رفتن به مطلب

لطفا شما هم یک تی شرت بخرید!


ارسال های توصیه شده

ابتکاری جالب در شهر برلین: مدیران یک نهاد غیرانتفاعی به نام Fashion Revolution در روز ۲۴ آوریل با نصب یک دستگاه فروش تی شرت کوشیدند تا به روشی جدید مردم را از درد و رنجی که کارگران متحمل می شوند، آگاه سازند.

 

مسیر ایرانی: روز کارگر امسال هم سپری شد. چیزی شبیه به سالهای قبل با همان رویدادهای همیشگی و تعریف و تمجیدهای معمول بدون آنکه توانسته باشد ذهن جامعه را حتی برای چند روز درگیر خود سازد.

در ایران غالباً فرهنگ سازی با روشهای معمول سطحی و شعارگونه انجام می شود. به نظر می رسد کسی انگیزه خداحافظی با قالبهای کلیشه ای و روی آوردن به خلاقیت ونوآوری را ندارد. حتی شاید کسی حال و حوصله ندارد به این فکر کند که اهمیت این کار چیست و سهم ما در غنی سازی فرهنگ جهانی و گذاشتن یادگاری قابل اعتنا و ارزشمند برای فرزندانمان چقدر است؟ و این که آیا مردم دنیا هم مثل ما فکر و عمل می کنند یا این که از روشهای دیگری بهره می جویند؟

شاید زمان آن رسیده باشد که بپذیریم بکارگیری روشهای هوشمندانه تبلیغات و فرهنگ سازی ضروری است و دیگر روشهای تکراری نظیر سخنرانی و همایش و ... به تنهایی برای جلب نظر و همکاری مردم کافی نیست.

به عنوان مثال می‌شود زمان زیادی را صرف کرد و به مردم در مورد شرایط دشوار زندگی کارگران توضیح داد و به آنها عدد یا نمودار ارایه کرد. اما آیا بهتر نیست دقایق اندکی از این زمان را صرف بررسی روشهای جدیدتر و جذابتر کرد تا باعث شود مردم راحت‌تر آن شرایط دشوار را تصور کنند و ذهنها همراه شود و احیاناً اتفاق مثبتی روی دهد؟

این دقیقاً همان تصمیمی است که مدیران یک نهاد غیرانتفاعی به نام Fashion Revolution در روز ۲۴ آوریل که مصادف با سالگرد فروریختن یک مجمتع تولید لباس در بنگلادش و کشته شدن بیش از هزار کارگر بود، گرفتند.

آنها یک ماشین فروش خودکار تی‌شرت را در شهر برلین نصب کردند که تی‌شرت‌های ارزان ۲ یورویی می‌فروخت.

T-%20Shirt%201.jpg

اما دستگاه پس از دریافت پول و درست قبل از تحویل تی‌شرت به خریداران، ویدئویی نمایش می داد که نشان می‌داد این لباس‌های بسیار ارزان‌قیمت حاصل بیگاری کشیدن از کارگرانی است که در آسیا، گاه با دستمزد کمتر از یک دلار در روز، ۱۶ ساعت تمام کار می‌کنند!

 

T-%20Shirt%202.jpg

 

در پایان، دستگاه با نمایش دو گزینه قابل انتخاب، افراد را در خرید یا عدم خرید تی شرت و اختصاص همان دو یورو برای بهبود شرایط کارگران مختار می گذاشت.

 

T-%20Shirt%203.jpg

 

فیلمی که توسط دوربین‌های مدار بسته این ماشین خودکار فروش گرفته شده بود، نشان می‌داد که کاربران دستگاه، بسیار تحت‌تأثیر قرار گرفته و علیرغم پرداخت پول، ترجیح می دادند تا از خرید تی‌شرت صرف‌نظر کنند و پول را برای بهبود شرایط زندگی همین انسان‌ها، هدیه کنند.

 

T-%20Shirt%204.jpg

 

آیا روزی می رسد که کشور ما نیز شاهد این گونه ابتکار عمل های کم هزینه و موثر به جای همایش های پرهزینه و کم اثر باشد؟

 

برای دیدن فیلم کوتاهی از این رویداد (از سایت آپارات) روی تصویر زیر کلیک کنید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

فقط می تونم بگم دمشون گرم

اگه بخوام بگم تفاوتش خیلی زیاد ه ........ خوب تلنگری برای بعضی ها که ادای روشن فکری رادرمیارن وخیال میکنن روشن فکری یعنی خشک بودن بدون عاطفه ..... دیدیم اروپایی ها درجاهای بیشترازما که ادعاداریم معرفتشون بیشتره

  • Like 2
لینک به دیدگاه

اگه همچین برنامه های توی ایران بزارن دوباره میریم سمت همون فرهنگ و مصادف میشه با سالگرد فروریختن دستگاه خودکار :ws37:

 

+

 

ولی به دور از شوخی و جدی ایده جالب و قشنگیه درد کارگر را کارگر میفهمد gol.gif

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...