رفتن به مطلب

روز جهانی محیط زیست 2016


ارسال های توصیه شده

روز جهانی محیط زیست

روز جهانی محیط زیست (15 خرداد/ 5 ژوئن) ابزار اساسی در جهت افزایش آگاهی و اقدام برای حفظ طبیعت و سیاره زمین توسط «برنامه محیطی سازمان ملل» (unep) است. این روز در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1972 و روز افتتاح کنفرانس سازمان ملل در مورد محیط زیست تصویب شد و پس از آن هر سال در شهرهای مختلف و با تم‌های متفاوت جشن گرفته می‌شود. تم امسال «به سوی طبیعت برای زندگی» است و از مردم در هر جای سیاره زمین می‌خواهد در گفتار و کردار در برابر تجارت غیرقانونی حیات وحش تحمل صفر نشان دهند تا دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی وارد عمل شوند و قوانین سخت‌تری تصویب کنند و در برابر قانون‌شکنان اقدامات قاطع‌تری انجام دهند.

این روز طی سال‌ها تبدیل به یک پلاتفرم وسیع و جهانی برای مردم جهان شده و در بیش از 100 کشور جهان برگزار می‌شود. روز محیط زیست همچنین برای انجام عمل مثبت محیطی توسط آحاد مردم و تحریک عمل فردی در جهت ایجاد قدرت ‌جمعی است تا نهایتاً اثر مثبت بزرگی در سیاره ایجاد کند. روز جهانی محیط زیست فرصتی برای همه افراد است تا نه تنها مسئولیت خود در مراقبت از زمین را تحقق بخشند بلکه فرصتی است تا خود عامل این تغییرات باشند.

کمپین‌ها

در سال 2016. جنایت‌های حیات وحش و شکار قاچاق فیل‌ها‌، کرگدن‌ها، ببر‌ها، ‌گوریل‌ها و لاکپشت‌های دریایی،‌ بقای این گونه‌ها را در معرض تهدید جدی قرار داده است. در سال 2011 یک زیرگونه کرگدن جاوه در ویتنام منقرض شد و آخرین کرگدن سیاه غربی در همین سال در کامرون از بین رفت. بوزینه‌های بزرگ از گامبیا، ‌بورکینا فاسو، ‌بنین، توگو و دیگر کشورها بسرعت از دست میروند. از میان قربانیان کمتر شناخته‌شده می‌توان به منقارشاخی و پانگولین‌ها و نیز ارکید وحشی و درخت رُزوود اشاره کرد. گیاهان را نیز می‌توان در رده حیات وحش قرار داد. تا کنون کوشش‌ فراوانی برای مقابله با تجارت غیرقانونی اینها به عمل آمده است. استخدام نگهبان بیشتر، تشکیل ‌کمپین‌های آگاهی‌رسانی و سرمایه‌گذاری در زمینه حفاظت از جوامع بومی و تقویت قانونی آنها. این اقدام‌ها موفقیت‌هایی در بر داشت ولی بسیاری از گونه‌ها همچنان در معرض نابودی قرار دارند. حفاظت از آنها اهتمام پایدار همه انسان‌ها را می‌طلبد. تم‌ها، تبلیغات و فعالیت‌های امسال روز جهانی محیط زیست بر این اساس تعیین شده است.

در سال 2015، زلزله وحشتناکی در نپال رخ داد و خرابی‌ زیادی بوجود آورد. رادیوها و تلویزیون‌های محلی اخبار ویژه‌ای در این مورد داشتند. انبوه شعارها و اطلاعات محیطی رد و بدل شد. دولت نپال با همکاری یونسکو برنامه‌های متعددی اجرا کرد. ارتش این کشور از پادگان خارج و به جاده‌ها فرستاده شدند تا محیط زیست را تمیز و برنامه احیاء جنگل‌ها را اجرا کنند. رسانه‌های مختلف گزارشات زنده‌ای از این موضوعات پخش کردند.

در سال 2014 اداره برنامه محیط سازمان ملل از سفیران حسن نیت درخواست کرد پیام خطری به سراسر عالم ارسال کنند و از طریق پیوستن به یکی از تیم‌های مبارزه با تغییرات آب و هوایی عملاً در روز جهانی محیط زیست شرکت نمایند. این فراخوان برای عمل از تمام افراد زمین می‌خواست در کنار یک تیم مشهور قرار گیرند و با اقدام عملی خود به حمایت از روز جهانی زمین بپردازند.

در این سال و در راستای طرح سازمان ملل بنام «سال بین‌المللی دولت‌های در حال توسعه در جزایر کوچک»، ‌مفاهیم روز جهانی محیط زیست در متن تغییرات آب و هوایی کره زمین قرار گرفت و فوریت حمایت از این گونه جزایر بویژه در متن خطرات در حال رشد و آ‌سیب‌پذیری‌های مختلف در عصر افزایش تغییرات آب و هوایی در معرض دید جهانیان قرار گرفت. یقیناً روز جهانی محیط زیست فرصت عالی برای افزایش فراخوان مناسب برای همبستگی با جزایر می‌باشد. در سال 2013 در سطح جهانی 200 هزار بلاگ و بیش از 26 هزار مقاله از تاریخ اول تا دهم ژوئن در این زمینه نشر شد. در 5 ژوئن این سال، ‌روز جهانی محیط زیست در حداقل 15 کشور جهان جزو 10 موضوع برتری است که مردم در مورد آن صحبت کرده‌اند و حدود 47,6 میلیون خاطره یا یادداشت در مورد آن ثبت شده است.

یکی از کانال‌های تلویزیونی هند، ‌کمپین «زمین من،‌ وظیفه من» را اعلام کرد. در این کمپین رکوردهای جدیدی در مورد کوشش‌های جدید به ثبت رسید: کاشت 7,3 میلیون اصله درخت در یک روز در 34 شهر و 250 هزار روستا در 25 اگوست سال 2010. در سال 2008 تلویزیون دهلی نو اولین کمپین ملی را در زمینه حفظ محیط زیست کشور هند اعلام کرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...