رفتن به مطلب

ساختمان سازه


ارسال های توصیه شده

همه ما تعریف مشخصی از ساختمان داریم اما اینکه این ساختمان با چه مصالجی ،چگونه و با چه هزینه ای ساخته شود که بیشترین بهره وری اقتصادی را در عین بهترین عملکرد داشته باشد مارا وادار به بررسی انواع ساختمان و مصالح ساختمانی مورد نیاز برای بهینه سازی در ساختمان ها کرده است.

 

انواع ساختمان از لحاظ سازه:

ساختمان‌های بتنی

ساختمان بتنی سازه‌ای است که در ساخت آن از بتن یا به طور معمول بتن آرمه (سیمان، شن، ماسه و پولاد به صورت میلگرد ساده یا آجدار) استفاده شده باشد. در ساختمان در صورت استفاده از بتن آرمه در قسمت ستون‌ها و شاه تیرها و پی، آن ساختمان یک سازه بتنی محسوب می‌شود.

 

sakhteman%20betoni.jpg

 

ساختمان‌های فلزی

معمولا در ساخت ساختمان از قلز های گوناگونی استفاده میشود که ابتدایی ترین این استفاده در ساخت اسکلت اولیه ساختمان است.این کار پروسه زمان بر و پر خطریست که استحکام ساختمان را میتواند بیشتر کند.

sakhtemanfelezi.jpg

ساختمان‌های بنایی

 

ساختمان بنایی به نوعی از سازه گفته می‌شود که در ساخت آن از واحدهای مستقل به صورت لایه‌ای استفاده می‌شود و در میان لایه‌ها از ملات استفاده می‌گردد.

معمولا در ساخت ساختمان های بنایی از مصالحی مانند آجر، سنگ (زمین‌شناسی)، سنگ مرمر، سنگ خارا، تراورتن، سنگ آهک،بلوک سیمانی،cast stone، بلوک شیشه‌ای، اندود گچ و سیمان و کاشی استفاده می‌شود.

گاهی سازهٔ بنایی به صورت خشکه‌چین (بدون ملات) نیز اجرا می‌شود و در این روش که ابتدایی‌ترین نوع سازه بنایی است فقط قطعات سنگ یا بلوک را روی همدیگر قرار می‌دهند البته این روش ساخت مقاومت کمی دارد و فقط برای ساختمان‌ها یا دیوارهای موقت یا کم‌ارزش به کار برده می‌شود.

sakhteman%20banee.jpg

ساختمان‌های خشتی و گلی

ساختمان های ساخته شده از خشت را ساختمان های خشت و گل گفته میشود. که خشت معمولاً به اشکال و ضخامتهای مختلف می‌تواند تولید شود ولی مرسوم ترین آن شکل مربع به ضلع بیست سانتیمتر و به ضخامت ۵ سانتی‌متر است. برای تولید خشت ابتدا گل را در قالب می‌ریزند. سپس در آفتاب خشک می‌کنند. به این خشت، خشت خام گفته می‌شود. خشت خام در برابر رطوبت از بین می‌رود به همین خاطر خشت را می‌پزند که در این صورت به آن آجر گفته می شود. فرایند پختن خشت در کوره آجرپزی که بدان داش گفته می‌شود انجام می‌شود.

sakhtemankheshtvagel.jpg

ساختمان‌های چوبی

 

ساختمان ساخته شده از چوب را ساختمان چوبی گویند. در فرهنگ های مختلف برای ساخت خانه از الوارهای چوبی و آجر استفاده می شد. اما با گذر زمان، کما کان اعتبار و جذابیت خود را حفظ کرده است. چوب دوام بالایی دارد و بسیار سبک است. به راحتی می توان از آن به عنوان مصالح در ساختمان استفاده کرد و هر طور که صاحب خانه خواست با توجه به سلیقه او خانه را با چوب تزئین کرد.

 

ساختمان‌های ترکیبی

 

ممکن است ساختمانی از دو یا چند نوع از انواع فوق ساخته شود مانند ساختمان‌های فلزی-بتنی و یا فلزی-آجری و ... .

sakhtemantarkibi.jpg

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...