رفتن به مطلب

دردسری ​جهانی به ​نام ته ‌سیگار


ارسال های توصیه شده

حدود دو دهه است که یکی از بزرگ‌ترین نهادهای بین‌المللی دوستدار محیط زیست برنامه‌های سالانه‌ای برای پاکسازی سواحل اقیانوس‌ها در کشورهای مختلف ترتیب می‌دهد. در این برنامه‌ها صدها هزار داوطلب، سواحل کشورهای خود را از وجود زباله پاکسازی می‌کنند. نکته درخور تاملی که در این میان مشخص شده این است که رایج ترین زباله‌ای که در سواحل مختلف به چشم می‌خورد چیزی نیست جز فیلتر سیگار یا همان چیزی که آن را بیشتر با عنوان ته‌سیگار می‌شناسیم. سال گذشته در جریان پاکسازی سواحل مختلفی در سراسر جهان، حدود دو میلیون عدد ته‌سیگار جمع‌آوری شد. همچنین برخی بررسی‌های نشان داده ته‌سیگار، پرتعدادترین جسم موجود در زباله‌های شهری است.

 

n83tx727ht37g8rqvvvm.jpg

 

کارشناسان تخمین می‌زنند ته‌سیگار حدود دوسوم از 6000 میلیارد سیگاری که هر سال مصرف می‌شود، سر از محیط زیست درمی‌آورد که حجم باورنکردنی 750 هزار تن را به خود اختصاص می‌دهد.

 

زیان‌های فیلتر سیگار

ته‌سیگار دارای نوعی پلاستیک است که به طور طبیعی در طبیعت بازیافت نمی‌شود، اما این همه ماجرا نیست. ته‌سیگار دارای انواع مواد سرطانزا شامل نیکوتین و سایر مواد شیمیایی مضر موجود در توتون است.

kw7h1aa2lebgzw0r5ky.jpg

 

یک‌ آزمایش ساده نشان می‌دهد اگر ته‌سیگار را به مدت 96 ساعت در یک لیتر آب قرار دهیم، مواد سمی موجود در آن برای کشتن هر نوع ماهی آب شیرین یا آب شور کافی است. بسیاری از کودکان سراسر دنیا با ته‌سیگار بازی می‌کنند و حتی برخی حیوانات آن را به اشتباه می‌خورند. در نتیجه ته‌سیگار رها شده در محیط زیست می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به سلامت جانداران وارد میکند. همچنین ته سیگار موجب از بین رفتن زیبایی شهر و طبیعت مى شود.

 

وظیفه‌ای بر دوش دولت‌ و شهرداری ها

شاید نخستین گام در این میان به عهده دولت‌ باشد. چندی پیش در یکی از ایالت‌های آمریکا، طرحی برای ممنوعیت فروش سیگارهای دارای فیلتر ارائه شد، اما آرای موافق به حدنصاب نرسید. با این حال این طرح را شاید بتوان نخستین گام جهانی برای حذف فیلتر از سیگار دانست.

 

راه حل دیگر این است که شهرداریها با طراحی و نصب سطل های زباله ایی مخصوص ته سیگار و همچنین به کمک دولت با فرهنگ سازی در جامعه، مردم را به استفاده و انداختن ته سیگارهایشان در درون این سطل ها تشویق کنند.

rzd19a9tjozzjpql24c8.jpg

 

حال این سوال پیش می آید که چرا از سطل زباله های موجود استفاده نمی شود و باید برای ته سیگارها سطلی جداگانه طراحی کرد؟

 

در جواب به این پرسش باید بگوییم، انداخته شدن ته سیگار به درون سطل های زباله باعث آتش گرفتن زباله های دیگر میشود که این امر موجب وارد شدن گازهای سمی ناشی از سوختن زباله ها به جو زمین و اکوسیستم میشود. از سویی دیگر احتمال آتش سوزی مردم و طبیعت وجود دارد که بسیار خطرناک است.

 

نویسنده : میلاد ابراهیمی

 

منبع: سایت آقای شهردار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...