iranmct 55 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 آذر، ۱۳۹۵ نویسنده : دکترسیدرضاآقاسیدحسینی تیم مشاوران مدیریت ایران خدمت به مشتری Customer Service عنصر کلیدی در حفظ و جذب مشتری است، اما هیچکس نمیتواند ادعا کند که میتواند تمام عناصر موردنیاز برای خدمت به مشتری در یک مقاله یا کتاب آورد. به تعداد آدمهای روی کره زمین، روش برای جذب افراد و ارائه خدمات وجود دارد، اما باید به عوامل عمومی خدمت به مشتری توجه نمود تا اکثریت مشتریان را شامل گردد. پس برای جذب مشتری نیاز به طراحی “خدمت به مشتری” مناسب و با کیفیت است. این خدمت به مشتری باید بتواند انتظارات مشتری را تامین نموده و در مقابل خدمات ارائهشده از سوی رقبا نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. نتایج تحقیقات Acumen Research Group در بین ۱۰۰۰ مشتری بانک و خدمات تلفن همراه نشان میدهد که چه عواملی موجب وفاداری و چه عواملی موجب گریز مشتری از شرکت میگردد. ۴۳% از پاسخدهندگان، به علت برخورد بد کارکنان، دیگر هرگز از خدمات آن سازمان استفاده نکردهاند و ۳۰% از پاسخدهندگان ، به علت آنکه سازمان مشتریان خود را یک دارایی با ارزش قلم داد نمینمودند، موجب ترک مشتری شده بودند. در نتیجه این مشتریان سرمایه خود را بهجای دیگری منتقل نموده بودند. خدمت به مشتری مناسب ، موجب ” ایجاد حس خاص بودن” در مشتری میگردد ، که این سبب بازگشت مشتری به خرید مجدد شده خواهد بود، از سوی دیگر مشتری سعی به معرفی برند و محصولات شما به دیگران خواهد داشت. نکات اساسی خدمت به مشتری ۱- مشخص کنید که پیشنهاد شما ، بهترین پیشنهاد است. بررسی رقیب . با بررسی رقبا به جمعآوری اطلاعات در خصوص نحوه تعامل آنان با مشتریانشان پی ببرید . فهرستی از خدمات موجود بازار خدمت به مشتری خود با خدمات ارائهشده از سوی رقبا مقایسه نمایید. چه چیزی بهتری میتوانید ارائه نماید ؟ حتما چیزهایی برای بهبود و ارائه منحصربهفرد وجود دارد. فهرستی از ایدههای خدمت به مشتری را فراهم نمایید. دقت نمایید : کاهش قیمت محصول جز ، خدمت به مشتری نیست. ۲- لیست خدمت به مشتری را تحلیل نمایید. با کمک یک مشاور لیست خدمات مدنظر برای مشتری را بررسی نمایید. این بررسی باید دقیق و بر اساس منابع مالی و انسانی در دسترس باشد. آیا قادرید تا چنین خدماتی را پیش از رقبا ارائه نمایید؟ به یاد داشته باشید ، خدماتی را انتخاب نکنید که همواره قادر به ارائه آن نباشید و یا با نقصان ارائه گردد. یک خدمت یا کامل ارائه میشود و یا اصلا ارائه نمیشود. ارائه دائم خدمت ، باید به نوعی گارانتی شده باشد. کلمه “بعضی وقتها / گاه ” پیش از معرفی هر نوع خدمتی به معنای نقصان در خدمترسانی است. مثلا در یک آژانس مسافرتی : ما همیشه ماشین داریم، اما بعضی وقتها که باران میبارد ، تعدادشان بسیار کم میشود. ۳- چند تا از ایدههای خدمت به مشتری را انتخاب و تمرینش کنید. منظور این نیست که چند تا ایده را انتخاب کنی و فقط اجرایش کنی ، بلکه مهم است که مشتریان هم بدانند شما در حال اجرای آن هستید.پس در مورد آن در تبلیغات باید توضیح ارائه گردد. برای کسب دانش تبلیغات با یک مشاور تبلیغات مشورت نمایید. ۴- فعال باشید و همواره در جستجوی ایدههای جدید خدمت به مشتری باشید. اگر برندهای معتبر جهانی (به خصوص در حوزه خدمات بانکی ، آژانس خدمات هوایی و بیمه) را موردبررسی قرار دهید ، خواهید دید که هرگز به دنبال کپی کردن خدمات رقبا نیستند و حتما تفاوتهایی در خدماتشان وجود دارد ، حتی با بررسی جدی شکایت گزارششده ، به تولید خدمت جدید دست میابند. گوش دادن به مشتری کلید موفقیت است. از هر مجرایی به دنبال کسب اطلاعات از مشتری باشید. خدمت به مشتری مناسب ، خدمتی است که منطبق با نیاز مشتری باشد. کشورهایی که به دنبال سرمایهگذاری و فرهنگسازی برای ارائه خدمات مناسب به مشتری نیستند و فقط بر تولید و عرضه تمرکز داشتهاند ، حتما مشتریانشان به دنبال خرید محصولات خارجی رفتهاند. منبع : iranmct 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده