رفتن به مطلب

14 اثر هنری تعاملی در شهر نیویورک


ارسال های توصیه شده

شهر نیویورک مانند یک زمین بازی بسیار بزرگ با آثار هنری تعاملی زیاد از جمله گوی‌های قابل بادکردن و لرزان است که در قسمت پایینی پارک‌ های­لاین تا پلکان‌های مارپیچ در باغ میدان مدیسون، منتظرند تا از سوی عابران کشف شوند. در هر زمانی، ده‌ها المان سرگرمی در فضای باز نمایشی به دعوت بازدیدکنندگان به بالا رفتن، لمس کردن، گوش دادن، ارتباط برقرار کردن و یا فقط با تعجب نگاه کردن، اقدام می‌کنند.

 

خیمه‌ی شهر رویاها؛ اثر معماران ایزاسکون چینی چیلا

یک خیمه رنگارنگ ساخته شده از مواد بازسازی شده در جزیره گاور نورز در نیویورک بر پا شده است. “شهر رویاها” یک تجسم از نیاز به قابل انعطاف بودن است، به هنگامی که به طراحی و انجام فعالیت‌های سازندگی پرداخته می‌شود و تنظیم تغییرات در بودجه اقدام می‌گردد و مشخصات و دیگر نیازمندی‌ها، در یک روش قابل تصور و درک شونده، فراهم می‌شود. به این سازه نزدیک شوید تا چترهای شکسته، دوچرخه‌های صدمه دیده، بدنه‌های خودروها، چارپایه ها و دیگر پسماندهای کالاها و وسایل را مشاهده نمایید که مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا این سازه برپا شود.

3latfr1y0bw7jm97jh7k.jpg

 

guoultntj8kihjc3q7ur.jpg

 

لطفآ این اثر هنری را لمس کنید؛ اثر جپ هن

برخلاف بسیاری از آثار هنری که از شما می‌خواهند که آن‌ها را نگاه کنید ولی به آن‌ها دست نزنید، این سری از مجسمه‌های ساخته شده توسط جپ هن، از عابران خواهش می‌کنند که آن‌ها را لمس نمایند و با آن‌ها فعل و انفعال متقابل داشته باشند. “لطفآ این اثر هنری را لمس کنید”، نام یک نمایشگاه از 10 اثر هنری است که شامل نیمکت‌ها، یک مارپیچ آینه ای و اتاق‌هایی ساخته شده از لوله‌های آب است که همگی در آب کنار پارک پل بروکلین قرار داده شده‌اند.

bnkkh8s9gi604hjgpp5.jpg

 

6mlnuknyi98da481pr6.jpg

 

kq8n3a6aeo4wypn81bk.jpg

 

5n7dajx8faoyvfgmdk.jpg

 

ابرها؛ اثر اولاف برونینگ

در ورودی پارک مرکزی، ابرهای کودکانه در رنگ‌ها آبی، در برابر پس زمینه ای از درختان برفی و بی برگ زمستانی آویزان شده‌اند. تأثیر تنظیم صحنه برای یک نمایش، عابران را به عنوان بازیگران شرکت کننده در یک قطعه نمایشی نامعلوم به کار می‌گیرد. برج ابری که 35 فوت ارتفاع دارد، بر بالای پارک و بر روی پایه فلزی قرار دارد.

g8sapey2f0rqzaqhdjw.jpg

 

b5vjq9un0ydjgnht2v8n.jpg

 

qda8iuf2tfo6rw9qcsb.jpg

 

شهر ابری بر روی بام کلانشهر نیویورک؛ اثر توماس ساراسنو

شانزده ماژول از داخل متصل شده، گرد هم آمده‌اند تا تشکیل “شهر ابری” را بدهند که یک گنبد کوتاه است که بر روی بام موزه هنری کلانشهر نیویورک نصب شده است. هنرمند آرژانتینی به نام توماس ساراسنو که گنبدهای مشابهی را در موقعیت‌های غیرمنتظره در سراسر جهان نصب کرده است، یک اثر هنری را در سایت‌های خاص به عنوان تلفیقی از معماری، هندسه، زیست شناسی و “مشارکت انسانی درباره نظم” ایجاد کرده است. برخی از سطوح این ماژول‌ها آینه بوده، که دیدی از خط آسمان شهر و نوک درختان پارک مرکزی را تحریف و تغییر می‌دهد.

eeo5knxmdsgi00kke8m.jpg

 

flqzyqo6sl2hffzwt3.jpg

 

cghs86szuscftv9p018h.jpg

 

صدای حیوانات خانگی؛ اثر چارلز لانگ

دایره‌های رنگین، عجیب و درخشان بر روی نیمکت‌های پارک، در امتداد ریل‌های زمین بازی و در داخل چمن و در پارک میدان مدیسون قرار داده شده و به ایجاد مسیرهای جدید و متشابه در اطراف یک منطقه عمومی مخصوص نشستن، پرداخته است. اگر کسی به اندازه کافی شجاع باشد که وقتی به این چیزهای عجیب می‌رسد، به آن‌ها دست بزند، جایزه‌اش انواع صداها و لرزیدن‌ها می‌باشد. المان “صداهای حیوانات” به وسیله مجسمه ساز کالیفرنیایی، چارلز لانگ، افراد را دعوت می‌کند که یک منظر شنیداری را به منظر کالبدی در پارک اضافه نمایند. او می‌گوید: “علاقمندی زیاد من به امور عجیب و غیرطبیعی در طول سال‌های طولانی، در اینجا با تأثیر کامل درطرح صداهای حیوانات خانگی ایجاد شد که حالتی آشنا داشت و به شکل یک پلکان در داخل یک گوی قرار گرفت که ظاهر مناسبی داشت و تمایل به ایجاد ارتباط با حس بدنی (جسمانی) بیننده برقرار می‌نماید. وقتی یک نفر حباب را لمس می‌کند، دامنه وسیعی از صداها شنیده می‌شوند که از درون فرم‌ها بیرون می‌آیند”.

qr497d7yavupq7jv7mob.jpg

 

2x8yfivt6zdy6xbuj2cx.jpg

 

فارتا مورگانا (یک سراب)؛ اثر ترزیتا فرناندز

آینه‌ها درحالی که در بالای مسیرها در پارک میدان مدیسون آویزان هستند، به تقلید از دسته ای از برگ ها در درختان مجاور می‌پردازند که به ایجاد نوعی از سراب یا توهم منجر می‌شود. این المان با طول 500 فیت (حدود 15 متر) اثری رنگارنگ از انتزاع فرم‌ها با انعکاس شکل‌هایشان را ایجاد می‌کند. این اثر هنری تا زمستان سال 2016 دراین مکان باقی خواهد ماند. هنرمند این اثر، فرناندز می‌گوید: “هدف من، وارونه ساختن مفهوم سنتی مجسمه‌های موجود در فضای باز به وسیله نشان دادن آن در تمام مسیرهای پیاده یک پارک بود؛ به جای آنکه فقط یک اثر هنری را در وسط یک پارک قرار دهم. به دلیل آویزان بودن بر روی مسیرهای پارک به شکل افقی، فاتا مورگانا تبدیل به یک مجسمه شبیه روح می‌شود که دارای ظاهر درخشانی است که هم چشم انداز را از حالت طبیعی خارج می‌کند و هم یک نور طلایی رنگ را منعکس می‌نماید.

99c97xvl7nh00359mmqv.jpg

 

5sjth0zzp15za51rlxz.jpg

 

6v67bkx2xlzwt8j843v0.jpg

 

کولونی هاوهاس (باغ)؛ اثر تام فورین

هزار قطعه رنگی از قالب شیشه شبکه ای جوشکاری شده در داخل یک چارچوب فولادی، تشکیل اثر هنری کولونی هاوهاس ساخته تام فورین را می‌دهد که یک ساختار شیشه ای تزیین شده است که قبل از آنکه در پارک پل بروکلین قرار گیرد، دور اروپا را گشته است و توسط مؤسسه دوکور به نمایش درآمده است. این المان در ژوئن 2015 نمایش آن به پایان رسید.

qgt3sbm7d0xtxuve1lqz.jpg

 

qsoeaafuy5d3lann6fn.jpg

 

نور در طول زمان؛ اثر سام فالس

نمایشگاه “نور در طول زمان”، بیشتر یک تجربه است تا یک اثر هنری، که دعوت کننده مردم به کشف تخیل و وقت گذرانی درباره مجموعه ای از آثار هنری می‌پردازد. بخشی ازسطوح آن، دارای رنگ نگهدارنده مقاوم در برابر نور خورشید است؛ درحالی که بخش‌های دیگر بدون محافظت باقی ماندند و به حال خود رها شدند تا به مرور زمان بر اثر تأثیرات نور خورشید و تماس با عابران پیاده محو شوند. فالس می‌گوید: “عنوان نمایشگاه و مفهومی که به آن بر می‌گردد، یک شکل پنهان در تمام آثار من دارد. همچنین می‌توان گفت که ماهیت ارائه و موقتی بودن آن‌ها، از طریق راهی است که مسیرهای گوناگونی را به کشف ماده مرتبط می‌نماید. نمایشگاه نور در طول زمان، نه تنها به توصیف روند موجود در خلق این اثر می‌پردازد، بلکه در سطح استعاری تری کار می‌کند که مربوط به روابط من با زیبایی‌ها و آفرینش است. بعضی از آثار موجود در نمایشگاه، بیشتر با نور ارتباط دارند و بعضی بیشتر با زمان و یا مانند یک تخیل و سراب هستند و همزیستی این دو با یکدیگر را نشان می‌دهند.

eziyhgw5uac4qch8dngl.jpg

 

sqcyn3aa5db53drgosp.jpg

 

lcedx6h4sn73in7da2d.jpg

 

مکان تنگ؛ اثر دیوید بیرنه

یک کره جهان دایره ای شکل بسیار بزرگ و قابل باد کردن به طول 48 فیت و عرض 20 فیت به عنوان المان “مکان تنگ” در قسمت زیری پارک‌های لاین نیویورک در نظر گرفته شد که بلندگوهایی در داخل آن قرار گرفته که به انتشار یک لرزش خفیف می‌پردازد. این صدا برای آن است که توجه رهگذران کنجکاو در خیابان‌های اطراف و قسمت‌های بالایی این پارک طبقاتی به آن جلب شود. بیرنه می‌گوید: “من می‌دانستم که به چه چیزی فکر می‌کنم و این صدا باید به جای استفاده از ابزار و آلات برای آهنگی که در ذهن داشتم، بکار گرفته می‌شد و لذا آن را با صدای خودم ساختم. این روش آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای خلق چیزی بود که در ذهن داشتم و صدایم را طوری تغییر دادم که قابل تشخیص نباشد”.

wxrzl4sw6ylc79siouj9.jpg

 

dx5dym4cilgdgnega37b.jpg

 

گل‌های رز؛ اثر ویل ریمان

این دسته بزرگ گل رز که تازه باقی می‌ماند، بین خیابان‌های 57 و 67 بلوار پارک نصب شده و در مقایسه با سطوح غم انگیز زمستانی، حالت شاد و درخشانی دارد. 38 قطعه از اجزاء این گل سرخ، بر روی هم جمع شدند که ارتفاع آن‌ها 25 فیت بوده و منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همراه با گلبرگ‌های ریخته شده، احساس امید را در بیننده در مورد بهاری که در راه است، زنده می‌کند.

5a2alvrmmkwuowl119w.jpg

 

قرمز، زرد و آبی؛ اثر اورلی جنجز

ریسمان بافته شده با دست و دارای 4/1 میلیون گره که در 3 هزار گالن رنگ زنده و روشن خیس خورده و در اطراف میدان مدیسون قرار گرفته، به رنگ‌های قرمز، زرد و آبی برای نمایشگاه موقتی توسط اورلی جنجز برپا شده است. این اثر هنری دارای وزن باور نکردنی 100 هزار پوند می‌باشد.

zb1qottnswhan2w33r.jpg

 

3wbuoqg9ahki6hnfhgkl.jpg

 

a2elaqtlt9avl8wag1l2.jpg

 

این سرزمین متعلق به توست؛ اثر ایوان ناوارو

سه برج مربوط به تأسیسات آبی با اندازه کوچک غیرمعمول در سال 2014 در پارک میدان مدیسون قرار گرفت که بینندگان را دعوت می‌کرد که در زیر آن‌ها بایستند و به آن‌ها خیره شوند. وقتی آن‌ها این کار را می‌کردند، چیزی که مشاهده می‌نمودند، تأثیر خیالی شبیه دروازه ای بود که همراه با نور و چراغ و آینه به وجود می‌آمد. ایوان ناوارو که طراح این اثر هنری است می‌گوید: “من ایده ذخیره آب را دوست دارم. این سازه چوبی و ساده و بی انتها، حاوی آب است و از منابع اولیه ای تشکیل شده که اساس زندگی و تغذیه انسان می‌باشد و این شرط اصلی را یادآور می‌شود که تمام انسان‌ها در این مورد باهم احساس مشترک دارند… در این معنا، تانک‌های ذخایر آب به عنوان ظروف دانش اولیه به حساب می‌آیند”.

sat2h6amsixvzy6lyd.jpg

 

ntsv9xobfe74zpnwv9th.jpg

 

17szhas7a97orler6nn.jpg

 

69v75sdq6eee2r56fw86.jpg

 

جفت یابی؛ اثر طراحان جوان

برنده جایزه سال 2014 رقابت طراحی مرکز میدان تایمز، یک اثر هنری با لوله‌های قرمز و صورتی با عنوان “جفت یابی” است که به رهگذران کمک می‌کند که با یکدیگر از طریق سازگاری نجومی هماهنگ شوند.

pq5pzctdhd7zvpthqdfw.jpg

 

h3dsjtv0c7ropecol9rs.jpg

 

ums1400k2y7m65o93k6.jpg

 

پروژه آبشار شهر نیویورک؛ اثر اولافور الیاسون

در طول تابستان و پاییز 2008، چهار آبشار ساخت دست انسان در امتداد آب نمای جدید نیویورک جریان یافت: یکی بر روی پل بروکلین، دیگری بر روی لنگرگاه بروکلین، سومی در قسمت پایین اسکله منهتن و چهارمی بر روی ساحل شمالی جزیره گاورنورز قرار گرفتند. این آبشارها که 120 فوت ارتفاع داشتند، پس از غروب آفتاب روشن و نورانی می‌شدند.

x8n6h1xcth3hfadhzkt9.jpg

 

db8yyxsvg3jwora1l5h3.jpg

 

dgffr3b3dly2aym2n5bg.jpg

 

منبع: سایت آقای شهردار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...