رفتن به مطلب

تراریوم : باغ شیشه ای


ارسال های توصیه شده

  • تراريوم، به نام های دیگری چون ویواریوم یا ویواریا (vivaria,vivarium) شناخته میشود که البته ویواریوم ها بیشتر برای نگهداری جانوران مورد استفاده قرار میگیرند...
  • تراریوم یک سیستم نسبتا مستقل میباشد که تنها نیاز به یک بار آبیاری در ماه دارد.
  • مشکل نور و روشنایی نیز در تراریوم حل شده. یعنی با سنجش میزان نور در مکان های مختلف نیاز نوری گیاه اندازه گیری و لامپهای کمکی جهت رشد و نمو گیاهان درتراریوم نصب میشود به طوری که میتوان شادابترین گیاهان را در مکانهایی که حتی پنجره هم ندارند نگاهداری کرد .
  • ايجاد يك تراريوم ، بوجود آوردن طبيعتي كوچك در نزديكي ماست كه زيبايي آن ميتواند برايمان چشم نواز باشد
  • آكواريومي از كار افتاده يا يك ظرف شيشه اي نسبتا بزرگ در پشت پنجره يا جايي كه امكان استفاده از نور فلورسنت را در دسترس داشته باشد ميتواند گلخانه اي كوچك را فراهم كند.
  • از تراريوم ميتوان براي آموزش بسياري از نكات علمي به كودكان يا بررسي شرايط خاصي در تحقيق علمي سود برد
  • در تراريوم ميتوان به جنبه هاي ديگري از شرايط زيستي و نگهداري گياه پي برد و آنرا تحت نظر داشت . به عنوان مثال در باغ شيشه اي يا تراريوم ميتوانيم همانطور كه رويش برگ و ساقه را مشاهده ميكنيم ، نظاره گر توسعه و رشد ريشه هم باشيم .
  • از تراريوم ميتوانيم براي سبز كردن بذر گياهان يا قلمه و پياز آنها استفاده كرده و پس از سبز شدن ميتوان گياهان را به محل اصلي انتقال دهيم .
  • اگر ظرف تراريوم ما به اندازه كافي بزرگ باشد ميتواند نقش بيمارستان را براي گياهاني كه طراوت اوليه خود را از دست داده اند ايفا كند .
  • تراریوم محیطی کاملا پاک، ضد عفونی شده ، استریل و بهداشتی و ایزوله است که کوچکترین آلودگی به آن راه ندارد و شما بابت عدم وجود بیماری های گیاهی میتونید خیالتان راحت باشد و مجموعه ای از گیاهان سالم را در کنار هم داشته باشید.
  • از مزیتهای دیگر تراریوم میتوان به تنوع گیاهان درون آن اشاره کرد یعنی شما در یک مجموعه میتوانید انواع مختلفی از گیاهان با شرایط محیطی یکسان را داشته باشید برای مثال میتوان از ارکیده و بنفشه آفریقایی نام برد که از زیباترین گیاهان آپارتمانی میباشند.
  • در تراریوم ، مقدار خاک ، نور، تعداد و نوع گیاهان در این سیستم با محاسبات دقیق علمی به گونه ای گزینش می شوند که بعد از طراحی و راه اندازی دیگر به رسیدگی زیاد مانند آبیاری مداوم ،کوددهی و تعویض خاک نیاز ندارند .

به طور کلی با تراریوم شما میتوانید طبیعت و آرامش را با تمام زیبایی و اثرات مثبت روحی آن به محیط زیندگی و محل کار خود آورده و از آن لذت ببرید .

 

 

تاریخچه:

تراریوم در لغت به معنی باغ شیشه ای است که اولین بار توسط یک پزشک جراح انگلسی بنامNatanail Ward در سال 1829 ایجادشد . البته این کارکاملاً اتفاقی بود و طی یک تجربه ای که هیچ ربطی به باغبانی نداشت دکتر وارد آن را کشف کرد .در واقع او می خواست پرورش دادن و تغییر و تحول پیله ای پروانه را امتحان نمایداما متوجه شد که آلودگی هوای حاصل از کارخانه های لندن که نزدیک منزلش بود مانع از رشد آنها می شود در طی دوره مشابهی دکتر وارد چرخه زندگی پروانه ها را در شرایط طبیعی مورد بررسی قرار داد به این شکل که او شفیره پروانه ای را در یک ظرف مربای قرار داد و سپس مقداری خاک درون آن ریخت بعداز چند هفته دکتر وارد یک گیاه درون آن مشاهده کرد و این گیاه از بذری که درون خاک حاصل شده بود او فهمید وقتی گیاه رطوبت را از طریق سطح برگهایش از دست می دهد رطوبت روی دیواره شیشه تجمع می یابد و شکل آب در آمده و مجدداً به کف ظرف برمی گردد این چرخه پایدار باران

Cycle Rain درون ظرف ، یکسری شرایط ایده ال برای رشد کامل و سالم گیاه فراهم می کند. دکتر وارد فهمید که این پدیده امری ضروری برای بازگشت مقداری از آب به گیاه برای جلوگیری از خشک شدن آن است و بعد از گذشت چند هفته گیاه بدون هچگونه مراقبتی به رشد خود ادامه داد وی نیز دو باغ شیشه ای (تراریوم) کوچک تهیه کرد که در آن سرخس و نوعی گیاه از خانواده غلات کاشته بود و آنها را با کشتی به سیدنی استرالیا فرستاد و در طول سفر که به مدت هشت ماه به طول انجامید و علیرغم تغییرات فاحش درجه حرارت در طول سفر گیاهان به خوبی رشد کردند و صحیح و سالم به استرالیا رسیدند و مجدداً در شرایط مشابهی آنها را به لندن باز گرداند و بیش از یکصد و پنجاه سال پیش این ظروف برای رشد و جابجایی گیاهان مورد استفاده قرار می گرفتند و امروزه نیز خیلی از خزانه داران ، باغبانها ، گیاه بازان از این ظروف برای کشت گیاهان استفاده می کنند و بیشتر جنبه تزئینی دارد .

 

terrarium11.jpg

ترایوم عبارت است از محیطی برای پرورش و نگهداری گیاهان و یابه عبارت دیگر محیطی برای ایجاد ریز اقلیمی با رطوبت بالا برای گیاهان که اکثراً بومی جنگل های مرطوب جنوب و مرکز آمریکا و جنوب شرقی آسیا و آفریقا هستند و عملاً سازگار با هم نیز می باشند و در یک ظرف سربسته رشد می کنند گفته می شود.این محیط با توجه به ویژگیهای یک گلخانه که فضای مرطوب و ایده آلی برای رشد گیاه فراهم می کندطراحی شده است و با توجه به ابعاد آن امکان قرار دادن انواع و اقسام گلها و گیاهان را در اندازه های کوچک و بزرگ در کنار فراهم می کندو چون رطوبت در آن در یک چرخه حفظ می شود به توجه بسیار کمی نیاز دارد پرورش و نگهداری گل وگیاه در این محیط نه تنها به خاطر زیبایی صورت می گیرد بلکه دارای فواید عملی و علمی نیز می باشد از این محیط می توان برای سبز کردن بذر گیاهان مختلف مثل سبزیجات استفاده کرد به این صورت که در داخل آنها به این صورت که در داخل آنها قطعه ای کاغذ از نوع کاغذ های خشک کن و یا قسمتی از یک پوشه غیر روغنی که می تواند رطوبت را رد خود نگه دارد قرار دادو سپس با افزودن مقداری از آب بذر مورد نطر را روی آن کاشت و بعد از آن ظرف راکه واقع محیط مناسب و مساعدی جهت زشد گیاه مورد نطر فراهم آورده را باید در محلی گرم و نسبتاً روشن در حالیکه درب آن را بسته است قرار داد و پس از جوانه زدن گیاه را بایدبه محل اصلی انتقال داد.

از تراریوم می توان برای انواع گیاهانی که در محیط طبیعی منازل امکان نگهداری از آنها امکان ندارد استفاده نمود و از طرفی این شیوه مناسبی برای آموزش رشد گیاهان و نحوه اثر متقابل بین گیاه ومحیط به دانش آموزان باشد استفاده از تراریوم بجای یک دسته گل که اصولاً مردم در مناسبت های مختلف بعنوان هدیه به همدیگر می دهند جایگزین خوبی باشد زیرا ار یک طرف بسیار زیبا و طراحی جذاب آن می تواند چشم گیر باشد و از طرف دیگر ماندگاری و دوام بیشتری داشته باشد .

 

ظروف تراریوم:

بطور کلی ظرف مورد استفاده جهت محیط تراریوم دونوع باز و بسته است و اصولاً مواردی که می توان به آن اشاره نمود شامل آکواریوم ، پارچ دهان گشاد ، تنگ ماهی ، شیشه مربا ویا ظروف شیشه ای بدون استفاده در طرح و شکلهای گوناگون می باشد. در یک تقسیم بندی ساده با توجه به شکل ظروف مورد استفاده به سه دسته یا گروه ذیل تقسیم کرد:

• محفظه های چهارگوش

• جامها و محفظه های دهان گشاد و ظروف گرد

• بطریها و ظرفهای که دهانه تنگ دارند و کشت گیاهان درآنها به سختی انجام می گیرد و نیازی به در پوش ندارد .

اندازه گیاه عامل مهمی برای اتنخای ظروف می باشد از طرفی ظرف انتخابی باید اجازه نفوذ نور کافی به داخل جهت استفاده گیاه در فرآیند فتوسنتز را بدهد.شیشه هاش مات و رنگی گزینه های خوبی نخواهد بود و در صورتی که از شیشه های رنگی استفاده می شود حداقل سعی کنید شیشه های انتخابی کمرنگ باشد ودر ضمن از گیاهان سایه دوست استفاده شود هرچند در این محیط گیاهان جالبی با این شرایط رشد نخواهندیافت.دقت شود ظرف انتخابی ترک یا خراشیدگی نداشته باشد و قبل از استفاده استرلیزه شود که این امر با آب داغ یا مایع شوینده میسر می شود و اگر ظرف انتخابی درب درا است دقت شود که درب آن مانع ورود و خروج آب شود.بطور کلی ظروف چهار گوش برای تراریوم عالی بوده و کاشت در آنها به دلیل سهولت انجام کار بسیار مناسب است این ظروف دهان گشاد ترین ظرفها برای تراریوم می باشند و اندازه آنها برحسب سلیقه ، نوع کار ، فضا و اندازه گیاه متفاوت می باشد ازطرفی وقتی این ظروف مانند تنگ ماهی ، جامهای دهانه گشاد ویا حبابهای شیشه ای به تراریوم تبدیل می شوند منظره جالبی به خود می گیرند و در واقع اینگونه ظرف ها عمدتاً به خاطر داشتن یک انحنا در قسمت میانی جای کافی برای رشد گیاهان جوان دارند.استفاده ازظرفهای دهانه تنگ یا بطریهای دارای فضای مناسب به دلیل سختی کاشت گیاه درون آنها و معدود و محدود بودن گیاهان و همچنین تنگی درب ورودی به اندازه ظروف دهانه گشاد مرسوم نیستند .

 

انتخاب گیاه:

در تراریوم انتخاب گیاه از اهمیت زیادی برخوردار می باشد لذا گیاهانی که رشدشان سریع نیست بهترین انتخاب هستند. از طرفی در نظر گرفتن مواد غذایی و نیازهای گیاهی ازجمله آب ، نور،وغیره ... وسازگاری گونه های انتخابی نباید فراموش شود. با این وصف انتخاب گیاهان با ارتفاع ، شکل و رنگ متفاوت منظره ای زیبایی ایجادمی کند از جمله گیاهان که می توان در تراریوماستفاده نمود عبارتند از:بگونیا ، پرسیاوشان ، دیفن باخیا ، دراسنا ، مارانتا ، فیلودندرون، بنفشه های آفریقایی ، برگ بیدی ، سرخس نر ، فیکوس .

 

همچنین تراریوم میتواند برای نگهداري نوعي جانور باشد و نه فقط نگهداري گياه. در تراريوم هزاران نوع جانور مختلف از انواع خزندگان مثل انواع مار ها و مارمولك ها و لاك پشت ها و ... تا انواع دوزيستان مثل سمندر ها و قوراغه ها و ... و انواع ماهي دو تنفسي و انواع حشرات مثل عقربو رتيل و هزارپا و پروانه و ملخ و ... نگهداري مي شوند. براي هر يك از اين جانوران شما بايد محيط زيست خاص خود رو به وجود بياوريد. پس بهتر است كه اول نوع جانور رو مشخص نمایید و سپس در مورد اندازه ، نوع تراريوم كه خشكي باشد يا آبي يا مخلوطي از هر دو ، دماي آن ، انواع وسايل مورد نياز براي آن و دكوراسيون آن تحقیق نمایید. شما براي ساختن تراريوم جانوری ، احتياج به سفارش يك آكواريوم داريد ، باز هم با توجه به نوع جانوري كه قصد نگهداري داريد ، ممكنه احتياج به درپوش داشته باشيد يا عدم وجود درپوش مطلوب باشد. در صورت احتياج به درپوش در 90 درصد مواقع درپوش به حالت كشويي را خودتان متناسب با نيازتان در منزل با چسب آكحواريوم بسازيد. مثل آكواريوم ، آب نبايد كلر دار باشد. چراغ هالوژن و فلورسنت و البته در صورت دسترسي چراغ UV از وسايل مورد نياز موجدات تراريومي هستند. انواع تخته سنگ ها و گياهاني كه در آكواريوم به كار مي رود را مي توان براي تزيين تراريوم استفاده كرد. نوع خشكي و آب بايد بستگي به نوع جانور و وضعيتي كه در موقع رفتن از خشكي به آب براي آن آسان تر است ، ساخته شود. ارتفاع آب در صورت لزوم و خشكي در صورت لزوم ، بستگي به نوع جانور و اندازه آن دارد. در مورد غذا هم كه باز بستگي به نوع جانور دارد ، ولي براي آبزيان تقريبا مي شه گفت كه مشابهتي با غذاهاي ماهيان زينتي داره. نور و عدم وجود نور و البته ساعات آن بستگي به نوع جانور داره. استفاده از گياهان طبيعي يا عدم استفاده از آنان با به موجود تراريومي بستگي دارد. طراحي خود تراريوم براي ساخت (كه اولين و مهم ترين مسئله است) باز به نوع جاندار بستگي دارد. وجود جريان كند يا كند يا عدم وجود جريان در آب به نوع جانور بستگي دارد. نوع فيلتراسيون آب و وسايل مورد نياز براي اين كار مشابه با ماهيان زينتي بوده ولي باز هم به نوع جاندار بستگي دارد. پس در ابتدا بايد نوع جانوري كه قصد داريم در تراريوم نگه داريد مشخص شود.

لینک به دیدگاه

تراریوم محیط مرطوب و مناسبی برای انواع گیاهان فراهم و زیبایی محیط را دو چندان می‌کند. اگر می‌خواهید گلخانه‌ای مینیاتوری داشته باشید، به جای چند گلدان کوچک با گل‌های متفاوت، از تراریوم یا باغ‌ شیشه‌ای که این روزها مد شده‌ است، استفاده کنید برای درست کردن تراریوم از نهال کوچک استفاده کنید.

 

درست کردن تراریوم با کاشت نهال داخل گلدان متفاوت است. اصلی‌ترین تفاوت آن این است که تراریوم محیط بسته یا نیمه بسته شیشه‌ای یا پلاستیکی است. معمولا دبیران از این روش برای آموزش چرخه آب استفاده می‌کنند.

 

اکثر گیاهان کوچک آپارتمانی به خصوص آن‌هایی که در محیط مرطوب خوب رشد می‌کنند، مناسب تراریوم هستند.

 

تعداد گیاهان تراریوم به اندازه ظرف بستگی دارد. تراریوم را خیلی شلوغ نکنید و جا برای رشد گیاهان بگذارید.

 

وسایل مورد نیاز:

 

ظرف شیشه‌ای

صابون

شن

خاک

 

1- یک ظرف شیشه‌ای مثلا تنگ ماهی، آکواریوم، پارچ‌ بزرگ بلور یا حتی شیشه‌ مربا را برای این کار انتخاب کنید.

2- هرچه دهانه ظرف تنگ‌تر باشد، کار سخت‌تر است. کاشت گیاه داخل این ظرف‌ها را با انبر سیمی نازکی که خود می‌سازید، انجام دهید.

 

3 ظرف را با آب گرم و صابون شسته و خشک کنید. ظرف‌های نشسته باکتری‌های مضر را وارد محیط تراریوم می‌کنند.

 

4- یک لایه یکنواخت به قطر 2.5-1.5 سانتی‌متر شن ته ظرف بریزید. شن به زهکشی کمک می‌کند.

 

5- 1 یا 2 قاشق غذاخوری زغال چوب فعال را روی شن بپاشید. زغال هوا را تازه نگه می‌دارد و به خصوص زمانی که محیط تراریوم را بسته نگه می‌دارید، دارای اهمیت است.

 

6- به ظرف خاک گلکاری اضافه کنید تا روی شن و زغال چوب را بپوشاند. مقدار این خاک سبک باید ¼ عمق ظرف باشد.

 

7- گیاهان را قبل از درآوردن از گلدان اولیه به دقت بررسی کنید تا کاملا سالم باشند. گیاه را آرام تکان دهید تا خاک اضافی بدون صدمه دیدن ریشه‌ها از آن جدا شود. گیاه بیمار یا آفت زده را وارد تراریوم نکنید.

 

8- خاک را کمی گود کنید. گیاه را بکارید. دور ریشه‌‌ها را کاملا بپوشانید. این مراحل را در مورد بقیه گیاهان هم تکرار کنید.

 

9- گیاهان و داخل ظرف را با اسپری آب تمیز کنید. خاک را با اسپری خوب مرطوب کنید.

 

10- تراریوم را با اشیاء سرامیکی تزیین کنید.

terrarium.jpg-1.jpg

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

لینک به دیدگاه
خیلی قشنگن، ولی وقتی گیاهای داخل حباب بزرگتر شدن چیکارشون کنیم؟

برای طراحی تراریوم باید از گیاهان کند رشد مثل فیتونیا .. سانسوریا پاکوتاه.. اشوریا و انواع کاکتوس که رشد طولی زیادی ندارن استفاده بشه.

ظرف شیشه ای تراریوم هم باید جوری انتخاب بشه که دهانه گشاد داشته باشه که اگه نیاز به هرس گلها و گیاهان بود به مشکل بر نخوریم.

لینک به دیدگاه
برای طراحی تراریوم باید از گیاهان کند رشد مثل فیتونیا .. سانسوریا پاکوتاه.. اشوریا و انواع کاکتوس که رشد طولی زیادی ندارن استفاده بشه.

ظرف شیشه ای تراریوم هم باید جوری انتخاب بشه که دهانه گشاد داشته باشه که اگه نیاز به هرس گلها و گیاهان بود به مشکل بر نخوریم.

 

خیلی ممنون، والله ما سانسوریا پاکوتاه داریم از شانسمون رشدشون خیلی سریعه، البته ناگفته نمونه که بهشون کود میدیم همیشه، حالا ازین به بعد نباس کود بدیم بهشون:ws3:

 

یه سوال دیگه، الان چند تا گل مختلف رو تو یه حباب کاشتند اشکالی نداره؟ من تاحالا اینو امتحان نکردم، یعنی مثلا گیاهای مختلف با هم سازگاری دارند که تو یه حباب یا گلدون کاشته بشن؟ رشد بعضی ها باعث کند شدن رشد بقیه نمیشه؟

لینک به دیدگاه
خیلی ممنون، والله ما سانسوریا پاکوتاه داریم از شانسمون رشدشون خیلی سریعه، البته ناگفته نمونه که بهشون کود میدیم همیشه، حالا ازین به بعد نباس کود بدیم بهشون:ws3:

 

اینا گیاهان مینیاتوری هستن در واقع نباید رشد چندانی داشته باشن:ws38:

ولی بعله رشدشون به نحوه نگهداریشون بستگی داره:w16:

لینک به دیدگاه

 

یه سوال دیگه، الان چند تا گل مختلف رو تو یه حباب کاشتند اشکالی نداره؟ من تاحالا اینو امتحان نکردم، یعنی مثلا گیاهای مختلف با هم سازگاری دارند که تو یه حباب یا گلدون کاشته بشن؟ رشد بعضی ها باعث کند شدن رشد بقیه نمیشه؟

 

مشخصا گیاهانی که با هم تو یه شیشه کاشته شدن با هم سازگاری دارن و مشکلی پیش نمیاد

تراریوم یه کار تخصصی هست و گیاهان مورد استفاده این نوع سیستم تعریف شده هستش(گیاهان مشخص شده ای رو فقط میشه کاشت):w16::a030:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...