رفتن به مطلب

کشف قدیمی‌ترین ذخیره آب در زمین


ارسال های توصیه شده

دانشمندان قدیمی‌ترین مخزن آب شناخته شده در زمین را در برکه‌ای باستانی در کانادا کشف کردند که دست‌کم دو میلیارد سال قدمت دارد.

8xnjv5orspq5shtsjud.jpg

 

براساس گزارش BBC به نقل از همشهری، بخش اول این منبع قدیمی آب در سال ۲۰۱۳ در معدن کید در اونتاریوی کانادا کشف شد و در آن سال قدمت آن ۱٫۵ میلیارد سال تخمین زده شد،‌ اما بررسی‌های بیشتر این منطقه منبعی قدیمی‌تر از آب را آشکار ساخته‌ است. کشف اولیه این مایع باستانی در سال ۲۰۱۳ در عمق ۲٫۴ کیلومتری در تونلی زیرزمینی یک تونل رخ داد،‌ اما این معدن که با داشتن عمقی برابر ۳٫۱ کیلومتر عمیق‌ترین معدن فلزی جهان به شمار می‌رود،‌ فرصتی برای حفاری بیشتر را در اختیار دانشمندان قرار داد.

 

منبع آب جدید در عمق سه کیلومتری معدن کشف شده‌ است و حجم آن بیشتر از حد تصور است. آب‌های روی زمینی معمولا نسبت به آب‌های زیرزمینی با سرعت بیشتری در جریانند، اما آب کشف شده در معدن جدید با سرعتی دور از انتظار، دو لیتر در دقیقه در جریان است. محققان با بررسی گاز‌های حل شده در این منبع آب زیرزمینی، گازهایی مانند هلیوم،‌ نئون، آرگون و زنون توانستند قدمت آن را به دست‌کم دو میلیارد سال پیش نسبت بدهند و آن را به عنوان قدیمی‌ترین منبع آبی در زمین معرفی کنند.

xi1qtewqfq5kc60kn5dj.jpg

 

در پژوهشی که در ماه اکتبر منتشر شد،‌ بررسی محتوای سولفاتی آب در عمق ۲٫۴ کیلومتری پدیده ای جالب توجه را آشکار ساخت، اینکه سولفات در واکنشی شیمیایی میان آب و سنگ ایجاد می‌شود و حاصل رسوب از آب‌های سطحی زمین نیست. این به آن معنی است که وضعیت ژئوشیمیایی در این استخرهای باستانی که از آب‌های سطح زمین جدا مانده‌اند، به شکلی است که به صورت مستقل توانایی شکل‌دادن به حیات میکروبی و ایجاد اکوسیستمی زیرزمینی با امکان بقا برای میلیاردها سال را داشته‌اند.

 

منبع: سایت بیگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...