رفتن به مطلب

بهینه سازی مصرف انرژی


ارسال های توصیه شده

یکی از مواردی که در هنگام طراحی ساختمان ها باید به آن ها توجه کرد بهینه سازی مصرف انرژی می باشد. با این کار می توان هم آسایش حرارتی لازم را برای ساکنان ساختمان فراهم کرد و هم در مصرف انرژی ساختمان صرفه جویی کرد.

 

قسمت هایی که باید در هنگام ساخت ساختمان به آن ها توجه کرد شامل موارد زیر می باشد:

 

دیوارها

حدود 35% از انرژی ساختمان توسط دیوارها هدر می رود. در زمستان گرما از طریق این دیوارها و به وسیله ی انتقال حرارت هدایتی به بیرون منتقل می شود و در تابستان ها برعکس به دلیل خنک تر بودن دمای داخل ساختمان گرما از بیرون به درون ساختمان منتقل می شود و باعث گرم شدن هوا می شود که سبب می شود انرژی بیشتری برای خنک شدن ساختمان استفاده شود. اگر در هنگام ساخت ساختمان توصیه های زیر رعایت شود میزان اتلاف حرارت از طریق دیوارها کاهش می یابد.

- استفاده از سفال به جای آجرهای توپر

- عایق کاری حرارتی دیوارها با عایق حرارتی با راندمان بالا

- در صورت عدم دسترسی به عایق حرارتی، ضخامت دیوارها حداقل 35 سانتیمتر در نظر گرفته شود.

 

سقف ساختمان

یکی دیگر از قسمت های ساختمان که باعث اتلاف حرارت می شود، سقف ها است. برای به حداقل رساندن اتلاف حرارت از طریق سقف ها می توان از روش های زیر استفاده کرد:

- کاربرد عایق حرارتی در زیر و یا روی سقف نهایی

- کاربرد عایق حرارتی در سقف های کاذب، در زیر سقف نهایی

- استفاده از سقف ها با مصالح عایق حرارتی

- استفاده از سقف ها دوپوش با لایه هوا در وسط آن

 

کف ساختمان

اگر کف ساختمان بر روی زمین قرار داده شده باشد، می توان با روش های زیر از اتلاف حرارت جلوگیری کرد:

- عایق کاری کف ساختمان بوسیله یک لایه عایق حرارتی سخت (مانند پشم سنگ تخته ای سخت)

- بالا آوردن کف ساختمان و قرار دادن یک لایه هوا در زیر ساختمان، می توان برای جلوگیری از تبادل حرارت این فضا را با عایق پشم سنگ فله ای پر کرد.

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

گر هیچ اقدامی برای کاهش مصرف انرژی صورت نگیرد، این روند مصرف انرژی باعث افزایش دمای جهان تا 4 درجه سانتیگراد خواهد شد. که این افزایش دما ممکن است به شدت بر روی شرایط زندگی تاثیر بگذارد، بخصوص برای کودکانی که در خانواده های کم در آمد زندگی می کنند، افراد مسن و بیماران.

 

در سال 2015، یک گام مهم در راستای توافق بر سر شرایط آب و هوایی جهان برداشته شد، با هدف کاهش 2 درجه دمای هوا تا سال 2050. توافق COP21، " توافقنامه پاریس"، هم توسط کشورهای توسعه یافته و هم توسط کشورهای در حال توصعه امضا شد. برای رسیدن به این هدف، مصرف جهانی انرژی باید به نصف کاهش یابد.

 

یکی از بخش هایی که سهم زیادی در مصرف انرژی دارد، ساختمان ها می باشند. بخش بزرگی از انرژی جهان صرف گرمایش ساختمان در زمستان و خنک نگه داشتن آن ها در تابستان می شود. این سهم حدود 40% از انرژی مصرفی در جهان می باشد.

 

 

نیاز به ساختمان های عایق کاری شده

 

ساختمان ها بیشترین پتانسیل را برای صرفه جویی در مصرف انرژی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارا هستند. تنها در اروپا تقریبا 210 میلیون ساختمان وجود دارد، که از این ساختمان ها 70 الی 90% آن ها عملکرد انرژی پایینی دارد. این درحالی است که 35% از این ساختمان ها عمری بالای 50% دارند.

با توجه به اینکه 9 ساختمان از 10 ساختمان موجود تا سال 2050 باقی می مانند، تمرکز بر نوسازی این ساختمان ها مهم می باشد، بخصوص زمانی که پتانسیل ذخیره انرژی با عایق کاری و بهینه سازی ساختمان بین 50 تا 90% می باشد.

 

عایق کاری با پشم سنگ می تواند سهم بزرگی در رسیدن به این هدف داشته باشد. با گرم نگه داشتن ساختمان در فصل سرد سال و یا خنگ نگه داشتن آن در فصل گرم، عایق حرارتی پشم سنگ باعث کاهش انرژی مورد نیاز می شود، ذخیره سازی انرژی و در نتیجه کاهش تقاضا برای مصرف انرژی.

 

 

وضعیت مصرف انرژی در ایران

 

شاخص حداقل مصرف انرژی در هر متر مربع ساختمان در ایران 5 برابر اروپا می باشد، با توجه به این اختلاف بالا، پتانسیل زیادی در این بخش وجود دارد که باید بصورت جدی و همه جانبه به آن پرداخته شود.

 

ساختمان هایی که در ایران ساخته می شوند مصرف انرژی بالایی دارند و دوستدار محیط زیست نمی باشند. ساختمان ها گرمای که با صرف انرژی و هزینه بالا تولید می شود را به دلیل عایق کاری نبودن دیوارها، سقف، کف و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، از دست می دهند، این وسایل حرارتی باید چندین برابر استانداردهای جهانی کار کنند تا محیط گرم و یا خنک فراهم کنند.

 

اگر از بهترین وسایل گرمایش و یا سرمایشی با راندمان بالا استفاده کنیم اما به دلیل عایق کاری نبودن این ساختمان سهم زیادی از این انرژی تلف شود، استفاده از این تجهیزات با رده برچسب انرژی بالا بی فایده خواهد بود.

 

بیش از 10 سال است که از تدوین مبحث 19 مقررات ساختمان که مربوط به بهینه سازی و عایق کاری ساختمان می باشد، می گذرد. اما هنوز این مبحث رعایت نمی شود. اهمیت رعایت این قانون در مقیاس ملی قابل توجه می باشد. اگر عایق کاری ساختمان ها از 10 سال پیش اجرایی می شد، اکنون نزدیک به یک سوم ساختمان ها در کشور (که در این دهه ساخته شدند) عایق کاری بودند و در نتیجه آن متوسط مصرف انرژی در یک سوم ساختمان های کشور به نصف کاهش می یافت. این تعداد ساختمان ها برابر با 7 الی 8 میلیون از 22 میلیون ساختمان موجود در کشور می باشند.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

عایق کاری در این عصر از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد به گونه ای که در آلمان اجرای عایق کاری از سال 1969 شروع شد و هر 5 سال نیز طبق تکنولوژی های جدید تغییراتی در آن داده می شود.

افزایش روز افزون هزینه انرژی و لزوم صرفه جویی در انرژی و کاهش اثرات محیط زیستی مصرف سوخت، استفاده بهینه از انرژی که به عنوان ثروت ملی در هر کشور محسوب می شود را مهم تر از گذشته کرده است.

انواع انرژی های در ساختمان بطور عمده صرف گرمایش، سرمایش هوا، روشنایی، تهویه و ... می شود. اما صرفه جویی در انرژی مصرفی ساختمان بر دو اصل استوار است:

1- استفاده حداکثری از انرژی با استفاده از تاسیسات گرمایشی و سرمایشی و دستگاه های برقی که حداقل مصرف انرژی را دارا باشند.

2- طراحی اصولی ساختمان، انتخاب مصالح مناسب و عایق کاری ساختمان.

عایق کاری ساختمان نقش اساسی در صرفه جویی انرژی دارد، زیرا تا زمانی که ساختمان عایق کاری نباشد حتی اگر از تجهیزات استاندارد با بالاتری راندمان برای گرمایش و یا سرمایش استفاده کنیم باز هم گرمای تولید شده به هدر می رود.

میزان مصرف انرژی در یک ساختمان و طراحی حرارتی آن را نمی توان نادیده گرفت چرا که منشا خدمات اساسی مانند آسایش حرارتی، نور رسانی، پخت و پز، خنک کاری و تهویه و ... می باشد.

 

 

پارامترهای مهم در طراحی حرارتی ساختمان

 

- شناخت راه های تبادل گرما: در محاسبات مربوط به گرمایش و سرمایش ساختمان باید راه های تبادل گرما، درب و پنجره ها، باز و بسته شدنشان، سیستم تهویه هوا، میزان هدایت حرارتی از جداره ساختمان، سقف و کف و ... در نظر گرفته شوند.

- تعیین نوع عایق حرارتی: یکی از پارامترهای مهم انتخاب نوع عایق حرارتی می باشد. در بازار عایق ها مختلف با راندمان های حرارتی متفاوت و ویژگی ها خاص وجود دارد. بعضی از عایق ها مانند عایق پشم سنگ علاوه بر اینکه عایق حرارتی هستند، همزمان عایق صوتی و ضد حریق نیز می باشند.

ویژگی های عایق حرارتی و انتظاراتی که شما از آن در طراحی ساختمان دارد در انتخاب نوع عایق حرارتی تاثیر گذار است. (ویژگی های پشم سنگ)

- میزان عایق کاری: مقاومت حرارتی عایق مصرفی و اقلیم آب و هوایی (درجه حرارت هوا در بیرون ساختمان) بر میزان عایق مورد نیاز تاثیر می گذارد. میزان انتقال حرارتی U (Thermal Transmittance) میزان گرمایی است که از واحد سطح به دلیل اختلاف دمای 1 درجه بین میحط داخل و خارج، عبور می کند. در بسیاری از کشورها مقدار U در سقف ها، کف ها و دیوارها مشخص شده است و رعایت آن برای سازندگان ساختمان اجباری می باشد.

 

 

اصول معماری ساختمان در اقلیم ها آب و هوایی مختلف به منظور کاهش اتلاف حرارت

 

در ایران چهار اقلیم آب و هوایی مختلف وجود دارد که با توجه به ویژگی های هر اقلیم، طراحی مناسب با شرایط آب و هوایی به منظور کاهش اتلاف حرارت از نکات مهم می باشد. در زیر نکاتی در مورد طراحی ساختمان ها در شرایط آب و هوایی مختلف بیان شده است:

- اقلیم آب و هوایی سرد: در اقلیم سرد به منظور کاهش سرما، طراحی ساختمان باید به نحوی صورت گیرد که نسبت سطح خارجی ساختمان به حجم آن به حداقل مقدار ممکن برسد. در چنین شرایطی فرم ساختمان بصورت متراکم و با پلان مربع و حجم نزدیک به مکعب توصیه می شود. نمای خارجی ساختمان از بافت خشن و به رنگ تیره انتخاب شود. سطح درب و پنجره ها حداقل مقدار ممکن در نظر گرفته شود و از شیشه های چند جداره استفاده شود، البته تعداد جداره ها باید متناسب با شدت سرما افزایش یابد.

- اقلیم آب و هوایی مرطوب: در این اقلیم آب و هوایی فرم ساختمان ها محدودیتی ندارد اما توصیه می شود که ساختمان در جهت شرقی-غربی گسترش یابد و بصورت کشیده و باریک طراحی شود. در این مناطق هوا بصورت مداوم جریان دارد به همین دلیل توصیه می شود در طراحی، ساختمان ها با پنجره های با سطح زیاد و سقف ها بلند در نظر گرفته شود.

- اقلیم آب و هوایی گرم و خشک: در اقلیم آب و هوایی گرم و خشک توصیه می شود پلان ساختمان در جهت شرقی-غربی گسترش یابد، از بادگیرها برای خنک کردن هوای داخل ساختمان و افزایش رطوبت آن استفاده شود. سطوح باز و پنجره ها در حداقل مقدار ممکن و در قسمت بالایی ساختمان در نظر گرفته شود و در نمای ساختمان از رنگ ها روش و سطوح نه چندان خشن استفاده شود.

- اقلیم آب و هوایی گرم و مرطوب: در این اقلیم آب و هوایی توصیه می شود که ساختمان در جهت وزش بادهای مطلوب قرار گیرد با سقف ها بلند و ترجیحا از شیشه های دوجداره استفاده شود.

 

عایق کاری مناسب ساختمان ها در تمام اقلیم های آب و هوایی در متعادل نگه داشتن دمای آن در فصول مختلف سال، نقش اساسی دارد و در کلام آخر اینکه می توان با عایق کاری مناسب دمای داخل ساختمان را در زمستان ها 5 درجه گرمتر و در تابستان ها 10 درجه خنک تر نگه داشت.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عایق کاری مناسب ساختمان و تاسیسات موجب کاهش مصرف انرژی و هزینه های ناشی از آن می شود. ممکن است عایق کاری ساختمان باعث افزایش مقدار نه چندان زیاد هزینه های ساخت و ساز شود اما از محل صرفه جویی در مصرف سوخت، در یک دوره بسیار کوتاه هزینه های ناشی از عایق کاری حرارتی ساختمان و تاسیسات باز خواهد گشت و سود اقتصادی حاصل از آن نیز در طولانی مدت قابل توجه خواهد بود.

 

مثال زیر نشان دهنده این مطلب است:

برای مقایسه عملکرد عایق حرارتی و میزان کاهش مصرف انرژی، در زیر عایق کاری یک ساختمان سه طبقه با زیربنای هر طبقه 100 متر مربع مورد بررسی قرار گرفته است.

مساحت دیوارهای طرفین 180 متر مربع می باشد و مساحت دیوارهای جلو و عقب با در نظر گرفته 40% مساحت پنجره ها و درب ها، 108 متر مربع می شود که در کل مساحت دیوارها برابر با 288 متر مربع می شود.

مساحت هر سقف 100 متر مربع است که در مجموع سه سقف مساحت 300 متر مربع می شود. جمع کل سطوح انتقال گرما 588 متر مربع می شود.

در این بررسی، عایق تخته ای پشم سنگ با ضخامت 5 سانتی متر و دانسیته 80 کیلوگرم بر مترمکعب برای عایق کاری سقف طبقه آخر و برای عایق کاری سقف بین طبقات و همچنین عایق کاری دیوارهای اطراف، عایق پشم سنگ تخته ای به ضخامت 3 سانتیمتر و دانسیته 120 کیلوگرم بر متر مکعب در نظر گرفته شده است.

 

 

میزان عایق پشم سنگ مورد نیاز

 

میزان پشم سنگ مورد نیاز برای عایق کاری دیوارها: مساحت دیوارها 288 متر مربع می باشد که بر روی آن عایقی با ضخامت 3 سانتیمتر قرار داده می شود. از ضرب این دو عدد حجم عایق مورد نیاز برای عایق کاری دیوارها بدست می آید:

 

288*0.03=8.64 m3

 

دانسیته عایق استفاده شده برابر با 120 کیلوگرم بر متر مکعب است، بنابراین وزن عایق مورد استفاده برابر می شود با 1036.5:

 

8.64*120=1036.5

 

میزان پشم سنگ مورد نیاز برای سقف اصلی برابر است با 400 کیلوگرم:

 

100*0.05*80=400.0

 

عایق پشم سنگ مورد نیاز برای سقف های میانی برابر است با 720 کیلوگرم:

 

200*0.03*120=720.0

 

وزن کل عایق پشم سنگ برای این ساختمان برابر می شود با 2156.5 کیلوگرم که برابر است با 2.7 کیلوگرم بر متر مربع زیر بنای ساختمان.

 

محاسبه هزینه عایق کاری با هزینه های ساخت و ساز نشان می دهد که هزینه های عایق کاری برابر با 2% هزینه های کل ساختمان می باشد.

از طرفی میزان اتلاف حرارت از ساختمان در سال برابر با 5.3 میلیون کیلوکالری بر متر مربع می باشد که اگر با عایق کاری ساختمان جلوی حدود 40% از این اتلاف انرژی گرفته شود، میزان صرفه جویی در انرژی معادل می شود با 2.1 میلیون کیلوکالری به ازای هر متر مربع ساختمان (این عدد برابر است با حدود 200 نرمال متر مکعب گاز طبیعی در سال در هر متر مربع).

مقایسه این میزان صرفه جویی در انرژی مصرفی سالانه با هزینه و میزان عایق کاری مورد نیاز نشان می دهد، هزینه عایق کاری ساختمان در همان سال های اولیه از طریق صرفه جویی در مصرف انرژی جبران می شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...