رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

دمای فرایندی بالا و ساختار ویژه بویلرهای نیروگاه ها به همراه نیاز به کاهش میزان اتلاف حرارت از سطح وسیع آن ها و جلوگیری از کندانس شدن بخار، باعث شده که عایق کاری حرارتی بویلرها در صنعت اجتناب ناپذیر باشد.

 

اهداف عایق کاری حرارتی بویلرها

 

- جلوگیری از کندانس شدن بخار

- کاهش اتلاف حرارت و افزایش کارایی بویلر

- محافظت در برابر تماس افراد با سطح داغ بویلر از طریق عایق کاری و کاهش دمای سطح

- جلوگیری از گرم شدن هوای درون اتاقک بویلر که باعث می شود محیط کار بهتری فراهم شود.

- از دیگر مزایای عایق کاری حرارتی تجهیزات صنعتی می توان به کنترل دمای فرایند، جلوگیری از یخ زدگی و تخریب تجهیزات و عایق کاری صوتی و ضد حریق آن ها (در صورتی که از عایق مثل عایق صوتی حرارتی و ضد حریق پشم سنگ استفاده شود)، اشاره کرد.

 

عایق پشم سنگ پتویی و تخته ای

 

به دلیل دمای فرایندی بالای بویلرها، چندین لایه از عایق برای عایق کاری بهینه ی آن ها لازم است که البته تعداد این لایه ها به شرایط و نوع بویلر وابسته است.

عایق های پشم سنگ تخته ای و پشم سنگ پتویی مناسب برای عایق کاری بویلرها می باشند. لایه درونی عایق حرارتی می تواند پشم سنگ پتویی دوخته شده با تورسیمی باشد و لایه های بیرونی پشم سنگ تخته ای و یا همان پشم سنگ پتویی.

موادی که برای عایق کاری استفاده می شوند باید انعطاف پذیر باشند تا تمام فضاهای خالی که باعث ایجاد پل حرارتی می شوند را بپوشانند. نصب عایق پشم سنگ پتویی بر روی سطوح افقی و استوانه ای بویلر آسان است و می توان آن را به کمک تسمه محکم کرد.

عایق حرارتی پشم سنگ غیر قابل احتراق می باشد و قابلیت سرویس دهی در دماهای بالا را دارد. در رنج دمایی وسیع ضریب انتقال حرارت هدایتی آن تغییرات کمی می کند.

بهتر است که بین لایه های عایق یک فوم آلومینیومی خالص قرار داده شود تا از اتلاف حرارت از طریق تابش در درون لایه ها جلوگیری شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

بویلر و یا دیگ بخار یک مخزن تحت فشار می باشد که در آن سیال عامل (معمولا آب) گرم و به دمای مناسب رسانده می شود (معمولا به نقطه جوش سیال). از این سیال در فرایندهای دیگر در صنعت استفاده می شود.

 

بویلرها معمولا به سه دسته تقسیم می شوند:

- بویلر بخار (برای تولید بخار آب)

- بویلر آب گرم (گرم کردن آب تا دمای مورد نظر)

- بویلر روغن داغ

 

سیال خروجی از بویلرها در مصارف مختلفی از جمله تولید برق، گرمایش محیط، حرکت لوکوموتیو و ... کاربرد دارد.

از بویلرها در صنایع مختلفی استفاده می شود از جمله می توان نیروگاه های تولید برق، پالایشگاه ها، صنایع شیمیایی و پتروشیمی، کارخانجات تولید سیمان، صنایع آسفالت، بیمارستان ها، ساختمان ها و گلخانه ها را نام برد.

 

بویلرها تجهیزات صنعتی می باشند که برای گرم کردن سیالات در شرایط عملیاتی دما و فشار بالا استفاده می شوند و اتلاف حرارت زیادی دارند. به همین دلیل همواره باید به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از اتلاف حرارت و کاهش مصرف انرژی بویلرها بود. بهینه سازی مصرف انرژی در بویلرها به روش های مختلفی امکان پذیر است، از جمله:

- عایق کاری حرارتی مخازن ذخیره آب داغ، روغن داغ و سوخت

- پیش گرم کردن هوای احتراق به کمک گرمای اتلافی

- بکار بردن فن های جریان متغیر در بویلرهای با ظرفیت بالا

- استفاده از مواد زائد و زباله ها به عنوان سوخت (درصورت وجود امکانات و مجوز لازم)، استفاده از زباله ها باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه ها می شود.

- تمیز کردن به موقع مشعل ها، نازل ها، صافی ها و سایر اجزاء بویلر

 

 

پشم سنگ، عایق حرارتی مناسب عایقکاری بویلرها

 

عایق پشم سنگ یک عایق حرارتی با راندمان عملیاتی بالا و ضریب انتقال حرارت بسیار پایین می باشد که از آن در صنایع به منظور عایق کاری تجهیزات مختلف صنعتی از جمله بویلرها استفاده می شود.

پشم سنگ علاوه بر اینکه عایق حرارتی بسیار خوبی می باشد یک عایق ضد حریق نیز هست و مقاومت بالایی در برابر آتش دارد که این موجب حفاظت از تجهیزات صنعتی در برابر آتش سوزی می شود.

از دیگر مزایای پشم سنگ طول عمر بالای آن است، طول عمری برابر با طول عمر تجهیزات صنعتی، که این ویژگی را نباید نادیده گرفت.

به همین دلیل از عایق حرارتی پشم سنگ در بسیار از صنایع جهت عایق کاری بویلرها و تجهیزات صنعتی استفاده می شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...