رفتن به مطلب

ساخت 1050 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در استانبول برای مبارزه با تراکم وسایل نقلیه و آلودگی هوا


ارسال های توصیه شده

رشد عدم فعالیت جسمانی در سطح جهان، باعث شده که هر روزه افراد بیشتری از بیماری‌های مزمن رنج ببرند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، 31 درصد از بزرگسالان 15 سال به بالا در سال 2008 فعالیت کافی بدنی نداشته که منجر به مرگ 3.2 میلیون نفر در سراسر دنیا خواهد گردید. از این گذشته، پنج بیماری مزمن پیشرو، مربوط به عدم فعالیت جسمی در سراسر دنیا می‌شود که هزینه ای معادل 6.2 تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی در پی دارد.

 

با این حال، یک رویکرد طراحی فعال در معماری و برنامه ریزی شهری، دارای این توانمندی است که فعالیت جسمی روزانه را تبدیل به یک ویژگی برجسته از زندگی شهری نماید. با توجه به نقشی که پارک‌ها، پیاده روها و فضاهای عمومی قابل قدم زدن در سلامتی جوامع ایفا می‌کنند، طرح مذکور به تشویق فعالیت جسمانی می‌پردازد. شهرهایی که خود را با طراحی فعال تطبیق داده‌اند، نشان دهنده افزایش فعالیت جسمانی شهروندان و ارتقای سلامت عمومی بوده‌اند.

9iug4eg9ic4girm9jtf.jpg

استانبول به دنبال گسترش شبکه مسیرها و توسعه دوچرخه سواری برای ارتقای سلامت و رفاه عمومی است. دوچرخه سواری در بخش آسیایی استانبول. عکس از انجمن دوچرخه.

 

استانبول پذیرای دوچرخه سواری برای یک شهر فعال است

اخیرآ شهرهای زیادی به برنامه ریزی یکپارچه حمل و نقل، پیاده روی و دوچرخه سواری به عنوان عناصر طراحی فعال، توجه نموده‌اند. در ترکیه، دولت مرکزی و دولت‌های محلی از زیرساخت و فرهنگ دوچرخه سواری حمایت می‌کنند. برای مثال، در سال‌های اخیر، پروژه‌های دوچرخه سواری در استانبول، مهم تر و محبوب تر شده‌اند.

 

این شهر با داشتن 14 میلیون نفر جمعیت که در محلات شلوغ زندگی می‌کنند، با تراکم شدید وسایل نقلیه و آلودگی هوا مواجه است. به منظور بهبود سرزندگی و سلامت عمومی، شهرداری کلان شهر استانبول– که مسئول پروژه‌های دوچرخه سواری می‌باشد- توجه خود را به اهداف طراحی فعال معطوف نموده و متعهد به ساخت 1050 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در استانبول تا قبل از سال 2023 شده است.

 

یک دستورالعمل جامع برای تصمیم سازان

دستورالعمل طراحی ایمن دوچرخه سواری در استانبول، به چالش‌های برنامه ریزی دوچرخه سواری در این شهر پرداخته و به ارائه راهنماهایی برای بهبود و توسعه اقدام می‌کند. این گزارش به جمع آوری اطلاعات از سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های دوچرخه سواری پرداخته و به ایجاد ابزارهای استاندارد برای گسترش زیرساخت ایمن و در دسترس اقدام نموده و توصیه‌هایی در مورد اینکه انجمن‌های محلی چگونه می‌توانند هماهنگی‌های بین خود را افزایش دهند، ارائه می‌نماید.

 

یکی از چالش‌های دوچرخه سواری در استانبول، فقدان یکپارچگی با دیگر روش‌های حمل و نقل است. با اینکه پارکینگ‌های دوچرخه در چند نقطه عبوری، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس تندرو وجود دارند، ولی با توجه به وسعت استانبول، با آن‌ها تناسب ندارند. از این گذشته، شلوغی بیش از حد، از حمل دوچرخه در وسایل حمل و نقل عمومی جلوگیری می‌کند. اخیرآ تعداد 20 اتوبوس مجهز به جایگاه دوچرخه (برای حمل آن) شده‌اند ولی فضاهای مخصوص دوچرخه باید در تمام وسایل نقلیه عمومی گسترش یابند.

 

تعداد دقیق دوچرخه سواران در استانبول مشخص نیست و اطلاعات مربوط به تصادفات آن‌ها نیز قابل اتکا نمی‌باشد. این موضوع می‌تواند برنامه ریزی را مشکل نماید. برای تصمیم گیری درباره یک مسیر دوچرخه سواری، طراحان و برنامه ریزان باید تعداد برآوردی دوچرخه سواران را در یک منطقه بدانند و از ویژگی‌ها و انتظارات ایمنی آن‌ها آگاه باشند، همچنین دیگر موارد نظیر شیب، عرض و دیگر شرایط خیابان‌ها باید در نظر گرفته شوند.

 

چون شهرداری استانبول به ندرت این اطلاعات دقیق را در اختیار دارد، انجمن‌های محلی و سازمان‌های مردم نهاد باید در پروژه‌های دوچرخه سواری همکاری نمایند، زیرا آن‌ها آشنایی بیشتری با تجربیات دوچرخه سواران محلی دارند.

 

براساس تحقیقات موجود در این دستورالعمل، دوچرخه سواران در استانبول ترجیح می‌دهند در مسافت‌های کوتاه 5 تا 6 کیلومتری دوچرخه سواری نمایند. اکثر پاسخ دهندگان اعلام کردند که مدت دوچرخه سواری آن‌ها بیش از 60 دقیقه نیست و معمولآ دوچرخه سواری آن‌ها در همان منطقه یا مناطق مجاور انجام می‌شود. 90 درصد پاسخ دهندگان معتقد بودند که مشکلات اساسی، مربوط به زیرساخت‌های دوچرخه سواری است و 50 درصد از آن‌ها احساس ناامنی می‌کرده‌اند زیرا خطوط دوچرخه سواری ناپیوسته می‌تواند منجر به برخورد خطرناک دوچرخه سواران و خودروها گردد. در نهایت 35 درصد دوچرخه سواران فکر می‌کنند که علائم و تابلوهای راهنما در خیابان‌ها به میزان کمی وجود دارد و به همین دلیل، مشکل است بتوان در شهر با ایمنی دوچرخه سواری نمود.

 

مسیرهای دوچرخه سواری باید با در نظر گرفتن این داده‌ها طراحی شوند. آن‌ها باید هم به زندگی محلی خدمت کنند و هم با سامانه‌های حمل و نقل عمومی، یکپارچه شوند. علاوه بر این، مسیرهای دوچرخه سواری باید مرتبط، مستقیم و مداوم باشند. بهبود مسیرهای فعلی و تأمین پارکینگ ایمن دوچرخه نیز لازم هستند تا راحتی و ایمنی را فراهم نمایند.

 

تبدیل استانبول به شهری که برای دوچرخه سواری طراحی شده است

برای مبارزه با میزان روزافزون عدم فعالیت جسمانی، تصمیم سازان محلی نیاز به افزایش آگاهی‌ها درباره دوچرخه سواری به عنوان یک گزینه حمل و نقل قابل دوام و پیاده سازی زیرساخت قابل دسترس در سراسر استانبول دارند. این جریان نیازمند هماهنگی بیشتر بین شهرداری استانبول، مسئولین محلی، سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های دوچرخه سواری می‌باشد.

 

این دستورالعمل که برنده لوح افتخار از مرکز طراحی فعال در نیویورک شده است، به ارائه راهنماهای ارزشمند برای مسئولین محلی، برنامه ریزان و طراحان می‌پردازد که به ایجاد زیرساخت‌های یکپارچه، متصل و قابل دسترس دوچرخه سواری در استانبول اقدام نمایند. با مدیریت قوی و طراحی فعال، این شهر می‌تواند دوچرخه سواری را برای ساکنان خود، امن تر و راحت تر نماید.

 

منبع: سایت آقای شهردار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...