رفتن به مطلب

نقشه‌ی آلودگی صوتی محیط، که می‌توانید به راحتی از آن کمک بگیرید


ارسال های توصیه شده

این نقشه درحال حاضر تنها لس‌آنجلس را پوشش می‌دهد ولی به‌زودی دربرگیرنده‌ی تمام مناطق شمالی آمریکا خواهد بود: با انتخاب هر آدرس، می‌توانید میزان آلودگی صوتی آن مکان و علت آن را متوجه شوید.

 

یک محله پر سروصدا نه تنها سرسام‌آور بوده، حتی به عنوان یک عامل مخاطره‌آمیز در حوزه‌ی سلامت مطرح است. ماشین‌ها‌، هواپیما و شلوغی‌های ناشی از فعالیت‌های تجاری به نوبه‌ی خود بر روی کیفیت خواب، ایجاد استرس، شنوایی انسان و حتی قدرت یادگیری کودکان اثرات منفی می‌گذارند.

 

بنابراین چرا زمانی که در پی ارتقای محله خود و یا انتخاب محلی برای اسکان دائم هستیم، آنگونه که باید فاکتور مهم میزان آلودگی صوتی را مدنظر قرار نمی‌دهیم؟

 

زمانی برندان فارل، یکی از محققان علمی داده‌های شرکت کال‌تک تصمیم گرفت این موضوع را مورد بررسی دقیق علمی قرار دهد که به دنبال یافتن آپارتمانی به مراتب آرام تر از آپارتمان قبلیش در لس‌آنجلس بود. او در یکی از یادداشت‌هایش گفته است: “متوجه شدم هر اطلاعاتی که تصورش را بکنید هنگام جستجو خانه در اختیارتان می‌گذارند، به‌جز اطلاعاتی پیرامون سر و صدای محیط.”

 

بنابراین در پایان‌نامه مقطع دکتری خود در رشته ریاضیات کاربردی، با همکاری یک ریاضیدان و دو متخصص فعال در زمینه سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، نقشه‌های صوتی تعاملی در لس‌آنجلس و بخشی از استان آرنج را تهیه کرد.

 

با گزینش محدوده انتخابی، نقشه به شما امتیازی از “میزان صوت” آن محل را ارائه می‌دهد: یک سطح از سر و صداهای محلی (اماکنی که سکوت بیشتری در آن برقرار و به آسانی قابل‌شناسایی هستند) برپایه‌ی “نوع، زمان و شدت صدای ایجاد‌ شده از وسایل حمل‌و‌نقل، ترافیک هوایی، کافه ها، رستوران‌ها و دیگر منابع” می‌باشد. علاوه برآن، وی با افزودن یک مورد دیگر به عنوان «سنجش کیفی میزان صدای تولید شده» در کنار لیست ارائه شده از عوامل محلی ایجاد کننده آلودگی صوتی، دامنه‌ی اطلاعات تحقیق خود را ارتقا داد.

 

این سیستم چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ فارل و همکارانش با به‌کارگیری یک نقشه سه بعدی از مناطق مختلف، که شامل: ساختمان‌ها و خیابان‌ها می‌شد، نمایی از میزان صدای خیابان‌های شهر را به تصویر کشیدند. این نقشه پوشش‌دهنده‌ی منابع صوتی گوناگون از قبیل وسایل ترابری در سرعت‌ها و صداهای مختلف، ترافیک هوایی، کافه‌های نزدیک، رستوران‌ها، پمپ بنزین‌ها، استادیو‌م های ورزشی و… است. باتوجه به بخشی از گفته‌های این گروه:

 

«ما با استفاده از علم فیزیک، انتشار ‌صدا در محیط را بررسی کرده و متوجه شدیم که صدا در طی مسیر، تضعیف شده و پژواک آن با عبور از منابع مکرراً در حال تغییر است. مدل ما تمام این تغییرات را ثبت کرده و سطح سر و صدا را با واحد دسی بل نمایش می‌دهد. هرچند که گوش انسان بیشتر در محدوده میانی بازه دسی بل حساس است. با توجه به اهمیت زمان: تولید صدا در شب نسبت به روز بسیار آزاردهنده‌تر است؛ و با توجه به شدت و مقدار صدا: بدون شک صدای ایجاد شده از پرواز جت در ارتفاع پایین، از صدای همهمه ثابت، غیرقابل تحمل‌تر است. ما این دو عامل (زمان و شدت) را در یک امتیاز کلی ترکیب کردیم تا به کاربران اجازه دهد که به راحتی موقعیت‌ها را مقایسه کنند.»

 

من با مشاهده‌ی مناطقی بر روی نقشه که قبلاً در آن ساکن بوده و یا اشتغال داشته‌ام و مقایسه‌ی آن با داده‌ها، آن‌ها را بسیار نزدیک به واقعیت یافتم، هرچند که نقشه، مناطق شمالی لس‌آنجلس را به طور کامل پوشش نداده بود. من نگران قضاوت “خوب بودن/ بد بودن” ی هستم که این سنجش صوت به طور ضمنی در مورد محلات ایجاد می‌کند، چنان که خانواده‌ها با درآمد پایین به طور نامتناسبی تحت تأثیر آلودگی صوتی هستند. نقشه‌ی طراحی شده این ایده را به افراد می‌دهد که از مناطقی که بر روی نقشه با رنگ “قرمز” نشان داده‌شده‌اند و از امتیاز کمتری برخوردارند، صراحتاً اجتناب کنند. از طرف دیگر برنامه‌ریزان شهری با به کار‌‌گیری آن می‌توانند برای هدایت مناطقی که در معرض آسیب‌های زیست محیطی هستند، کمک بگیرند.

 

فارل و تیم تحقیقاتیش، در تلاش برای رفع نواقص احتمالی نقشه و گسترش آن با استفاده از کمک‌های مالی هستند تا تمام مناطق شمالی آمریکا را تحت پوشش قرار داده و به افراد کمک کنند تا به میزان آلودگی صوتی محل زندگی خود پی‌ببرند. در ادامه، نقشه‌های بیشتری از ارزیابی‌های صوتی نشان داده شده است:

 

ogd4uyimgiu3e7yiia34.jpg

میزان آلایندگی صوتی: 63متعادلناشی از وسایل نقلیه: کم

ناشی از هواپیما: آرام

هیچ فرودگاهی تا شعاع شش مایلی وجود ندارد.

ناشی از حمل‌ونقل تجاری: شدید

منابع محلی آلودگی صوتی:

سوپرمارکت اچ‌ کی

تردد خودرو‌ها در خیابان غربی

کارواش سان هند

 

 

bdej4xzcxqdw1l3g1p.jpg

میزان آلایندگی صوتی:52شدیدناشی از وسایل نقلیه: شدید

ناشی از هواپیما: بی‌سروصدا

هیچ فرودگاهی تا شعاع شش مایلی وجود ندارد.

ناشی از حمل‌و‌نقل تجاری: بی‌سروصدا

 

 

bg3o9u6w58igsbewla26.jpg

 

 

میزان آلایندگی صوتی:78ساکت وآرامناشی از وسایل نقلیه: ساکت

ناشی از هواپیما: ساکت

ناشی از حمل‌و‌نقل تجاری: متعادل

منابع محلی آلودگی صوتی:

پاویلیونز

 

 

xpv8aywtomrwdu5t1vrp.jpg

 

 

میزان آلایندگی صوتی:35 بسیار شدیدناشی از وسایل نقلیه: شدید

ناشی از هواپیما: متعادل

فاصله تا فرودگاه (1.1 مایل)، در مسیر پروازها قرار ندارد.

ناشی از حمل‌و‌نقل عمومی: متعادل

منابع محلی آلودگی صوتی:

کارخانه مازراتی اورنج

 

منبع: سایت آقای شهردار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...