رفتن به مطلب

طراحی شهرهای امن تر برای کودکان


ارسال های توصیه شده

وقتی آمار جهانی را در نظر می گیرید، تعجب آور نیست که هفته جهانی سازمان ملل در مورد ایمنی مسیرها، بر امنیت کودکان تأکید داشته باشد. براساس گزارش سال 2008 سازمان بهداشت جهانی، 21 درصد از تمام کشته شدگان مربوط به تصادفات ترافیکی در سراسر دنیا، مربوط به کودکان کمتر از 18 سال می باشد و مصدومیت های ترافیکی از اصلی ترین دلایل در رابطه با افراد زیر 20 سال در کشورهای دارای درآمد کم، متوسط و بالا می باشد.

 

بحث پیرامون ایمنی کودکان در ترافیک، یک بحث رفتاری است که متمرکز بر قوانین استفاده از کلاه ایمنی، کمربند ایمنی و مقررات مربوط به خوردن و آشامیدن در هنگام رانندگی می باشد. درحالی که این قوانین می توانند تأثیرات مفیدی داشته باشند، ولی آن اندازه کامل نیستند که خیابان ها را واقعآ امن نمایند. شهرها و کشورها در سراسر جهان باید دارای یک رویکرد “سیستم ایمن” باشند که فراتر از سیاست های مبتنی بر رفتار هستند و با اجرای آنها، ایمنی شهرها عملآ افزایش می یابد.

v3p2a7na32ztkggg5llu.jpg

کاهش 32 درصدی تصادفات مربوط به کودکان در سئول– کره جنوبی، یک نمونه از این واقعیت است که چگونه تغییر طراحی خیابان می تواند امنیت مسیرها را افزایش دهد.

 

استفاده از طراحی شهری برای ارتقای ایمنی خیابان ها

طراحی شهری و ویژگی های خیابان ها می توانند باعث ایمنی بیشتر مسیرهای عبور و مرور گردند. اقدامات مربوط به “کاهش سرعت خودروها” (مثل سرعت گیرها) و ویژگی های طراحی شهری (مثل طول کمتر بلوک ها و خیابان های باریکتر)، می توانند باعث کاهش سرعت خودروها گردند- که به نفع عابران و دوچرخه سواران در تمام گروه های سنی می باشد.

 

کودکان از خیابان ها به روش های گوناگونی استفاده می کنند مثل قدم زدن، دوچرخه سواری کردن، سفر با خودرو و یا بازی کردن. با این حال کودکان نسبت به بزرگسالان، در تصادفات ترافیکی، آسیب پذیرتر اند؛ زیرا در لحظه مواجهه با خطر، سطح دید آنها کمتر، میدان دیدشان محدود تر (باریک تر)، دارای ظرفیت ضعیف تر برای تصمیم گیری بوده، و معمولا اقدامات ناگهانی دارند. بنابراین کاهش سرعت وسایل نقلیه در محدوده هایی که کودکان زیادی حضور دارند، یک اقدام بسیار مهم است.

qmjcf1uq036zix7a91m.jpg

این نمودار رابطه بین تأثیر سرعت و احتمال مرگ عابر پیاده را نشان می دهد. هنگامی که سرعت برخورد افزایش یابد، شانس زنده ماندن عابران پیاده به طور چشمگیری کاهش می یابد.

 

شهر کره، مرگ و میر کودکان ناشی از ترافیک را به میزان 95 درصد کاهش داده است

یک تجربه موفقیت آمیز از طراحی ایمن، مربوط به کره جنوبی می باشد. مرگ و میر کودکان ناشی از ترافیک در این کشور، از تعداد 1766 مورد در سال 1988 به تعداد 83 مورد در سال 2012 به میزان 95 درصد کاهش پیدا کرده است. این موفقیت، نتیجه مستقیم مجموعه از پروژه هایی است که قوانین، آموزش و محیط زیست را هدف قرار داده بودند.

 

4r7e68fisdmbpailoqe.jpg

این خیابان باریک در یک منطقه آموزشی در سئول، دارای یک علامت کاملآ مشخص خیابانی است (ترجمه آن چنین است: “منطقه آموزشی- از سرعت خود بکاهید- حداکثر سرعت 30 کیلومتر بر ساعت) و همچنین حفاظ های مراقبتی پیاده روها باعث ایجاد یک مسیر امن برای عبور کودکان شده است. عکس از اداره منطقه سهوکو در سئول.

 

اینچنین پروژه ای که بهبود منطقه آموزشی نام دارد، در چند شهر کره اجرا شده است. هدف آن ایجاد مسیرهای امن از خانه به کودکستان، دبستان و دیگر مراکز آموزشی کودکان بوده است.

 

مسئولین، این پروژه را با محدودیت های کاهش دهنده سرعت، از طریق ابزار طراحی زیرساخت ها مثل سرعت گیرها شروع نمودند. آنها به ایجاد تمایزی روشن بین پیاده رو ها و خیابان ها (مسیرهای ویژه پیاده) پرداخته و فاصله های مشخصی بین پیاده روها و خیابان ها به وجود آوردند. همچنین با قرار دادن حفاظ های مناسب، به میزان بیشتری ایمنی کودکان را در برابر خطرات مهیا نمودند.

 

همچنین مسئولین شهری اقدام به نصب علائم ترافیکی و محدود کننده های سرعت، در فاصله 300 متری ورودی های اصلی مدارس نموده و به رنگ کردن خیابان های داخل مناطق آموزشی با این گونه پیام ها پرداختند: “منطقه آموزشی” – “مراقب کودکان باشید”، که باعث می شود رانندگان با احتیاط بیشتری مسیر را ادامه دهند. همچنین آن ها اقدام به ممنوع نمودن پارک خودروها در خیابان هایی کردند که منتهی به ورودی های اصلی مدارس می شدند تا اقدام به کاهش خطرات بالقوه ای نمایند که ممکن است از برخورد کودکان با خودروها پیش آیند.

96knjw6b5asgz0f46ho.jpg

تعداد کودکان کشته شده در اثر تصادفات ترافیکی، از اواخر دهه 1980 به میزان قابل توجهی کاهش یافت که به لطف یک سلسله اقدامات طراحانه و قانونی بوده است. منبع: کوتی

 

پروژه بهبود منطقه آموزشی دارای نتایج بسیار مثبتی بود. این اقدامات منجر به کاهش 32 درصدی تصادفات ترافیکی شامل کودکان، در هر سال گردید. این اقدامات که با فعالیت های جامعی مثل مقررات ایمنی ترافیک، اقدامات مربوط به اتوبوس (سرویس) مدرسه و فعالیت های مدنی همراه بوده است، باعث شده که کره بتواند با موفقیت، مرگ و میر کودکان ناشی از تصادفات ترافیکی را به میزان 95 درصد در کمتر از دو دهه کاهش دهد.

 

طراحی خیابان های امن تر برای همه

یک شهر طراحی شده برای کودکان باید دارای خیابان هایی باشد که کاملآ امن هستند، به ویژه در اطراف زمین های بازی، پارک ها، مدارس، مراکز اجتماعی و دیگر مکان هایی که مربوط به کودکان می شوند. موفقیت چنین برنامه هایی در کره جنوبی، به ما یاد می دهد که چگونه مدیریت قوی می تواند باعث وصول به اهداف بلند پروازانه،جذب سرمایه گذاری، اجرای برنامه ها و ایجاد نتایج قابل ملاحظه گردد.

 

کره جنوبی در طراحی خیابان های امن تر، تنها نیست. شهرهایی مثل استکهلم، نیویورک و آمستردام نیز در حال انجام اقداماتی برای توسعه ایمنی خیابان ها هستند. مدیران شهرهای بزرگ دیگر باید این نکته را مد نظر داشته باشند که: اگر طرح ها و برنامه های ما با در نظر گرفتن آسیب پذیرترین افراد جامعه مان تهیه شوند، خیابان ها و شهرهای ما می توانند مکان های امن تری برای همه باشند.

 

منبع: سایت آقای شهردار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...