رفتن به مطلب

نمایشگاه‌های موقت در طول خیابان‌های یک شهر


ارسال های توصیه شده

اخیراً سان‌فرانسیسکو میزبان هیاهوی سه روزه‌ی هنر خیابانی و طرح­های شهری جذاب بود که در طول خیابان مارکت، که بولوار اصلی در مرکز شهر است، نصب شدند. جشنواره‌ی نمونه سازی خیابان مارکت، ده‌ها طرح (موقعیت ارائه طرح) موقت منحصر به فردی را ارائه کرد که به طراحان اجازه می‌داد بازخورد فوریِ آثار خود را دریافت‌ کرده و بتوانند تعیین کنند که کدام یک از طرح‌ها پتانسیل نصب دائم در شهر را دارند. این فستیوال هم‌زمان بازدیدکنندگان را با راه‌های زیادی برای استراحت، تعامل و تجربه‌ی هنر پیش‌گامانه در قلب شهر آشنا کرد.

wdl7qimomvymlpixpu6p.jpg

 

“جشنواره‌ی نمونه سازی خیابان مارکت”، ده‌ها طرح (موقعیت ارائه طرح) موقت منحصر به فردی را ارائه کرد – مانند “صندلی چرخ و فلکی” – که توسط طراحان، معماران، دانشجویان، اعضای جوامع، هنرمندان، و سایر افرادی که با تماس قبلی اجازه‌ی کانسپت خود را گرفته‌بودند، ایجاد شده بود.

i8bbpqcanc1a24s4rn91.jpg

 

وزارت برنامه ریزی سان فرانسیسکو به منظور ارائه فستیوال نمونه‌سازی، که بخشی از یک تلاش چند سازمانی بزرگ‌تر برای احیای خیابان مارکت که مسیری کلیدی در مرکز شهر است، با بنیاد نایت و مرکز هنری Yerba Buena همکاری داشته است.

86e6kwjgv3c0udzwcob.jpg

 

هنرمندان و سازمان‌ها با نصب نمونه‌های اولیه ارزان قیمتِ به جای ساختارهای دائمی، می‌توانند بازخوردِ سریع طرح‌های خود را در رابطه با چگونگی کارکرد طرح‌هایشان در جهانِ واقعی دریافت کنند، اینکه چه ‌چیزی با عموم طنین‌انداز است (ارتباط برقرار می‌کند)، و اینکه کدام بهسازی‌ها باید اجرا شوند.

bjbnldbw15vb9mq8mnzn.jpg

 

یکی از منحصربه‌فردترین جنبه‌های جشنواره نمونه سازی این است که پس از اینکه مسئولان بازخورد عموم را دریافت کردند، برخی از نمونه‌های اولیه ممکن است رسمی شده و در محلی ثابت‌تر در امتداد خیابان مارکت نصب شوند.

y0hmvhtu0m687n7attr4.jpg

 

نمایش های تعاملی با فراهم‌آوردنِ فرصت بازی، یادگیری، و تمرین، ویژگی منحصر به فردی را به خیابان مارکت می‌بخشند. برنامه‌ریزان و طراحانِ شهریِ دیگر شهرهای سراسر آمریکا و جهان، برای شرکت و تشویق به ایجاد مداخلات شهری در شهر خود دعوت شده بودند.

g1m8le1dmuuzr5y4x77e.jpg

 

در پنج حوزه‌ی این فستیوال قدم زدیم – از آب‌نمای سان‌فرانسیسکو گرفته تا تالار شهر – و از نمونه‌های اولیه چند عکس گرفتیم. در زیر “چراغ راهنمای صوتی” را می‌بینید که راهی برای تعامل عابران پیاده با یکدیگر است – با ضربه زدن به ستونِ چراغ راهنمای مصنوعی، این چراغ مادامی که موسیقی عجیبی که توسط افراد دو طرف خیابان کنترل می‌شود را پخش می‌کند، طرح‌های مختلفی را در آن‌ طرف خیابان منعکس می‌کند.

u6imo38cwt9cuynv5xd.jpg

 

گروهی از افراد را می‌بینیم که روی روروک (صندلی گهواره ای) پوشیده شده با چمن استراحت می‌کنند، این روروک به منظور ایجاد یک فضای سبز کوچک شهری ایجاد شده است، که گزینه‌ای باشد برای نشستن و استراحت در مرکز شهر شلوغ سان‌فرانسیسکو.

d6ei23dt3nym3kp0vh3j.jpg

 

با عبور از امتداد خیابان مارکت به کنتور دوچرخه‌ای برخوردیم که تعداد دوچرخه‌هایی را که در آن روز یا هر روز خاص دیگری از آن خیابان گذر کرده‌اند نشان می‌داد.

l8tqan2a5n7wtph5tjrh.jpg

 

“تونل برچسبی” توسط تیمی از هنرمندان و طراحان جوان ساخته شده‌ و یک دیواره‌ی بیرونی که به شکل تخته سیاه بوده و یک دیواره‌ی داخلی برای هنرمندان که روی آن نقاشی کنند، به ارمغان آورده است.

hxackg255dn26w54avlq.jpg

 

شانس این را داشتیم که با این نوازنده که در حال نواختن پیانویی بزرگ در پیاده‌روی مقابل خیابانی شلوغ بود مواجه شویم، که چند لحظه بعد هم ناپدید شد. “جعبه نمایشی” یک فضای اجرای پیاده‌رویی و فضایی برای نشستن است که رویدادهای مرتبط با موسیقی، تئاتر، و رقص متفاوتی را در طول جشنواره به نمایش می‌گذارد.

ex402ebsx1gw9l5pl0l7.jpg

 

“تخته پرشِ مه‌آلود” المان نصب شده‌ای است از جنس پارچه سفید استرچی، شبیه ساز لایه‌های مه سان‌فرانسیسکو، که رهگذران را به تعامل، کشش، بازی و پنهان شدن در آن دعوت می‌کند.

xqe1c3dzijmyawr4otrx.jpg

 

“مزرعه پی (ادرار)” راه‌حلی است برای افرادی که در خیابان‌های مرکز شهر نیاز به سرویس بهداشتی پیدا می‌کنند، که محوطه ا‌ی خصوصی و موقت را فراهم آورده و از گیاهان به عنوان فیلتر طبیعی ادرار استفاده می‌کند.

xoxesl3rw3iguag0rdqw.jpg

 

“نشستِ درختی” عابران پیاده را دعوت به پیاده‌رویی می‌کند که با یک حاشیه سفید معلق احاطه شده و یک درخت خیابانی را به وجود می‌آورد. این درخت با صندلی‌هایی احاطه شده است که بازدیدکنندگان در آن می‌توانند هنر الهام گرفته از حلقه‌ی درختی را به تماشا بنشینند و موقتاً از خیابان رهایی یابند.

hn49nasdxsrp4d28svum.jpg

 

“نوار ورزشی” نوعی المان ورزشی است که در آن شرکت‌کنندگان بازی‌های خود را با استفاده از شیوه‌های ضربدری ایجاد می‌کنند، این المان به منظور نصب در مناطق شلوغ شهری که فضایی برای پارک یا ورزش ندارند ایجاد شده است.

drxt9w5sf40i3jetjgv.jpg

 

بازدیدکنندگان فستیوال المان “اخگر” را امتحان کردند، در این المان کنده‌های درخت با آتش “آتش اردو” چیده شده‌اند. وقتی کسی روی کنده‌ی درخت بنشیند، کنده روشن شده و صدایی تولید می‌کند؛ این ملودی بر مبنای زمانی است که دیگر کاربران بر روی آن نشسته‌اند.

v8k4qh3bcfjdhq2qb6s8.jpg

 

هدف از المان “مسیرهای خیالی” برجسته سازی بصری نهرهایی بوده است که روزی در امتداد خیابان مارکت جاری بوده‌اند.

s21msribjnltosbvl7q.jpg

 

“شهر فرنگ” یک مجسمه‌ی جذاب آینه‌ای است – عابران پیاده از میان آن عبور می‌کنند و بازتاب شکسته‌شده‌ی زندگی خیابانی اطراف خود را می‌بینند.

mhi8wu6vofzvjpvs69.jpg

 

المان “بازی روزانه” نقطه‌ا‌ی سرگرم‌کننده برای رهگذران می‌باشد، که فرصت “بازی” یا تمرین را با بالا رفتن از دیوار و روال تمرینی پیشنهاد شده فراهم می‌آورد.

druftjn1kii326tvg9tn.jpg

 

منبع: سایت آقای شهردار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...