رفتن به مطلب

برچسب انرژی ساختمان


ارسال های توصیه شده

برچسب مصرف انرژی ساختمان نوعی رده بندی میزان مصرف انرژی در ساختمان است که با عدد و یا حروف میزان کارایی انرژی تجهیزات، وسایل، ساختمان ها و بطور کلی سیستم های مصرف کننده انرژی را در ساختمان های مختلف نسبت به یکدیگر نشان می دهد.

معیار میزان مصرف انرژی وسایل و ساختمان با توجه به کاربری وسیله و یا ساختمان در استاندار مشخص شده است و برای هر طبقه از رده بندی مقدار حداکثر و حداقل مصرف مشخص شده است. این رده بندی ها با استفاده از نوارهای رنگی و حروف G تا A مشخص می شوند. رده بندی G با نوار به رنگ قرمز مشخص می شود و نشان دهنده ی کمتری بازده مصرف انرژی در ساختمان است و رده A با رنگ سبز نشان داده می شود که مشخص کننده ی بیشترین بازده مصرف انرژی و بیشترین صرفه جویی در ساختمان است.

در تعیین برچسب انرژی ساختمان با برچسب انرژی وسایل برقی تفاوت عملی وجود دارد. چون طراحی و ساخت هر ساختمان مستقل از ساختمان دیگر است، اختصاص برچسب انرژی برای هر ساختمان نیاز به بررسی دقیق دارد و این کار باید توسط کارشناس متخصص و با تجربه و با استفاده از تجهیزات آزمایشی و نرم افزار شبیه سازی ساختمان انجام شود در حالی که برای تعیین برچسب انرژی وسایل برقی بررسی ها فقط برای یک محصول انجام می شود و به بقیه تعمیم داده می شود.

پارامترهای تعیین کننده رده ی مصرف انرژی

پارامترهای متعددی در تعیین رده مصرف انرژی ساختمان اهمیت دارند که در تعیین برچسب مصرف انرژی در نظر گرفته شده اند:

- نسبت انرژی: نسبت انرژی مصرف شده به میزان مصرف انرژی ساختمان ایده آل که با حرف R نشان داده می شود.

- شاخص مصرف انرژی: این شاخص بصورت میزان انرژی اولیه مصرفی سالیانه ساختمان بر زیربنای مفید آن تعریف می شود (kWh/m2.yr). رده ی مصرف انرژی ساختمان با توجه به نسبت شاخص مصرف انرژی ساختمان مورد بررسی نسبت به شاخص مصرف انرژی ساختمان ایده آل مشخص می گردد.

- کاربری: منظور از کاربری، ساختمان اداری دولتی بودن و یا خصوصی بودن و همچنین ساختمان مسکونی بزرگ (زیربنای بالای هزار متر مربع) و کوچک (زیر بنای کمتر از هزار متر مربع) می باشد.

- اقلیم: در استاندارد 8 اقلیم آب و هوایی مختلف تایین شده است که قرار گرفتن ساختمان در هر یک از این اقلیم ها بر رده بندی برچسب انرژی آن تاثیر دارد. ( این اقلیم ها عبارتند از: بسیار سرد، سرد، معتدل و بارانی، نیمه معتدل و بارانی، نیمه خشک، گرم و خشک، بسیار گرم و خشک، بسیار گرم و مرطوب)

- زیربنای فضای کنترل شده: منظور از فضای کنترل شده قسمت های از ساختمان است که به دلیل کاربری آن در زمستان و تابستان دمای آن گرمتر یا سردتر از دمای بیرون نگه داشته می شود.

برای ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی طبق استاندارد ملی ایران به شماره های 14253 و 14254 گواهی نامه برچسب انرژی صادر می شود که بیان کننده میزان راندمان انرژی ساختمان می باشد. این گواهی نامه ها به دو صورت وجود دارند، یکی گواهینامه برای طراحی ساختمان و دیگری گواهینامه برای طراحی و ساخت. سازندگان ساختمان می توانند در هر زمانی نسبت به اخذ گواهینامه برچسب انرژی ساختمان اقدام کنند.

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برچسب انرژی ساختمان های اداری (ساختمان های غیر مسکونی) مطابق استاندارد ملی با کد ISIRI 14254 1st edition تعیین می شود. این استاندارد برای تعیین رده مصرف انرژی ساختمان های اداری ساخته شده و در حال ساخت کاربرد دارد. برای تعیین این برچسب در ابتدا باید با یک سری تعاریف و عبارات آشنا شد.

 

تعاریف و عبارات

ساختمان های اداری: منظور از ساختمان های اداری در دستورالعمل اداره استاندارد تمام ساختمان های زیر نظر دولت است که در آن اتاق های برای فعالیت نیروهای شاغل وجود دارد.

ساختمان مرجع: ساختمانی که در آن کلیه الزامات حداقلی مبحث 19 ساختمان رعایت شده باشد.

سطح زیربنای مفید: به سطح زیر بنای کنترل شده ساختمان گفته می شود.

فضای کنترل شده: بخشی از فضای داخلی ساختمان می باشد که دمای آن در طول سال کنترل می شود تا

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
لازم فراهم گردد. دمای این فضا بالاتر (در فصل زمستان) و یا پایین تر (در فصل تابستان) از محیط بیرون نگه داشته می شود. ساختمان های مجاور ساختمان مورد نظر، از نوع فضای کنترل شده تلقی می شوند مگر آن که از نوع ذکر شده در تعریف فضای کنترل شده نباشد.

دوره ارزیابی: به منظور محاسبه ی شاخص مصرف انرژی در ساختمان های ساخته شده، دوره ارزیابی به مدت سه سال در نظر گرفته می شود.

شاخص مصرف انرژی: شاخص مصرف انرژی بر حسب میزان انرژی اولیه مصرفی ساختمان بر واحد زیر بنای مفید (KWh/year.m2) مشخص می شود.

 

شرایط اقلیمی

یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر میزان مصرف انرژی، شرایط اقلیمی و آب و هوای منطقه ای است که ساختمان در آن قرار دارد. عواملی مانند دمای هوا، تابش خورشید، رطوبت هوا، سرعت باد، این عوامل بر روی میزان مصرف انرژی تاثیر می گذارند.

ما در کشوری زندگی می کنیم که دارای مناطقی با شرایط اقلیمی متفاوت می باشد بنابراین تقسیم بندی اقلیمی برای تعیین میزان انرژی مصرف ساختمان و تعیین رده بندی انرژی لازم است. کاملترین تقسیم بندی اقلیمی آب و هوای کشور تقسیم بندی 8 گانه است که با بررسی تغییرات آب و هوایی در تابستان و زمستان بدست آمده است. جدول زیر این تقسیم بندی 8 گانه را نشان می دهد.

house-energy-use-ranking-387.jpg

روش محاسبه رده برچسب انرژی ساختمان

برای تعیین رده ی برچسب انرژی هر ساختمان در اقلیم مورد نظر در ابتدا باید میزان انرژی اولیه مصرفی آن ساختمان مشخص گردد. برای ساختمان های موجود میزان مصرف انرژی را می توان از قبوض آن ساختمان مشخص کرد اما برای ساختمان های در حال ساخت باید این مقدار مصرف انرژی محاسبه و مشخص گردد.

ساختمان های ساخته شده (با طول عمر حداقل 3 سال)

میزان مصرف انرژی این ساختمان ها با استفاده از قبض برق و قبوض مصرف سوخت آن در طول مدت 3 سال و با استفاده از رابطه ی زیر محاسبه می شود.

house-energy-use-ranking-388.jpg

که در این رابطه (E(actual میزان مصرف انرژی سالیانه ساختمان موجود بر حسب واحد زیر بنای مفید آن است (kWh/m2.year).

QFi مجموع مصرف انرژی حامل iام می باشد که برای هر نوع سوخت واحد آن در جدول ارزش حرارتی سوخت های مختلف، مشخص شده است.

HVi: ارزش حرارتی حامل انرژی iام می باشد که برای هر نوع سوخت، مقدار آن در جدول ارزش حرارتی سوخت های مختلف، مشخص شده است.

QE مجموع میزان مصرف برق است.

FC: ضریب تبدیل برق به انرژی اولیه می باشد، با توجه به اینکه راندمان متوسط تولید و توزیع برق در کشور 27 درصد برای تبدیل انرژی الکتریکی مصرفی به معادل انرژی اولیه بر اساس ترازنامه انرژی سال 1378، می باشد این ضریب معادل 3.7 در نظر گرفته می شود.

AF: مساحت زیر بنای مفید ساختمان و بر حسب مترمربع می باشد.

جدول ارزش حرارتی سوخت های مختلف

house-energy-use-ranking-389.jpg

 

تعیین نسبت انرژی مصرفی

برای اینکه بتوان رده مصرف انرژی ساختمان را در برچسب انرژی آن مشخص کرد ابتدا باید نسبت مصرف انرژی ساختمان به مصرف انرژی ساختمان ایده آل بدست آید:

R=E(actual)/E(ideal)

در این رابطه E(ideal) شاخص مصرف ساختمان ایده ال است که مقدار آن را می توانید از جدول زیر محاسبه کنید.

جدول شاخص مصرف ساختمان های غیر مسکونی ایده ال در شرایط آب و هوایی مختلف بر حسب kWh/m2.year

house-energy-use-ranking-390.jpg

 

تعیین رده در برچسب انرژی ساختمان های غیر مسکونی

رده ساختمان مورد بررسی در برچسب انرژی، با توجه به مقدار R محاسبه شده و جدول زیر تعیین می شود.

جدول تعیین رده مصرف انرژی ساختمان های غیر مسکونی

house-energy-use-ranking-391.jpg

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...