رفتن به مطلب

گام نخست در ساخت ربات‌های زیردریایی کارآمدتر ساخت سفره‌ماهی رباتیک با قلب موش


ارسال های توصیه شده

[h=1]گام نخست در ساخت ربات‌های زیردریایی کارآمدتر ساخت سفره‌ماهی رباتیک با قلب موش[/h] تیمی از دانشمندان، یک ربات زیستی ساخته‌اند که با استفاده از عضلات قلبی موش بر روی اسکلت سفره‌ ماهی می‌تواند از حرکت این حیوان آبزی تقلید کند.

57315220.jpg به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، این ربات که جزئیات آن در مجله ساینس منتشر شده، ترکیب بسیار عجیبی از مهندسی مکانیک و مهندسی زیستی است که می‌تواند گام نخست در جهت گروه جدیدی از ربات‌های زیردریایی باشد.

این ربات از لایه‌ای از عضله استفاده می‌کند که به آن اجازه انقباض رو به پایین برای تقلید از حرکت سفره ماهی را می‌دهد. اگرچه این موجودات زنده از یک لایه دیگر عضله برای بالا کشیدن بال‌های خود برخوردارند اما اسکلت این ربات طوری طراحی شده که پس از انقباض به جای اول خود باز می‌گردد و ساختار کلی را تسهیل کرده است.

زمانی که عضلات با نور تحریک می‌شوند، حرکات ترکیبی به ربات اجازه می‌دهد تا به جلو حرکت کند. محققان با استفاده از الگوهای خاص تابش نور توانستند ربات را در جهت گردش ساعت یا خلاف ساعت‌گرد به حرکت درآورده و آن را در مسیر با مانع ساده قرار دهند.

به گفته سازندگان، این ربات بسیار کوچکتر از سفره‌ ماهی است و از این رو، نمی‌توان آن‌ها را بطور مستقیم با هم مقایسه کرد.

این نخستین باری نیست که مهندسان از طبیعت الهام گرفته‌اند اما این ربات می‌تواند به تولید ربات‌هایی کمک کند که بطور موثری در زیر آب حرکت می‌کنند.

برخلاف سایر طراحی‌های رباتیک که از لاک‌پشت دریایی، هشت‌پا، سگها و سوسک‌ها الهام گرفته‌اند، بنظر می‌رسد که این نوع حرکت از بهره‌وری بسیار بیشتری برخوردار است. محققان برای شش روز این دستگاه را به حرکت واداشتند که به لحاظ سرعت، میزان مسیر طی شده و مقاومت، بسیار بهتر از سیستم‌های هیبریدی زیستی متحرک کنونی عمل کرد.

انتهای پیام

57315218.gif

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...