رفتن به مطلب

خطای http 500 چیست؟


ارسال های توصیه شده

HTTP-500-Error.png

 

خطای HTTP 500 چیست؟

 

خطای 500 (Internal Server Error) از خطاهای سمت سرور است. زمانی که یک وب سرور نتواند به هر دلیلی درخواست شما را تکمیل کند، این کد را باز می‌گرداند.

نشانه‌های خطای 500

 

خطای 500 (Error 500) یا همان خطای Internal Server Error به معنای "خطای سرور داخلی" می‌باشد. این خطا یکی از کدهای وضعیت HTTP است که به عنوان خطا شناخته می‌شود. خطای 500 ممکن است در همه سیستم عامل‌ها با همه مرورگرهای قدیمی یا جدید پدیدار شود چون این یک خطا از کلاس 5xx بوده و یک خطای سمت سروری است. از جمله رایج ترین پیغام‌های آن در مرورگرها موارد زیر است:

  • 500 Internal Server Error
  • Error 500
  • HTTP 500
  • Temporary Error (500)
  • 500. That's an error (در سرورهای گوگل)
  • 0x8024401F (در سرورهای آپدیت مایکروسافت همراه با عبارت WU_E_PT_HTTP_STATUS_SERVER_ERROR)
  • The website cannot display the page (در مرورگر اینترنت اکسپلورر، با عنوان "500")

500-internal-server-error.png

خطای 500 در یکی از سایت‌ها

خطای 500 چیست؟

 

خطای 500 یکی از رایج ترین خطاهای سمت سرور (Server Side) می‌باشد که بنابر هر دلیل و مشکلی که از طرف سرورهای داخلی سایت وجود داشته باشد، نشان داده می‌شود. به عبارت ساده تر، سرور داخلی سایت نمی‌تواند درخواست شما را تکمیل کند و به دلایل گوناگون (ازجمله حفظ حریم اطلاع رسانی) خطای عمومی 500 را به کاربر ارسال می‌کند. بنابراین می‌شود خطای 500 را می‌توان به نقابی بر روی سایر خطاهای داخلی سرور تشبیه کرد.

برای درک بهتر این خطا فرض کنید که ماشینی دارید که موتور آن خراب شده است؛ بنابراین دلیل اصلی خراب بودن ماشین، موتور آن است. درحالی که شما ممکن است بنابه هر دلیلی از پرداختن به ریشه خطا خودداری کرده و صرفاً عبارت "خراب بودن" را استفاده کنید درحالی که این عبارت، یک عبارت عمومی است و می‌تواند دلایل بسیار گسترده‌ای داشته باشد.

HTTP-500-error-on-Google.png

خطای 500 در سرورهای گوگل

دلیل روبرو شدن با خطای 500:

 

دلیل بوجود آمدن این خطا، همان‌طور که گفته شد، به صورت کامل مشخص نمی‌شود. سرور می‌تواند دارای خطاهایی از جمله خطای 502، 501 و ... باشد اما بنابه هر دلیلی نمی‌خواهد که کاربر از دلیل اصلی خطا آگاه شود. در این صورت خطای 500 به کاربر فرستاده می‌شود. از جمله سایر دلایلی که ممکن است خطای 500 بجای خطای اصلی نشان داده شود عبارت اند از:

  • ممکن است فایل htaccess موجود بر روی سایت دارای syntax اشتباهی باشد.
  • ممکن است در قسمتی از کدهای سمت سرور (مثلا در کدهای PHP)، بنابه دلایلی ازجمله وجود حلقه‌های نامتناهی، درخواست Time out شود.

البته تکنسین‌های سرور با دنبال کردن Logهای ثبت شده، می‌توانند منبع اصلی خطا را پیدا کردن و آن را برطرف کنند.

درصورتی که شما بازدیدکننده یا کاربر این وبسایت یا سرور باشید به دلیل آن که این خطا از سمت سرور است، کاری نمی‌توانید برای برطرف کردن آن انجام دهید اما موارد هستند که به حل شدن این مشکل و دسترسی به محتوای آن صفحه کمک می‌کنند. در مرحله اول این خطا را به مدیر سایت گزارش دهید. همان‌طور که گفته شد، درصورتی که مشکل از طرف سرور باشد، باید تا رفع این خطا صبر کنید.

درصورتی که به محتوای آن صفحه نیاز دارید می‌توانید از نسخه کش شده آن استفاده کنید. برخی از سرویس‌های اینترنتی صفحات وبسایت را به صورت کش ذخیره کرده و به کاربران نشان می‌دهند. برای مشاهده آموزش و توضیحات بیشتر به پست "مشاهده نسخه پیشین یک صفحه یا وبسایت" مراجعه کنید.

کش مرورگر خود را پاک کنید زیرا ممکن است این مشکل صفحه مورد نظر حل شده باشد ولی محتوای صفحه خطا همچنان به کاربر نشان داده شود.

لینک به دیدگاه

View-Website-Cached-Version.png

 

ممکن است اطلاعاتی از یک وبسایت یا صفحه اینترنتی را نیاز داشته باشید اما آن وبسایت به دلایل مختلفی از جمله هک شدن، دیگر در دسترس نباشد. در این صورت می‌توانید نسخه پیشین آن صفحه را مشاهده کنید.

شاید شما نیز تاکنون به اطلاعاتی از یک صفحه اینترنتی ویا وبسایت نیاز داشته باشید که به دلایل مختلفی از جمله هک شدن وبسایت، اتمام دوره میزبانی هاست، پاک شدن وبسایت و ... دیگر وجود ندارد. در این صورت می‌توانید از نسخه‌های پیشین آن صفحه یا وبسایت که توسط سرویس‌های مختلفی ذخیره شده اند، استفاده کنید.

برای مثال مطلبی با عنوان خاصی در گذشته در صفحه‌ای منتشر شده بود که اکنون به آن صفحه دسترسی ندارید یا کلاً محتوای آن از صفحه مورد نظر حذف شده باشد در این مواقع معمولاً با خطای 404 یا سایر خطاهای HTTP مواجه خواهید شد. ازجمله مهمترین مزایای این سرویس‌ها این است که وبسایت درصورت هک شدن ویا خارج شدن از دسترس، همچنان بسیاری از محتوای آن در دسترس خواهد بود. همچنین کاربر می‌تواند به محتوا یا تصاویری که به دلایل فنی پاک شده باشند و کاربر را با خطای 404 مواجه کنند، دسترسی داشته باشد.

 

سرویس‌های ذخیره سازی نسخه‌های پیشین وبسایت‌ها

 

به دلیل این که ذخیره کردن کش‌های هر وبسایت و صفحه در اینترنت نیاز حجم بسیار بالایی از فضای ذخیره سازی داده‌ها دارد، امکان ذخیره کردن این گونه آرشیوها برای همه سرورها وجود ندارد. در این میان شرکت گوگل با سرویس کش لینک (Cache Link یا Web Cache) و وبسایت آرشیو (Archive) دو سرویسی هستند که نسخه‌های بسیاری از صفحات وب را ذخیره می‌کنند و به کاربران خود به صورت عمومی و رایگان امکان دسترسی به این کش‌ها و آرشیوها را می‌دهند.

سرویس گوگل کش لینک تنها آخرین نسخه از صفحه‌ای را که توسط خزنده خودکار گوگل مشاهده شده است، ذخیره می‌کند. یعنی در این سرویس فقط امکان مشاهده آخرین نسخه از صفحه وجود دارد البته این سرویس دامنه بسیار گسترده‌ای از صفحات را نسبت به سرویس آرشیو پشتیبانی می‌کند. در سرویس وبسایت آرشیو، سایت‌ها و صفحات طی بازه‌های زمانی مشخص یا به صور دستی، توسط خزنده‌های آن ذخیره می‌شوند. یعنی در این سرویس امکان مشاهده نسخه‌های پیشین صفحه مورد نظر وجود دارد البته درصورتی که این صفحات توسط وبسایت آرشیو، ذخیره شده باشند.

هردو این سرویس‌ها صفحات عمومی را فقط به صورت کدهای HTML ذخیره می‌کنند؛ بنابراین ممکن است بسیاری از امکانات وبسایت غیر قابل استفاده شوند. همچنین برخی از فایل‌ها مانند تصاویر نیز از طریق این سرویس‌ها آرشیو می‌شوند.

 

نحوه مشاهده نسخه پیشین یک صفحه یا وبسایت

 

برای مشاهده نسخه پیشین یک صفحه اینترنتی کافیست در کادر زیر مسیر کامل صفحه (URL) مورد نظر، برای مثال:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را وارد کنید. سپس بر روی سرویسی که می‌خواهید نسخه (ها)ی پیشین را توسط آن مشاهده کنید، کلیک کنید. سرویس Google همان گوگل کش لینک و سرویس Archive نیز همان سرویس وبسایت آرشیو است.

[TABLE]

[TR]

[TD]آدرس صفحه: [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

نکته: ممکن است صفحه مورد نظر در هیچ یک از سرویس‌های بالا ذخیره نشده باشد. همچنین برای مشاهده راهنمای استفاده از سرویس آرشیو به بخش نحوه استفاده از سرویس آرشیو مراجعه کنید.

 

نحوه مشاهده نسخه پیشین یک صفحه یا وبسایت به صورت دستی

 

درصورتی که می‌خواهید به صورت دستی وارد نسخه پیشین وبسایت شوید کافیست مراحل مشخص شده را در سرویس مورد نظر انجام دهید.

 

 

  • سرویس گوگل کش لینک (Google Cache Link)

برای مشاهده آخرین نسخه ذخیره شده توسط خزنده گوگل، از لینک زیر استفاده کنید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

کافیست بجای عبارت آدرس صفحه یا وبسایت مورد نظر را وارد کنید. توجه کنید که دو کاراکتر [ و ] را وارد نکنید. برای مثال، آخرین نسخه این وبسایت در لینک زیر وجود دارد:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://bytegate.ir/

 

همچنین می‌توانید از طریق موتور جستجوگر اصلی گوگل با افزودن عبارت ":cache" به ابتدای لینک مورد نظر، به نسخه کش شده آن هدایت شوید:

cache:

کافیست بجای عبارت آدرس صفحه یا وبسایت مورد نظر را وارد کنید. توجه کنید که دو کاراکتر [ و ] را وارد نکنید. برای مثال با استفاده از کوئری زیر می‌توانید به نسخه کش شده این وبسایت مراجعه کنید:

cache:http://bytegate.ir

با مشاهده عبارت This is Google's cache of URL در کادر بالای صفحه، درواقع شما نسخه کش شده آن صفحه را مشاهده می‌کنید. تاریخ و زمان دقیق کش شدن صفحه بر حسب GMT را نیز می‌توانید ببینید.

Google-Web-cache-1.pngنسخه کش شده وبسایت بایت گیت

 

 

 

برای مشاهده آخرین نسخه ذخیره شده توسط خزنده سرویس آرشیو، از لینک زیر استفاده کنید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
https://web.archive.org/web/*/

کافیست بجای عبارت آدرس صفحه یا وبسایت مورد نظر را وارد کنید. توجه کنید که دو کاراکتر [ و ] را وارد نکنید. برای مثال، آخرین نسخه این وبسایت در لینک زیر وجود دارد:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
http://web.archive.org/web/*/http://bytegate.ir/

همچنین می‌توانید از طریق بخش 'وب' سرویس آرشیو آدرس مورد نظر را وارد کرده سپس بر روی BROWSE HISTORY کلیک کنید تا به نسخه‌های پیشین وبسایت یا صفحه مورد نظر هدایت شوید.

نحوه استفاده از سرویس آرشیو:

 

استفاده از سرویس کش گوگل بسیار آسان است. تنها کافیست به لینک آن بروید درحالی که نحوه استفاده از سرویس آرشیو با سرویس گوگل تفاوت دارد.

پس از رفتن به لینک آرشیو به صورت دستی یا از طریق ابزار تهیه شده، درصورتی که با خطای "Wayback Machine doesn't have that page archived" مبنی بر عدم وجود نسخه آرشیو مواجه نشدید، با صفحه‌ای روبرو خواهید شد که قسمت بالایی آن مانند شکل زیر است. در این قسمت می‌توانید دفعات ذخیره شدن صفحه مورد نظر توسط سرویس و همچنین نمودار ذخیره سازی آن را مشاهده کنید:

Wayback-Machine-1.pngصفحه مربوط به آرشیو وبسایت

 

 

در ادامه صفحه با تصویری مانند شکل زیر مواجه خواهید شد که در آن یک تقویم مربوط به سال انتخابی (به صورت پیشفرض، سال جاری) وجود داشته و برخی از روزهای آن به رنگ آبی مشخص شده اند. این روزها درواقع زمانی هستند که سرویس صفحه مورد نظر را ذخیره کرده است:

Wayback-Machine-2.pngتقویم آرشیو

 

 

با کلیک بر روی دایره‌های آبی، به صفحه کش شده هدایت خواهید شد. برای مثال صفحه کش شده وبسایت بایت گیت به شکل زیر است:

نکته: ممکن است در یک روز بیش از یک بار صفحه مورد نظر ذخیره شده باشد. در این صورت با بردن ماوس بر روی آن می‌توانید به نسخه‌های مختلف صفحه بروید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...