رفتن به مطلب

بازار آتی ارز کی و چگونه راه خواهد افتاد؟


jobilo

ارسال های توصیه شده

427-13-2b.jpg

 

 

با توجه به اینکه در حال حاضر معاملات آتی ارز هر روز به صورت غیررسمی در بازار انجام می‌شود، راه‌اندازی معاملات آتی ارز به گفته رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان استان تهران می‌تواند آرامش و ثبات را در بازار ارز ماندگار کند.

به گزارش مظنه به نقل از ایسنا، عباس مسعودی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان استان تهران با بیان این مطلب گفت: غیرشفاف بودن معاملات ارز و نبود امکان مدیریت صحیح و بر اساس مکانیسم بازار، ضرورت راه اندازی معاملات آتی ارز را دوچندان می‌کند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان استان تهران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بنده در بطن بازار حضور فعال دارم، در جریان مشکلاتی که گریبانگیر فعالان بازار ارز می‌شود، هستم؛ بر این اساس راه‌اندازی معاملات آتی ارز که می‌تواند چشم‌اندازی روشن از نرخ ارز در ماه‌های آینده به فعالان اقتصادی بدهد را کاملا ضروری می‌دانم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشخص شده است معاملات آتی ارز در کدام بورس راه‌اندازی می‌شود؟ گفت: تا جایی که اطلاع دارم، بورس کالا با توجه به تجربیات موفق در معاملات آتی سکه -که این بازار ثمرات فراوانی برای بازار طلا وسکه داشته است- مقدمات و زیرساخت های راه اندازی بازار آتی ارز را فراهم کرده و از این رو فعالان بازار ارز از جمله صرافی‌ها در انتظار راه‌اندازی این معاملات هستند.

به گفته مسعودی؛ معاملات آتی ارز می تواند در ساماندهی بازار ارز و نرخ آن تاثیرگذار باشد و از حجم سفته بازی‌ها در معاملات نقدی بکاهد، از سوی دیگر معاملات آتی ارز در صورت حمایت کامل بانک مرکزی و دولت، بدون شک سبب افزایش سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در صنایع مختلف می شود چرا که در این معاملات، یکی از ریسک‌های بزرگ سرمایه‌گذاران یعنی نوسانات نرخ ارز پوشش داده می شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزان سیستم بانکی و دولت باید با تدوین آیین نامه‌ها، راه‌اندازی معاملات آتی ارز را مدیریت کنند، تاکید کرد: شورای عالی بورس با راه اندازی معاملات آتی ارز موافقت کرده و فعالان اقتصادی در انتظار استارت معاملات ارز در این سیستم هستند که تاکید می‌کنم این بازار به نفع کشور خواهد بود.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان استان تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر معاملات آتی ارز هر روز به صورت غیررسمی در بازار انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه مکانیسم و قوانین مشخصی در روند معاملات بازار آزاد وجود ندارد، بعضا نوسان‌های کوتاه مدت ارز باعث می‌شود تا عده ای از معامله گران آتی سکه (در بازار غیر رسمی) به وعده خود عمل نکنند و مشکلات زیادی برای هر دو طرف معامله ایجاد شود اما با راه‌اندازی معاملات آتی ارز، قراردادها استاندارد و شفاف می‌شود و کلیه معاملات در بستر قانونمند بورس کالا صورت می گیرد.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، وی تاکید کرد: با این تفاسیر اکثر فعالان، کارشناسان و بازیگران بازار ارز خواهان انجام معاملات در بازاری رسمی هستند که ریسک ها را به حداقل برساند.

مسعودی در پایان گفت: معاملات آتی ارز ریسک‌ها را به حداقل می رساند و این موضوع مورد استقبال بخش دولتی و خصوصی است؛ چرا که بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی متقاضی ارز هستند و می توانند از معاملات آتی ارز و شفافیت در این بازار استفاده کنند.

لینک به دیدگاه

بشنو و باور نکن.اینا هر روز یه حرفی میزنن که خودشونو به رخ بکشند.مسلئل ارزی اگه بخواد با تجربه و راهکارهای یک مشت بازاری کم سواد عملیاتی بشه ، نتیجه ش از حالا معلومه.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...