رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

بطور معمول بهترین عایق کاری لوله با استفاده از پشم سنگ لوله ای انجام می شود. دمای کارکرد برای لوله ها با عایق پشم سنگ تا 620 درجه سانتیگراد می باشد و دمای سطح تا 80 درجه سانتیگراد است. عایق پشم سنگ لوله ای از یک طرف دارای یک شکاف است و درست در طرف مقابل شکاف ضخامت عایق پشم سنگ لوله ای کمتر می شود که این باعث شده یک حالت لولا در عایق بوجود آید و نصب و استفاده از آن را آسان کرده است. از طرفی عایق پشم سنگ لوله هم یک عایق حرارتی است و هم یک عایق صوتی.

 

بهترین روش عایق کاری لوله با بهترین مقاومت تراکمی این است که از یک لایه عایق بدون فضای اضافی استفاده شود. بنابراین تعداد پل های حرارتی که تاثیرات منفی بر روی عایق کاری دارند، به شدت کم می شود.

 

اتصالات

برای محکم کردن عایق پشم سنگ بر روی لوله از نوار استیل استفاده می شود که با فاصله mm 100 از لبه عایق لوله ای قرار گرفته اند یا می توان از یک مارپیچ استفاده کرد. در هر قسمت از عایق باید از سه سیم یا یک مارپیچ استفاده شود.

 

 

 

چند لایه عایق حرارتی

زمانی که به ضخامتی بیش از یک عایق نیاز باشد می توان از چند عایق پشم سنگ لوله ای بر روی هم استفاده کرد. پیشنهاد می شود که هر لایه به طور جداگانه با نوار محکم شود تا عایق حرارتی کاملا بر روی لوله فیت شود.

 

 

 

عایق کاری حرارتی زانویی

به منظور عایق کاری زانویی، عایق پشم سنگ لوله ای باید بصورت چند تکه و زاویه دار بریده شود، بطوری که حالتی شبیه به زانویی داشته باشد. تعداد تکه ها و زاویه ی برش بستگی به ابعاد لوله و زاویه زانویی دارد. زمانی که عایق های پشم سنگ اطراف لوله فیت شدند، باید توسط یک نوار استیل یا یک سیم در هر قسمت محکم شود. هر فضای خالی بین قطعات پشم سنگ لوله ای را می توان با تکه های از پشم سنگ پر کرد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 10 ماه بعد...

ساختمان Aldgate Tower یک نام تجاری جدید می باشد، شرکت مدرن توسعه ادارات، فاز اول بازسازی وسیع منطقه Aldgate در لندن. این ساختمان شامل 317,000 فوت مربع بلاک اداری مدرن است که در 16 طبقه قرار دارد، در سطح گرید A و در طراحی آن رسیدن به کارایی محیط زیست و هزینه اجرایی پایین مد نظر قرار گرفته است.

در ساخت این پروژه از محصولات پایدار استفاده شده تا طول عمر ساختمان را افزایش دهد و الزامات سخت مورد نیاز در این زمینه را فراهم کند.

علاوه بر انتخاب رنج وسیعی از امکانات بهره وری انرژی مانند آب گرم خورشیدی، سیستم های روکش فلزی مدرن اروپایی و بازیابی انرژی، از عایق صوتی حرارتی پشم سنگ نیز برای عایق کاری حرارتی لوله ها استفاده شده است.

" عایق پشم سنگ، یک عایق قوی با درجه ای از انعطاف پذیری می باشد که این انعطاف پذیری باعث می شود عایق در اطراف لوله و کانال ها بدون هیچگونه شکافی که موجب ایجاد پل حرارتی شود نصب گردد و عملکرد مطلوب و بهینه ای داشته باشد. پشم سنگ یک عایق حرارتی عالی است و محصولی سازگار با محیط زیست می باشد که تمام معیارهای مورد نیاز ما را در این پروژه داشته است." Paul Wittam مدیر پروژه.

 

 

مزایا عایق حرارتی پشم سنگ

 

- داشتن الزامات مورد نیاز BREEAM 'Excellent'

- کارایی حرارتی بالا

- عایق ضد حریق

- داشتن الزامات راهنمای سبز جهانی BRE

- عایق پشم سنگ لوله ای از نظر شیمیایی با تمام لوله ها، داکت ها، تجهیزات و اتصالات سازگار است.

 

راه کار پشم سنگ در پروژه Aldgate Tower

 

در پروژه Aldgate Tower به مصالحی نیاز بود که به کمک آن ها بتوان چالش های عملکردی و سرویس دهی ساختمان را بر طرف کرد. عایق پشم سنگ یک عایق غیر قابل اشتعال با عملکرد حرارتی عالی است که طول عمر بالایی دارد و این باعث افزایش طول عمر ساختمان می شود.

در عایق کاری لوله های ساختمان Aldgate Tower از 15,000 متر مربع عایق پشم سنگ لوله ای استفاده شده است.

عایق پشم سنگ لوله ای و پشم سنگ تخته ای به عنوان عایق صوتی و حرارتی برای عایق کاری لوله های آب گرم و سیستم تهویه مطبوع استفاده شده است.

عایق پشم سنگ توانایی تحمل دمای بالا تا 1000 درجه سانتیگراد را دارد، که این باعث شده از ساختمان به طور واقعی در مقابل حریق محافظت شود، از جان انسان ها در برابر حریق محافظت می شود و همچنین خسارت وارده به دارایی های با ارزش به حداقل مقدار خود می رسد.

عایق پشم سنگ تا 97% قابل بازیافت است و این در رسیدن به اعتبارات BREEAM در زمینه های: سلامت و تندرستی، عملکرد صوتی، انرژی (کاهش انتشار مونو اکسید کربن) مشخصات مواد، عایق کاری و مدیریت پسماند، کمک می کند.

پشم سنگ هیچگاه دارای گازهای تخریب کننده لایه ازن و یا گازهای گلخانه ای نبوده است و از مواد طبیعی تجدید پذیر و فراوان تولید می شود که خواص حرارتی آن به دلیل به دام افتادن هوا در ساختارش است.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

عایق کاری لوله های آب گرم باعث کاهش مصرف و اتلاف انرژی از لوله ها می شود و دمای آب را 2 الی 4 درجه گرمتر نگه می دارد. در صورتی که لوله های آب گرم عایق کاری حرارتی شوند دیگر نیاز نیست که شیر را مدتی باز نگه داشت تا آب خروجی گرم شود که این باعث صرفه جویی در مصرف آب نیز می شود.

عایق کاری حرارتی لوله های آب ممکن است در ابتدا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه به نظر نرسد اما پس از مدتی و از طریق صرفه جویی در مصرف انرژی و آب این هزینه نیز جبران می شود. به منظور کاهش هزینه عایق کاری شخصا نیز می توانید این کار را انجام دهید.

 

در بعضی از موارد عایق کاری حرارتی لوله های ضروری است و در صورت عایق کاری ذخیری انرژی زیادی صورت می گیرد. مواردی مانند:

- گران بودن سوختی که برای گرم کردن آب استفاده می شود.

- فاصله بین آبگرمکن و محل استفاده از آب گرم زیاد باشد (طول لوله های آب گرم زیاد باشد)

- لوله های آب گرم در معرض هوای خیلی سرد قرار داشته باشند.

- استفاده زیاد از آب گرم

 

 

نکاتی درمورد عایق کاری لوله های آب گرم

 

- قبل از عایق کاری مقدار عایق حرارتی مورد نیاز و سایز لوله ها را به دقت اندازه گیری کنید.

- در آبگرمکن های گازی، عایق حرارتی باید حداقل تا 6 اینچ (حدود 15 سانتیمتر) از سوخت دور نگه داشته شود.

- ضخامت عایق حرارتی بسته به میزان مقاومت حرارتی عایق بکار رفته و نیز تفاوت بین دمای هوای محیط و دمای آب گرمی که درون لوله ها جریان دارد، تعیین می شود.

- سراسر مسیر لوله کشی به همراه اتصالات و شیرهای فلکه باید عایق کاری حرارتی شود.

- برای عایق کاری لوله ها می توان از عایق های پتویی (مانند عایق پتویی پشم سنگ) و یا از عایق های لوله ای (عایق لوله ای پشم سنگ) که بطور ویژه برای عایق کاری لوله های ساخته می شوند، استفاده کرد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

عوامل متعددی بر عایق کاری حرارتی لوله های تاثیر می گذارد، از مهم ترین این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ضریب انتقال حرارت (K) (و یا ضریب مقاومت حرارتی R)

- ضریب تابش سطح (emissivity)

- مقاومت در برابر بخار

- ضخامت عایق حرارتی لوله

- چگالی عایق حرارتی

- جنس عایق حرارتی: جنس عایق حرارتی تاثیر مهمی در محاسبات و عملکرد عایق کاری لوله ها دارد

 

 

به غیر از موارد بالا عوامل دیگری نیز بر عایق کاری حرارتی لوله ها تاثیر می گذارد، از جمله رطوبت محیط و هوای اطراف، فضای باز بین عایق ها، که پرداختن به آن ها از حوصله این متن خارج می باشد. فهرست کامل این عوامل را می توان در استانداردهایی مانند استاندارد EN ISO 23993 یافت.

 

از جلمه موادی که در عایق کاری حرارتی لوله ها استفاده می شود، عایق پشم سنگ لوله ای می باشد. این عایق ها از الیاف سنگ بازالت تولید می شوند و مقاومت بسیار بالایی در برابر انتقال حرارت دارند و در اندازه تمام لوله های استاندارد موجود در بازار یافت می شوند.

میزان انتقال حرارت از لوله ها و ضریب مقاومت حرارتی R

طبق استانداردهای ASTM C 680 و EN ISO 12241 میزان انتقال حرارت لوله از رابطه زیر بدست می آید:

rockwool-for-pipe-insulation-293.jpg

که در این رابطه Θiدمای داخلی لوله و Θo دمای خارجی لوله RT مجموع مقاومت هایی است که در مسیر انتقال حرارت قرار دارند، مقاومت حرارتی سطح داخلی لوله، سطح خارجی آن و تمام لایه های عایق حرارتی که بر روی لوله نصب شده اند.

به منظور محاسبه میزان انتقال حرارت از لوله باید در ابتدا مقاومت حرارتی هر لایه از عایق را محاسبه کرد. ضریب مقاومت حرارتی عایق به پارامترهای متعددی از جمله دمای متوسط، ضخامت عایق، قطر خارجی و ضریب انتقال حرارت بستگی دارد.

در ساده ترین حالت می توان ضریب مقاومت حرارتی هر لایه از عایق حرارتی را از طریق رابطه ی زیر بدست آورد:

rockwool-for-pipe-insulation-294.jpg

عبارت D0 بیانگر قطر خارجی عایق، Di بیانگر قطر داخلی عایق و λ بیانگر ضریب انتقال حرارت عایق در دمای متوسط کاری است.

محاسبه مقاومت حرارتی سطوح داخلی و خارجی لوله ها، پیچیده می باشد و نیاز دارد که ضریب انتقال حرارت داخلی و خارجی سطوح را بدانید. این ضرایب به روش های تجربی بدست می آیند و در استانداردهای مختلف موجود می باشند.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

عدد بایوت یکی از پارمترها مهم و تاثیر گذار در عایق کاری حرارتی لوله ها می باشد. عدد بایوت نسبت انتقال حرارت جابجایی به انتقال حرارت هدایتی می باشد و از رابطه زیر محاسبه می گردد:

 

bi.jpg

 

که در این رابطه h ضریب انتقال حرارت جابجایی از سطح لوله و k میزان انتقال حرارت هدایتی جداره (عایق) است. عدد بایوت نقش مهمی در عملکرد حرارتی لوله دارد. مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان داده است که مقدار اتلاف حرارت از لوله های عایق کاری شده تنها به شعاع بحرانی وابسته نیست.

 

شعاع بحرانی در لوله های عایق کاری شده شعاعی است که در آن شعاع میزان اتلاف حرارت از لوله بیشتر از زمانی است که لوله عایق کاری حرارتی نشده است.

پارامتر مهم دیگر در عایق کاری لوله ها شعاع عبوری است، شعاع عبوری شعاعی است که انتقال حرارت در لوله عایق کاری شده با انتقال حرارت در لوله عایق کاری نشده برابر است.

 

اگر عدد بایوت بین صفر تا یک باشد، زمانی که ضخامت عایق از صفر تا رسیدن به شعاع بحرانی تغییر کند، مقدار انتقال حرارت بدون بعد از یک تا حداکثر مقدارش افزایش می یابد. با افزایش بیشتر شعاع عایق از مقدار بحرانی تا شعاع عبوری، میزان انتقال حرارت بدون بعد از حداکثر تا عدد یک کاهش میابد.

افزایش بیشتر شعاع باعث می شود شدت انتقال حرارت بدون بعد کمتر از یک شود. در این مرحله است که عایق کاری حرارتی در کاهش اتلاف حرارت از لوله تاثیر گذار بوده.

اگر عدد بایوت بیشتر از یک باشد، همواره انتقال حرارت بدون بعد کوچکتر از یک خواهد بود.

 

به منظور موثر بودن عایق کاری حرارتی لوله و کمتر از یک بودن میزان اتلاف حرارت بودن بعد، ضخامت عایق حرارتی باید بیشتر از شعاع عبوری عایق در عدد بایوت بین صفر تا یک باشد.

 

عایق حرارتی پشم سنگ لوله ای که یکی از عایق های پر کاربرد در صنایع، در سراسر جهان می باشد، در ضخامت های مختلف تولید می گردد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...

عایق کاری لوله با استفاده از عایق لوله ای شکل

 

بطور کلی بهترین عایق کاری با استفاده از عایق های لوله ای صورت می گیرد. از عایق لوله ای پشم سنگ می توان در عایق کاری دماهای بالا تا 620 درجه سلسیوس استفاده کرد. برش قطعات عایق لوله ای آسان می باشد و به راحتی می توان آن ها نصب کرد.

عایق های لوله ای پشم سنگ مناسب برای عایق کاری حرارتی و صوتی لوله های می باشند. به دلیل فیت شدن خیلی خوب و مقاومت بالایی که در برابر فشارهای وارده به لوله دارند می توان آن ها را بصورت یک لایه ای و بدون نیاز به فاصله اندازها نصب کرد.

اگر چند لایه از عایق پشم سنگ لوله ای نیاز باشد، می توان دو یا چند لایه عایق لوله ای را بر روی هم قرار داد. این باعث کاهش پل حرارتی، که تاثیرات منفی بر روی عایق کاری دارد، می شود. در حالی که در مقایسه با استفاده از عایق پتویی توری دار ضخامت کمتری مورد نیاز است.

 

 

استفاده از عایق لوله ای باعث می شود زمان و هزینه عایق کاری کاهش یابد. عدم نیاز به حلقه های فاصله انداز و فضای پیش بینی نشده باعث مینیمم شدن اتلاف حرارت و خطر آسیب دیدن افراد و پرسنل به دلیل نقاط داغ موجود بر روی پوشش می شود.

عایق های لوله ای به طور دقیق مطابق با قطر لوله ها می باشند تا ریسک اتلاف حرارت و نقص های فرایندی را به حداقل برسانند.

 

عایق کاری لوله با عایق پتویی

 

عایق های پتویی پشم سنگ، الیاف پشم سنگ هستند که برای افزایش استحکامشان با تور سیمی گالوانیزه دوخته شده اند. عایق کاری با استفاده از پشم سنگ پتویی یک راه حل جهانی است که ده ها برای عایق کاری لوله ها استفاده شده است.

عایق های پتویی پشم سنگ انعطاف پذیری بالایی دارند ودر برابر حرارت بسیار مقاوم می باشند. عایق های پتویی سیم دار را می توان به راحتی برید و بر روی لوله نصب کرد.

عایق های پتویی در زمانی که استفاده از عایق های لوله ای پشم سنگ امکان پذیر نباشد، ایداه ال می باشند. زمانی که قطر لوله بزرگتر از DN 350 باشد و یا لوله دارای اتصالات زیاد باشد، مانند زانویی و اتصالات T شکل، عایق های پتویی پشم سنگ بهترین گزینه می باشند.

عایق های پتویی نسبتا مقاومت پایینی در برابر فشار دارند به همین دلیل باید با کمک سازه های حمایت کننده و فاصله اندازها نصب شوند. به دلیل به وجود آمدن پل حرارتی، بهترین عملکرد حرارتی زمانی بدست می آید که دمای عملیاتی لوله های عایق شده متوسط باشد (حداکثر تا 300 درجه سانتی گراد).

 

مقایسه سیستم های مختلف عایق کاری لوله

 

مزیت استفاده از عایق لوله ای برای عایق کاری این است که نیاز به استفاده از ساختار نگهدارنده نمی باشد و تعداد پل های حرارتی که در اثر عایق کاری به وجود می آید حداقل خواهد شد یا به کل از بین خواهد رفت. از طرف دیگر، استفاده از عایق پتویی سیم دار نیز مزایای دیگری دارد، در زمان عایق کاری سطوح داغ، این نوع عایق بیشترین کارایی را دارد.

 

مزیت های استفاده از عایق لوله ای بطور اجمالی عبارتند از:

- نیاز به استفاده از فاصله انداز و ساختار نگهدارنده نمی باشد.

- نصب عایق لوله ای آسان تر می باشد و زمان کمتری می برد.

- دارای سطح صاف تری هستند که نصب پوشش بر روی عایق را آسان تر می کند.

- نبودن حلقه های فاصله انداز (جدا کننده، اسپیسر) باعث می شود که اتلاف حرارت کمتری صورت گیرد.

- باعث یکسان شدن دما در طول سطح پوشش قرار گرفته بر روی عایق می شود.

- در مقایسه با عایق پتویی، می توان از عایق با ضخامت متر استفاده کرد. این باعث می شود که هزینه عایق کاری کاهش یابد در حالی که میزان اتلاف حرارت نیز کم تر است.

 

بطور کلی وجود ساختار نگهدارنده و یا فاصله اندازها باعث ایجاد پل حرارتی می شود که اتلاف حرارت را افزایش می دهد و باعث افزایش میزان عایق کاری می شوند.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

1- اسپیسر (Spacer)

 

هدف از بکار بردن اسپیسر در عایق کاری لوله، نگهداشتن روکش عایق در فاصله ای مشخص شده از لوله می باشد. استفاده از اسپیسر زمانی که عایق حرارتی بکار رفته (برای مثال عایق پتویی) توان مکانیکی لازم برای تحمل بارهای وارده ناشی از روکش عایق را نداشته باشند، لازم است. بطور معمول اگر از عایق لوله ای استفاده شود نیازی به استفاده از اسپیسر نمی باشد.

از سازه ی نگه دارنده و یا اسپیسر زمانی بر روی لوله استفاده می شود که بار مکانیکی (برای مثال ویبره شدید) بر روی عایق وارد می شود و یا دمای عملیاتی بالاتر از 300 درجه سلسیوس باشد.

 

حلقه های اسپیسر معمولا شامل حلقه های فلزی هستند که بر روی آن ها روکش های عایق قرار داده می شوند، معمولا از میله های فلزی و یا سرامیکی به عنوان اسپیسر استفاده می شود که بر روی لوله قرار می گیرند. از اسپیسرهای الاستیک مانند کلمپ های اومگا بصورت متناوب استفاده می شود تا باعث کاهش انتقال ویبره شود.

در اسپیسرهای فلزی، که حداقل 3 میله دارد، بیشترین فاصله دو میله، دور حلقه خارجی (شعاع خارجی) باید حداکثر 400 میلیمتر باشد. در اسپیسرهای سرامیکی با حداقل 4 میله، حداکثر فاصله مجاز دور حلقه خارجی بین هر میله 250 میلیمتر می باشد.

 

 

فاصله اسپیسر و سازه نگهدارنده

 

تعداد اسپیسرهای که در عایق کاری مورد نیاز هستند به عایق، دما و بار مکانیکی وارد شده به عایق بستگی دارند.

 

 

اسپیسرها بر روی لوله و در زیر اتصالات دایره ای روکش ها قرار دارند. در قسمت هایی که مسیر لوله تغییر می کند مانند زانویی ها، یک اسپیسر در ابتدا و یکی در انتها قرار داده می شود. در این نواحی (در طول زانویی) اگر فاصله بین اسپیسرهای قرار گرفته در ابتدا و انتها از 700 میلیمتر بیشتر شود، باید از یک اسپیسر دیگر در بین آن ها استفاده کرد.

 

 

2- سازه های نگه دارند

 

هدف از قرار دادن سازه های نگه دارنده، انتقال بار مکانیکی وارده به سیستم عایق کاری و نیرویی است که سیستم عایق کاری به تجهیزات وارد می کند. وجود سازه نگه دارند در لوله های عایق کاری شده عمودی ضروری است. در این لوله ها علاوه بر نیروهای استاتیک و دینامیک، تغییرات در طول لوله و تاثیرات دما نیز باید در نظر گرفته شوند.

سازه های نگه دارنده به پایه نگه دارنده که قبلا به لوله جوش داده شده اند، متصل می شوند و یا به طور مستقیم از طریق کلمپ به نام حلقه های کلمپ دوگانه، به لوله متصل می شود.

در دماهای بالای 350 درجه سلسیوس، سازه نگه دارنده باید از فولاد با درجه حرارت بالا ساخته شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

روکش مناسب باید از عایق حرارتی در برابر تاثیرات محیطی مانند بارهای مکانیکی و آلودگی های که باعث خوردگی می شود، محافظت کند. انتخاب روکش مناسب به پارامترهای مختلفی بستگی دارد، مانند بارهای مکانیکی وارده، میزان رفت و آمد، باد، بار حاصل از بارش برف سالانه، دما و شرایط محیطی دارد.

 

نکته:

در سیستم عایق کاری مقاوم در برابر نیروهای وزن حاصل از رفت و آمد افراد، سیستم عایق کاری باید توان تحمل وزن یک فرد با 100 کیلوگرم (شامل ابزاری که حمل می کند) را داشته باشد. به نحوی که فرد دائما در حال عبور از روی سیستم عایق کاری باشد. البته مطابق با الزامات ایمنی، یک سیستم عایق کاری بادوام نباید سطحی برای عبور و مرور افراد باشد.

 

در هنگام انتخاب روکش مناسب عایق باید نکات زیر در نظر گرفته شود:

- به عنوان یک قانون کلی، از فولاد گالوانیزه به دلیل مقاومت مکانیکی بهتر، مقاومت در برابر آتش و دمای پایین (نسبت به روکش های آلومینیومی) در ساختمان ها استفاده می شود.

- از روکش های آلومینیومی در محیط بیرون استفاده می شود، زیرا به راحتی فیت می شوند و از نظر هزینه به صرفه تر هستند، نسبت به فولاد ضد زنگ و تحت شرایط آب و هوایی خورده نمی شوند.

- در محیط های خورنده، آلومینیوم، فولاد ضد زنگ یا پلی استر تقویت شده شیشه ای به عنوان روکش استفاده می شود. پیشنهاد می شود در محیط هایی که خطر آتش سوزی وجود دارد از فولاد ضد زنگ استفاده شود.

- دمای سطح روکش تحت تاثیر نوع مواد آن قرار دارد. به عنوان یک قاعده کلی هرچقدر سطح شفاف تر باشد دمای آن بالاتر است.

- برای رفع خطر خوردگی گالوانیزه، تنها از ترکیبی از مواد استفاده شود که بخاطر پتانسیل الکتروشیمیایشان تمایلی به خوردگی ندارند.

 

منابع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

علاوه بر ضخامت عایق حرارتی لوله، هدایت الکتریکی عایق و شرایط محیطی (برای مثال دما و باد)، دمای سطح سیستم عایق کاری لوله تحت تاثیر ضریب انتشار روکش عایق لوله نیز می باشد.

یک قاعده کلی در سیستم های عایق کاری حرارتی: هر چقدر سطح شفاف تر باشد (تابش پایین تر) درجه حرارت آن بالاتر است.

در مثال زیر دماهای سطح روکش های مختلف عایق با هم مقایسه شده است:

 

- قطر: DN 100 (114mm)

- دمای تجهیز: 500 درجه سلسیوس

- شرایط نصب: داخلی (سرعت باد 0.5 m/s)

- عایق حرارتی: عایق پتویی دوخته شده با ضخامت 100 mm

- روکش های مختلف بکار رفته:

• روقه آلومینیومی

• ورقه استیلی گالوانیزه

• فولاد ضد زنگ

• روکش فلزی پلاستیکی پوشش داده شده

 

مقایسه دماها: روکش آلومینیومی > فولاد ضد زنگ > ورقه استیلی گالوانیزه > روکش فلزی پوشش داده شده با پلاستیک

 

 

روکش در محیط های خورده شده

 

برای تضمین عملکرد عایق باید از آن در برابر عوامل محیطی و جوی محافظت کرد و ورود رطوبت به درون عایق جلوگیری کرد. وجود رطوبت درون عایق باعث افزایش هدایت حرارتی می شود بنابراین عملکرد عایق و اثر حفاظت حرارتی آن را کاهش می دهد. علاوه بر این وجود رطوبت خطر خوردگی را بسیار بالا می برد.

در برخی از سیستم های عایق کاری انتظار می رود که روکش عایق در برابر عوامل شیمیایی نیز مقاوم باشد، همچنین مقاوم در برابر روش های شستشو مانند شستشو با جریان های شدید بخار.

علاوه بر داشتن یک سازه خوب و انتخاب عایق مناسب، انتخاب روکش مناسب نیز بسیار مهم است. روکش مناسب تضمین کننده ی طول عمر سیستم عایق کاری می باشد، هزینه های تعمیرات و نگهداری را کاهش می دهد و از نظر فنی تضمین کننده عملکرد حرارتی عایق می باشد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

روکش زانویی و اتصالات Tشکل به دلیل انبساط و انقباض و یا ویبره که در خطوط لوله وجود دارد مستعد خرابی می باشند. در خطوط لوله ای که در محیط بیرونی قرار دارند، ریسک بالایی برای ورود رطوبت به درون اتصالات متخلخل در روکش وجود دارد.

برای عایق کاری اتصالات لوله، مانند زانویی و اتصالات T شکل، ما پیشنهاد می کنیم که از عایق حرارتی استفاده شود که در عایق کاری لوله استفاده شده است و ضخامت عایق نیز در این اتصالات با ضخامت عایق لوله یکسان باشد.

عایق کاری زانویی با عایق لوله ای پشم سنگ

 

به منظور عایق کاری زانویی لوله با پشم سنگ لوله ای، عایق لوله ای به صورت تکه هایی بریده می شود به نحوی که به خوبی به زانویی لوله فیت شوند. زاویه تقسیمات عایق لوله ای باید با زاویه زانویی لوله مطابقت داشته باشد. قطعات عایق لوله ای با استفاده از کلمپ و یا اتصالات سیمی به زانویی لوله متصل می شوند. اتصالات بین قطعات عایق لوله ای پشم سنگ با استفاده از عایق فله ای پر می شوند.

 

عایق کاری زانویی پشم سنگ با استفاده از پشم سنگ پتویی

 

اگر لوله با عایق پتویی عایق کاری شده باشد اتصالات دیگر لوله مانند زانویی و اتصالات T شکل بطور معمول با عایق پتویی عایق کاری می شوند. قطعات عایق پتویی بر روی زانوی نصب می شوند. با استفاده از سیم، تمام اتصالات عایق (هم طولی و هم دایره ای) به هم دوخته می شود. حداقل در ابتدا و انتهای زانویی به اسپیسر نیاز هست.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

در سیستم عایق کاری، اختلاف دمای زیادی بین خطوط لوله و روکش سطح سیستم عایق به وجود می آید. موادی که برای ساخت لوله، عایق حرارتی، روکش محافظ عایق وسازه نگه دارنده استفاده می شود متفاوت هستند و ضریب انبساط حرارتی مختلفی دارند. این باعث می شود که اجزاء مختلف سیستم عایق کاری در اثر گرما افزایش طول متفاوتی داشته باشند، و در اندازه گیری ها باید در نظر گرفته شود.

میزان افزایش طول از طریق رابطه زیر بدست می آید:

 

Δl = l ⋅ Δt ⋅ a

 

در این فرمول، l بیان کننده طول لوله است، Δt میزان اختلاف دمای را در حالت سرد و گرم در لوله (و یا روکش) نشان می دهد و a بیان کننده ضریب افزایش طول گرمایی است.

 

 

اگر مفصل های انبساطی در لوله قرار داده شده باشد، برای جبران اثرات افزایش طول ناشی از گرما، سیستم عایق کاری باید به نحوی طراحی شود که عایق حراتی نتواند به درون مفصل های انبساطی وارد شود، در غیر اینصورت اثر جبرانی افزایش طول از بین می رود.

مفصل انبساطی با یک ورقه پوشانده می شود و سپس عایق حرارتی بر روی ورقه نصب می شود.

 

در دماهای بالای 300 درجه سانتیگراد، از ورقه گالوانیزه استفاده نکنید، زیرا احتمال خوردگی در این ورقه ها وجود دارد (خوردگی ایجاد ترک می کند).

برای جبران افزایش طول روکش سیستم عایق کاری حرارتی، اتصالات انبساطی نصب کنید

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

در هنگام انتقال سیالات از طریق خطوط لوله به فواصل دور، در بعضی از شرایط، سیالات درون لوله می توانند فاسد شوند، ته نشین شوند و یا در زمستان درون خطوط لوله یخ زدگی بزند.

عایق کاری لوله ها می تواند میزان اتلاف حرارت را کاهش دهد و زمان یخ زدگی را به تعویق بیندازد. اما عایق کاری به تنهایی نمی تواند مانع از یخ زدگی سیالات شود.

اگر دمای محیط در یک دوره نسبتا طولانی، پایین باقی بماند و حرکت سیالات درون خطوط لوله کم باشد و یا مواد بدون حرکت و ثابت باقی بمانند، هیچ نوع سیستم عایق کاری نمی تواند مانع از یخ زدگی و یا تغییر خواص سیالات درون خطوط لوله شود. عایق کاری می تواند زمان شروع انجماد را به تاخیر بیندازد اما در این شرایط نمی تواند مانع از انجماد سیال شود. البته اگر زمان سکون مواد درون لوله کوتاه باشد، عایق کاری می تواند از انجماد جلوگیری کند.

در شرایط آب و هوایی سرد، نصب سیستم هیت تریسر (سیستمی برای گرم کردن خطوط لوله) در کنار لوله نیز ممکن است لازم باشد.

 

تریسرهایی که به منظور گرمایش خطوط لوله بکار می رود دو نوع می باشند، تریسرهای از نوع لوله که حاوی مواد گرم می باشند و تریسرهای الکتریکی که بین روش عایق کاری این دونوع تمایز وجود دارد.

در سیستم تریسر از نوع لوله، گرمایش از طریق لوله ای که در کنار خطوط انتقال سیالات قرار داده شده و به آن فیت شده است صورت میگیرد. در این لوله ها بخار، آب داغ و یا روغن داغ جریان دارد که از طریق انتقال حرارتشان باعث گرم نگه داشتن سیالات درون خطوط لوله اصلی می شوند.

هیت تریسرهای الکتریکی شامل کابل هایی هستند که بر روی لوله نصب شده اند. این کابل ها باعث گرم شدن لوله می شوند.

 

خطوط لوله دارای هیت تریسر را می توان با عایق حرارتی پشم سنگ لوله ای و یا پشم سنگ پتویی عایق کاری کرد. در زمان عایق کاری اطمینان حاصل کنید که هیچ عایق حرارتی در فضای بین لوله و هیت تریسر قرار نگرفته است و مانع از تماس هیت تریسر با لوله نمی شود؛ در غیر اینصورت گرمایی به لوله منتقل نمی شود. به همین دلیل لوله ها و هیت تریسرها اغلب در فویل های آلومینیومی پیچیده می شوند.

در لوله های عمودی، توصیه می شود انتهای هر لوله را با عایق پشم سنگ فله ای بپوشانید تا از انتقال گرما (اثر دودکش) جلوگیری شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...