رفتن به مطلب

10 کتابی که می‌توانند ذهن شما را در درک شهرهای مدرن تغییر دهد


ارسال های توصیه شده

زمانی که اکثریت جمعیت جهان در شهرها زندگی کنند، ما تازه وارد عصر تمدن شهری شده‌ایم. بسیاری از ما ممکن است در کلان شهرها زندگی کنیم، اما درک این معجزات مهندسی و بهره وری فرهنگی تقریباً غیر ممکن است. این 10 کتاب به شما کمک می‌کند تا اسرار زندگی شهری امروزی را حل کنید.

 

1- مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکایی؛ توسط جین جیکوبز

در اوایل قرن بیستم ده‌ها کتاب در مورد اصلاح شهرها به‌وسیله تقسیم آن‌ها به چند حومه برای ما معرفی شد، فرانک لویید رایت معمار به‌طور برجسته‌ای از “این باغ شهرها” حمایت کرد. اما در اواسط قرن بیستم، در طی اولین جنبش شهرهای مدرن امروزی، فعالان شهری مانند جین جیکوبز، مردم را تحت‌فشار قرار دادند تا درک کنند که چگونه ما می‌توانیم مراکز شهر پر تراکم را به مکان‌های بهتری تبدیل کنیم. در این کتاب پیشگامانه که در سال 1961 منتشر شده است، جیکوبز بر این ایده که جوامع محله ای پر رونق، به عنوان نیروی حیاتی (رگ‌های زندگی) شهر می‌باشند، متمرکز شده است.

 

وی با مثال زدن شهر نیویورک به عنوان نمونه، توضیح می‌دهد که چگونه محله ای محروم مانند هارلم مورد نیاز توجه سیاسی است. همچنین او ایده “شهر پیاده” را عنوان کرد که از جمله اثرات آن می‌تواند لذت بخش بودن محله‌ها برای پیاده روی و اجتماعی شدن آن باشد. کار بعدی او که در دفاع از توانمند سازی بافت‌های فرسوده بود، مورد انتقاد قرار گرفت اما هیچ انکاری وجود نداشت که او بنیانگذار جنبش ایجاد محله‌های شهری در میان جوامع است، چیزی بیشتر از مکان‌هایی فقط برای زندگی و تفریح.

 

2- شهر در طول تاریخ: ریشه‌ها، تحولات، و چشم اندازهای آن؛ توسط لوئیس مامفورد

مامفورد، منتقد اجتماعی مشهور، یکی از همکاران جیکوبز بود و این کار عظیم را در همان سالی که مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکایی منتشر شد، انتشار داد. در این کار، او نشان داد که تاریخ شهرها به ریشه‌های خود در بین النهرین برمی گردند، و کشف کرد که چگونه روستاها به قلعه‌های محصور که با هدف اصلی جنگ ساخته شده بودند، تبدیل شده‌اند. با درک منشأ شهرها به عنوان یک “ماشین جنگی” برای از بین بردن دشمنان و محافظت از شهروندان، او نیروهای رقیب را در طراحی شهری کشف کرد – اینکه همیشه بین تلاش برای پرورش پیشرفت اجتماعی، و مأموریت بسیج انسانی برای مبارزه، نوسان وجود داشته است.

 

3- شکل شهر: الگوها و معانی شهر در طول تاریخی؛ توسط اسپیرو کوستوف

کوستوف یک مورخ معماری بود که کار خود را با تحقیق در غارهای قرون وسطی و کلیساهای مرکز ترکیه در شرق استانبول، جایی که بزرگ شده بود، آغاز کرد. با کتاب شکل شهر، که اکتشافی کاملاً برجسته با نشان دادن اینکه چرا شهرها اینگونه توسط خودشان فرم داده می‌شوند، او به یک متخصص رو به رشد در زمینه طراحی شهری تبدیل شد. این کتاب بررسی می‌کند که چگونه شهرها فرهنگی که آن‌ها را شکل داده است، بیان می‌کنند، و چگونه به عنوان آثار جاودانه جهان اجتماعی که بسیار فراتر از طول عمر یک انسان قدمت دارند همچنان پا برجای اند. از خیابان‌های تجاری پر پیچ و خم در بازار شهرهای قرون وسطی گرفته، تا معابر بزرگ محبوب طراحان شهری قرن هجدهم، کوستوف توضیح می‌دهد که چگونه شکل کالبدی شهر منعکس کننده ارزش‌ها و آرمان‌های انسان‌هایی است که آن را طراحی کرده‌اند. این کتاب هم زیباست، و هم عمیقاً در مورد زندگی شهری امیدوار است.

 

4- شهر جهانی: نیویورک، لندن، توکیو؛ توسط ساسکیا ساسن

هنگامی که جامعه شناس محترم ساسن برای اولین بار این کتاب را در سال 1991 منتشر کرد، آن دهه بر پایه دانایی و آگاهی در مورد شهرها بنا شده بود. به جای آنکه به شهرها به عنوان یک پدیده کاملاً محلی دیده شود، ساسن قدرتمندترین شهرهای جهان را در یک مفهوم جهانی قرار داد، با این استدلال که شهرها به نقاطی مهم در اقتصاد جهانی تبدیل شده‌اند. او به شهرهایی مانند نیویورک، لندن و توکیو به عنوان “مراکز فرمان” سرمایه داری، فراتر از مرزهای ملی برای تبدیل شدن به سیستم سیاسی-اجتماعی نگاه کرد. نکته ای پیشگامانه در مورد این رویکرد، آن بود که این کتاب را به عنوان ایده‌های معاصر در مورد سرمایه داری جهانی به ثبت رساند، و توضیح داد که چرا بسیاری از شهرها در سراسر جهان به این دید و احساس روی آوردند. اگرچه در دهه‌های پس از انتشار این کتاب، تغییراتی به وجود آمد، اما این کتاب هنوز هم برای درک ارتباط بین شهرها و سرمایه گذاری در قرن بیست و یکم حیاتی است.

 

اگر شما به موضوع پیشینه و تاریخچه شهرهای جهانی علاقه مند شده‌اید، من کتاب تاریخ شهرهای آینده، از دنیل بروک را معرفی کنم، که شهرهایی مانند شانگ های، بمبئی و دبی که به عنوان “شهرهای سریع و لحظه ای” ساخته شده‌اند را بررسی می‌کند، به طوری که پایگاه تجارت جهانی تقریباً یک شبه در قرن نوزدهم برای مدیریت تجارت بین قدرت‌های شرقی و غربی ظهور پیدا کرد. این کتاب که در سال 2013 منتشر شده، بررسی می‌کند چگونه شهرهای جهانی مستقیماً تا به امروز تکامل یافته است.

 

5- شهر کوآرتز: کاوش آینده در لس آنجلس؛ توسط مایک دیویس

همانند ساسن، استاد مطالعات فرهنگی، دیویس، علاقه مند به فعالیت بین موضوعات شهر و اقتصاد بود. اما پشینیه او در پژوهش علوم انسانی، او را در مورد وضعیت شهرهای موجود در یک فضای عجیب و غریب بین فانتزی فرهنگی و واقعیت، سخت کنجکاو کرد. لس آنجلس یک شهر مناسب برای این اکتشاف بود – نه تنها به خاطر اینکه دیویس سال‌های بسیاری در آنجا زندگی می‌کرد، بلکه بدون شک یکی از مهم‌ترین و فانتزی ترین شهرها در جهان می‌باشد، به ویژه به دلیل نقش بازیگران آن در بسیاری از فیلم‌های هالیوودی و رویای زندگی خوب در کالیفرنیا. در این کار بسیار تأثیر گذار که در سال 1991 منتشر شد، دیویس چگونگی محقق شدن رویای لس آنجلس آرمانی از یک ناکجا آباد تاریک در میان شورش‌های نژادی، نابرابری طبقاتی، و خشونت پلیس را بررسی کرده است. این یک شاهکار از تجزیه و تحلیل شهری ست که با تفسیرهای سیاسی تند و تشبیهات شاعرانه، بسیاری از آن‌هایی را که بعد از آن آمده اندف تحت تأثیر قرار داده است.

 

6- آثار: تشریح یک شهر؛ توسط کیت ایچر

شهرها ممکن است سرزمین رویاها و یا موتورخانه اقتصادی باشند، اما شگفتی‌های مهندسی نیز به حساب می‌آیند. در این کتاب مصور و زیبا، ایچر با استفاده از شهر نیویورک درباره چگونگی امور زیربنایی شهری به شما آموزش می‌دهد، از آب و فاضلاب گرفته تا برق و فراتر از آن. بسیاری از این فن آوری هایی که ما امروزه استفاده می‌کنیم، از بعد قنات‌های روم باستان تغییر زیادی نداشته‌اند، بنابراین جذاب است که ببینید چگونه ایده‌های هزاره ساله قدیمی با تکنیک‌های سیم کشی پیشرفته آمیخته شده‌اند. یکی دیگر از کتاب‌های خیلی خوب در این رابطه، کتاب بر روی شبکه نوشته اسکات هولر می‌باشد، که به زیرساخت‌های شهر رالی در کارولینای شمالی می‌پردازد.

 

7- کلانشهرهای هوایی: مسیری که در آینده با آن زندگی خواهیم کرد؛ توسط جان دی. کاساردا و گرگ لیندسی

کاساردا، تحلیلگر کسب و کار، و لیندسی، روزنامه نگار، برای نوشتن یک کتاب همکاری کردند که یکی از دلایل اصلی این که چرا شهرها این ترکیب را به خود گرفته‌اند را بررسی می‌کند: سیستم‌های حمل و نقل. نسل قبلی شهرها نزدیک آبراه‌ها، در کنار بنادر، و در مجاورت ایستگاه‌های قطار ساخته شده‌اند. امروزه، ما آن‌ها را در اطراف فرودگاه‌ها می‌سازیم. این کتاب که در سال 2011 منتشر شده، بر مبنای مفروضات ساسن در کتابش پیرامون شهرهای جهانی، بنا شده است. در اقتصاد جهانی، یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های شهر فرودگاه است – یک اتصال فیزیکی به سایر نقاط جهان. کاساردا و لیندسی کشف کردند که چگونه زیرساخت‌های حمل و نقل مدرن، نسل جدیدی از شهرهای جهانی که نیروی حیاتی را از طریق هوای خود جاری می‌سازند را ایجاد می‌کنند.

 

8- قاهره: تاریخ یک شهر؛ توسط نزار السید

السید، استاد رشته معماری، به رویکردی برای هزاران سال قدمت شهر قاهره برخورد کرده است که به خوانندگان، کار کوستوف در شکل شهر را یادآوری خواهد کرد. او تاریخ سیاسی و اجتماعی پیچیده قاهره را در قالب یک سری از داستان‌ها، همراه با تصاویر باور نکردنی و نقشه شهر بررسی می‌کند، و یک جامعه شهری را نشان می‌دهد که به مراتب بسیار پیچیده تر از مردم غرب می‌باشد. ما می‌بینیم که چگونه شکل و فرهنگ شهر، به دور از ریشه و مبدأ خود به عنوان یک روم دور افتاده تغییر کرده است، که در قرون وسطی به یک سنگر مستحکم و نوآوری هنری نبدیل شد، و در نهایت در دوره معاصر در یک مبارزه سیاسی مشخص به عنوان بهار عرب (منظور فصل تازه ای در بین قبیله عرب زبان) تکامل یافت. نکته ای که السید بیان می‌کند، این است که هیچ شهری نمی‌تواند به عنوان یک داستان تاریخی ناگسستنی تک آهنگ، قابل درک باشد. بسیاری از تاریخ‌های مشترک، اغلب در مغایرت با یکدیگرند.

 

9- کلانشهر طبیعت: شیکاگو و غرب بزرگ؛ توسط ویلیام کرونون

کرونون مورخ، این کتاب را در سال 1991 منتشر کرد، همان سالی که شهر کوآرتز مطالعات شهری را به صورت اساسی تغییر داد و کلانشهر طبیعت نیز به همان اندازه درهم گسیخته و با نفوذ بود، با کشف این دیدگاه که شهرها باید به عنوان بخشی از سرزمین‌های روستایی که آن‌ها را احاطه کرده‌اند، درک شوند. به جای تمرکز بر روی محلات همانند کار جیکوبز، و یا وهم فرهنگی مثل دیویس، حالا کرونون کتابی نوشت که مطالعات شما در مورد بازار کالاها و چگونگی تاثیرگذاری بر اتحاد شهر و کشور در یک بافت اقتصادی مستحکم را قوی می‌سازد. این کتاب بدان معنی است که هیچ محقق مطالعات شهری قادر به چشم پوشی دوباره از این واقعیت نیست که در جایی که “طبیعت” آغاز می‌شود، شهرها به پایان نمی‌رسند. در واقع، شهر بدون طبیعتی که آن را احاطه کرده است هیچ است، البته از لحاظ اقتصادی، سیاسی و محیط زیستی هم همینطور است. کتمانی نیست برای گفتن اینکه این کتاب شاید بهترین تاریخ شیکاگو است که تا کنون نوشته شده، عمدتاً به این دلیل که کرونون درک کرد که شیکاگو بسیار فراتر از مرزهای خود نفوذ کرده و به مرزهای فراتر گسترش یافته است.

 

10- معماری زنده: چگونه زیست شناسی مصنوعی می‌تواند شهرهای ما را بازسازی کند و شکل زندگی ما را تغییر دهد؛ توسط راشل آرمسترانگ

آرمسترانگ، یک طراح و آینده نگر، در این تألیف طولانی با کار بر روی این مورد که چگونه شهرها در آینده از مواد بیولوژیکی جاودان ساخته خواهند شد، بینش کرونون را یک قدم جلوتر در پیش گرفت. آرمسترانگ در یک تیم کار می‌کرد که ایده‌هایی را در مورد چگونگی ذخیره آب مازاد شهر ونیز با ایجاد توسعه صخره‌های مرجانی در زیر ساختمان‌ها مورد آزمایش قرار می‌دادند. ایده‌هایی شبیه به این، در کارش ارائه داد در مورد اینکه چگونه ممکن است شهرها با استفاده از جلبک‌ها و یا پیش سلول‌ها که در مرز بین شیمی و زیست شناسی وجود دارند ساخته شوند. او معتقد است که شهرهای آینده باید فراتر از خنثی کردن کربن برای پیوندشان در اکوسیستم جایی که ساخته شده‌اند به پیش روند، به منظور حفظ محیط زیست و پرورش جوامع متمایل به تولید به جای مصرف. به این ترتیب، ایده‌های او کاملاً به دیدگاه جیکوبز متمایل شدند، که برای اولین بار پیشنهاد کرد که شهرها از جوامع ساخته شده‌اند. برای زنده ماندن، ما باید شهرهایی را بسازیم که نه تنها برای جوامع انسانی قابل زندگی کردن باشند، بلکه برای جوامع موجودات زنده اطراف ما نیز مناسب باشند.

 

منبع: سایت آقای شهردار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...