رفتن به مطلب

جزییات سفر ثروتمندترین زن روسیه به ایران


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=1]جزییات سفر ثروتمندترین زن روسیه به ایران[/h]

57391586.jpg «یلنا باتورینا» ثروتمندترین زن روسیه و 1577اُمین میلیاردر دنیا است که حدود یک ماه پیش به همراه همسرش با هواپیمای شخصی و در سکوت خبری، به ایران سفر کرد. انتشار تصاویری از او درحالی که چادر گلدار به سر کرده و در حرم امام رضا (ع) ایستاده، رسانه‌ها را متوجه‌ سفر این بازرگان به ایران کرد و پرسش‌هایی درباره‌ی انگیزه‌ی او از این مسافرت به‌وجود آورد.

گریگور قضاریان، راهنمای «یلنا باتورینا» و همراهانش در ایران بود که درباره‌ی جزییات و انگیزه‌ی سفر این گروه با ایسنا گفت‌وگو کرد. به گفته‌ی او، سفر این میلیاردر روسی به ایران، نزدیک به هشت روز طول کشید که در این مدت هیچ دیداری با مقامات رسمی یا گروه‌های تجاری و یا حتی پروژه‌های اقتصادی در ایران صورت نگرفت.

او تاکید کرد: انگیزه‌ی سفر خانم یلنا که به اتفاق همسرش و سه نفر از دوستانشان به ایران صورت گرفت، کاملا "توریستی" و هدف آن‌ها صرفا آشنایی با تمدن کهن ایران باستان و اسلامی بود.

قضاریان در توضیحات بیشتری اظهار کرد: باتورینا و همراهانش با هواپیمای شخصی‌ به ایران سفر کردند و در طول یک هفته، جاذبه‌های شهرهایی چون تهران، کاشان، ابیانه، اصفهان، شیراز، یزد و مشهد را دیدند.

وی افزود: آنچه برای آن‌ها بیشتر از همه اهمیت داشت، آشنایی با تاریخ و تمدن ایران بود. به هر حال اگر کمی درباره‌ی موقعیت این اشخاص آشنایی داشته باشید حتما این تصور پیش می‌آید که علاقه‌مندی آن‌ها به بخش‌های تجاری یا پروژه‌های اقتصادی و یا حتی زندگی مدرن مردم ایران باید بیشتر باشد، درحالی‌که این‌طور نبود. آن‌ها می‌خواستند از تاریخ ایران بیشتر بدانند و با معماری ایرانی ـ اسلامی آشنا شوند.

در نظر باتورینا و همراهانش همانند همه گردشگران خارجی دیگر، "مهمان‌نوازی ایرانی‌ها" نکته قایل تأمل این سفر بوده است، این موضوعی بود که راهنمای تور آن‌ها یادآور شد و و در ادامه‌ی آن گفت: فضای ایران به نظر این گردشگران برخلاف آن‌چه قبلا شنیده بودند، معتدل بود. آن‌ها ایران را با ذهنیت مثبت ترک کردند، حتی یکی از این گردشگران که استاد دانشگاهی در روسیه بود و در طول سفر عکاس‌های حرفه‌ای‌تری می‌گرفت، قصد دارد نمایشگاهی از عکس‌های ایران در روسیه برپا کند.

به گفته‌ی قضاریان، هیچ یک از این پنج گردشگر تا کنون به ایران سفر نکرده بودند و این نخستین تجربه‌شان بود، هرچند آن‌ها به بیشتر کشورهای اسلامی منطقه رفته بودند و تمایل داشتند ایران را که به نسبت تمدن قدیمی‌تری دارد، ببینند. مسیر سفرشان هم به انتخاب خودشان تعیین شده بود.

او درباره‌ی سفر این گروه به مشهد و دیدار از حرم امام رضا (ع) نیز اظهار کرد: ما تقریبا یک نیم روز در مشهد بودیم و در این مدت فقط به حرم امام رضا (ع) رفتیم، خانم یلنا و همراهانش به معماری اسلامی و فرهنگ شیعه بسیار علاقه داشتند و دیدار از حرم نیز برای‌شان قابل توجه بود. آن‌ها پس از دیدن مشهد با هواپیمای شخصی‌شان ایران را ترک کردند.

این راهنمای تور، «یلنا باتورینا» و همراهانش را ثروتمندانی متفاوت دانست و افزود: تور آن‌ها VIP محسوب می‌شد اما از آنجایی که در کشور ما مکانیزمی برای این تورها و همچنین شرایط خدمات‌دهی به گردشگران میلیاردر تعریف نشده است، این تور با ساده‌ترین امکانات موجود، البته با درنظر گرفتن کیفیت خدمات، برگزار شد. هر چند آن‌ها به هیچ‌وجه سخت‌گیری یا توقعی نداشتند و به این قضیه اصلا اهمیتی نمی‌دادند و با وجود برخی کاستی‌ها بویژه در برخی فرودگاه‌ها، با متانت و شخصیت برخورد می‌کردند، چون در این سفر آشنایی با تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران برای‌شان بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت داشت.

57393189.jpg

باتورینا که صاحب یکی از معتبرترین شرکت‌های ساخت و ساز در روسیه و مالک زنجیره‌ای از هتل‌ها در سراسر جهان است، همچنان ثروتمندترین زن روسیه به شمار می‌آید. مجله "فوربس" از سال ۲۰۰۹ میلادی تا کنون، او را ثروتمندترین زن روسیه شناخته. این مجله در فهرست منتشر شده در اپریل ۲۰۱۶، نیز باتورینا را ۱۵۷۷ اُمین میلیاردر دنیا معرفی کرده است.

باتورینا که در کشورش به عنوان یک کارآفرین خودساخته شناخته می‌شود، از جمله میلیاردرهایی است که ثروتش را خودش به‌دست آورده. او پیش از آن‌که به دانشگاه برود و تجارت‌اش را راه بیاندازد، کارش را از کارخانه‌ای که والدینش در آن کار می‌کردند، آغاز کرد. یوری شوریکوف ـ همسر باتورینا ـ که در سفر به ایران همراهی‌اش کرده، در فاصله سال‌های۱۹۹۲-۲۰۱۰ شهردار مسکو بود و درحال حاضر شریک او در کسب و کارش به‌شمار می‌آید.

انتهای پیام

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...