رفتن به مطلب

راه اندازی مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران


ارسال های توصیه شده

9اسفند 94

رئیس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران:

بانک حفاظت فراسردی ذخایر ژرم پلاسم گیاهی راه اندازی شد

رئیس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در راستای نگهداری و استفاده بهینه از منابع ژنتیکی گیاهی، بانک حفاظت فراسردی ذخایر ژرم پلاسم گیاهی را راه اندازی کرده است.

زیست بوم - محیط زیست: دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، گفت: ایران از لحاظ ذخایر توارثی گیاهی از جمله غنی ترین کشورهای جهان به شمار می رود، اما فرسایش ژنی گیاهان در آن بسیار زیاد است.

 

وی با اشاره به اینکه نگهداری ژرم پلاسم به روش حفاظت فراسرد (Cryopreservation)، برای حفظ طولانی مدت ذخایر توارثی روش موثری است، اظهار کرد: در این روش ژرم پلاسم در دمای بسیار پایین (196- درجه سانتی گراد) نیتروژن مایع به مدت طولانی ذخیره می شود.

 

شاهزاده فاضلی خاطرنشان کرد: از مزایای این روش می توان به حفظ ثبات ژنتیکی پایه مادری، کاهش هزینه های حفاظت در شرایط مزرعه، تهیه نسخه پشتیبان برای گیاهانی که به صورت کلون تکثیر می شوند و نیز به عنوان یک سیستم حفاظتی برای کشت های مهم اشاره کرد.

 

رئیس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با بیان اینکه برخی کشورهای پیشرفته نیز از این روش برای نگهداری ذخایر ژرم پلاسم گیاهی استفاده می کنند، افزود: در این بانک قرار است انواع بافت های گیاهی اعم از بذر، دانه گرده، مریستم و جوانه های راکد نگهداری شوند.

 

بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، علاوه بر این دارای کلکسیون هایی مانند گیاهان درون شیشه ای، مزرعه ای، اسانس و عصاره، هرباریوم و بذرهای سردخانه ای است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...