

وی همچنین تغییرات محیطی را از عوامل افزایش تنوع گونه ای اسب ها دانست.

 

مترجم: منصوره محمدی (کارشناس ارشد محیط زیست)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...