رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

فن آوری‌های جدید تا کنون تی‌شرت‌هایی عرضه کرده‌اند که می‌توانند نبض را اندازه‌گیری و تنفس را ثبت کنند. اینک محققان قصد دارند تی‌شرت‌هایی تولید کنند که بتواند حرکات بیمار را ثبت و درمان بیماران مغزی را آسان تر کند. تی‌شرتی که تیم تحقیقاتی دانشگاه پیزا به ریاست دانیلو دی روسی مشغول تحقیق روی آن است طرحی ساده دارد.

بیمار باید ابتدا تی‌شرتی چسبان وقابل انعطاف بپوشد. بعد بر روی این تی‌شرت نوارهای حس‌گر تعبیه می‌شود. نوارهای حس‌گر را طوری بر روی تی‌شرت می‌چسبانند که مسیر آنها موازی با عضلات زیر آن باشد. دانیلو دی روسی برای روشن شدن چگونگی کارکرد این تی‌شرت می‌گوید: «وقتی که بیمار حرکتی می‌کند یا حالتی به خود می‌گیرد، برخی عضلات کشیده می‌شوند. کشش این عضلات باعث می‌شود که نوارها نیز کشیده شده و حس‌گرها واکنش نشان بدهند. بعد می‌توان با سنجش تعداد زیادی از این سنسورها به حالتی که بیمار به خود گرفته پی‌برد و گفت، اندام‌های او در چه حالتی قرار گرفته‌‌اند».در بیمارانی که دچار سکته‌‌ مغزی شده‌اند در مرحله‌ توانبخشی می‌توان از این تی‌شرت‌ها استفاده کرد.

دکتر روسی می‌گوید: «بیمار تی‌شرت را می‌پوشد و جلوی کامپیوتر ورزش می‌کند. کامپیوتر حرکات بیمار را ثبت و به کلینیک ارسال می‌کند. پزشکان که واکنش‌های بیمار را در کلینیک دنبال می‌کنند، می‌توانند از حالت‌های او تشخیص دهند که آیا این ورزش برای او مفید بوده یا باعث خستگی‌اش شده است و سپس ورزش بعدی را از طریق کامپیوتر به او توصیه ‌می‌کنند. این باعث می‌شود که بیمار در خانه‌ خود به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یابد و نیازی به مراجعه به کلینیک نداشته باشد».این در حالی است كه پروفسور گوئیز‌په آندرئونی از دانشگاه میلان ایتالیا معتقد است که از تی‌شرت‌های حس‌گر می‌توان برای درمان سندروم تورت کمک گرفت. سندروم تورت یک اختلال عصبی است که با حرکات غیرارادی و ناگهانی یا تیک‌ها و صداسازی‌های تکرار شونده مشخص می‌شود. بیمار تیک‌های ناخواسته دارد، ناگهان داد می‌زند، صورتش را کش می‌دهد یا شانه‌ خود را بالا می‌برد. تیک‌ها به صورت غیر منظم بروز می‌کنند و برای پزشک دشوار است، تشخیص دهد آیا دارویی که برای بیمار تجویز کرده اثربخش‌بوده است یا نه. برای همین در حال حاضر از دوربین‌های فیلم‌برداری کمک گرفته می‌شود. با نصب این دوربین‌ها در منزل بیمار و شمارش تیک‌ها در حرکت سریع فیلم تلاش می‌شود تعداد و مدت تناوب آنها مورد اندازه‌گیری قرار بگیرد.پروفسور گوئیزپه آندروئونی موفق شده است با استفاده از «دکتر تی‌شرت»‌هایی که در آنها سنسورهای حساس به تغییر سرعت نصب شده دفعات و شدت تیک‌ها را اندازه‌گیری کند

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

امروزه از منسوجات علاوه بر کاربردهای رایج به عنوان پوشاک درصنایع مختلف از جمله پزشکی و کشاورزی استفاده می شود و دلیل آن دارا بودن خواصی چون سبکی انعطاف پذیری و استحکام بالا است.به دلیل اینکه بسیاری از منسوجات در بدن با اعضای داخلی سازگاری دارند و می توان آنها را جایگزین عضو آسیب دیده نمود امروزه به بحث منسوجات پزشکی توجه خاصی می شود.

ماده ای که با اعضای بدن پیوند برقرار می کند باید کاملا بی اثر و خنثی باشد و هیچگونه تحریکی در بافت ایجاد نکند. همچنین الیاف باید قابلیت استریلیزه شدن داشته باشد. پلیمرهای استفاده شده برای کار گذاشته شدن در بدن نسبت به هیدرولیز حساسند و از این رو باید تحت شرایط محیطی بدون رطوبت و ترجیحا با رطوبت نسبی کمتر از 40% تولید شوند و در هنگام تولید باید از مصرف پایدار کننده الیاف یا روان کننده پرهیز نمود.

مواد اولیه ای که برای محصولات پزشکی مصرف می شوند عمد تا عبارتند از:

 

1-الیاف مصرفی

2-ژل ها

3-مواد ضد عفونی

4-چسب ها

 

کاربردهای خاص منسوجات پزشکی به صورت زیر است:

 

1-مواد زخم بندی جراحات

2-وسایل کمک کننده سایر اجزا : که جایگزین فعالیت های طبیعی بدن می شوند و به سایر اعضا در انجام وظیفه شان کمک می کنند مثل کلیه کبد و ریه مصنوعی و .......

3-وسایل کاشتنی : مثل مفاصل مصنوعی و عروق پیوندی و .......

4-تولیدات بهداشتی : مثل ملحفه و .......

 

 

 

تلاشهای زیادی انجام شد تا مواد پلیمری را به موادی تبدیل کنند که تهیه ماهیچه های مصنوعی یکی از اهداف این تلاشها می باشد. ابتدا تحقیق روی مواد محرک در ترکیبات معدنی انجام شد . این محرک ها برای اینکه قابل کنترل باشند در میدان الکتریکی بررسی شدند . پلی ژل ها توسط عوامل مختلف مثل ph بالا و دمای بالا توانستند مقدار زیادی کشش تولید کنند . البته واکنش پذیری پلی ژل ها و همچنین

مقاومت آنها نسبتا ضعیف است ولی با این حال پلی ژل ها به عنوان بهترین ماده برای تهیه ماهیچه های مصنوعی ذکر شده اند.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

کمپانی Ronco که متخصص در زمینه تولید دستکش های بهداشتی می باشد اخیرا دستکش های جدیدی را وارد بازار کانادا کرده است. این دستکش ها نیتریل دار بوده و دارای رنگ صورتی منحصر به فردی می باشند و کاربردشان هم تنها در زمینه ی پزشکی و دندانپزشکی است.

دستکش های Ronco Touch با هدف تامین راحتی برای مصرف کننده طراحی شده اند.

آنها از نیتریل های با بهترین کیفیت تولید شده اند و انعطاف پذیری و چالاکی بی نظیری را برای انگشتان فراهم می کنند بدون آن که مشکلی در محافظت از دستان به وجود آورند. نوک انگشتان دستکش ها، تکسچره شده (دارای بافت) بوده و در نتیجه توانایی گرفتن اشیا را افزایش می دهد. دستکش ها صددرصد فاقد لاتکس و پودر هستند و در نتیجه ریسک های ناشی از آلودگی های پودری و آلرژی به لاتکس را به حداقل می رسانند.

Ronco Touch در سایزهای بسیار کوچک، کوچک و متوسط در دسترس است.

کمپانی Ronco در سال 1996 تاسیس شد و یک تولید کننده جهانی در زمینه ی محصولات ایمنی و پلاستیکی می باشد و محصولات آن شامل دستکش های بهداشت و یک بار مصرف، دستکش های صنعتی، دستکش های چرمی، ساک های دستی، ساک های خرید و غیره می باشد.

2010/10/11

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

در یک دستاورد جدید، دانشمندان موفق به پرورش رگ‌های خونی انسان در آزمایشگاه شدند که می‌تواند انقلابی در جراحی بای‌پس قلبی ایجاد کند.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا،‌ تولید این رگها از سلولهای پوستی بدست آمده از دست تنها چند هفته به طول می‌انجامد.

 

علاوه بر جراحی‌های بای‌پس، از این رگها همچنین می‌توان برای کمک به دیالیز بیماران کلیوی و کودکان دارای دریچه‌های قلب معیوب استفاده کرد.

 

به گفته محققان، آنها می‌توانند طی دو ماه رگ‌های خونی را با بافت آنها بر روی یک دستگاه بافندگی مینیاتوری در آزمایشگاه تولید کنند.

 

تلاشهای پیشین برای تولید رگهای مصنوع بشر یا بر مواد مصنوعی تکیه داشته یا به تولید رگهای ضعیف منجر شده بودند.

در جراحی بای‌پس قلبی، از یک رگ متعلق به بخش دیگری از بدن برای انحراف خون از رگهای خونی مسدود یا تنگ استفاده می‌شود.

 

این در حالی است که بسیاری از بیماران از رگهای سالم و مناسب برای پیوند برخوردار نیستند و نمونه‌های مصنوعی نیز احتمال عفونی شدن دارند.

 

با این شیوه جدید که در نشست زیست‌شناسی تجربی در سان‌دیگو رونمایی شده، می‌توان امکان بروز عفونت را از بین ببرد.

 

این شیوه ابتدا از نمونه سلولهای پوست پشت دست فرد استفاده شده که به تولید مقادیر زیاد کولاژن محکم و منعطف پرداخته و از آن یک ورق نازک سلولی تولید می‌کنند. سپس این ورق به حالت لوله‌ای درآمده و با مواد مغذی انکوبه می‌شود تا لایه‌ها به هم جوش خورده و یک لوله توخالی را شکل دهند.

 

در مرحله بعدی یک لایه دیگر سلول از رگ سطحی روی این لوله آمده که بخشی از نمونه پوست اولیه بوده‌اند.

 

این محققان توانسته‌اند رگهای خونی تا 20 سانتیمتر طول را با استفاده از سلوهای بیمار و سلولهای اهدایی تولید کنند.

 

استفاده از سلول‌های اهدایی می‌تواند تولید این رگ‌ها را در مقیاس صنعتی قرار داده که قابل ذخیره در سردخانه و مصرف در زمان نیاز خواهند بود.

 

رگ‌های بدست آمده از سلول‌های اهدایی تا کنون در سه بیمار با بیماری شدید کلیوی پیوند خورده که امکان دیالیز بهتر را برای آنها فراهم خواهد کرد.

 

تا کنون این پیوند موفقیت‌آمیز بوده و بیمار اول در سال گذشته درمان شد.

 

می‌توان سرعت این فرایند را با حذف مرحله لوله کردن ورق سلولی افزایش داده و به جای آن سلول‌ها را به شکل رشته‌های مناسب برش داد. سپس این رشته‌ها را می‌توان روی یک قرقره پیچیده و بر روی یک دستگاه نساجی ریز ایترسل به شکل لوله‌ای بافت.

 

انجام این کار می‌تواند زمان تولید یک رگ خونی را به دو ماه کاهش دهد. الیته این فرایند پر هزینه بوده و تولید هر رگ چند هزار دلار خواهد بود.

 

این فناوری هنوز در مراحل اولیه قرار داشته و انتظار می‌رود بین پنج تا 10 سال آینده برای کاربرد گسترده آماده شود.

 

منبع:گیل تکس

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

نساجی نیوز: محققان لباسی طراحی كرده‌اند كه عرق را به طور مساوی بر روی لباس پخش كرده و باعث سریع تر خشك شدن و ایجاد حس خنكی در بدن فرد می شود.

به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، در روش های طراحی لباس های خنك كننده، پوشش های شیمیایی منتول مانند به پارچه افزوده می شود كه هیچكدام نتوانسته اند مانند سیستم طبیعی خنك كننده بدن مفید باشند.

 

سیستم خنك كننده بدن انسان با استفاده از افزایش و كاهش تعریق، دمای بدن را متعادل نگه می دارد.

 

image_news_7044.jpg

محققان شركت طراحی لباس ورزشی Columbia Sportswear از همین شیوه استفاده كرده و لباسی طراحی كرده اند كه عرق بدن را به طور مساوی در سراسر لباس پخش می كند.

 

تی شرت Omni-Freeze ZERO از الیاف پلی استر تولید شده و تنها 136 گرم وزن دارد. این لباس متشكل از هزاران حلقه پلیمری 0.15 اینچی آب دوست است كه همزمان با شروع تعریق، این حلقه ها رطوبت را به طور مساوی در سراسر لباس جذب كرده و متورم می شوند؛ حلقه های پلیمری انرژی مورد نیاز برای متورم شدن را از گرمای بدن تأمین می كنند.

 

در آزمایشات انجام شده مشخص شد كه در مقایسه با لباس های تهیه شده از مواد دیگر، این لباس می تواند دمای بدن را تا 10 درجه خنك تر كند.

 

لباس Omni-Freeze ZERO با درجه حفاظتی 50 در برابر اشعه خورشید به قیمت 60 دلار به بازار عرضه شده است.

 

15.5.1391

لینک به دیدگاه

دانشمندان دست به ساخت نوعي لباس پيري زده‌اند كه پزشكان آينده را از نيازهاي بيماران كهنسال آگاه‌تر خواهد كرد.

 

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا،‌ اين لباس «Old Man Age» نام داشته و توسط متخصصان مركز پيرپزشكي در آلمان ساخته شده و شامل محافظ گوش براي توقف شنوايي، يك لبه كلاه زرد براي تيره كردن ميدان ديد و سخت كردن تشخيص رنگ‌ها، پدهاي زانو و آرنج كه مفاصل را سخت مي‌كند، يك جليقه كولار مانند كه به سينه مي‌چسبد و دستكش‌هاي داراي پد است.

 

وزن اين لباس حدود ۱۰ كيلوگرم بوده و براي شبيه‌سازي عواقب فيزيكي كهنسالي طراحي شده است.

 

هدف از لباس پيري، حساس كردن نسل جديد پزشكان به نيازهاي پزشكي و اجتماعي كهنسالان جمعيت رو به پيري آلمان بوده است.

 

به گفته دانشمندان،اكنون گسستگي زيادي ميان بخشهاي بزرگي از پزشكان و بيماران كهنسال آنها و همچنين كمبود پزشكاني كه علاقه‌مند به ادامه تحصيل در رشته پيرپزشكي هستند، وجود دارد.

 

به گفته آنها به جاي ارائه پاورپوینت به دانشجويان پزشكي، اين لباس يك شيوه عالي براي نمايش چهره حقيقي پيري در سنين ۷۵ سالگي و بالاتر از آن به آنها است.

 

اين لباس با همكاري مركز پيرپزشكي آلمان در كنار موسسه مير-هنشل ساخته شده و همچنين قابل استفاده در حوزه‌هاي ديگر از جمله لوازم خانگی و صنایع وابسته به غذا و پخت و پز است.

 

دانشمندان اميدوارند اين لباس بتواند جامعه‌اي را كه كارهاي بسيار كمي براي آماده‌سازي خود در برابر انفجار بمب جمعیت كهنسال انجام داده، حساس‌تر كند.

 

انتظار مي رود تا سال ۲۰۳۰ بيش از ۲۶ درصد از جمعيت آلمان بالاي ۶۵ سال سن داشته باشند.

 

20.4.1391

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

نساجی نیوز: محققان دانشگاه ایلینویز در حال طراحی بخیه الكترونیكی هوشمندی هستند كه میتواند در آینده برای تشخیص عفونت در محل زخم و كمك به بهبود سریع‌تر مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، نمونه اولیه بخیه الكترونیكی هوشمند توسط پروفسور «جان راجرز» طراحی شده كه از حسگرهای سیلیكونی فوق باریك متصل به نوارهای پلیمری یا ابریشمی استفاده می‌كند.

 

این حسگرها در زمان تماس با پوست می توانند نشانه های بروز عفونت را شناسایی كنند و حتی قادر هستند با افزایش دما به از بین رفتن عفونت در محل زخم نیز كمك كنند؛ دیوید سیلیكون و نانو غشای پلاتین به عنوان حسگرهای گرمایی استفاده می‌شوند.

 

برای ساخت حسگرهای نازك، محققان با استفاده از مواد شیمیایی، قطعه كوچكی از سیلیكون را از یك ویفر سیلیكون برش دادند و سپس از یك مهر لاستیكی برای انتقال غشای نانو به نوار پلیمری یا ابریشمی استفاده كردند؛ با افزودن الكترودهای فلزی و سیم‌ها در بالای نوار، دستگاه در لایه‌ای از اپوكسی پوشش داده شد.

 

نتایج این دستاورد در مجله Small‌ منتشر شده است.

5.6.1391

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

نساجی نیوز: به تازگی محققان ۸ کشور اروپایی در قالب یک پروژه تحقیقاتی تی شرت هوشمند به ویژه برای بیمارانی که نیاز به مراقبت های طولانی مدت دارند تولید کردند.th_b1_image_news_6649.jpgبه گزارش «نساجی نیوز» به نقل از مهر، هیچکس دوست ندارد به پزشک مراجعه کند. افرادی نیز که به مطب ها مراجعه می کنند باید مدتی را در اتاق انتظار صرف کنند و پزشک نیز که اغلب مجبور است کل روز را صرف گوش کردن به گلایه های بیماران از مشکلات سلامتی شان کند، به سرعت به معاینه فرد می پردازد و گاهی نیز متوجه برخی مشکلات بیمار نمی شود. همچنین حق ویزیت نیز نباید فراموش کرد.

 

اما اکنون محققان تی شرت هوشمندی ساخته اند که به انواع حسگرها مجهز و برای تشخیص بیماری ها ساخته شده است. این تی شرت هوشمند توسط کنسرسیومی از ۸ کشور اروپایی و در پروژه ای تحت عنوان Chronius تولید شده است. محققان برای مطالعات تولید این تی شرت از کمیسیون اروپایی حدود ۹ میلیون دلار بودجه گرفتند.

 

تی شرت هوشمندی که از سوی پژوهشگران ۸ کشور تولید شد

 

این تی شرت به ویژه برای بیمارانی طراحی شده است که از بیماری انسداد ریوی مزمن( COPD) و بیماری مزمن کلیوی رنج می برند.

 

با این حال این تی شرت می تواند برای افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری های مزمن مشابه و غیرقابل درمان که می بایست مراقبت های درمانی طولانی مدت داشته باشند، قابل استفاده است.

 

این تی شرت دارای حسگرهای نظارت بر قلب و تنفس است

 

این تی شرت مانند دیگر پوشاکی که بر اساس سیستم نظارت پزشکی تولید می شوند، دارای حسگرهای نظارت بر قلب، تنفس و فعالیت است.

 

با این حال طراحی باز و انعطاف پذیر آن حاکی از ترکیب حسگرها به گونه ای است که می توان برای پاسخ به نیازهای خاص بیمار از جمله داشتن چند بیماری همزمان، آنها را تغییر داد.

 

بخش پوشیدنی این سیستم برای کار با دستگاه های خارجی مانند ترازوی دیجیتالی ، گلوکومتر، نمایشگرهای فشار خون، اسپیرومتر، و حتی حسگرهای کیفیت هوا در اتاق بیمار، طراحی شده است.

 

این حسگرها به تلفن هوشمند متصل می شوند که اطلاعات وضعیت سلامت بیمار را به پزشک منتقل می کند. در نهایت داده های بیمار به کمک یک نرم افزار هوشمند تجزیه و تحلیل می شود. در حال حاضر درمان چنین بیماری هایی نیازمند مراجعه دائم بیمار به پزشک است.

 

به گفته روبرتو روسو مدیر تحقیق و توسعه مرکز TeSAN مراجعه های حضوری بیماران به مراکز درمانی موجب هدر رفت وقت و هزینه برای بیماران و سیستم درمان هر کشوری است.

 

وی افزود: اگر بتوان بیماران را از راه دور نظارت کرد تعداد مراجعات حضوری آنها به پزشک بسیار کاهش می یابد و سیستم درمان می تواند تمرکز خود را بر بیماران دیگری که نیازمند دریافت خدمات درمانی مستقیم هستند افزایش دهد.

 

آزمایش سیستم بهداشت و درمان از راه دور توسط مرکز TeSAN نشان می دهد نظارت از راه دور می تواند تا ۳۰ درصد مراجعه حضوری بیمار را کاهش دهد. همچنین مرتبط بودن به یک سیستم کنترل از راه دور به آن معناست که درصورت بروز هرگونه بحرانی برای سلامت بیمار ، پزشک به یاری او خواهد آمد.

 

آزمایش این سیستم در اسپانیا و ایتالیا بر روی بیمارانی که فقط به مشکلات کلیوی یا ریوی مبتلا بودند با موفقیت انجام شده است.

 

اکنون محققان می خواهند این تی شرت را بر روی ۳۰۰ بیمار در دیگر کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا، استونی ، اسلوونی، سوئد و انگلیس با تمرک خاص بر روی بیماران مبتلا به دو یا چند بیماری مختلف مانند بیماری ریوی و دیابت، دوباره آزمایش کنند.

 

به گفته روسو اگرچه هزینه تی شرت ها بسیار زیاد است اما چین و آمریکا نیز خواهان استفاده از آن شده اند. این در حالی است که سازمان های ورزشی نیز منتظر استفاده از این سیستم برای ورزشکارانشان هستند.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

نساجی نیوز: دانشمندان موسسه بیومکانیک والنسیا هم اکنون در حال طراحی نوعی کفش مخصوص دویدن هستند که به ابزار اندازه‌گیری جهت کنترل آموزش دیدن و ممانعت از آسیب‌دیدگی حین دویدن مجهز است.

به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، در یک سال گذشته از 80 میلیون دونده اروپایی بیش از 37 میلیون نفر از آسیب‌های فیزیکی حین تمرینات ورزشی رنج برده‌اند.

 

ابداع جدید شامل یک سیستم سنجش میکروالکترونیکی است که قادر به جمع‌آوری و مخابره پارامترهای بیومکانیکی اصلی ورزشکار خواهد بود.

 

در این فناوری، اطلاعات به صورت بی‌سیم به گوشی تلفن همراه دونده مخابره می‌شود و در آن‌جا یک برنامه آنلاین وی را در خصوص فعالیت طراحی شده و عملکردش تا آن لحظه آگاه می‌کند.

 

دونده می‌تواند تمامی اطلاعات دوندگی تولید شده را بر روی یک پرتال وب که مجهز به یک برنامه مدیریتی است، دانلود کند.

 

این پرتال برنامه‌های آموزشی شخصی‌شده مبتنی بر تحلیل قبلی بیومکانیک دونده را تولید می‌کند. این پرتال همچنین پیشرفت‌های آموزشی را پیگیری و به کاربر توصیه‌هایی جهت پرهیز از آسیب‌دیدگی‌ها را ارائه می‌دهد.

 

وب مزبور همچنین به دونده اجازه می‌دهد که در تماس با دوندگان سراسر جهان بوده و اطلاعاتی را در خصوص مسیرهای دویدن و پوشش پا با آن‌ها به اشتراک بگذارد.

 

نوآوری اصلی این سیستم در مقایسه با سیستم‌های سنجش کنونی مخصوص آموزش این است که کفش جدید نخستین ابداع عرضه شده به بازار است که می‌تواند تکنیک دویدن را از متغیرهای بیومکانیکی شخصی کند و توصیه‌های زمان واقعی را به منظور ممانعت از آسیب‌دیدگی‌ها و ارتقا عملکرد دوندگان در اختیار بگذارد.

14.8.91

نساجی نیوز

لینک به دیدگاه

اگر دوست دارید یک رادیوی ساده، دستگاه ضبط و پخش موسیقی، یک گیرنده جدید dc، یک فرستنده تفریحی یا حتی یک پیراهن نمایشگر ضربان قلب بسازید، نخستین شماره مجله علمی «فناوری مدار» می‌تواند اطلاعات خوبی در اختیار شما بگذارد.

به گزارش (ایسنا)، نخستین شماره «فناوری مدار»، نشریه جامع الکترونیک، مخابرات و رباتیک در 96 صفحه به سردبیری نوشین کازرونی منتشر شد.

در این نشریه علاوه بر مطالب عمومی و اخبار، مطالب تخصصی متنوعی در زمینه الکترونیک، قدرت، رباتیک و هوش مصنوعی به چاپ رسیده است.

از بخش‌های جالب این نشریه پروژه‌های الکترونیک آن است که در آن نحوه ساخت رادیو ساده برای نوجوانان، پیش تقویت کننده صوتی، محیط واسط اندروید، دستگاه ضبط و پخش صدا و موسیقی با استفاده ازکارت حافظه sd، چراغ led دوچرخه و پیراهن نمایشگر ضربان قلب توضیح داده شده است.

استفاده از تلفن اندروید به عنوان مودم بی‌سیم، qr چیست و چگونه کدهای qr متفاوتی بسازیم، نیروگاه‌ها و فرآیند تولید برق از نور خورشید، نسل جدید روبات‌های تحقیقاتی با چهره‌های انسان گونه، بینایی بخشی به روشندلان، شارژر خورشیدی اکس دی مود و پرینتر سه بعدی عناوین برخی دیگر از مطالب نخستین شماره ماهنامه «فناوری مدار» را تشکیل می‌دهند.

 

[TABLE]

[TR]

[TD]تاريخ : [/TD]

[TD][TABLE]

[TR]

[TD=class: ItemDate] ۱۳۹۱/۰۸/۱۷ [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]منبع خبر : [/TD]

[TD]ایسنا [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

نساجی نیوز: مهندسان دانشگاه شفیلد موفق به ساخت دستکشی شده‌اند که می‌تواند حرکات بیماران سکته‌ای ناتوان از گفت‌وگو را بدون نیاز به اتصال به رایانه به شکل کلمات ترجمه کند.

به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، بیل برود 72 ساله که بر اثر سکته مغزی در سال 2010 توانایی خود را برای سخن گفتن از دست داده و برای گفت‌وگو با اطرافیان از یک جدول الفبا استفاده می‌کرد، اکنون به عنوان اولین انسان برای آزمایش این فناوری جدید انتخاب شده است.

 

حسگرهای موجود در یک دستکش چرمی در دستان برود می‌تواند حرکات دستان وی را شناسایی کرده و آنها را به یک صدای مصنوعی تبدیل کند. این فناوری به وی در اطلاع رسانی به اطرافیان در مورد گرسنگی، تشنگی، سوال در مورد زمان ، تشکر از آنها و غیره کمک می‌کند.

 

این مربی سابق ورزشی اکنون می‌تواند 20 جمله را با استفاده از این دستکش منتقل کند.

 

image_news_7857.jpg

 

این فناوری توسط مهندسان جوان دانشگاه شفیلد به عنوان بخشی از یک رقابت سازمانی در این دانشگاه ابداع شده که از حسگرهایی برای تشخیص حرکات دست و یک رایانه داخلی برای پردازش آنها و تولید کلمات یا جملات برنامه‌ریزی شده برای هر حرکت برخوردار است.

 

یک صدای از پیش ضبط شده و تقریبا طبیعی نیز برای ارائه این جملات قابل استفاده بوده و حتی می‌تواند از یک ترکیب‌کننده صوتی رایانه بهره ببرد.

 

این دستکش که کاملا شبیه به یک دستکش عادی است می تواند برای بیان بیش از هزار واژه برنامه‌ریزی شود. قیمت هر یک از این دستکش‌های 85 گرمی حدود 700 پوند بوده و پیل درونی آن تا یک هفته قابل استفاده است.

 

این محققان اکنون در حال ثبت آن به عنوان یک اختراع بوده و امیدوارند بتوانند آن را برای تولید تجاری به افراد دارای ناتوانی در صحبت ارتقا بخشند.

 

همچنین این فناوری برای ترجمه زبان اشاره قابل تطبیق است اما به دستکش‌های محاسباتی پیچیده‌تر برای هر دست نیازمند است.\

30.8.91

لینک به دیدگاه

نساجی نیوز: محققان دانشگاه تگزاس با همکاری تیمی از محققان بین‌المللی موفق به ساخت ماهیچه‌های مصنوعی جدی فوق نیرومند شده‌اند که با تلفیق فناوری علمی تخیلی می‌توانند از کاربردهای احتمالی زیاد مانند روباتهای ابرقدرت، لباسهای با قابلیت گرمتر شدن در سرما و پرده‌هایی که خود را می‌بندند، برخوردار باشند.

به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، این ماهیچه‌ها که از الیاف نانو و تزریق با موم پارافین ساخته شده‌اند، قادر به تحمل بار 100 هزار برابر سنگینتر از خود بوده و می‌توانند تا 85 برابر انرژی بیشتر نسبت به عضله مشابه انسانی تولید کنند.

 

این عضلات مصنوعی در حقیقت الیافی از استوانه‌های تهی یکپارچه نانولوله‌های کربنی ساخته شده‌اند.

 

image_news_7839.jpg

 

هر نانولوله می‌تواند 10 هزار بار کوچکتر از قطر موی انسان و همچنین 100 برابر قویتر از فولاد باشد.

 

به گفته محققان، اگرچه این ماهیچه‌های فوق قوی و بسیار سریع از طیف وسیعی از کاربریهای احتمالی برخوردارند، اما حداقل در کوتاه مدت برای جایگزینی عضلات در بدن انسان نامناسب هستند.

 

این فناوری با همکاری تیمی از محققان استرالیا، چین، کره‌جنوبی، کانادا و برزیل ساخته شده است.

 

این دستاورد که در مجله «ساینس» منتشر شده، با القای الیاف در هم پیچیده نانولوله‌های کربنی با موم پارافین ساخته‌ شده است که در ساخت شمع نیز کاربری دارند.

 

حرارت دادن این الیاف پر شده از پارافین، چه با برق یا یک فلاش نور باعث منبسط شدن پارافین و افزایش میزان الیاف و در نهایت منقبض شدن طول این نانولوله‌ها می‌شود.

 

انقباض ماهیچه که به «actuation» نیز موسوم بوده، می‌تواد از عملکرد بسیار سریع در 25 هزارم ثانیه برخوردار باشد.

 

این انقباضات همچنین می‌تواند تراکم قدرت 4.2 کیلوات در کیلوگرم را تولید کند که چهار برابر نسبت قدرت به وزن موتورهای احتراق داخلی رایج است.

 

به گفته محققان، این ماهیچه‌ها به شکل فنری با یک نوار لاستیکی در هم پیچیده شده‌اند. این الیاف در زمان حرارت دیدن یا تابش نور از هم باز شده و دوباره در زمان توقف این فرایند و سرد شدن الیاف، به جای خود باز می‌گردند.

 

اگر به این الیاف پیچیده یک پره را وصل کنیم، چرخش آن با میانگین سرعت 11 هزار و 500 دور بر دقیقه برای بیش از دو میلیون چرخه قابل برگشت رخ خواهد داد.

 

این ماده که قابل دوخت، بافت و گره زدن بوده، همچنین از کاربری‌های دیگر در لباسها و مواد هوشمند با قابلیت تامین نیروی خود برخوردار است.

 

به گفته سازندگان، لباسهای تولید شده با این الیاف می‌توانند در واکنش به تغییر دما، گرمتر شده و یا محافظت بیشتر را در برابر مواد شیمیایی تامین کنند.

 

از دیگر کابردهای احتمالی این ماده که قابل استفاده در دماهای بیش از 1000 درجه سانتیگراد بالاتر از نقطه ذوب فولاد بوده، همچنین می‌توان به دریچه‌های تنظیم جریان در واکنش به مواد شیمیایی و تنظیم باز کردن پرده‌ پنجره در واکنش به دمای محیط اشاره کرد.

 

گام بعدی این دانشمندان، افزایش مقیاس این فناوری خواهد بود.

28.8.91

لینک به دیدگاه

نساجی نیوز: متخصصان یک شرکت ایرانی موفق به تولید البسه و پگ‌های جراحی یکبار مصرف شدند.

به گزارش «نساجی نیوز» به نقل از ایسنا، عبدالصمد جعفری، عضو انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی با بیان اینکه عفونت‌های بیمارستانی همواره به‌ عنوان یکی از دغدغه‌های مدیریتی در امر بهداشت و درمان مطرح بوده و سهم قابل توجهی از منابع مالی و ظرفیت خدمات‌رسانی مراکز درمانی کشور را به خود اختصاص می‌دهد گفت: این معضل علاوه بر افزایش روزهای بستری بیمار در بیمارستان باعث بالا رفتن هزینه‌های درمانی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه برای اولین‌بار در سال 1378 صنعت لباس‌های یکبار مصرف بیمارستانی در کشور مطرح شد، گفت: بالا بودن آمارعفونت‌های حین و بعد ازعمل‌های جراحی ناشی از بهره‌گیری از لباس‌ها، گان، شان و پگ‌های جراحی پارچه‌یی موجب شد تا محققان و دست اندرکاران عرصه تولید کالاهای پزشکی و بیمارستانی کشور به فکر تولید محصولات جدیدی بیافتند که از لحاظ کاربردی جایگزین البسه و پگ‌های پارچه‌یی شده و در عین حال فاقد نقاط ضعف پارچه‌ها باشد. به همین منظورفناوری بهره‌گیری ازمنسوجات نبافته و فاقد تار و پود موسوم به نان وون (Non woven) مطرح شد.

 

وی خاطرنشان کرد: مزیت اصلی این منسوجات آن است که به دلیل اینکه در ساختار آنها از تار و پود استفاده نشده و الیاف به صورت یکنواخت وهمگن کنار همدیگر قرار گرفته اند از ضریب بهداشتی بالاتری نسبت به پارچه های بافته شده برخوردار می‌باشند، چون منافذ موجود بین تار و پود پارچه های بافته شده به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز تجمع آلودگی و عفونت محسوب می‌شوند که معمولا براثر شسته شدن و در بعضی موارد حتی ضدعفونی کردن نیز پاک نمی شوند و هرچقدر دفعات شست‌وشوی پارچه ها افزایش می یابد منافذ یاد شده بزرگتر شده و آمادگی بیشتری جهت جذب عفونت پیدا می کنند.

 

جعفری تصریح کرد: در این خصوص تحقیقات میکرو بیولوژیکی که توسط تعدادی از متخصصان علم میکروبیولوژی بر روی پارچه های بیمارستانی شسته شده و ضدعفونی شده انجام شده نشان داده است متاسفانه نتیجۀ کشت این پارچه ها مثبت بوده و انواع مختلف میکروب ها در این محیط مشاهده شده است.

 

در همین راستا تحقیقات میدانی انجام‌شده در مرکز جراحی‌های ارتوپدی بیمارستان شهدای تبریز، طی سال‌های 83 به بعد و پس از جایگزین کردن پگ های جراحی یکبار مصرف استریل با پگ های پارچه‌یی نشان داد درحالی که این مرکز در سال‌های قبل از بستری شدن طولانی مدت بیماران در اثر ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی رنج می برده است، دیگر حتی با یک مورد عفونت بعد از عمل نیز مواجه نشده است. بی‌شک این دستاورد حاکی از موثر بودن استفاده از وسایل و البسه یکبار مصرف بیمارستانی در کاهش و کنترل عفونت‌های بیمارستانی بوده است.

 

وی افزود: از سوی دیگر هزینه‌های بالای نگهداری لندری (رختشویخانه) و خیاط خانه های بیمارستانها شامل آب، برق، مواد شوینده، مواد ضدعفونی‌کننده وهزینه های پرسنلی و تاسیساتی این بخش ها عواملی بود که از نقطه نظر اقتصادی نیز بهره‌گیری از منسوجات و البسه یکبار مصرف بیمارستانی را بر انواع سنتی و پارچه‌یی آن ارجحیت می‌بخشید.

 

جعفری تصریح کرد: همچنین در زمینه صرفه‌جویی اقتصادی این طرح، نتایج مطالعات سال 86 در یکی از بیمارستان‌های شهر تهران نشان داد که هزینه تمام شده هرعدد گان جراحی پارچه‌یی با عمر مفید 10بار شست‌وشو و استریل مجدد حدود 35 هزار تومان بود در حالی که در همان سال هزینه 10 عدد گان جراحی یکبار مصرف استریل فقط 20 هزارتومان بوده است که گواه محکمی بر توجیه اقتصادی استفاده از البسه یکبار مصرف استریل می باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: از نظر بسته‌بندی و استریل نیز باید اذعان کرد که البسه چند بار مصرف پارچه‌یی پس از بسته‌بندی و استریلیزاسیون در اتوکلاو تنها در مدت سه تا 17 روزپس از استریل قابل استفاده هستند اما انواع یکبار مصرف که با اشعه گاما و یا گاز اتیلن اکساید استریل می‌شوند در مدت دو تا سه سال قابلیت مصرف دارند. ضمنا تولید نوع یکبارمصرف در فضاهای خاصی موسوم به اتاق تمیز(کلین روم) و تحت شرایط خاص با کمترین تماس دست صورت می‌گیرد. از سوی دیگر به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی و شوینده، مشکلات آلرژیک و حساسیت در بیماران سوختگی، ریوی و نوزادان کم‌وزن ایجاد نمی‌کند.

 

هم‌اکنون گان‌های جراحی، پوشش‌های میز ابزار جراحی و پوشش های روی بیماران و تخت های جراحی موسوم به شان یا دریپ و به طور کلی پگهای جراحی درانواع مختلف براساس نوع و موضع عمل، میزان خونریزی و ترشحات در اندازه‌ها و ملحقات مختلف و از مواد اولیه متنوع با خصوصیات متفاوت در کشور و در کارخانه طب و پلیمر تولید، استریل و در اختیار مراکز درمانی کشور قرار می‌گیرد و این در شرایطی است که متاسفانه تعداد قابل توجهی تولیدکننده فاقد پروانه فعالیت و مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنایع، به صورت غیرمجاز و زیرپله‌ای در گوشه و کنار کشور مشغول تولید محصولات مشابه در شرایطی کاملا غیر بهداشتی و غیر استانداردهستند .

 

وی تصریح کرد: البسه و پگ های جراحی یکبار مصرف تولیدی نه‌ تنها نیمی از نیاز مراکز درمانی داخل را پاسخگوست بلکه به کشورهایی چون عراق، امارات متحده عربی، آذربایجان، لبنان و به‌زودی آلمان و سایر کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود.

29.8.91

لینک به دیدگاه

گروهی از محققان سوئیسی موفق به تولید یک ملحفه تخت جدید به منظور کاهش احتمال بروز زخم بستر در بیماران بستری شده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این ملحفه جدید «ماتریس نقطه‌یی» به گونه‌ای طراحی شده که تماس سطح را با پوست کاهش داده و همزمان جذب بیشتری از رطوبت مشکل‌ساز را صورت می‌دهد که در غیر این صورت مشکل را بدتر می‌کند.

زخم بستر یا زخم‌های فشاری هنگامی ایجاد می‌شوند که بخشی از پوست به خصوص در نزدیکی استخوان تحت فشار وزن بدن قرار گرفته و در تامین خون به پوست اختلال ایجاد می‌کند.

زخم‌های فشاری با یک ترتیب نسبتا کوتاه در زمان بالا بودن میزان فشار ایجاد می شوند اما می‌توانند همچنین در دوره‌های طولانی‌تر با فشار کمتر اما پایدارتر نیز به وجود بیایند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مقایسه ساختار ملحفه ضد زخم بستر (سمت راست) و ملحفه معمولی

 

این زخم‌ها همچنین ممکن است در اثر اصطکاک پوست لغزیده شده بر روی تخت ایجاد شده و با وجود رطوبت ناشی از عرق وخیمتر می‌شوند. این رطوبت‌ها باعث نرمتر شدن پوست و حساستر شدن آن به بیماری می‌شود.

حرکتهای ناخودآگاه می‌تواند افراد را تا حدی در برابر این شرایط ایمن کند اما آن دسته از بیمارانی که قادر به حرکت نیستند مانند بیماران پیر و فلج بسیار آسیب‌پذیر هستند.

به ادعای محققان این گروه بیماران با 50 درصد خطر بیشتر در ابتلا به زخم بستر در اقامتهای طولانی‌مدت در بیمارستانها برخوردارند.

محققان آزمایشگاههای فدرال علم مواد و فناوری سوئیس، مرکز پزشکی شولر و مرکز فلج سوئیس برای مبارزه با این شرایط به همکاری پرداخته و این ملحفه را ابداع کرده‌اند.

1.9.91

لینک به دیدگاه

امروزه با استفاده از منسوجات در حوزه‌هاي مختلف بشري چنان گسترده گرديده كه هيچ بخشي از جنبه‌هاي زندگي انسان بدون استفاده مؤثر از آنها امكان‌پذير نيست. بر همين اساس در چند دهه اخير مواد نساجي در ارايه خدمات پزشكي نقش مهمي يافته‌اند، به طوري كه عنوان منسوجات پزشكي (Medical Texliles) دايره مصرف عظيمي را در بر خواهد گرفت. اين گستره وسيع، از منسوجات عمومي بيمارستاني، تا الياف و پارچه‌هاي به كار رونده به عنوان بافت‌هاي پيوندي (نظير رگ و تاندون‌هاي مصنوعي)ف *****هاي خون و ... را شامل مي‌گردد. در اين بين منسوجات عمومي بيمارستاني (Healthcare Textiles) سهم قابل توجهي را هم از حيث تنوع و هم از نقطه‌نظر حجم مصرف، به خود اختصاص داده‌اند. اين بخش از منسوجات پزشكي، با نوع زياد خود كاربردهاي گوناگوني را پوشش مي‌دهند. به عنوان مثال‌هايي از اين منسوجات مي‌توان به البسه جراحي (شامل گان، كلاه و ماسك)، كاورهاي جراحي شامل (درب و لباس بيمار)، ملزومات بستر (شامل پتو، ملحفه و روبالشي)، البسه محافظتي كادر بيمارستان و انواع فراوان ديگري از لوازم و البسه اشاره نمود.

اين دسته وسيع، نقش بسيار عظيمي در ارايه خدمات پزشكي به بيماران بر عهده داشته و بدون استفاده از اين منسوجات، امكان انجام خدمت بيمارستاني ميسر نخواهد بود. بر همين اساس بيمارستان‌ها و ساير مراكز خدمات درماني هر ساله هزينه‌هاي گزافي را جهت تأمين اين بخش از نيازهاي خود مي‌پردازند. با توجه به اهميت حياتي رعايت دقيق كليه نكات بهداشتي و وجد دستورالعمل‌هاي بسيار سختگيرانه در اين حوزه، انجام شست‌وشوهاي مرتب و عميات گندزدايي بعدي اين البسه و منسوجات ضروري است كه انجام اين مهم نيازمند خريد تجهيزات گرانقيمت بوده و اجراي روزانه و پيوسته اين فرايندها نيز بسيار هزينه‌بر است. علاوه بر اين، انجام پيوسته عمليات شست‌وشو و گندزدايي، عمر مفيد منسوجات را كاهش خواهد داد.

بر اين اساس استفاده از البسه و منسوجات بيمارستاني يك بار مصرف مي‌تواند بخش بزرگي از هزينه‌هاي مستقيم و غيرمستقيم اين قبيل خدمات را كاهش دهد. به علاوه نگراني‌هاي مربوط به صحت و دقت عمليات اتوكلاو و گندزدايي نيز مرتفع خواهد بود.

منسوجات بيمارستاني يك بار مصرف بايستي بر اساس كاربرد تعريف شده، واجد خواص مناسب بوده و استانداردهاي مرتبط با موارد مصرف را دارا باشند. اين دسته از منسوجات بايد ويژگي‌هاي عمومي ذيل را دارا باشند.

مقاومت در برابر نفوذ آب و مايعات، مقاومت مناسب در برابر احتراق، مقاومت در برابر جرخوردگي، راحتي مصرف و پوشش، زيبايي، مقاومت در برابر رشد و تكثير ميكروارگانيسم‌ها، سازگاري با بدن و عدم ايجاد حساسيت، عدم ايجاد پرز و كرك و غبار، مقاومت سايشي مناسب، عدم ايجاد الكتريسته ساكن و عدم سميت و ... هر يك از اين ويژگي‌ها، براي انواع مختلف منسوجات بيمارستاني از درجات اهميت متفاوتي برخوردار خواهد بود.

با گسترش بيماري ايدز و ساير عفونت‌هاي مسري خطرناك، البسه محافظتي بهداشتي (Protective Healthcare Garments) پرسنل بيمارستاني بايد علاوه بر عاري بودن از هر نوع آلودگي، امكان انتقال بيماري از بيماران به پرسنل درماني و يا ساير بيماران را منتفي نمايند. بر اساس تعريف اداره ايمني و بهداشت حرفه‌آي ايالات متحده (OSHA)، خون يا ساير ترشحات خطرناك بيمار، تحت شرايط عادي و طي مدت استفاده نبايستي از البسه محافظتي بهداشتي عبور نموده و با لباس كار، يا لباس‌هاي زير پوست، چشم‌ها، دهان، يا ساير اجزاي بدن پرسنل درماني تماس حاصل نمايند. اين البسه بايد با استانداردهاي DIN 13795، NFPA-99-1984، AORN Standard و نيز دستورالعمل‌هاي كميته جراحان آمريكا منطبق بوده و كليه آزمايشات انجام شده طي استانداردهاي ES-21-1992 (روش آزمون مقاومت در برابر عبور خون)، ES021-1992 (روش آزمون مقاومت در برابر رشد قارچ و كپك)، AATCC147 و AATCC 100 (آزمون‌هاي رشد باكتري) و نيز بسياري از آزمون‌هاي ديگر اندازه‌گيري خواص فيزيكي، نتايج قابل قبول حاصل نمايند.

انتخاب مواد اوليه مناسب جه توليد هر يك از اقلام منسوجات بيمارستاني نيازمند دقت نظر و به كارگيري تخصصي عميق در حوزه‌هاي مهندسي پزشكي، مهندسي نساجي و نيز علوم پزشكي و پيراپزشكي خواهد بود تا پس از شناسايي دقيق نيازمندي‌ها و انتظارات كاربران انتخاب گرديده و علاوه بر آن اين مواد در قالب الگو و فرم مناسب و قابل مصرف، تبديل به محصول مورد نظر گردند. تا ضمن برآوردن نيازمندي مربوطه، حداكثر راحتي مصرف را نيز به همراه داشته باشند. با توجه به اين اصل ضروري است تا شركت‌هاي در زمينه توليد منسوجات بيمارستاني از متخصصان مجرب در علوم مذكور برخوردار باشند.

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

محققان موسسه فراونهوفر آلمان،‌ لباس هوشمندی مجهز به صفحات مداری کششی طراحی کرده اند که می تواند خطر بروز مرگ ناگهانی نوزادان را کاهش دهد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاکنون علت دقیقی برای بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) شناسایی نشده است و محققان برای به حداقل رساندن این خطر، دستگاه های مختلفی طراحی کرده اند که ضربان قلب و وضعیت تنفس نوزاد را بصورت مستمر مورد بررسی قرار می دهند.

تیم تحقیقاتی موسسه فراونهوفر آلمان، لباس هوشمندی برای نوزادان طراحی کرده اند که با استفاده از صفحات مداری کششی، وضعیت تنفس نوزاد را کنترل می کند.

این صفحه مداری از پلی یورتان و با استفاده از فناوری های متداول تولید شده است و می تواند باعث کاهش چشمگیر قیمت لباس هوشمند در صورت عرضه تجاری شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پلی یورتان حالت کششی و ارتجاعی دارد و صفحات مداری درون لباس در قسمت های سینه، شکم و پشت، وضعیت تنفس نوزاد را مورد بررسی قرار می دهد؛ با توقف تنفس و ثابت ماندن وضعیت قفسه سینه نوزاد، حسگرها بلافاصله هشداری به والدین اعلام می‌کنند.

هنوز گزارشی در خصوص آزمایش این لباس بر روی نوزادان منتشر نشده است.

محققان آلمانی قصد دارند از صفحات مداری کششی در کاربردهای دیگری مانند باندهای فشار و چسب های هوشمند استفاده کنند.

چسب هوشمند با استفاده از صفحات مداری پلی یورتان با مجهز شدن به آشکارساز نور و لامپ آبی LED روی پوست قرار می گیرند؛ نور فلورسنت آلی بداخل بدن تزریق می شود که توسط آشکارساز نور قابل شناسایی است و می‌تواند نیاز به انجام آزمایش خون را مرتفع کند.

آزمایشات بالینی اولیه این چسب طی چند ماه آینده آغاز می شود، اما عرضه این محصول تا پنج سال آینده محقق نخواهد شد.

 

۱۳۹۱/۱۰/۲۰

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

این لباس ها را بپوشید تا بیماری شما را تشخیص دهند

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لباس‌های آینده به فیبرهای هوشمندی مجهز می‌شوند که قدرت تشخیص و اعلام بیماری‌های مختلف را خواهند داشت.

 

 

در سال‌های اخیر، تکنولوژی بیش از پیش به زندگی انسان‌ها ورود پیدا کرده تا بتواند زندگی بهتری را به آنها ببخشد. پزشکی، یکی از حوزه‌هایی است که با ورود تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا متحول شده و می‌تواند جان انسان‌های بی‌شماری را نجات دهد.

 

گجت‌های پوشیدنی یاWearable tech فناوری جدیدی است که نه تنها مخاطبان بسیاری را به خود اختصاص داده بلکه می‌تواند در نجات جان انسان‌ها نیز نقش به سزایی ایفا کند.

 

اکنون خبر محصول جدیدی با عنوان لباس‌های هوشمند منتشر شده که می‌تواند شخص را از بروز بیماری‌های مختلفی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی- عروقی، صرع، آلزایمر و ... آگاه کند. بنا به اعلام محققان کانادایی، لباس‌ها می‌توانند تی‌شرت، پیراهن یا شلوارهای هوشمندی باشند که مجهز به الیاف‌های هوشمند بوده و از چنین قابلیتی برخوردار شوند.

 

لباس‌های هوشمند به وسیله وای فای و از طریق تلفن همراه شخص با پزشکان و مراکز درمانی ارتباط برقرار کرده و در زمانی که شخص دچار حملات قلبی، صرع و ... شود، پیام‌هایی از دستگاه بیمار به پزشک یا مراکز درمانی ارسال می‌شود تا آن‌ها را از وقوع چنین حمله‌ای آگاه کند.

 

الیاف استفاده شده در لباس‌های هوشمند لطیف، نرم، سبک و انعطاف‌پذیر خواهند بود، الیافی مانند پشم یا پنبه. اما موضوعی که در اینجا اهمیت پیدا می‌کند ارسال سیگنال‌هایی است که با تلفن همراه، تبلت یا ... ارتباط برقرار می‌کنند.

 

این لباس‌ها می‌توانند پیراهن یا شلوارهای هوشمندی باشند که شخص با پوشیدن آنها و با هر گونه تغییری در علائم و ارگان‌های حیاتی پیامی را به پزشکان یا مراکز درمانی ارسال می‌کند تا به کمک وی بشتابند.

 

1393/09/19

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

th_b1_image_news_12087.gifتوسط مخترع ایرانی ساخته شد؛ پارچه های هوشمند جهت كنترل ضربان قلب

مخترعان ایرانی موفق به ساخت پارچه های هوشمندی شدند که می تواند ضربان قلب و علائم حیاتی بدن را کنترل کرده و به پزشک مخابره کند.

به گزارش نساجی نیوز و به نقل از مهر علی آقایی، مخترع « منسوج هوشمند AHIS ثبت کننده علائم حیاتی و حرکتی بدن افراد» مهمترین اطلاعات بدن را علائم حیاتی دانست و گفت: به فکر ساخت پارچه های هوشمندی افتادیم که بعد از تبدیل شدن این پارچه ها به لباس، علائم حیاتی و ضربان قلب را کنترل، ثبت و تحلیل کند.

 

 

 

 

وی بابیان اینکه لباس هوشمند می تواند بدون خطا وضعیت بدن را ثبت و تحلیل کند، افزود: افراد با پوشیدن این لباس می توانند از علائم حیاتی، علائم حرکتی بدن خود مطلع شوند و یا حتی این اطلاعات را به پزشک یا پرستار خود مخابره کنند.

 

 

 

 

آقایی با اشاره به اینکه ارسال اطلاعات به پرستار و یا پزشک می تواند به صورت زنده و آنی باشد، عنوان کرد: این پارچه قابل شستشو است و علائم حیاتی را مخابره می کند.

 

 

 

 

وی افزود: به همراه این لباس یک سیستمی است که می تواند علائم حیاتی و نوار قلب بیمار را از راه دور به پرستار بفرستد.

 

 

 

 

آقایی در خصوص کاربرد های دیگر این اختراع گفت: منسوج هوشمند علاوه بر ثبت علائم حیاتی (تنفسی، ضربان قلب) می تواند، علائم حرکتی در بیماران ناتوان جسمی، معلولین حرکتی، بیماران دیابتی و قلبی، بیماران اورژانسی، نوزادان و سالمندان را ثبت و تحلیل کند.

 

 

 

 

به گفته وی بیماران می توانند علائم حیاتی خود را به صورت مداوم و طولانی مدت و بدون محدودیت مکانی ثبت و تحیل کنند. همچنین بیماران حرکتی می توانند با استفاده از این منسوج هوشمند در دوران نقاهت کنترل شوند.

 

 

 

 

آقایی با تاکید بر اینکه این لباس برای ورزشکاران قابل استفاده است، عنوان کرد: این منسوج در کاربرد ورزشی می تواند روند تمرینی و نوع تغذیه ورزشکاران، همچنین رفتار حرکتی آنها را در شرایط شبیه سازی شده با محل مسابقه، بررسی کند.

 

 

 

 

به گفته وی از این پارچه ها می توان در هوافضا و کشتی سازی و برای تحلیل نیرو و کرنش اجزا و قطعات حساس به تغییر طول در تجهیزات هوایی، استفاده کرد. علاوه بر اینها پارچه های هوشمند در صنعت عمران برای ثبت انبساط و انقباض سازه ها، بررسی و ثبت نیروهای وارده بر قسمت های مختلف سازه نیز قابل استفاده هستند.

 

 

 

 

وی در خصوص بازارهای این نوع فناوری توضیح داد و افزود: با توجه به تخصصی بودن این فناوری، بازارهای نسوج هوشند می تواند بیمارستان ها، داروخانه ها، باشگاههای ورزشی و مراکز فروش تجهیزات پزشکی باشند.

 

 

 

 

به گزارش مهر؛ این اختراع دارای سطح سه بنیاد ملی نخبگان است و به ثبت رسیده است.

 

1393/11/25

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...