رفتن به مطلب

تولید آلومینیوم ایران نیازمند سرمایه گذاریست


jobilo

ارسال های توصیه شده

گفتگوی فریال مستوفی، رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران با سایت خبری اتاق تهران

 

%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%81%DB%8C%D9%84-%D8%A2%D9%84%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D9%88%D9%85.jpg

 

 

مجموع سرمایه گذاری ایران برای دستیابی به ظرفیت ۴۷۰ هزار تنی در صنعت آلومینیوم دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

 

صنعت آلومینیوم در ایران نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد. البته به گفته مهدی کرباسیان، رییس ایمیدرو مجموع سرمایه گذاری ایران برای دستیابی به ظرفیت ۴۷۰ هزار تنی در صنعت آلومینیوم دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. براساس صحبت های رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مجموع تولید شمش آلومینیوم در کشور سال گذشته به رقم ۳۵۰ هزار تن رسید که بیش از ۷۴ درصد ظرفیت تولید این بخش را پوشش می دهد.

البته این در حالی است که کشورهای عربی منطقه به همراه مصر در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی با سرمایه گذاری ۴۲ میلیارد دلاری در این بخش به ظرفیت پنج میلیون و ۷۰۰ ۶هزار تن دست یافته اند.

آنچه که مشخص است، این است که جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته سرمایه گذاری لازم در صنعت آلومینیوم نکرده، به گونه ای که کشورهای منطقه با وجود فاصله زیاد در ایجاد این صنعت در کشورشان نسبت به ایران، گوی سبقت را از ایران ربوده اند. براساس آمار و ارقامی که رییس ایمیدرو اعلام کرده است: تولید شمش آلومینیوم کشور به ۳۵۰ هزار تن رسیده، اما امروز امارات متحده عربی سالیانه بیش از دو میلیون تن تولید دارد.

همچنین آمارها نشان می دهد امروز ۲۲۰ کارخانه تولید آلومینیوم جهان ۵۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن شمش تولید می کنند که چین با داشتن ۱۰۷ کارخانه بیش از ۳۱ میلیون تن ظرفیت این بخش را به خود اختصاص داده و در واقع بزرگترین تولید کننده شمش آلومینیوم در دنیا محسوب می شود. چین ۴۵ درصد کل ظرفیت جهانی صنعت مزبور را دارد و ۳۴ درصد تولید جهانی را از آن خود ساخته است، درعین حال بروز مشکلات مختلف موجب شد واحدهای تولیدی این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود دو میلیون تن از ظرفیت تولید خود را تعطیل کنند، اما با افزایش قیمت ها، از سه ماهه آخر سال میلادی گذشته باردیگر کارخانه های این کشور به روند تولید خود تداوم بخشیدند.

به هرحال، ارزش صادرات آلومینیوم ایران در سال ۱۳۹۴ به رقم ۲۱۴ میلیون دلار رسید، درحالی که ارزش واردات این بخش برابر با ۳۴۴ میلیون دلار ثبت شد. این در حالی است که دولت براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت تولید ۱٫۵ میلیون تنی را در صنعت آلومینیوم هدف گذاری کرده است. ایران اکنون با دستیابی به ظرفیت ۴۷۰ هزارتنی صنعت پروفیل آلومینیوم در کشور، ۳۱ درصد از هدف یاد شده را پوشش داده و تا تحقق هدف ۲۰۲۵ میلادی فاصله ۶۹ درصدی دارد.

درباره میزان سرمایه گذاری در صنعت آلومینیوم ایران فریال مستوفی، رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران به وبسایت اتاق تهران گفت: ایران برای مصرف داخلی به آلومینیوم نیاز دارد و این کالا هم به کشور وارد می شود. اما صنعت آلومینیوم، صنعت خوبی برای سرمایه گذاری است.

به گفته مستوفی، از آنجا که ماده اولیه تولید آلومینیوم،گاز است و ایران منابعی غنی از گاز دارد، می تواند در صنعت آلومینیوم دنیا مطرح شود.

مستوفی معتقد است: در این زمینه نباید تنها به مصرف خودمان و منطقه فکر کنیم. ایران با توجه به گاز فراوانی که دارد باید آلومینیوم با کیفیت خوب و عالی و قیمت مناسب تولید کند. بنابراین می توان گفت که کشور قابلیت به دست آوردن بازارهای جهانی را دارد.

مستوفی همچنین درباره میزان سرمایه گذاری در این صنعت گفت: دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری، رقم خوبی برای صنعت آلومینیوم است و می توان با آن اقدامات مطلوبی در زمینه صنعت آلومینیوم انجام داد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...