seyed mehdi hoseyni 27119 اشتراک گذاری ارسال شده در 20 خرداد، ۱۳۹۵ سرعت آسانسور به جز در زمان استارت اولیه و توقف مقدار ثابتی می باشد. در این حالتِ تعادل، توان مورد نیاز آسانسور هنگامی است که نیروی وارد بر سیستم حداکثر مقدار را دارد. این توان را توان اسمی موتور می نامند. در حالت کلی رابطه توان به صورت حاصلضرب نیرو در سرعت بیان می گردد: P=F*V برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام توان محاسبه شده از رابطه فوق، توان ایده آل می باشد و با به شرایط واقعی مانند وجود نیروهای اصطحکاک، موقعیت موتورخانه، نحوه سیم بکسل بندی، پیچش های مضاعف، تعداد فلکه های هرزگرد و موارد دیگر، توان مورد نیاز سیستم از توان ایده آل بیشتر می گردد. توان الکتروموتور نیرو محرکه آسانسور برای بیشترین مقدار بار به حساب می آید و در محاسبات، کابین آسانسور را در پایین ترین توقف ساختمان در نظر می گیرند. در این حالت با انتخاب ضریب تعادل ۵۰% در محاسبه وزنه تعادل، جرم وزنه تعادل معادل مجموع جرم کابین و نصف ظرفیت افراد داخل کابین محاسبه می شود و به دلیل وجود همین وزنه تعادل در آسانسور، توان مورد نیاز نیرو محرکه آسانسور به شدت کاهش می یابد. بنابراین می توان گفت نیرویی که به موتور آسانسور وارد می شود ناشی از جرم نصف ظرفیت کابین به علاوه جرم تراول کابل و سیم بکسل ها می باشد و مقدار دقیق آن از رابطه زیر محاسبه می گردد: (بار نامتعادل) q= ((p+Q-(p+Q/2)- Si+Mtrc/2)/I+s)/eta^n که در آن: p = جرم کابین بر حسب کیلوگرم Q = جرم بار بر حسب کیلوگرم Si = جرم زنجیر یا سیم بکسل جبران بر حسب کیلوگرم S = جرم سیم بکسل های تعلیق بر حسب کیلوگرم Mtrc = جرم تراول کابل بر حسب کیلوگرم n = تعداد فلکه های هرزگرد eta = راندمان فلکه های هرزگرد که عموما ۹۵% در نظر گرفته می شود I= ضریب سیم بکسل بندی در نتیجه محاسبه توان موتور بر حسب کیلووات به صورت زیر بدست می آید: (P_m= (q*(Vc*I)*9.81)/(eta_ m*eta_ g*eta_ s*1000 q= بار نامتعادل بر حسب کیلوگرم Vc= سرعت کابین بر حسب متر بر ثانیه I= ضریب سیم بکسل بندی ۹٫۸۱= شتاب ثقل بر حسب متر بر مجذور ثانیه eta_ s = راندمان سیستم که تابع نوع ریل، کفشک ها و قطعات بکار رفته است که باعث تولید اصطکاک می گردند و عموما ۹۵% است. eta_ m = راندمان الکتروموتور که عموما ۸۵% است. eta_ g = راندمان گیربکس حلزونی که حدود ۶۰% تا ۷۰% است. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده