رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

بوی بد بین انگشتان دست و پای نوزادان به علت رشد قارچ می‌باشد که تظاهر آن به شکل پرزهای سفیدرنگ می‌باشد. والدین باید این قارچ‌ها و محیط رشد آنها در بدن نوزاد را بشناسند و نسبت به برطرف کردن آن‌ها اقدام کنند.

همان طور که می دانید بسیاری از میکروارگانیسم هایی که با چشم دیده نمی‌شوند، در اطراف ما وجود دارند.

این میکروارگانیسم ها روی بدن انسان‌ها می‌نشینند و در انسان سالمی که قدرت دفاعی بالایی دارد مشکلی را ایجاد نمی‌کنند، اما گاهی اوقات، اوضاع کمی فرق می‌کند و هنگامی که این موجودات ریز روی بدنی که محیط مناسبی برای رشد آن‌ها دارد، می‌نشینند و ایجاد عفونت می‌کنند.

این محیط مناسب شامل محیط گرم و مرطوب و تاریک و دور از جریان هوا می باشد، مثل بین انگشتان دست و پای نوزاد. دهان نوزاد و محل پوشیدن پوشک نیز یکی دیگر از این محیط‌ها می‌باشد.

معمولا افرادی که به تازگی مسئولیت مادر و یا پدر بودن را تجربه می‌کنند، قارچ بین انگشتان دست و پای نوزادان خود را نمی‌شناسند و از آن به عنوان پوسته بین انگشتان یاد می‌کنند که بوی بدی می‌دهد. در حقیقت بوی بد بین انگشتان نوزادان به علت رشد و تکثیر قارچ می‌باشد که تظاهر آن به شکل پوسته های سفیدرنگ می‌باشد.

والدین باید این قارچ‌ها و محیط‌های رشد آن در بدن نوزاد را بشناسند و نسبت به برطرف کردن آن‌ها اقدام کنند.

اگر قارچی بین انگشتان دست و پای نوزاد به وجود بیاید و مادر متوجه آن نشود، ممکن است نوزاد دست خود را وارد دهان خود کند و این قارچ وارد محیط دهان و از آن وارد گلو و مری و سیستم گوارشی شود و برفک دهان نوزاد را ایجاد کند.

اگر برای بثورات پوشک کودک خود از کرم‌های ضد قارچ استفاده کردید و نتیجه ای نگرفتید، توصیه می‌شود که نوع پوشک کودک خود را عوض کنید، زیرا برخی از کودکان به مواد برخی پوشک‌ها حساسیت دارند، بدون آنکه عفونت قارچی وجود داشته باشد

ofonat-gharchi.jpg

[h=2]راه‌های غلبه بر عفونت‌های قارچی کودکان[/h] ۱- بثورات پوستی ناشی از پوشک: یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین قسمت بدن نوزاد که محیط مناسبی را برای رشد و تکثیر قارچ‌ها ایجاد می‌کند، محلی است که پوشک بسته می‌شود. اگر بثورات پوستی در این محل بیش از دو روز طول بکشد و هاله‌های قرمز رنگی را در این محل ایجاد کند، باید به قارچی بودن این عفونت گمان برد.

در این حالت توصیه می‌شود که از پاک کردن محل ادرار و مدفوع کودک با دستمال مرطوب خودداری کنید و آن را با آب گرم و صابون شستشو دهید و سپس با دستمال تمیز کاملا محل را خشک کنید.

توجه کنید که صابون مخصوص کودک باشد و ترکیبات آنتی باکتریال نداشته باشد. هم چنین توصیه می‌شود که هر چند روز چند مرتبه پای کودک را با وسیله‌ای مانند سشوار خشک کنید. زود به زود پوشک او را تعویض کنید تا رطوبت ناشی از ادرار، سبب سوزش بیشتر پوست او و قرمزی پوستش نشود.

برفک دهان نوزاد

۲- برفک دهان نوزادان و کودکان: قارچ کاندیدا آلبیکانس می‌تواند وارد دهان نوزادان شود و لایه سفیدرنگی را (معروف به برفک دهان) بر روی زبان و قسمت‌های داخلی گونه‌ها، ناحیه گلوی نوزاد ایجاد کند.

در صورت مشاهده سفیدی‌های غیر طبیعی در مناطقی که ذکر شد، حتما کودک را نزد پزشک اطفال ببرید.

۳- قارچ بین انگشتان: قارچ کاندیدا می‌تواند در بین انگشتان و زیر ناخن و اطراف آن در بین چین‌های کف دست ایجاد شود و با بردن دست به سمت دهان، این قارچ وارد دهان نوزاد شود.

برای غلبه بر این عفونت حتما روزی حداقل یک مرتبه دست‌های کودک خود را بشویید و مناطق بین انگشتان و چین‌های کف دست را از قارچ پاک کنید و دست‌های او را خشک و تمیز نگه دارید. اگر این عفونت پیشرفته باشد، می‌توانید از پماد‌های ضد قارچ با تجویز پزشک استفاده کنید.

۴- عفونت قارچی در دوره شیردهی: ممکن است مادری در دوران شیردهی به عفونت قارچی مبتلا شود و نگران انتقال این عفونت به کودک خود باشد. مادر در این وضعیت باید به پزشک مراجعه کند تا عفونت را از بین ببرد. علاوه بر این می‌تواند با رعایت رژیم غذایی که در آن موادغذایی مانند ماست و سیر می‌باشد، هر چه سریع‌تر بر عفونت قارچی غلبه کند.

علاوه بر این مادر باید از سایر محصولات لبنی غیر از ماست اجتناب کند، زیرا قند موجود در این محصولات به رشد هر چه بیشتر قارچ‌ها می انجامد و روند درمان عفونت قارچ را به تأخیر می‌اندازد. مصرف قندهای ساده نیز در این شرایط کمتر توصیه می‌شود.

منبع تبیان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...