رفتن به مطلب

نگرشي بر سامانه هاي آبياري قطره اي در تامين آب مورد نياز مركبات در مناطق خشك


Amir R. Haddadi

ارسال های توصیه شده

نگرشي بر سامانه هاي آبياري قطره اي در تامين آب مورد نياز مركبات در مناطق خشك

 

 

درآمد خوب حاصل از مركبات موجب گسترش سطح زير كشت اين نوع محصول در مناطق مستعد و جلب نظرات بسياري به سوي باغداري با روش قطره اي، بدون توجه به محدوديت منابع آب بويژه در مناطق خشك و نيمه خشك شده است. گرچه اين روش در منطقه مورد مطالعه بدليل كمبود آب و اهميت مركبات داراي رونق ويژه اي است، لكن بررسي هاي انجام شده حاكي از مصرف بي رويه آب در برخي باغها و كم آبياري در برخي ديگر است. جهت بررسي بيشتر اقدام به محاسبه نياز آبي بر اساس پارامترهاي اقليمي منطقه و اندازه گيري حجم آبياري مصرفي سالانه در چند باغ نمونه و رابطه بين سن درختان پرتقال و نياز آبي در بيش از 50 باغ 1 تا 30 ساله گرديد. نتايج اين اندازه گيري ها ضرورت بازنگري جدي به مديريت سامانه هاي قطره اي در منطقه و افزايش دانش فني باغداران با تاكيد بر حفظ و نگهداري سامانه ها، آموزش مجريان طرحها و بهره برداران و افزايش كيفيت لوازم را اجتناب ناپذير مي نمايد. باغهايي كه مشكل گرفتگي قطره چكان ندارند و فشار كافي در شبكه وجود دارد آبياري سالانه آنها نسبت به نياز واقعي بيشتر و باغهايي كه دچار گرفتگي قطره چكان هستند. آبياري آنها كمتر از حد مورد نياز انجام مي شود.

 

به عنوان مثال در ميان نمونه هاي اندازه گيري شده به ترتيب مقدار 21097، 11252، 16802، 14721، 498، 5648 و 10552 متر مكعب در هكتار در سال آبياري انجام مي شود، در حاليكه ميزان آب مورد نياز واقعي آنها در شرايط مطلوب با فرض راندمان%90و با روش هارگريو - ساماني اصلاح شده براي مناطق خشك و نيمه خشك به ترتيب برابر 16470، 8680، 14160، 11647، 5590، 12990 و 13450 متر مكعب در هكتار در سال مي باشد.

ادامه دارد ....

برای دریافت کامل مطلب بر روی download کلیک کنید .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...