رفتن به مطلب

کشف جالب دانشمندان در مورد سیاره ناهید


Imaaan

ارسال های توصیه شده

 

بر اساس داده‌های اخیر ونوس اکسپرس، دمای جوی قطب سیاره ناهید منفی 157 درجه سانتیگراد است. این دما از هر ناحیه در زمین سردتر بوده و 70 درجه سردتر از تصورات پیشین است.

 

آفتاب : کاوشگر قدیمی ونوس اکسپرس که سال گذشته در سقوطی مرگبار در جو ناهید خودکشی کرد، اخیرا حقایق جالبی را در مورد این سیاره آشکار کرده و برخی فرضیات در مورد دما و تراکم آن را رد کرده است.

 

فضاپیمای ونوس اکسپرس که نخستین ماموریت اکتشافی ناهید از سوی سازمان فضایی اروپا است، در سال 2005 به این سیاره رسید اما پس از بررسی سیاره برای هشت سال و با محدود شدن سوخت آن، این فضاپیما در ژوئن 2014 به داخل جو ناهید سقوط کرد. این یک فرصت منحصربفرد برای کاوش مناطق بررسی نشده ناهید از جمله جو بالایی و قطب‌های آن بود.

 

 

به گفته دانشمندان، داده‌های نهایی ارسال شده از این سقوط مرگبار نشان داده است که برخی مناطق سیاره ناهید سردتر از تصورات پیشین است. میانگین دمای این سیاره، آن را به داغ‌ترین مکان در منظومه شمسی تبدیل کرده که دمای سطح آن به 460 درجه سانتیگراد می‌رسد.

 

 

اکنون بر اساس داده‌های اخیر ونوس اکسپرس، دمای جوی قطب سیاره ناهید منفی 157 درجه سانتیگراد است. این دما از هر ناحیه در زمین سردتر بوده و 70 درجه سردتر از تصورات پیشین است.

 

 

این نتایج با توجه به موقعیت ناهید به عنوان گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی، به شدت هیجان‌انگیز هستند.

 

 

یک یافته جالب دیگر این بود که منطقه قطبی تحت سلطه چیزی موسوم به امواج گرانشی جوی است. با کاهش چگالی، این امواج در جو از ارتفاعات پائین به بالا حرکت می‌کنند.

 

 

ونوس اکسپرس نشان داد که امواج جوی از لایه‌های ابر بالایی ناهید در ارتفاع 90 کیلومتری نشات می‌گیرند. علاوه بر آن، امواج دارای مقیاس بزرگتر موسوم به امواج سیاره‌ای که توسط چرخش ناهید ایجاد شده‌اند، نیز در آن وجود داشتند.

 

 

این یافته‌ها در مجله Nature Physics منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...