!Hooman 10133 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 فروردین، ۱۳۹۵ سلام به همگی تو این تاپیک قصد دارم در رابطه با سیستم هوشمند هتلی و همچنین امکانات ، مزایا و تجهیزاتی که در این سیستم مورد استفاده قرار میگیره مطالبی قرار بدم تو بعضی از پست ها هم لینک دانلود مقالات مرتبط قرار داده میشه تا مطالب تکمیل بشه. امیدوارم مورد استفاده دوستان قرار بگیره سر فصل مطالبی که مورد بحث قرار میگیره : سیستم هوشمند اتاق مهمان سیستم هوشمند ساختمان هتل کنترل تاسیسات موتورخانه سیستم صوتی هوشمند سیستم تلفن های تحت شبکه سیستم تلویزیون های تحت شبکه و سیستم تبلیغات هوشمند شبکه های داده و دیتا سنتر سیستم های امنیتی سیستم پارکینگ هوشمند 4 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 فروردین، ۱۳۹۵ پیشگفتار امروزه یکی از مهمترین نکاتی که در ساختمانها اعم از مسکونی، تجاری، بیمارستانها و هتلها در نظر گرفته می شود، مسئله بهینه سازی مصرف انرژی است. در بین این موارد شاید هتلها یک نمونه منحصر به فرد باشد زیرا آنچه در هتلها دارای اهمیت بسیار زیاد است، بالا بردن ضریب آسودگی میهمانان است که در این راستا باید پارامترهای هزینه نیز در نظر گرفته شوند. خوشبختانه تجهیزات الکتریکی هوشمند، علاوه بر رعایت موارد ذکرشده، در زمینه زیباسازی و راحتی نیز پاسخگوی بسیاری از نیازهای مهمانان هتل می باشند. هتل هوشمند هتلی است که در داخل اتاقهای آن از آخرین تکنولوژی کنترلی به منظور تأمین آسایش میهمانان استفاده شده است. امکاناتی که وظیفه تنظیم شرایط محیطی را برای کاربران به طور خودکار به مطلوبترین روش بر عهده دارد. این امکانات کاربر را از لحظه ورود تا زمان خروج از اتاق (مطالعه، تماشای تلویزیون، خواب و نیز برخاستن از خواب) تنها نمی گذارد و سعی می کند بهترین شرایط را در هر مرحله تأمین نماید. از دیگر امکانات تجهیزات هوشمند راحتی استفاده از آنها، انعطاف پذیری و زیبایی است. سیستم های روشنایی در یک هتل شامل انواع روشنایی از قبیل: مسیرهای روشنایی، سقفی، دیواری، مسیرهای روشنایی مخفی و دکوراتیو و … می باشد که تمامی این مسیرها در اتاقها، لابی و راهروها و تمامی محوطه ها قابل هوشمندسازی و کنترل است. همچنین سیستم های گرمایشی و سرمایشی، امنیتی و صوتی از دیگر امکانات کنترل هوشمند می باشد. در ادامه مزایا و امکانات هوشمند سازی هتل را مورد بررسی قرار می دهیم. 5 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 فروردین، ۱۳۹۵ امكانات هتل هوشمند کنترل هوشمند تمامی تجهیزات روشنایی با استفاده از سناریو های مختلف و تشخیص عدم حضور میهمان پنل لمسی زنگ درب ورودی با امکانات سیستم rfid برای ورود و نمایش تصویری شماره اتاق و درخواست میهمان کنترل هوشمند کلیه تجهیزات اتاق با استفاده از سناریوهای تشخیص عدم حضور با استفاده از کارت rfid یا سنسورهای مربوطه باز و بسته شدن پرده ها در ساعات برنامه ریزی شده و یا با توجه به مقدار نور محیط و یا بصورت دستی با ریموت کنترل کنترل هوشمند آبیاری بصورت برنامه ریزی شده بدون حضور فیزیکی در ساعات مختلف و یا بر اساس میزان رطوبت خاک کاهش نور تجهیزات روشنایی در راهروها ، لابی ها و سرویس های بهداشتی جهت کاهش مصرف انرژی برق میهمانان می تواند از طریق ریموت کنترل در اتاق خود از آرشیو موسیقی یا فیلم هتل استفاده کنند جایگزین کردن یک ریموت کنترل هوشمند به جای تمامی ریموت کنترل ها در اتاق میهمان نمایش کلید واژهای بر روی کلید های هوشمند دارای نمایشگر به تمامی زبان های بین المللی صدور کارت ورود برای میهمانان و خدمه با برنامه ریزی متفاوت برای آنها توسط پذیرش برقراری ارتباط آنلاین هر کدام از اتاق ها با پذیرش و خدمات در صورت نیاز فوری بخش موسیقی دلنشین در راهرو ها و لابی و کنترل آن از چندین مکان در هتل کنترل کامل مانیتورینگ بخش های عمومی توسط نگهبان و یا کادر فنی مجموعه تعیین بازه دمای اتاق توسط میهمان از طریق کلید های هوشمند و پذیرش هتل بخشی موسیقی بصورت کاملا هوشمند با ایجاد سناریوهای زمانبندی شده ثبت تمامی گزارشات مربروط به تردد میهمانان و خدمه هتل کنترل هوشمند روشنایی محیط با استفاده از سناریوهای مختلف تشخیص حضور و عدم حضور میهمان در اتاق از پذیرش هتل مزایای هتل هوشمند صرفه جویی در مصرف انرژی تا 30 % و بالا بردن سطح کارایی تجهیزات بازگشت هزینه های مربوط به هوشمندسازی ظرف مدت 3 تا 5 سال ( تبدیل هزینه به سرمایه ) درآمد بیشتر برای سرمایه گذاران اصلی هتل با بالاتر رفتن سرویس خدماتی و هزینه های دریافتی از میهمانان انعطاف پذیری و سهولت کنترل در سیستم مدیریت هوشمند هتل ( كليدهاي هوشمند ، تاچ پنل ، رايانه ، اينترنت ، شبكه ) بهینه سازی مصرف انرژی در هر کدام از سوئیت ها با کنترل دمای محیط و تشخیص عدم حضور میهمانان کاهش هزینه مصرف برق با ایجاد سناریوهای کار آمد برای روشنایی های از قبیل سناریوی خواب ، فیلم بالا رفتن ضریب امنیت هتل در مقابل برق گرفتگی با حذف برق 220 ولت از کلیدها همگون سازی تجهیزات به گونه ای زیبا و لوکس متناسب با معماری نوین بر قراری اتوماسیون قابل انعطاف برای تمامی عملکرد های ساختمان بهبود شرایط راحتی در محیط کار و در نتیجه بازده کاری پرسنل کاهش هزینه های نگهداری و راهبری و کاهش پرسنل صرفه جویی در هزینه کابل کشی های آتی و پراکنده افزایش عمر مفید تجهیزات و کاهش نرخ خرابی آنها بالا رفتن کیفیت سرویس دهی به میهمانان هتل بالابردن سطح ایمنی و رفاه میهمانان در هتل مدیریت کامل بر روی سیستم تردد میهمانان کاهش نیروهای انسانی و هزینه های متحمل کنترل راحت تر و بهتر نیروهای خدماتی بهینه سازی زمان استفاده از تجهیزات افزایش کارایی نیروهای خدماتی 5 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 فروردین، ۱۳۹۵ - فصل 1- سیستم هوشمند اتاق مهمان نگاه هتل های امروزی به افزایش سطح رفاه و رضایتمندی مسافران و رقابت هر چه بیشتر در ارائه خدمات بیشتر ، خود باعث ایجاد دانشی جدید در عرصه هتلداری گردیده است ، این دانش بر پایه دو ایده اصلی شکل گرفته است که به شرح ذیل میباشد : 1. افزایش سطح رفاه و رضایتمندی مسافران و کاربری آسان برای تمامی فرهنگها و سنین 2. بهینه سازی مصرف انرژی در سوئیت های مهمان و مکانهای عمومی هتل روشهای ذکر شده در این مبحث ، به اشتباه این فکر را به هتلداران القاء مینمود که در صورت ایجاد رفاه و رضایتمندی مشتری لازم است بخشی از هزینه های جاری هتل افزایش یافته ، که خود مقاومت شدید در مقابل تکنولوژی های هوشمند را در صاحبان هتل ایجاد می نماید. در اینجا سعی شده است ضمن تشریح و مقایسه روشهای کنترل سنتی و هوشمند در بخش اتاق ها و سوئیت های هتل مزیت استفاده از تکنولوژی هوشمند برای صنعت هتلداری شرح داده شود. 1-1- روشهای سنتی مبتنی بر کارت انرژی ( Power Card) : : این روش که در دهه اخیر بسیار متداول گردیده از یک تئوری ساده استفاده نموده و مبنای آن استفاده از یک کارت معمولی می باشد که به شکلهای مکانیکی یا الکتریکی (IC Card , Mechanical Card) برق ورودی به سوئیت مهمان را قطع و یا وصل می نماید. در این روش عموماً فرامین به شکل مکانیکی صادر شده و امکان کنترل اجزای سیستم (پریزها ، خطوط روشنایی ، سیستم تهویه مطبوع و..) امکان پذیر نمی باشد. از مزیتهای این سیستم آسان بودن راه اندازی ، هزینه پایین اولیه قطعات و کاربرد وسیع در صنعت هتلداری می باشد. این روش با جاذبه هزینه سرمایه گذاری پایین ، طیف وسیعی از هتل داران را به سمت خود جذب نموده است. ولی با دیدگاه دراز مدت دارای عیوب زیر است : 1. تمامی کارت های معمولی (خصوصا در مدل مکانیکی) و حتی کارت ویزیت اشخاص باعث قطع و وصل برق سوئیت و استفاده نادرست برخی از مهمانان می گردد. که البته مشکل استفاده ازکارت های متفرقه با اصلاح کارت خوان ها و مجهز نمودن آن به تکنولوژی Mifare می تواند اصلاح شود و متعاقبا افزایش هزینه ای را به همراه خواهد داشت. 2. تفکیک خطوط برق ، روشنایی و تهویه مطبوع عموم ًبا مشکل مواجه گردیده که این خود باعث ایجاد روشهای غلط از جمله قطع برق سیستم سرمایشی و گرمایشی در هنگام خروج مسافر و حتی برق یخچال نیز می گردد. که منجر به ایجاد فضای نامطبوع از دیدگاه کیفیت و دمای هوا در اتاق و در خصوص یخچال موجب افزایش استهلاك در طول زمان به منظور رسیدن به دمای پایین در یخچال در هر ورود و خروج مهمان از اتاق می شود. 3. امکان هیچ گونه مدیریتی در روی خطوط برق یک سوئیت وجود ندارد که باعث عدم سرویس دهی مناسب به مهمانان و یا جلوگیری از راهکار های کاهش مصرف انرژی می گردد. 4. تفکیک و مدیریت بر روی خطوط برق نرمال واضطراری در این روش امکان پذیر نمی باشد. در نهایت حفظ اصول ذخیره سازی مصرف انرژی و نیز افزایش سطح رضایتمندی مسافر با مشکل مواجه می گردد. 1-2- استفاده از تئوری سیستم هوشمند در سوئیت مهمان : اصول سیستم هوشمند در سوئیت مهمان بر مبنای حفظ رضایتمندی مسافر و حداکثر بهینه سازی مصرف انرژی شکل گرفته است. لذا یک سوئیت مهمان هوشمند دارای اجزای زیر می باشد . 1-2-1- کارت خوان هتلی بر مبنای RFID : این قطعه در داخل اتاق و به منظور شناسایی ورود مهمان و پرسنل به اتاق و همچنین اجرای سناریو های ورود و خروج از اتاق و اعلام زمان های ورود و خروج مهمان و پرسنل استفاده می شود و قابلیت اتصال به شبکه هوشمند (BUS) را داراست و امکانات کاملی را در سویت مهمان ایجاد می نماید. 1-2-2- زنگ درب هتلی این قطعه در پشت درب اتاق جهت شناسایی کاربر و صدور مجوز ورود به اتاق و همچنین نمایش وضعیت اتاق از لحاظ در خواست های مهمان و نیز شماره اتاق مورد استفاده قرار می گیرد. مدیریت قفل برقی درب اتاق توسط این تجهیز انجام می شود و قابلیت اتصال به شبکه هوشمند (BUS) را داراست و امکانات کاملی را در سویت مهمان ایجاد می نماید. 4 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 فروردین، ۱۳۹۵ 1-3- رابط های کاربری مهمان در تجهیزات داخلی اتاق مهمان یکی از مهمترین بخش ها رابط های کاربری است که مهمان توسط آن فضای اتاق خود را کنترل و درخواست های مورد نظرش را صادر می نماید. از این رو نوع این رابط ها می بایست همزمان با ارائه بهترین و بالاترین سطح خدمات از سادگی بالایی برخوردار باشد تا مهمان از هر سطح فرهنگی و با هر زبانی بتواند با آن به سادگی ارتباط برقرار کند. از اینرو در سیستم هوشمند اتاق رابط های کاربری زیر پیشنهاد می شود : 1-3-1- کلید های هوشمند غیر ترموستاتیک : این کلید ها همانند کلید های ساده دارای تعداد خاصی دکمه می باشند که می تواند اجرای سناریو های هوشمند و یا حتی روشن و خاموش نمودن یک چراغ در آن برنامه ریزی شود . کلید ها همگی تحت شبکه بوده و به صورت آنلاین با سایر اجزا ارتباط برقرار می کند که تصاویر آن در ادامه نمایش داده شده است . * 1-3-2- کلید های هوشمند ترموستاتیک : به منظور کنترل تمامی امکانات اتاق مهمان در هتل هوشمند نظیر روشنایی، سرمایش و گرمایش، پرده برقی، سیستم صوتی، تلویزیون و صدور درخواست های مهمان کلیدی تحت عنوان ( Dynamic Labeling Panel ) DLP وجود دارد که به دلیل استفاده از یک صفحه نمایشگر در آن تمام قابلیت های سیستم هوشمند را می توان از طریق آن کنترل نمود. این کلید می تواند در صفحه نمایش خود زبان ها مختلف و تصاویر مختلفی را ارائه نماید و با هر زبانی که مطابق با زبان مهمان هتل نیز می باشد تطابق یابد. 1-3-3- تاچ پنل های دیواری: در هتل های با درجه کیفیت و طراحی بالا و یا در اتاق های ویژه همچون اتاق های VIP یا President می توان اضافه بر کلید های DLP و یا جایگزین این کلید ها از صفحه نمایشگر های لمسی دیواری استفاده نمود که عملا از قابلیت انعطاف و گرافیک بالاتری برخوردار می باشند. این نمایشگر ها تمام امکانات کلید DLP را به اضافه امکان ارتباط تصویری با نقاط مختلف هتل را فراهم می سازد. به عنوان مثال مهمان می تواند از این طریق با شماره گیری پذیرش و یا خانه داری به صورت صوتی و تصویری نیاز خود را اعلام نماید. همچنین همراه سازی این نمایشگر با پنل زنگ درب اتاق قابلیت Intercom (ایفون تصویری) جهت اتاق را نیز فراهم می سازد. تصویر این تاچ پنل در ادامه آورده شده است. در این طرح وجود بستر شبکه Ethernet در اتاق های هتل و بین نقاط مختلف جهت انتقال اطلاعات تصویری مورد نیاز می باشد. 1-3-4- نرم افزار های تلفن همراه: از دیگر امکانات هتل هوشمند ارائه نرم افزار کنترلی هر اتاق بر روی تلفن همراه و یا تبلت آن مهمان می باشد که به محض ورود به هتل و درخواست اتاق در اختیار مهمان قرار میگیرد. کلیه امکانات اتاق توسط این نرم افزار قابل کنترل می باشد و حتی مهمان می تواند درخواست های خود را از طریق این نرم افزار صادر نماید. 4 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 فروردین، ۱۳۹۵ 1-4- سنسور های هوشمند به منظور بهینه سازی انرژی و بهبود شرایط کنترل اتاق مهمان می توان از سنسور های هوشمند در نقاط مختلف اتاق بهره برد که به شرح زیر می باشند. 1-4-1- سنسور هوشمند حرکتی این سنسور به منظور تشخیص حرکت مهمان در فضا هایی همچون راهروی ورودی اتاق و سرویس های بهداشتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد و امکانات زیر را پدید آورد : · اجرای سناریوی ورود اولیه به اتاق و روشن نمودن چراغ راهرو با تشخیص ورود به سیستم جهت دستیابی آسان و سریع مهمان به کارت خوان هوشمند · کنترل حضور و استفاده از سرویس بهداشتی به منظور جلوگیری از تماس مهمان با فضای آلوده سرویس بهداشتی که از دیدگاه مهمان می توان کاربردی و بسیار هوشمند بنظر آید · جلوگیری از روشن ماندن سرویس های بهداشتی در زمان عدم استفاده از سرویس به دلیل خطای کاربری( مهمان عمدا یا سهوا چراغ و فن سرویس را خاموش نمی کند) · کنترل سیستم تهویه و چراغ سرویس ها پس از خروج مهمان از سرویس بهداشتی( سیستم هوشمند می تواند چراغ را پس از گذشت مدت زمان اندکی از خروج مهمان از سرویس خاموش و پس از گذشت چند دقیقه هواکش سرویس را خاموش نماید. این امر منجر به تهویه کامل فضای سرویس و جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع پس از استفاده از سرویس می شود) !! با توجه به اهمیت شناسایی حرکت می توان از تکنولوژی های PIR ، Microwave و Ultrasound و یا ترکیبی استفاده نمود . 1-4-2- سنسور های دما عملا سنسور های دما در اتاق هتل جهت کنترل سیستم تهویه (فن کویل و اسپلیت) مورد استفاده قرار می گیرد و از آن جا که در اتاق های هتل پیشنهاد استفاده از کلید های ترموستاتیک دارای صفحه نمایش می شود، نیازی به استفاده از سنسور های دمای مجزا وجود ندارد و سنسور موجود بر روی کلید هوشمند وظیفه سنجش دما و کنترل سیستم تهویه را انجام می دهد. با این حال چنانچه اتاقی دارای ابعاد وسیع (President Room) و بخواهیم نقاط مختلف اتاق را از نظر دمایی سنجش نموده و بر اساس دمای میانگین سیستم تهویه کنترل شود می توان از کلید های ترموستاتیک بیشتر و یا سنسور های دما هوشمند استفاده نمود ** لازم به ذکر است در صورت استفاده از کلید هوشمند ترموستاتیک دیگر نیازی به استفاده از ترموستات مجزا در سیستم تهویه وجود ندارد. 1-4-3- سنسور های درب و پنجره (Magnet) یکی از سنسور های پیشنهادی جهت اتاق مهمان که می توان به کاهش مصرف انرژی و استهلاك سیستم تهویه کمک شایانی نماید استفاده از سنسور های مغناطیسی درب و پنجره است است که با اتصال به سیستم هوشمند می توانند وضعیت باز یا بسته بودن را به سیستم اطلاع دهند . این امر منجر می شود در زمان روشن بودن سیستم تهویه از بازشدن پنجره توسط کاربر جلوگیری به عمل آید. در این حالت به محض باز شدن پنجره سیستم تهویه خاموش می شود و از هدر رفت انرژی جلوگیری می کند. * 3 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 فروردین، ۱۳۹۵ 1-4-4- کنترلر های اصلی در هر سیستم هوشمند هتلی کلید ها، سنسور ها، نرم افزار ها و عملا تمام رابط های کاربری جهت صدور فرامینی استفاده می شوند که توسط آن فرامین شرایط فیزیکی اتاق مهمان تغییر می کند و این تغییر وضعیت توسط کنترلر هایی انجام می شود که از دید مهمان دور می ماند و مهمان تنها نتیجه عملکرد آن کنترلر را مشاهده می کند. 1-5- نرم افزار مدیریت سیستم هوشمند هتلی HDL تمام اجزای فوق در سیستم هوشمند هتلی زمانی معنا پیدا خواهد کرد که بتوان از طریق نرم افزار های هوشمند مدیریتی خواسته های مهمان را بررسی و عملیاتی نمود. نرم افزاری که هم از جنبه خدمات رسانی و هم از جنبه مدیریتی بتواند خدماتی ویژه را در اختیار مدیران و تیم خدمات هتل قرار دهد. بخش اصلی نرم افزار IHMS جهت مدیریت هوشمند هتل در شکل زیر نشان داده شده است. 3 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 فروردین، ۱۳۹۵ 1-6- سناریوی عملکرد سیستم هوشمند هتل 1-6-1- ورود مهمان به هتل مراحل ورود مهمان به هتل به شکل زیر است: 1. ورود مهمان به هتل و ثبت نام در بخش پذیرش . 2. انتخاب سوئیت و طبقه توسط پذیرش. 3. شارژکارت RFID سوئیت مربوطه توسط مسئول پذیرش وتعیین مدت زمان اعتبار کارت (تاریخ و ساعت اعتبار کارت به صورت دقیق تنظیم می گردد.) 4. دریافت نرم افزار جهت تلفن همراه مهمان(اختیاری) 5. ورود به صفحه اتاق مورد نظر مهمان در نرم افزار IHMS و Check-In کردن سوئیت توسط مسئول پذیرش و تحویل کارت RFID به مهمان. 6. روشن شدن فن کوئل سوئیت برای رسیدن به دمای مناسب ) (Auto-Cool-20C) ( Comfort تا زمان رسیدن مهمان به اتاق نکته : در صورتیکه مهمان تا زمان مشخصی (به عنوان مثال 30 دقیقه) وارد اتاق نشود ، فن کوئل به منظور صرفه جویی (Energy Saving) خاموش می گردد. 1-6-2- ورود مهمان به اتاق پس از رسیدن مهمان به اتاق مربوطه موارد زیر اتفاق خواهد افتاد 1. نزدیک کردن کارت به پنل ورودی سوئیت (Doorbell) و باز شدن اتوماتیک درب سوئیت. 2. گذاشتن کارت درکارت خوان واجرای سناریوی ورود (OccupancyGuest) به انتخاب کارفرما 3. و پیش فرض ذیل: 4. روشن شدن چراغها بصورت متوالی جهت خوشامدگویی به مهمان 5. فعال شدن پریزهای داخل سوئیت و کلید سنتی سرویس 6. روشن شدن فن کوئل در دمای آسایش 1-6-3- خروج مهمان از اتاق خروج مهمان از اتاق با برداشتن کارت از کارت خوان و متعاقباً اجرای سناریو خروج (Occupancy Null) با تاخیر قابل تنظیم به صورت زیر اجرا خواهد شد 1. خاموش شدن چراغها بصورت متوالی جهت جلوگیری از خاموشی ناگهانی 2. غیر فعال شدن کلیه پریزها به جز پریز برق یخچال 3. بازگشت فن کوئل به مد ذخیره انرژی (Auto-Cool-24C) نکته : در صورتی که مهمان تا زمان مشخصی (به عنوان مثال 40 دقیقه) به اتاق بازنگردد سیستم به صورت هوشمند به منظور کاهش مصرف انرژی اقدام به خاموش نمودن فن کوئل می نماید. 1-6-4- عملکرد داخلی سیستم هوشمند عملکرد داخلی سیتسم هوشمند دارای دو روش می باشد می باشد. فرامینی که به صورت هوشمند در آن برنامه ریزی شده است تا از اتلاف انرژی جلوگیری نماید و فرامینی که توسط مهمان در اتاق صورت می پذیرد. از جمله فرامین هوشمند خودکار می توان به خاموش شدن سیستم تهویه مطبوع در زمان باز شدن پنجره توسط مهمان اشاره کرد. این مورد باعث می شود از اتلاف انرژی که به دلیل باز شدن پنجره اتاق توسط مهمان ممکن است رخ دهد، جلوگیری شود. در اتاق، کلید هوشمندی دارای صفحه نمایش به زبان فارسی ( و یا انگلیسی بسته به نظر کارفرما ) و یا تاچ پنلی نصب می شود که کنترل اجزای مختلف سیستم از جمله سیستم روشنایی، سرمایش و گرمایش اتاق، سیستم صوت و تصویر، پرده های برقی توسط آن میسر خواهد شد. همچنین فرد مهمان می تواند به سادگی از طریق همان کلید انواع درخواست های خود را مانند درخواست خدمات، شستو شوی البسه، سفارش غذا ، نیاز فوری به تیم امنیتی و یا رزرو امکانات هتل اعلام نماید. 4 لینک به دیدگاه
masi eng 47044 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 فروردین، ۱۳۹۵ یه بحثی درمورد این موضوع من یادمه در تالارتون انجام شد به نام خانه های هوشمند.. اشتباه نکنم اسم تاپیکش بود.. تاحدودی مطالب مثل اون باید باشه.. باز هم از دوست عزیزمون متشکرم. 2 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 فروردین، ۱۳۹۵ یه بحثی درمورد این موضوع من یادمه در تالارتون انجام شد به نام خانه های هوشمند.. اشتباه نکنم اسم تاپیکش بود.. تاحدودی مطالب مثل اون باید باشه.. باز هم از دوست عزیزمون متشکرم. خب سیستم هوشمند به چند نوع تقسیم میشه : 1 _ سیستم هوشمند هتلی 2_ سیستم هوشمند تجاری 3_ سیستم هوشمند مسکونی که قاعدتا تو هر کدوم یک سری چیزا اولیت قرار دارن و به عبارتی هر کدوم آپشن مخصوص به خودش رو داره و تو طراحی تفاوت دارن! ولی در کل از یه اصول پیروی میکنن 2 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 فروردین، ۱۳۹۵ فصل 2- سیستم هوشمند ساختمان هتل در هتل ها علاوه بر اتاق های مهمان، به منظور بهبود مدیریت تاسیسات هتل و کاهش هزینه های جاری می توان از سیستم هوشمند در بخش های مشاعات، اداری، سالن های همایش، تالار ها، رستوران ها، مراکز تفریحی و تجاری هتل استفاده نمود. از این رو در هر بخش با توجه به نوع کاربری و نیاز های موجود می توان سیستم های هوشمند ویژه ای ارائه نمود. 2-1- بخشهای اداری در بخش های اداری بر خلاف اتاق های مهمان و یا فضا های مشاع نظیر لابی و راهرو ها که معمولا از درجه طراحی و زیبایی بالایی برخوردار هستند، معمولا طراحی ساده ای در نظر گرفته می شود و کمترین هزینه از نظر تجهیزات دکوراتیو در آن صورت می گیرد. ولی همواره این فضا ها بخش اعظمی از فضای هتل را به خود اختصاص می دهند که بر خلاف اتاق ها که مولد درآمد هستند، فضا های اداری هیچ گونه در آمد زایی نداشته و صرفا تولید هزینه می کنند. از این رو در سیستم هوشمند تلاش می شود تا هزینه سیستم های تاسیساتی و انرژی مصرفی این فضا ها به حداقل برسد. غالبا در سیستم سنتی دو بخش روشنایی و تهویه در فضا های اداری با استقرار کلید های روشنایی و ترموستات های سیستم تهویه کنترل می شود که متاسفانه به دلیل قرار گرفتن در اختیار کاربر عملا هیچ مدیریتی بر روی آن ها وجود ندارد حتی در بعضی اوقات مورد سوء استفاده نیز قرار می گیرد. روشن ماندن چراغ های فضای اداری و سیستم تهویه در زمان عدم حضور کارمندان، قرارداد درجه حرارت ترموستات ها بر روی درجه های دلخواه غیر متعارف یا باز ماندن پنجره ها به هنگام روشن بودن سیستم تهویه یکی از بزرگترین مشکلات در فضا های اداری می باشد که می تواند با ارائه راهکاری ساده و ارزان این مشکلات را مرتفع نمود. بسط سیستم هوشمند به فضا های اداری به شکل زیر می تواند به سادگی مشکلات کنترل سیستم روشنایی و تهویه را مرتفع سازد. در این طرح استفاده از سنسور های تشخیص دهنده حضور، حرکت، دما، شدت روشنایی و سنسور تشخیص وضعیت باز وبسته بودن درب و پنجره همگی در یک محصول مدیریت بهینه سیستم را منجر خواهد شد که در صورت استفاده از چراغ های قابل دیم مانند LED ها و فلورسنت ها (تحت پروتکل های DALI یا DSI) و با استفاده از کنترلر های PI موجود در سنسور هوشمند 12inone به بهترین شکل ممکن سیستم را کنترل نمود. این سیستم نیاز به ترموستات های دیواری را به صورت کامل رفع نموده و به کاربران اجازه تنظیم دمای دلخواه را نخواهد داد. البته این مورد در اتاق مدیریت، سویت ها و اتاق کنفرانس به صورت استثنا می تواند در نظر گرفته نشود و مدیران می توانند کنترل دمای اتاق خود را بر اساس نیاز خود توسط کلید هوشمند و نرم افزار تنظیم نمایند. سیستم هوشمند به گونه ای تعبیه خواهد شد که علاوه بر فیدبک دمایی از محیط کنترل فن کویل را بر اساس حضور افراد نیز انجام خواهد داد و در صورتیکه حضوری در اتاق تشخیص داده نشود سیستم به حالت Standby در خواهد آمد. همچنین با فیدبک گرفته شده از وضعیت باز یا بسته بوده پنجره سیستم هوشمند اجازه فعالیت سیستم تهویه را در زمان باز شدن پنجره توسط کاربر را نخواهد داد که خود موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن خواهد شد. سیستم در ساعات غیر اداری به صورت هوشمندانه دمای اتاق ها را کنترل نموده و از ورود انرژی حرارتی ذخیره شده داخل دیوار ها به داخل ساختمان و در نهایت افزایش میزان فعالیت تاسیسات مرکزی جلوگیری می کند. 2-2- مشاعات ، سالن های همایش، تالار و رستوران در فضا های وسیع همچون سالن های همایش، تالارو رستوران ها موضوعاتی همچون روشنایی و تهویه مطبوع بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و پس از ان سیستم های صوتی و تصویری در مراحل بعدی هستند. در سیستم های تهویه مطبوع به دلیل وسعت فضا ها معمولا از هواساز ها بهره گرفته می شود که توسط بخش HVAC ساختمان کنترل می شود و در بخش تاسیسات به آن اشاره خواهد شد ولی در خصوص سیستم های روشنایی می توان شرایط ویژه ای در زمینه هوشمند سازی روشنایی در نظر گرفت. 2-2-1- روشنایی مشاعات و لابی ها کنترل روشنایی فضا های مشاعات، راه پله ها و لابی طبقات توسط سنسور های هوشمند اولتراسونیک کنترل خواهند شد و علاوه بر کنترل زمان بندی در صورت مشاهده حرکت بر اساس سناریو های تعریف شده نسبت به مدیریت روشنایی ها اقدام خواهد نمود. نمونه سنسور بکار رفته در این فضا ها در تصویر زیر آمده است: این سنسور علاوه بر قابلیت تشخیص حرکت امکان سنجش شدت روشنایی را داشته و می تواند در صورت نیاز کنترل شدت روشنایی فضا ها را نیز انجام دهد. سنسور از نوع هالوژنی بوده و پس از نصب بر روی سقف زایده ای وجود نخواهد داشت. 2-2-2- روشنایی سرویس های بهداشتی و آبدارخانه ها با توجه به اهمیت پایین این فضا ها از نظر کنترلی، برق اصلی این فضا ها به صورت هوشمند کنترل خواهد شد و کنترل سرخط های روشنایی به صورت کلی بر اساس سنسور های سنتی PIR در نظر گرفته شده است. این امر صرفا به منظور کاهش هزینه های اجرا پیش بینی شده است و در صورت تمایل امکان بهبود آن وجود دارد. 2-2-3- روشنایی اتاق مدیریت ، اتاق جلسات و سوئیت ها در فضای اتاق مدیریت، اتاق جلسات و سویت های مدیران کنترل هوشمند روشنایی در اختیار کاربر قرار داده شده است و توسط کلید های محلی قابل کنترل می باشد. لازم به ذکر است علاوه بر کنترل محلی امکان کنترل تجهیزات اتاق توسط مدیر BMS ساختمان و نرم افزار های موجود میسر می باشد. در اتاق جلسات و اتاق مدیریت امکان کنترل ویدئو پرژکتور توسط سیستم هوشمند نیز در نظر گرفته می شود که توسط کلید های هوشمند و یا نرم افزار ها قابل کنترل می باشد. 2-2-4- سیستم کنترل نورپردازی حرفه ای سالن همایش، تالار و رستوران پروتکل 512 DMX تخصصی ترین پروتکل در زمینه نورپردازی صحنه می باشد که توسط آن امکان مدیریت صحنه با قابلیت کنترل شدت روشنایی خطوط، کنترل رنگ روشنایی ها و حتی کنترل تجهیزات مکانیکال نورپردازی مانند پروژکتور های گردان (Moving Head) قابل کنترل می باشد. این سیستم با سیستم BMS ساختمان قابل تجمیع بوده و می تواند توسط کلید های هوشمند و نرم افزار ها و یا کنسول های اختصاصی که در ادامه تصاویر آن ارائه شده است کنترل شود. توسط این سیستم می توان به راحتی سناریو های ورود، خروج، نمایش، ارائه و ... را با بالاترین قابلیت انعطاف پیاده سازی نمود. هزینه اصلی این سیستم مربوط به نوع چراغ های استفاده شده بر روی صحنه می باشد که می بایست از پروتکل DMX512 پشتیبانی نمایند این تجهیزات همگی توسط این شرکت قابل ارائه می باشد. نمونه تجهیزات در ادامه آورده نمایش داده شده است: 4 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 فروردین، ۱۳۹۵ فصل 3- کنترل تاسیسات موتور خانه یکی از مهمترین بخش های ساختمان و قلب تپنده تاسیسات، موتور خانه می باشد که دارای اجزای مکانیکی و الکتریکی بسیاری است. از آنجا که خروجی سیستم تاسیسات موتورخانه بر روی تمامی بخش های ساختمان تاثیر گذار است دقت بر چگونگی عملکرد آن و ارائه بهترین شرایط محیطی هدفی است که در هوشمند سازی تاسیسات موتور خانه مورد توجه می باشد از طرفی به دلیل پر مصرف بودن تجهیزاتی که در موتور خانه معمولا استفاده می شود مانند بویلر ها، چیلر ها ، پمپ ها و موتور ها تلاش می گردد سیستم کنترلی به گونه ای عمل نماید که علاوه بر تولید بهترین شرایط محیطی در ساختمان کاهش مصرف انرژی را در پی داشته باشد . از این رو نیاز است اطلاعات بخش های مختلف ساختمان در اختیار مدیران و کنترلر های موتورخانه جهت تصمیم گیری بهینه قرار گیرد و این امر جز با اجرای سیستم هوشمند در فضای ساختمان میسر نمی شود بزرگترین زمینه مصرف انرژی برق در ساختمان ها مربوط به سیستم کنترل تهویه ، سرمایش و گرمایش می باشد که نمودار توزیع آن در ادامه آورده شده است. 3-1- کنترل تاسیسات مرکزی یکی از مهمترین بخش هایی که هدف کنترل سیستم مدیریت ساختمان (BMS) می باشد سیستم تاسیسات مرکزی ساختمان است که در آن از چیلر ها، بویلر ها، برج های خنک کننده، هواساز ها، پمپ ها و بسیاری اجزای دیگر در راستای تامین هوا و دمای مناسب استفاده شده است. در تاسیسات یک ساختمان سنتی غالبا کنترل سیستم و تعیین نقاط کنترلی، دمای بویلر ها و چیلر ها توسط مسئول تاسیسات و بر اساس تجربه شخصی انجام خواهد شد و نهایتا هیچ کنترل دقیقی بر روی آن وجود نداشته و همه چیز وابسته به انسان می باشد که بروز خطا در سیستم را افزایش و عمر مفید تجهیزات و کاربری را کاهش خواهد داد.از این رو سیستم هوشمند در تاسیسات مرکزی به گونه ای پیاده سازی خواهد شد تا میزان تولید دما و حرارت بر اساس میزان تقاضای و شرایط محیطی و بر اساس استاندارد ها صورت گیرد. این مورد منجر می شود سیستم های تاسیسات به صورت بهینه عمل کرده و بر اساس دما های آسایش تعیین شده از سوی سیستم BMS اقدام به تولید حرارت در بویلر ها و سرما در چیلر ها کند. از سوی دیگر کیفیت هوا در نقاط مختلف بر اساس سنسور ها مختلف سنجیده شده و بر اساس نیاز هواساز ها کنترل خواهد شد. لازم به ذکر است مانیتورینگ رخداد های سیستم در محل تاسیسات و اتاق مدیریت قابل کنترل و مانیتور می باشد از این رو گزارشات مشکلات سیستم در اسرع وقت در اختیار مدیران جهت تصمیم گیری قرار خواهد گرفت. 4 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 فروردین، ۱۳۹۵ فصل 4- نرم افزار کنترل مرکزی کنترل مرکزی ساختمان توسط نرم افزارهای ویژه ای صورت خواهد پذیرفت که بر اساس امکانات سیستم و قابلیت های در نظر گرفته شده برنامه ریزی خواهد شد. سیستم هوشمند بگونه ای طراحی شده است که سیستم بدون سرور دچار مشکل نخواهد شد و سیستم به صورت کامل قابل کنترل می باشد.این نرم افزار از نظر تعداد کاربر و مدیر دارای محدودیت نبوده و امکان کنترل سطح دستری کاربران در آن وجود دارد. از دیگر قابلیت های این نرم افزارها امکان ارتباط آن با سیستم هایی نظیر دوربین مدار بسته، اعلام و اطفاء حریق، کنترل دسترسی و تاسیسات موتور خانه جهت نمایش وضعیت و کنترل آن ها می باشد. نمونه تصاویر این نرم افزارها در ادامه آورده شده است: 3 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 فروردین، ۱۳۹۵ فصل 5- سیستم صوتی هوشمند سیستم های صوتی در سه بخش می توانند مورد استفاده قرار گیرند اتاق مهمان مشاعات سالن های همایش، تالار ها و رستوران ها 5-1- سیستم صوتی اتاق مهمان این سیستم می تواند در اتاق های VIP وPresident جهت ایجاد فضای با آسایش و جذابیت های صوتی مورد استفاده قرار گیرد. قابلیت های این سیستم می تواند به شرح زیر باشد: · پخش پیغام های خوش آمد گویی در زمان ورود ویا خروج از اتاق · پخش موزیک های ویژه متناسب با سناریو های مختلف(سناریوی آرامش ، جشن و ...) · پخش صوت سیستم تصویری از اسپیکر های تقویت شده در اتاق جهت ایجاد صدای فراگیر · پخش هشدار ها و پیغام ها · صفحه لمسی با طراحی زیبا سیستم صوتی هوشمند دارای ورودی های متعددی همچون ورودی دیجیتال، کارت حافظه، بلوتوث ، رادیو داخلی و شبکه داده می باشد که به کاربر اجازه می دهد از هر منبعی پخش فایل را مدیریت نماید. این سیستم می تواند با تلویزیون هوشمند هتلی ارتباط گرفته و صوت ها و موزیک های انتخابی از طریق تلویزیون را پخش نماید. تصویر تجهیزات مرتبط با این سیستم در ادامه آورده شده است. 5-2- سیستم صوتی مشاعات، سالن های کنفرانس، تالار ها و رستوران ها در بخش های مشاعات، سالن های کنفرانس و همایش و تالار ها زیبای سیستم صوتی کمتر مد نظر می باشد و عملا قدرت آن در پخش اطلاعات، موزیک و پیام ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. از این رو سیستم از تجهیزات زیر استفاده می شود که می تواند کاربرد های زیر را داشته باشد: · سیستم پیجینگ · سیستم خودکار پخش اذان · سیستم خودکار پخش هشدار های سیستم ( اعلام هشدار در زمان وقوع پیامد در سیستم های امنیتی و اعلام حریق) · سیستم پخش موزیک · سیستم پخش موزیک همزمان با رقص نور مهمترین خصیصه این سیستم قابلیت تفکیک پذیری و کنترل پذیری توسط سیستم BMS ساختمان است. 3 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 اردیبهشت، ۱۳۹۵ فصل 6- سیستم تلفن های تحت شبکه یکی از مهمترین بخش های یک ساختمان سیستم تلفن و ارتباطات صوتی و تصویری بین کارمندان آن است. همانطور که سیستم اتوماسیون اداری منجر به افزایش سرعت و بهبود سیستم نامه نگاری اداری شده است سیستم تلفن های تحت شبکه که اختصارا VOIP نامیده می شود نیز تحولی عظیم در این صنعت ایجاد نموده است. ظرفیت بالای شبکه، مدیریت دقیق تر مکالمات، امکان ضبط مکالمات، تهیه گزارشات دقیق، امکان ارسال و دریافت فکس به صورت دیجیتال، ادغام با سیستم اتوماسیون اداری، ادغام با سیستم BMS ساختمان و ده ها مزیت دیگر منجر شده است که این سیستم در حال حاضر جایگزین سانترال های قدیمی شود. در سیستم VOIP هتلی به محض ورود مهمان به هتل و در زمان پذیرش زبان و امکانات مورد نیاز آن تعیین می شود و زبان تلفن اتاق با زبان مهمان همسان سازی می شود. در این سیستم می توان از انواع تلفن های آنالوگ، دیجیتال و تحت شبکه بهره گرفت که با توجه به اهمیت و درجه کاربران و ویژگی های مد نظر می تواند انتخاب شود. 3 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 اردیبهشت، ۱۳۹۵ فصل 7- سیستم تلویزیون های تحت شبکه و سیستم تبلیغات هوشمند یکی از بخش های مهم در هر هتل پخش مالتی مدیا می باشد که در فضای داخل اتاق به عنوان تلویزیون های تحت شبکه و در فضای بیرون اتاق مهمان به منظور تبلیغات هوشمند می توانند مورد استفاده قرار گیرند. از این رو در ادامه سعی شده است این سیستم برای هر دو کاربری مورد بررسی قرار گیرد 7-1- تلویزیون های هوشمند تحت شبکه اتاق مهمان اساس استفاده از تلویزون های هتلی هوشمند در اتاق مهمان محدود سازی مهمان به استفاده از شبکه های خاص و جلوگیری از امکان تغییر در تنظیمات تلویزیون می باشد. هدف از استفاده از این TV ها بهره گیری از خدماتی است که در مقایسه با TV های معمولی قابل ارائه نمی باشد 7-2- سیستم تبلیغات محیطی هوشمند یکی از بزرگترین و مهمترین ویژگی های تلویزیون های تحت شبکه امکان بخش تبلیغات موثر در نقاط مختلف ساختمان هتل همچون لابی، راهرو ها، آسانسور ها، مراکز تجاری و ... می باشد. تبلیغات محیطی در هتل ها می تواند به عنوان یکی از بزرگترین منابع درآمد هتل توسط مدیران همواره مورد توجه قرار گیرد. از این رو می توان تبلیغات را به صورت هدف مند برنامه ریزی نمود و امکانات هتل و یا محصولات برند های مختلف را تبلیغ کرد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 اردیبهشت، ۱۳۹۵ فصل 8- شبکه های داده و دیتا سنتر اجرای سیستم های هوشمند مرهون وجود شبکه های داده در یک ساختمان می باشد. از این رو صحت و کارایی شبکه های داده از اهمیت بالایی برخوردار است و عملا به عنوان رگ های سیستم های هوشمند و سایر اجزای مرتبط با این بخش انجام وظیفه می کند. شبکه های داده بستر ارتباطی سیستم هوشمند، سیستم های نظارت تصویری، سیستم های کنترل تردد، سیستم تلویزیون های هتلی و تلفن های تحت شبکه را ایجاد می کند فلذا می بایست در زمان انتخاب سیستم های مورد نظر بستر مناسب ارتباطی آن را بدرستی انتخاب نمود. همچنین مرکز اصلی اطلاعات در یک هتل دیتاسنتر آن بوده که عملا کلیه اطلاعات آن ساختمان در آن قرار دارد. ایجاد محیطی امن از نظر حراستی و کنترلی در دیتا سنتر ها زمانی اتفاق خواهد افتاد که همزمان سیستم های امنیتی نظیر کنترل تردد، اعلام و اطفاء حریق و نظارت تصویری به همراه سیستم های کنترلی همچون سیستم کنترل تهویه و روشنایی به درستی وظایف خود را انجام دهند. این مهم بدست نخواهد آمد مگر این دو سیستم تحت نظارت یک مدیر قرار گرفته باشند که در اینجا نیاز به bms مجددا احساس می شود. آنچه در اتاق های سرور و دیتا سنتر ها قابل اجرا می باشد به شرح زیر است: 1- کنترل تاسیسات روشنایی و تهویه متبوع 2- کنترل و مانیتورینگ سیستم های دوربین مدار بسته 3- کنترل دسترسی و ایجاد سطوح امنیتی 4- کنترل سیستم های صوتی جهت اطلاع رسانی هشدار ها و رخداد های سیستم 5- بررسی میزان دمای رك ها در دیتا سنتر ها 6- بررسی نشت آب در دیتا سنتر ها 7- بررسی میزان مصرف نقاط مختلف ساختمان و میزان انرژی مصرف شده در هر رك 8- ایجاد فیدبک های هشداری و عملیاتی در زمان رخداد هایی همچون اضافه دمای رك و ... 9- ثبت رخداد های سیستم در سرور های مرکزی 10- امکان مانیتورینگ سیستم به صورت یکپارچه در نقاط مختلف از طریق نرم افزار های متعدد 11- امکان اطلاع رسانی رخداد های مهم به مدیران و مسئولین ذیربط 12- برنامه ریزی هوشمند و زمان بندی شده سیستم های روشنایی، امنیتی و تهویه در فضا های مختلف 13- امکان پیاده سازی سناریو های زمانی بر اساس نیاز و تنظیم هوشمند دمای محیط و روشنایی ها 2 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 اردیبهشت، ۱۳۹۵ فصل 9- سیستم های امنیتی در یک ساختمان هتل سیستم های امنیتی و ایمنی متعددی قابل استفاده می باشد که در خصوص هر کدام توضیحاتی در ادامه آورده شده است. لازم به ذکر است امکان اجرای این سیستم ها به صورت مستقل و نیز قابل ارتباط به سیستم BMS وجود دارد. 9-1- سیستم نظارت تصویری تمام فضاهای هتل در نقاط حساس و بحرانی خود از نظر امنیتی نیاز به سیستم نظارت تصویری دارند: 1- دوربین های تحت شبکه با قابلیت تشخیص چهره، شناسایی افراد و ارتباط با سیستم کنترل تردد 2- دوربین های آنالوگ در مدل های متفاوت 3- نرم افزار های هوشمند کنترل یکپارچه سیستم نظارت تصویری و کنترل تردد 4- نرم افزار های سه بعدی کنترل و مانیتورینگ دوربین های مدار بسته تحت شبکه از جمله قابلیت ها سیستم نظارت تصویری می توان به ادغام سیستم کنترل تردد و دوربین مدار بسته اشاره نمود که در آن امکان شناسایی افراد و باز کردن درب توسط دوربین های مداربسته نصب شده در محیط وجود دارد و همزمان در صورت وقوع هر گونه هشدار در سیستم کنترل تردد دوربین های آن منطقه شروع به ضبط ویژه و اطلاع رسانی می نماید 9-1-1- آشنایی با انواع دوربین های مدار بسته دوربینها از لحاظ نحوه ضبط و ارسال تصویر به دو دسته آنالوگ و دیجیتال ( تحت شبکه) تقسیم می گردند. دوربینهای آنالوگ اولین نسل از دوربینهای سیستم CCTV را تشکیل میدهند. این دوربینها بصورت پیوسته و در قالب سیستمهای تصویر برداری VHF و UHF تصاویر را ضبط و به پنل مرکزی مرتبط جهت ذخیره سازی ، پردازش و کنترل ارسال میدارند. این دوربینها نیز خود از دو نوع ثابت و متحرك تشکیل میگردند. دوربینهای ثابت با زاویه دید موثر لنز دوربین که خود میتواند بصورت گسترده (WIDE) و یا متمرکز (TELE) طراحی و در نظر گرفته شده باشد به تصویربرداری بپردازند.دوربینهای متحرك نیز با تجهیزات حرکتی که به دوربین اضافه میگردند توانایی چرخش 360 درجه ای بصورت افقی و نیز چرخش 240 درجه ای بصورت عمودی را دارا می باشند.در نهایت تصاویر برای ذخیره سازی به مرکز کنترل که در آنجا دستگاهی بنام DVR (Digital Video Recording) قرار گرفته است ارسال می گردد دوربینهای دیجیتال که با نام دوربینهای تحت شبکه نیز نامگذاری می گردد در واقع خود قابلیت پردازش اولیه را دارند. این دوربین ها تصاویر را بصورت بسته های داده تحت پروتکل TCP/IP تبدیل نموده و بر روی شبکه ارسال می دارند. کاربران می توانند از طریق کامپیوترهای دارای کارت شبکه، تبلت ها و یا حتی گوشی های تحت شبکه وب تصاویر را براحتی مشاهده نمایند. درنهایت میتوان با استفاده از دستگاه Network Video Recording( NVR) تصاویر ارسالی از تک تک دوربینهای تحت شبکه را ضبط، پردازش و ذخیره سازی نمود. 9-1-2- انواع دوربینهای دیجیتال: بطور کل دوربینهای تحت شبکه با توجه به عملکرد آنها به سه دسته زیر تقسیم میگردند: - دوربین های تحت شبکه ثابت - دوربین های تحت شبکه ثابت دام - دوربین های تحت شبکه Speed DOM 9-1-2-1- دوربینهای دیجیتال تحت شبکه ثابت : این دوربینها شامل یک بدنه و یک پایه جهت استقرار دوربین می باشد. این دوربین ها شباهت ظاهری زیادی با دوربینهای آنالوگ داشته و در بعضی از اماکن که نیاز به رویت دوربین جهت رعایت نکات حفاظتی- نظارتی می باشد بسیار پرکاربرد می باشد. امتیاز دیگر این نوع دوربین قابل تعویض بودن لنز آنها میباشد که دست کاربر را جهت استفاده از بهترین و موثرترین لنز باز میگذارد . در بعضی از مکانها که آلودگی، باران و یا مواردی از این قبیل شرایط که میتواند به دوربین صدمه وارد نماید از جعبه هایی بنام HOUSING استفاده می گردد تا بتوان از دوربین بیشترین حفاظت را انجام داد. 9-1-2-2- دوربینهای دیجیتال تحت شبکه ثابت دام : نام دیگر این دوربینها Mini Dome می باشد که از یک حفاظ کروی و یک دوربین ثابت تشکیل شده است. این دوربینها قابلیت چرخش به هرجهت را داشته و پس از تنظیم آنرا میتوان ثابت نمود. از مزایای این نوع دوربین آن است که ساختاری یکپارچه و مستقل دارد . اما از معایب این دوربینها لنز غیر قابل تعویض آن می باشد و در برخی از آنها اگر بتوان لنز را تغییر داد ابعاد لنز باید بگونه ای باشد که در پوشش کروی این نوع دوربین قرار گیرد. 9-1-2-3- دوربینهای دیجیتال تحت شبکه Speed Dom : این دوربینها قابلیت حرکت افقی، عمودی و همچنین زوم اپتیک و دیجیتال بصورت کنترل دستی و اتوماتیک دارند. در حالت کنترل دستی، یک دوربین Speed Dome میتواند افراد را تعقیب نماید. این دوربین ها می تواند به صورت 360 درجه چرخش نموده و تصاویر را از همه سمت تهیه و ارسال نماید 2 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 اردیبهشت، ۱۳۹۵ سیستم پارکینگ هوشمند با مدرن شدن شهرها و کشورها، تعداد خودرو ها به شدت بالا رفته است و مسئله پیدا کردن فضا برای پارك آنها به معضل بزرگی امروزه تبدیل شده است. تقاضا برای استفاده از پارکینگ ها از فضاهای موجود بسیار بیشتر است و این به خودی خود مشکل بزرگی است. شرکت هوشمند پارس راهکارهای مناسبی را برای حل این مشکل بصورت راه اندازی سیستم های کنترل و هدایت در پارکینگ ارائه می کند. در این جا ابتدا به بررسی لزوم راه اندازی سیستم کنترل و هدایت پارکینگ می پردازیم و نیازی که به راه اندازی این سیستم احساس می شود را بیان خواهیم کرد و سپس سیستم کنترل هوئشمند پارکینگ را معرفی خواهیم کرد. اما مشکلات رایج در سیستم های کنترل پارکینگ سنتی که امروزه مشهود هستند عبارتند از: 1. مدیران پارکینگ ها اطلاعات دقیقی از تعداد فضاهای پارك خالی، ندارند و معمولاٌ به چک کردن ساده توسط ناظرین حاضر در فضاها بسنده می کنند. 2. ماشینی که وارد پارکینگ می شود بدلیل عدم اطلاع از فضاهای خالی در کل محوطه پارکینگ، تنها به فضاهای خالی در اطراف ووردی پارکینگ بسنده می کند و این باعث راه بندان می شود. 3. از آنجاییکه در پارکینگ افرادی باید به صورت تمام وقت، فضاهای خالی را چک کنند و همچنین ماشین های جدید را به سمت فضاهای خالی هدایت کنند بنابراین وجود این افراد باعث افزایش هزینه خواهد شد. 4. مدیر پارکینگ برآوردی از فضاهای خالی در ساعات مختلف را ندارد و این باعث می شود در بهینه جا دادن ماشین های ورودی خوب عمل نکند. شرکت هوشمند پارس سیستم کنترل و هدایت پارکینگ را با برند KEYTOP معرفی می کند که برای حل مشکلات بیان شده در فوق راهکارهای ویژه ای ارائه می دهد. راهکارهای ارائه شده در دو گروه مختلف قرار خواهند گرفت توجه داشته باشید که اساس سیستم های کنترلی بیان شده در هر گروه یکسان بوده، کنترل و هدایت هوشمند، و تفاوت آنها در نحوء راه اندازی و تجهیزات مورد استفاده است. Parking Guidance system -1 Vehicle tracking system -2 در این پروپوزال به معرفی هر دو سیستم خواهیم پرداخت، قابلیت ها هر مورد جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد و تجهیزات مورد نیاز در هر مورد را معرفی خواهیم کرد. سیستم هوشمند هدایت پارکینگ (PGS) : در این سیستم در هر فضای پارك روی سقف یک سنسور التراسونیک نصب می شود و اطلاعات سنسورها در تجهیزی به نام Node Controller ذخیره می شود و این کنترلر ها دیتاهای ورودی را با توجه به قوانین خاصی تغییر داده و دیتاهای جدید را به کنترلر مرکزی ارسال می کند. و کنترلر مرکزی دیتاها را پردازش کرده و فرمانهای مناسب را به نمایشگرها ارسال می کند. این نمایشگرها ماشین های ورودی را به سمت فضاهای خالی هدایت می کنند. در این سیستم تمامی دیتاها در یک کامپیوتر به عنوان سرور ذخیره خواهد شد و نرم افزار کنترلی مناسبی در اتاق کنترل نصب خواهد شد که اطلاعات را از سرور استخراج می کند و نمایش می دهد. در شکل زیر سیستم کنترل و هدایت پارکینگ Parking Guidance System را مشاهده می کنید. قابلیت های سیستم هوشمند کنترل و هدایت پارکینگ · کنترلر های هر زون از 3 طریق می توانند با کنترلر مرکزی در ارتباط باشند v از طریق RS485 v از طریق LAN v از طریق wireless · کنترلر نمایشگرها در کمترین زمان ممکن و در نتیجه هدایت خودرو های ورودی به فضای خالی موجود در مینیمم زمان · قابلیت در نظر گرفتن فضاهای رزرو شده و ممانعت از پارك کردن خودرو در آن فضاها · نمایش Real-Time تعداد فضاهای خالی و فضاهای پر در هر زون موجود در پارکینگ · قابلیت نمایش تعداد خودرو های وارد شونده و خارج شونده در هر لحظه · قابلیت نمایش آمار به صورت روزانه و ماهانه و همچنین به صورت بازه های زمانی خواسته شده · قابلیت محاسبه ی مدت زمان پارك هر ماشین و نمایش آن در اتاق کنترل · بقیه ی موارد کنترلی و عملکرد سیستم می تواند برطبق خواسته ی مشتری تغییر کند. · نمایشگرها مورد استفاده، بهترین نوع نمایشگرها از نظر ابعاد و شدت روشنایی در نمونه های مشابه است. شرکت Keytop سنسوری را عرضه می کند که در هر فضا نصب می شود و همانند سنسور التراسونیک پر و یا خالی بودن فضا را تشخیص می دهد و همچنین دارای LED جهت نمایش وضعیت آن فضا است و به Forward Mounting sensor معروف است.استفاده از این نوع سنسور درمقایسه با محصولات سایر برندها، دارای نصب تجهیزات شامل لوله گذاری، کابل کشی را کاهش می دهد که می تواند موجب کاهش هزینه راه اندازی گردد. سیستم هوشمند یابنده خودرو (VTS) در این سیستم کنترلی دو هدف رادنبال می کنیم : 1.هدایت سریع خودرو های ورودی برای پیدا کردن فضای مناسب و خالی برای پارك خودرو با توجه نمایشگرهای نصب شده در هر ناحیه در این سیستم، صاحب خودرو به راحتی با توجه به نمایشگرهای نصب شده در هر زون که مقدار فضای خالی در آن زون را نمایش می دهد، می تواند به سرعت خودرو ی خود را در محل مناسب پارك کند. در هر فضا در جلوی محل پارك دوربین نصب می شود که پر و یا خالی بودن فضا را به صورت Real-Time نشان می دهد. پردازشگر ویدیویی تمامی دیتاهای جمع آوری شده از فضاهای مختلف را پردازش می کند و اطلاعات خالی و یا پر بودن فضاها را به کنترلر اصلی انتقال می دهد. کنترلر مرکزی نیز با توجه به اطلاعات دریافتی، نمایشگرها را به صورت Real-Time تنظیم می کند و نمایشگرها با توجه به اعداد نمایش دهنده که میزان خالی بودن فضاها در هر زون را نمایش می دهند، صاحب خودرو را به مناسب ترین محل راهنمایی می کنند. 2.هدایت کردن صاحب خودرو برای پیدا کردن خودرو پارك شده خود، که اصطلاحاً Car Searching Function نامیده می شود. صاحب ماشین با استفاده از پلیت ها که حاوی یک شماره لایسنس است می تواند محل پارك خودرو خود را پیدا کند. این عملکرد به صورت زیر انجام می پذیرد. بعد از وارد کردن شماره لایسنس در کامپیوتر نصب شده در ورودی و یا خروجی پارکینگ، موارد ذخیره شده برای شماره وارد شده، که حاوی نقشه ی نحوی دسترسی به فضایی است که صاحب خودرو، خودروی خود را آنجا پارك نموده است، روی نمایشگرها نمایش داده می شود. این نقشه محل پارك خودرو را نمایش می دهد. همچنین نقشه ی نشان داده شده بهینه ترین مسیر را برای دسترسی به محل پارك از محل کنونی نشان می دهد. قابلیت های سیستم VTS · صاحب خودرو با وارد کردن شماره لایسنس به سرعت می تواند محل پارك خودروی خود را پیدا کند. · صاحب خودرو برای پیدا کردن محل پارك نیاز به استفاده از کارت مشخصی ندارد. · قابلیت دریافت تصاویر فضاهای پارك شده و خالی در زون های مختلف پارکینگ · قابلیت نمایش تعداد فضاهای خالی در ورودی پارکینگ · قابیلت هدایت خودرو های ورودی در کمترین زمان و بهینه ترین مسیر · نمایشگرها مورد استفاده، بهترین نوع نمایشگرها در مقایسه با نمونه های مشابه است. قابلیت مذکور امکانات فراوانی را برای کاربران مجموعه فراهم می سازد که میتوان به موارد زیر اشاره نمود: - امکان نظارت مسقیم و دسترسی راحت هریک از کاربران پارکینگ جهت رصد و بررسی وضعیت خودروی خود - امکان ذخیره سازی چندین پلاك برای هریک از فضاهای پارك موجود در پارکینگ جهت مدیریت متمرکز بر روی هریک از فضاها - امکان تشخیص خودروی غیر مجاز در فضای پارکینگ بصورت اتوماتیک توسط سیستم و اعلام به بخش حراست و نگهبانی جهت بررسی مورد 2 لینک به دیدگاه
!Hooman 10133 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 اردیبهشت، ۱۳۹۵ فایل زیر " موارد پیشنهادی در هوشمندسازی هتلی" رو نسبتا کامل و بطور خوب توضیح میده برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده