رفتن به مطلب

طرح ويژه دولت براي مبارزه با گرانفروشي


ارسال های توصیه شده

[TABLE=class: grid, width: 500]

[TR]

[TD]با حذف قيمت مصرف كننده و جايگزيني با قيمت عمده فروشي انجام مي شود

 

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

129508_564.jpg

زمزمه حذف قيمت مصرف کننده از روي کالاهاي مصرفي از سال گذشته از سوي برخي از اتحاديه هاي صنفي مطرح شد. درواقع جرقه اين طرح از زماني زده شد که برخي از فروشندگان خرد کالاهايي را که با تخفيف هاي 20 تا 50 درصدي از توليدکننده ها دريافت مي کردند با همان قيمت سابق عرضه مي کردند و به اين ترتيب دراکثر موارد تخفيف هاي اعمال شده که از دو سال گذشته دربازار باب شده است کمتر به دست مصرف کننده مي رسيد و بدين ترتيب فروشندگان علاوه بر اين تخفيف ها سود تا 20 درصدي خود را نيز محاسبه کرده و گاهي سودهاي 100 درصدي از خريدار دريافت مي کردند. حال مسئولان از طرحي خبرمي دهند که با يک تغيير به نسبت کوچک جلوي اين گرانفروشي و سوء استفاده گرفته مي شود به اين ترتيب قيمت مصرف کننده از روي کالاها حذف مي شود و قيمت عمده فروشي جاي آن را مي گيرد. دراين صورت خريدار مي داند که تنها بايد 12 تا 15 درصد بالاتر از قيمت نصب شده پول بپردازد. با اين طرح هرچند درمسيراجرا ممکن است محاسبه سود فروشندگان براي خريداران مشکل باشد، اما مي توان اميدوار بود که دلال بازي و دريافت سودهاي غيرمعقول بشدت کاهش يابد.

 

جزئيات طرح دولت براي حذف برچسب قيمت کالاها

درهمين زمينه عضو هيات مديره کانون صنايع غذايي با تشريح جزئيات طرح حذف قيمت از روي برخي کالاها، گفت: مرحله اول اين طرح شامل شيريني و شکلات، اسنک مانند چيپس و پفک و ماکاروني مي شود.عليرضا مروت پور در مورد طرح حذف قيمت مصرف کننده از روي برخي محصولات صنايع غذايي، اظهار داشت: اين تصميم به دنبال جلسات طولاني بين توليدکنندگان و مسئولان وزارت صنعت اتخاذ شده و در جلسه اي با حضور خسروتاج قائم مقام وزير صنعت مقرر شد حذف قيمت از روي محصولات غذايي طي يکي دو روز آينده صورت گيرد.وي در پاسخ به اين سوال که آيا براي اجراي اين طرح، بخشنامه اي از سوي دولت صادر شده است؟ گفت: اجراي اين طرح قطعاً با هماهنگي دولت انجام مي شود و مسئولان اتاق اصناف با هماهنگي مسئولان دولتي اين مساله را اعلام کرده است.مروت پور با بيان اينکه اجراي طرح حذف قيمت از روي بسته بندي تنها روشي است که مي تواند کشور را از بحران چند قيمتي و دلال بازي نجات دهد، گفت: اين طرح در تمام کشورهاي پيشرفته اتفاق افتاده و در واقع، مصرف کنندگان با رصد بازار نسبت به خريد کالااز مراکزي که قيمت مناسب تري را ارائه مي کنند، اقدام خواهند کرد.مروت پور با اشاره به اينکه در اين طرح، توليدکننده موظف است فاکتور فروش براي عرضه کنندگان کالاصادر کند، گفت: سازمان هاي نظارتي مي توانند بر فاکتورهاي صادر شده براي فروشندگان نظارت داشته باشند.

 

حذف قيمت مصرف کننده از روي چيپس و پفک در اولويت

همچنين محمد آقاطاهر رئيس اتحاديه بنکداران مواد غذايي دراين باره، اظهار کرد: اين طرح در مرحله اول در تنقلاتي مثل پفک و چيپس اجرايي مي شود و عرضه کنندگان موظفند بعد از احتساب سود خود آن را به خريدار بفروشند.

 

نصب صندوق در مراکز فروش

عضو هيات مديره کانون صنايع غذايي در عين حال اظهار داشت: طبق مذاکرات انجام شده در جلسه با خسروتاج قائم مقام وزير صنعت قرار شد صندوق هاي فروش در مراکز عرضه و فروشگاه ها از ابتداي بهمن ماه نصب شود تا قيمت کالاها از اين طريق قابل کنترل باشد و علاوه بر اين، دريافت ماليات نيز با روند بهتري صورت گيرد.

 

 

 

روزنامه ايران، شماره 6135 به تاريخ 6/11/94، صفحه 6 (اقتصادي)

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...