رفتن به مطلب

چگونه تورم لب حاصل از زخم سرد را کاهش دهیم


ارسال های توصیه شده

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

 

 

 

 

 

 

خلاص شدن از زخم سرد، تورم لب، و لک‌های قرمز روی لب به کمک درمان‌های طبیعی کاملا امکان‌پذیر است. جدای از این، پزشکان همچنین داروها و پمادهای موضعی برای درمان زخم‌های سرد تجویز می‌کنند. در این مقاله برخی از راه‌های درمانی برای خلاص شدن از این وضعیت ارایه شده است.

زخم‌های لب در طول تغییرات فصلی بسیار رایج است. لب متورم و دارای برامدگی ظاهری غیر‌عادی به شخص می‌دهد. این زخم‌ها اغلب به شدت قرمز شده و با درد و خارش همراه است. کسی نمی‌تواند از این عفونت چشم‌پوشی کند چرا که لب‌ها حساس هستند و شخص حین غذا خوردن یا هرگونه فعالیتی که سبب حرکت فک می‌شود درد زیادی را متحمل خواهد شد. تورم لب اگر شدید نباشد درمان‌های خانگی می‌توانند موثر واقع شوند. با‌این‌حال، عفونت ناشی از قارچ یا ویروس به درمان پزشکی قابل توجهی نیاز دارد.

علل

تورم لب یا زخم‌های سرد به دلایل زیادی ایجاد می‌شوند. دانستن دلایل این بیماری مهم است زیرا درمان نیز با توجه به این دلایل انجام می‌گبرد.

• این زخم‌ها اغلب به دلیل حساسیت نسبت به غذاها و داروها ایجاد می‌شوند. (غذاهای دریایی، شکلات‌ها، ادویه‌جات و ...)

• همچنین می‌توانند تاول تب ناشی از تب بالا، سرماخوردگی و سرفه باشند.

• کمبود ویتامین b می‌تواند یکی از محتمل‌ترین دلایل پشت پرده تورم لب باشد.

• عفونت ناشی از ویروس هرپس منجر به ایجاد تبخال روی لب می‌شود. زکام، آنفولانزا و یا هر نوع التهاب سیستم ایمنی بدن سبب ایجاد این وضعیت روی لب‌ها است.

• تغییر شرایط آب و هوایی نیز یکی از دلایل محتمل این امر است و این وضعیت بیشتر در طول زمستان‌های سرد ایجاد می‌شود.

برخی از درمان‌ها

کسی که دلیل ایجاد زخم سرد را می‌داند می‌تواند نسبت به درمان آن اقدام کند. برای درمان تورم لب، همواره درمان خانگی ترجیح داده می‌شود زیرا این درمان‌ها طبیعی هستند و شخص بدون وابستگی به داروها و آنتیبیوتیک‌ها می‌تواند از درد رهایی یابد. در این مقاله برخی از درمان‌ها برای این وضعیت نوشته شده است.

کمپرس‌های گرم و سرد

گفته می‌شود که کمپرس سرد بر روی زخم سرد کار می‌کند. ابتدا صورت و لب‌ها را با آب گرم بشویید. چند تکه یخ اماده کنید و پارچه‌ای را دور آن بپیچید و سپس روی لب قرار دهید. قرمزی که به دلیل تجمع خون ایجاد شده به کمک کمپرس به تدریج از بین خواهد رفت. حالا لب‌ها را به آرامی توسط یک پارچه ولرم بپوشانید تا سبب آسودگی شود. شخص باید این روش درمانی را روزی سه بار انجام دهد تا سریع‌تر نتایج این کار را مشاهده کند.

درمان گیاهی

شخص می‌تواند پنبه لایی را درون آب آلوورا بخیساند. آن‌را روی ناحیه آلوده به مدت چند دقیقه قرار دهد. همچنین می‌تواند آب آلوورا خنک را برای درمان همین وضعیت استفاده کند. خمیر آلوورا نیز برای درمان این وضعیت کاملا موثر است.

مصرف ویتامین‌ها

این وضعیت اغلب به دلیل کمبود ویتامین‌ها ایجاد می‌شود. تورم لب‌ها می‌تواند با مصرف مکمل ویتامین b12 درمان شود. شخص می‌تواند این مکمل را در قالب قرص، کپسول، شربت دریافت کند. لیزین ویتامین ب-کمپلکس نیز برای درمان این وضعیت موثر است. مقدار مصرف را با داروساز هماهنگ کنید و برای رهایی از درد و ناراحتی این ویتامین را مصرف کنید. عده‌ای باور دارند که اعمال موضعی ویتامین e نیز می‌تواند یک درمان موثر باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

شخص می‌تواند همواره به صورت طبیعی سیستم ایمنی خود را تقویت نماید. مصرف مواد غذایی مانند کلم بروکلی، سبزیجات برگ‌‌دار، توت فرنگی و ... را برای دریافت مقدار کافی ویتامین c افزایش دهید تا بدن بتواند به صورت طبیعی علیه این وضعیت مقابله کند. با این حال بهتر است از میوه‌های خانواده مرکباتی که اسیدی هستند مانند پرتقال و لیمو، دوری کنید زیرا سبب تشدید این وضعیت می‌شوند. تحت این شرایط، شخص کمتر مستعد ابتلا به بیماری‌های این‌چنینی می‌شود.

لب‌ها را مرطوب کنید

شکاف و ترک‌خوردگی لب‌ها در طول تغییرات آب و هوااغلب منجر به تورم لب‌ها می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از وقوع این وضعیت، لب‌ها را باید مرطوب نگه داشت. سعی کنید از کره کاکائو، روغن نارگیل و روغن بادام برای این منظور استفاده کنید. لب‌ها را تمیز کنید و سپس از ترکیبات طبیعی به آن بمالید. همچنین برای مرطوب نگه داشتن لب‌ها می‌توانید از وازلین استفاده کنید.

کمک گرفتن از پزشک

اگر درد و قرمزی بر روی لب همچنان باقی مانده است، با دکتر مربوطه مشورت کنید. وقتی‌که عفونت ناشی از قارچ، باکتری یا ویروس باشد دارو تجویز می‌شود. اغلب زخم و تورم لب به دلیل عفونت دندان یا لثه ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی، شخص باید از پزشک کمک بخواهد و داروهایی که پزشک برای او تجویز کرده را مصرف نماید.

شخص می‌تواند راه‌حل‌های مذکور را دنبال کند که ممکن است برای رهایی از درد، تورم، قرمزی و خارش که ناشی از زخم سرد هستند، مفید باشند. همچنین اطمینان حاصل شود از مواد غذایی چرب و تند که ممکن است این ناراحتی‌ها حین غذا خوردن حاصل می‌شوند، دوری می‌شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...