رفتن به مطلب

همه آنچه باید درباره معدن قیر بدانید


ارسال های توصیه شده

22222.jpg

 

قیر از تمدن بشر قدمت بیشتری دارد. اگرچه اکنون در جاده‌ها و محصولات در پالایشگاه‌های بزرگ، پیچیده و مدرن همراه شده است، قیر طبیعی خیلی پیشتر از این در میان صحراهای شنی سرزمین‌های عربی یافت شده بود.

 

 

قیر طبیعی و نفت سنگین با نفت سبک، در ویسکوزیته بالا (مقاومت در برابر جریان) در دمای مخزن، تراکم بالا و محتویات مانند نیتروژن، اکسیژن، ترکیبات گوگرد و آلاینده‌های فلزات سنگین تفاوت دارند. آن‌ها شبیه نفت سبک پالایش شده هستند.بیشتر نفت سنگین در لبه‌های حوضه زمین شناسی یافت شده و تصور می‌شود باقیمانده نفت سبک سابق است که جرم مولوکولی اجزای آن توسط باکتری، شستشوی آب و تبخیر تنزل یافته است.

 

 

قیر طبیعی خصوصیات نفت سنگین را شامل می‌شود اما متراکم‌تر و چسبناک‌تر است. قیر طبیعی همان نفت است که ویسکوزیته آن بالاتر از 10000CP است.

 

 

آسفالت طبیعی (یا قبر)، نشت نفت و نفت مایع در خاورمیانه، مخصوصا در رشته کوه زاگرس، نشان از گستردگی فراوان دارد.

 

 

مردمان باستان شمال عراق، جنوب غربی ایران و نواحی دریای مرده از قیر طبیعی بطور گسترده استفاده می‌کردند. شواهد این استفاده‌های پیشین به تازگی در صحرای سوریه به ثبت رسیده است.

 

 

منابع قیر طبیعی در بسیاری از کشورها گزارش شده است اما بخصوص در مقادبر بسیار زیاد در کانادا یافت شده است، ذخایر بزرگ دیگر را قزاقستان و روسیه دارا می‌باشند. ذخیره نفت زمین بیشتر از ۲ تریلیون بشکه (۳۲۰ میلیارد متر مکعب) تخمین زده شده که ذخایر کشف نشده را هم شامل می‌شود. دخایر کشف شده از قیر تقریبا ۱۰۰ میلیارد بشکه است و ذخایر قیر طبیعی 249.67Gbbl در زمین تخمین زده شده که ۷۰/۶ درصد آن در آلبرتای کاناداست.

 

 

در سال‌های اخیر ایران به صادرکننده اصلی گیلسونات (آسفالت طبیعی) به هند، چین و دیگر کشورهای منطقه شده است. ایران دارای برخی از معادن غنی گیلسونات است که در صنایع شامل ساخت و ساز جاده‌ها، صنایع رنگ، پولیش و عایق مخازن، لوله و فالب استفاده می‌شود.

 

 

گیلسونات

 

 

برای سخت کردن محصولات نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و براختی به شکل پودر در می‌آید.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...