iranmct 55 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 مرداد، ۱۳۹۵ لوگو Logo (نماد تجاری, نشان تجاری, آرم سازمانی) تیم مشاوران مدیریت ایران: لوگو یکی از عناصر هویت برند بوده و مسئول اصلی نظارت بر طراحی لوگو مدیر عامل، مدیریت بازاریابی و یا مدیریت برند و یا یک مشاور حرفهای برند است. اگر طراحی لوگو به درستی صورت پذیرفته شده باشد، ابزاری قدرتمند در ارتقا جایگاه برند خواهد بود. طراحی لوگو باید منطبق بر استراتژی برند صورت پذیرد و تمام آنچه یک طراح در اختیار دارد بازی با شکلها و رنگهاست. مرز بین موفقیت و شکست یک لوگو چیست ؟ پاسخ در ناخودآگاه مغز مشتری نهفته است. هنگامیکه افراد با رنگها و شکلهای متفاوت مواجه میشوند، میزان تحلیل اطلاعات در مغزشان بالا میرود. با انتخاب رنگها و شکلهایی که پاسخ مناسبی به سوالات ناخودآگاه مغز مشتریان خواهند داد، طراحان لوگو ، راهی برای اثرگذاری بر احساسات مشتریان یافته و نهایتا به این سوال پاسخ میدهند : این لوگو نماد چیست ؟ این نوع طراحی لوگو ، شانسی نیست. طراحان موفق از نتایج برآمده از طرحهایشان مطلع بوده و از نحوه اثرگذاری لوگو بر متغیرهایی مانند سن، جنس و فرهنگ ، اطلاع کافی دارند. برای آنکه شما نیز با نحوه استفاده از روانشناسی لوگو در خلق یک لوگوی بامعنا و حرفهای آشنا شوید، حتما نیاز است تا پیامهای پنهان در اشکال و رنگها را بدانید. قبلا در مورد نقش رنگ در برندسازی و فروش و نیز استفاده از رنگ پیام در بازاریابی، تبلیغات و برندینگ توضیحات جامعی ارائه و در مقالهای دیگر در خصوص تداعیات معنای هر رنگ در ذهن مخاطب مطلبی بیان نمودهایم. روانشناسی اشکال در طراحی لوگو شکل Shape یکی از مهمترین اجزای طراحی لوگو میباشد و در غالب طراحیها و کارهای هنری ، به چشم میخورد. مغز انسان به شکل اعجابآوری توانایی به یادسپاری اشکال را دارد ، و این پایه یادگیری اوست. شکلی که متمایز باشد در بلندمدت در ذهن باقی میماند. بنابراین، طراحی که بتواند لوگو را به شکلی خلق نماید که قابلیت به یادسپاری بالایی داشته باشد، هنرمندی باهوش و خردمند خواهد بود. برای مثال : کمان طلاییرنگ در لوگوی مکدونالد، تیک در لوگوی نایک، حلقهها در نماد المپیک: همه لوگوهایی با توان به یادآوری بالا هستند. اما کل داستان، در به خاطر آوردن یکشکل نیست، شکل انتخابشده باید بتواند پیام صحیح برند را به مخاطب منتقل سازد. منحنیها، خطوط متقاطع، خطوط افقی، عمودی، دایره، مربع و مثلث، هرکدام پیام متفاوتی با معانی متفاوتی منتقل مینمایند و یک طراح لوگوی حرفهای باید بتواند این معانی را بهنوعی مهار کرده و برای ارتقاء و ترویج پیام خاصی در لوگوی خود به کار بندد. منحنی منحنی، القاکننده واکنشی آرامشبخش و مثبت است. معمول منحنی و انحناها میتوانند مظهر حساسیت به لمس، عشق، دوستی، مراقبت، حمایت، حفاظت، محبت و شفقت باشند. منحنی القاکننده حرکت بوده و بهعنوان نماد یک لبخند کوچک و ظریف، برای القا حس شادی روی برچسب و یا در طراحی بستهبندی محصولات بکارگرفته میشود. اما باید مواظب بود که منحنی معکوس نشانی از اخم نمودن خواهد بود. خطوط عمودی خط عمودی القاکننده ثبات، قدرت و تعادل است. خط عمودی ظریف، نشانی از قدرت و حرفهای بودن، خواهد بود. طراحان حرفهای، از خط صاف، در لوگوی شرکتهایی که در بازار رقابتی فعالیت دارند، در جهت القا اعتماد حرفهای و بهرهوری استفاده مینمایند. اما تا حدودی خط عمودی کمی سرد، تهاجمی و سلطهگر نیز به جلو مینماید. اینکه کدام معنا از خطوط عمودی، از لوگو برداشت میگردد کاملا به قدرت و دقت شما در شیوه بهکارگیری از آن بستگی دارد. خطوط افقی خط افقی بیانگر مفاهیمی چون آرامش، جامعه، سکوت و سکون است. آرامش درونخط افقی بر تسکین شرایط تاکید دارد. یک خط افقی میتواند اعتماد را القا نماید و زهر بخشهای منفی پیام متبادر شده از خطوط عمودی و مورب را بگیرد. خطوط مورب خط مورب بیانگر حس سرعت و پویایی است. هنگامیکه یک لوگو دارای خطوط مورب بسیاری باشد، لوگو پیام جنبوجوش، سرزندگی و فعالیت خواهد داشت. البته یک پیام خطر در خط مورب نیز مستتر میباشد، زیرا نماینده گونهای از عدم ثبات و ریسک خواهد بود. درصورتیکه خط مورب به درستی بکار گرفته نشود میتواند القاکننده خطر، فرار و عدم اعتماد باشد. دایره دایرهها، مخصوصا دایرههای متقاطع، بیانگر ارتباط، ثبات و سرسختی هستند. به لوگوی المپیک توجه نمایید که بیانگر 5 قاره است که در کنار هم یک کل واحد قوی را تشکیل دادهاند. اگر دایرهها درون یکدیگر باشند، پیام کاملا متفاوتی تولید خواهد شد. مربع مربع و مستطیل، اشکال خشک و سختی هستند که تعادلی قابلاعتماد، بین خطوط عمودی و افقی ایجاد نمودهاند. طرح لوگو در بهکارگیری مربع میبایستی دقت نمایند، زیرا بدون رنگبندی، سایه و سایر جلوههای بصری، این شکل میتواند کمی کسلکننده باشد. صدالبته که هیچ برندی تمایل به القا کسلکنندگی را ندارد. مثلث مثلث، پیام پویایی و خطر ناشی از خطوط مورب را در یک شکل جمع نموده است. مثلث غالبا در لوگوهایی مرتبط با علوم، مذهب و قانون برای القای حس قدر به کار گرفته میشود. شکل مثلث معمولا در لوگوی شرکتهایی حضور دارد که در بازاری مردانه فعالیت مینمایند. منبع : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مطالب سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم بوده و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده