رفتن به مطلب

طرح منظر حاشیه رودخانه وایت


ارسال های توصیه شده

چکیده

معماری منظر دانش نویایی که در مدت کوتاهی که از عمر خود سپری کرده است با رویکردها و اندیشه های گوناگونی روبرو بوده است که هر یک بنا به اهمیت خود در رشد و شکل گیری آن نقش مهمی داشته است. از جمله رویکردهای تاثیر گذار درمعماری منظر، توجه به ویژگی های محیطی و بستر پروژه است، خواه ویژگی های کالبدی و بصری (فرم زمین، گیاهان و عناصر طبیعی،…)وخواه ویژگی های ذهنی (تاریخی، اجتماعی و…).

هیدئوساساکیhideo sasaki)) از جمله معماران منظر معاصر است ،که توجه به خصوصیات بستر پروژه از قبیل خصوصیات تاریخی،اجتماعی، اقتصادی،طبیعی و محیطی را ضروری می داند.

با گسترش ساخت و سازهای بی رویه در شهرهای امروز، توجه به عناصر طبیعی شهرها مانند رودها، کوه ها، جنگل هاو… می تواند در کم کردن آثار نامطلوب آنها تاثیر پر اهمیتی داشته باشد.

از طرفی در میان هیاهو و پیچیدگی زندگی امروز نیاز به وجود فضاهایی که گذران اوقاتی را به دور از دغدغه های زندگی در بستر طبیعی پاسخگو باشد، بسیار احساس می شود. توجه به عناصر طبیعی موجود در شهر از دیگر نکاتی است، که در پروژه های ساساکی به خوبی مشاهده می شود. او پروژه های قابل توجهی در طراحی حاشیه رودخانه های شهری دارد،لذا مطالعه آثار و اندیشه های او به عنوان معمار منظر معاصر دارای اهمیت می باشد.

کنار رودهای دائمی فضای شهری ممتدی است ،که از دل شهر می گذرد و در تصویر ذهنی اکثر شهروندان سر زندگی و شادابی را می سازد. این سرزندگی معمولا متقارن با تنوع فضایی و رفتاری فضای کناره است و همین امر شهروندان را به حضور در این فضا دعوت می کند(پاکزاد، ۱۳۸۴) در تمامی شهرهای دنیا که رودی در آن جریان دارد حاشیه رود از فضای مهم شهری است که مکان مناسبی برای تعاملات اجتماعی و حتی خلوت و تنهایی به وجود می آورد.

از جمله پروه های موفق طراحی شده در این زمینه ، توسط ساساکی طراحی منظر حاشیه رودخانه وایت است. اهمیت این پروژه تا حدی است که طرح منظر آن در سال ۱۹۹۹ موفق به دریافت جایزه بهترین پروژه از جامعه معماران منظر بوستون و در همان سال جایزه مریت از جامعه معماران منظر آمریکا شد.

این پروژه که بر حاشیه شرقی و غربی رودخانه امتداد یافته ، رویکرد اصلی در طراحی آن تجدید حیات شهری است. این مهم با بکار گیری راهبردهایی مانند ایجاد فضاهای باز برای ارتباط مردم با طبیعت و یکدیگر، و ارتباط رودخانه با بافت شهری اطراف تحقق یافته است.

کلید واژه : هیدیو ساساکی (Hideo Sasaki)، رویکرد میان رشته ای (interdisciplinary approach)، بستر پروژه (project context)، برنامه ریزی و طراحی شهری (planning and urban design)، ساحلی (waterfront)

مقدمه

هیدئوساساکی استاد و معمار منظر از چهره های مهم و تاثیرگذار معاصر است. او در سال ۱۹۱۹ در ریدلی کالیفرنیا بدنیا آمد. در سال ۱۹۴۶ در رشته معماری منظر از دانشگاه ایلینویز فارغ التحصیل شد و به ادامه تحصیل در دانشگاه هاروارد پرداخت. از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۸ عضو دپارتمان معماری منظر دانشگاه هاروارد بود و در سال ۱۹۵۳ شرکت خود را تاسیس کرد.

پروژه های او جوایز زیادی را در مسابقات و انجن های مختلف به خود اختصاص داده است. هیدئوساساکی در زمینه طراحی فضاهای شهری نشانه ای نیز به فعالیت پرداخته است ،که در این زمینه می تواند به پروژه های موفقی همچون میدان کاپلی بوستون (Boston`s coply square) و میدان واشنگتن نیویورک (New your`k Washington) اشاره کرد.

در پروژه های او طیفی از طبیعی ترین و ارگانیک ترین پروژه ها با مداخلات حداقلی در طبیعت و احیا و زنده سازی محیط زیست تا طراحی های مدرن سطوح ساده و یکدست (بیشتر در طراحی محوطه های دانشگاهی و اداری که حالت رسمی تری دارند به کار برده شده است) قابل مشاهده است.

پروفسور چارلز هریس که به مدت ۴۲ سال در دانشگاه هاروارد تدریس می کرد در مورد رویکرد طراحی او می گوید:” ساساکی زیباشناختی خاصی را در طراحی تصدیق نمی کرد، او می خواست که نیازهای بشر و نیروهای طبیعی موثر در منظر سایت درک شود.”

هیدئوساساکی در جوانی در مزرعه ی خانوادگی شان کار می کرد و این بستری بود، تا هیدئو به لمس گیاهان وطبیعت از نزدیک بپردازد و با طبیعی ترین حالات گیاهان آشنا شود. می توان گفت که این تجربه در رویکرد فلسفه طراحی اش بدون تاثیر نبوده است. در این جا بود که فلسفه احترام به طبیعت را ،که بعدها از مهم ترین رویکردهای طراحی هایش شد ، را آموخت. او معتقد است که راهبردهای طراحی باید در ارتباط با محیط و بستر شکل بگیرد. او توجه به خصوصیات بستر پروژه از قبیل خصوصیات تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، محیطی، طبیعی و جغرافیایی را ضروری می داند. با مطالعه آثار و اندیشه های هیدئو ساساکی، از رویکردها و فلسفه های او می توان به میان رشته ای بودن روند طراحی منظر، توجه به جنبه های محیطی توجه به اصول منظر پایدار و توجه به جنبه های اجتماعی زندگی جمعی اشاره کرد.

شرکت ساساکی در چندین طراحی سبز شرکت کرده است. ویژگی اصلی این گونه طرح ها حفظ و ارتقاء سلامت محیط زیست می باشد. از جمله معروفترین این گونه پروژه ها می توان به زیستگاه مرتعی والدن وودز)تصویر۱) (Walden woods landfill wildlife habitat)و زیستگاه ویرجینیا(تصویر۲) (the Virginia Biosphere) اشاره کرد. در این دو پروژه او سعی در باززنده سازی و برگرداندن حیات در حال انقراض سایت دارد. او از گیاهان بومی برای احیای طبیعت اطراف و ایجاد بستر مناسبی برای زندگی حیوانات بومی، بهره می برد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تصویر۱- زیستگاه والدن وودز

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تصویر ۲- زیستگاه ویرجینیا

 

در طراحی پروژه والدن وودز او از یکی از آخرین دستاوردها و تکنولوژی های دنیای معاصر بهره می برد، تا حیات در حال انقراض آن را دوباره احیا کند و آن اینکه یک شبکه از لوله های خارج کننده گاز متان برای نفوذ در مناطق جنگلی شکل می دهد ، تا به رشد گیاهان و علف ها و درختان بومی سرعت بخشد. از دیگر اهداف ایجاد این جنگل ها در اطراف علفزارها ایجاد پیوستگی در مناظر طبیعی اطراف می باشد.

بهره از گیاهان بومی منطقه در غالب پروژه هایش دیده می شود، چنان که در پروژه پارک ساحلی چارلزستون )تصویر ۳،۴)(charlesto waternott park) ، احیای پوشش گیاهی بومی راه حلی برای افزایش ارزش زیست محیطی بستر و افزایش محبوبیت نواحی کنار ساحل و جذب شهروندان به این نواحی می باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تصویر ۳و ۴- پارک ساحلی چارلزستون :احیا علفزارها ،بهبود شرایط اکولوژیکی آب

هیدئو ساساکی از جمله معماران منظر معاصر است، که به اصول طراحی منظر پایدار توجه دارد. از جمله ویژگی هایی که این اصل را در کارهای او قوت می بخشد، استفاده از گیاهان بومی منطقه مورد نظر ۲- ایجاد زیستگاه حیات وحش ۳- توجه به روش های ساخت و مصالح و همچنین توجه به حفاظت و سلامت آب و خاک و همساز شدن با محیط طبیعت اطراف می باشد . الیزابت میک یکی از همکاران شرکت ساساکی می گوید:” مثل تمام طراحان خوب، فضاهایی را گسترش می دهیم ، که مردم دوست دارند ، در آن ها زندگی کار و تفریح کنند، فضاهایی که مدت زمانی طولانی کاربرد خواهند داشت.”

او همچنین به نیازهای اجتماعی زندگی جمعی و ثبت خاطرات مشترک جامعه بها می دهد. به طور مثال در طرح های او برای حاشیه رودخانه ایندیاناپلس (central indianapolis riverfront) لنگر گاه ملی (National harbor) و پارک ساحلی چارلز ستون می توان شاهد چنین فضاهایی بود.

ساساکی را می توان از پیشگامان کار گروهی دانست. او طراحی منظر را روندی میان رشته ای می داند که از تعامل متخصصین در رشته های عمران طراحی و برنامه ریزی شهری، معمار و منظرو… پدید می آید.

او تئوری و عمل را در کنار هم می دید ، و اعتقاد داشت که دانشجویان باید مشکلات طراحی را در دنیای واقعی تجربه کنند. او دانشجویان خود را در کنار تئوری های آموزشی، درگیر پروژه های عملی کرد. آن ها در کنار مهندسان عمران، طراحان شهری، و معمارانی چون اروسارینن و مجسمه ساز و معمار منظر ایسامونوگوچی به تجربه می پرداختند.

پیتر واکر(Peter walker) که بعد از فارغ التحصیلی از هاروارد به همکاری با شرکت ساساکی پرداخت، در این مورد می گوید: “بسیاری از ما ساعت زیادی را در دفتر او همچون دانشکده ای کار کردیم.”

ساساکی در مفهوم و فلسفه طراحی اش همانقدر که به برنامه ریزی دقیق و شناخت میحطی اهمیت می دهد، همانقدر هم شاعرانه و خیال گونه برخوردمی کند. الن وارد همکارانش در این ومرد می گوید:” ما می خواهیم سلسله فضاهایی به یادماندنی را در مسیر رسیدن شما به پارک خلق می کنیم. ما می خواهیم مردم فضا را بشنوند، ببینند و احساس کنند.”

در نهایت می توان هیدئو ساساکی را معمار منظری دانست، که طرح های او در هماهنگی و تناسب با بستر و محیط و نیازها و موضوع پروژه، خواه ارگانیک با مداخله حداقلی در طبیعت و خواه با رویکرد مدرن شکل می گیرد.

 

ادامه دارد ..

لینک به دیدگاه

معرفی پروژه

 

موقعیت مکانی

پروژه مورد نظر بر حاشیه شرقی و غربی رودخانه وایت که در قلب شهر ایندیاناپلیس، ایالت ایندیانا در جریان است، بین سالهای ۱۹۹۲تا۱۹۹۷ ساخته شد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تصویر ۵- حاشیه رودخانه ایندیاناپلیسساختار فیزیکی پروژه

 

 

پروژه حاشیه رودخانه ایندیاناپلیس ، حاشیه رودخانه وایت و کانال مرکزی را به سلسله فضاهای باز متحدی که بافت شهری مرکز شهر را به منبع غنی فرهنگی ، تاریخی و طبیعی حاشیه رودخانه متصل می کند ، تغییر داده است.

ساساکی در ابتدا یک طرح اصلی برای کریدری ۹ مایلی که رودخانه در مسیر جریانش در شهر بوجود آورده، آماده کرد. این طرح گویای ارتباط بافت مرکز شهر با رودخانه توسط فضاهای باز جدید است . این فضاهای باز عمومی، فرص هایی برای توسعه های مسکونی ، ورزشی ،سازمانی و محلی در حاشیه رود و سایت کانال بوجود می آورد، فرصتی برای ساختمانهای موزه ایالت و تآتر آیمکس تا پارک بیس بال و الحاقات باغ وحش ایندیانا.

فاز نخست تکمیل شده طرح ،فضای شهری لبه رودخانه است، پارک اتصال میان محله مرکز شهر و مرکز تجاری و رودخانه است .در طول قرن اخیر لایه هایی از کاربری های مختلف بر منظر سایت تاثیر گذاشته، جاده ها، پل ها، ساختمانهای صنعتی، تجاری، یادبود ها و … از این قبیل اند. ساساکی به طور آگاهانه این عوامل را در فرم پارک تفسیر کرد، نه از طریق احیای تاریخی صریح یا تقلید صرف از کذشته ،بلکه از طریق کشف تفسیر های بر جای مانده بر بستر پروژه.

عنصر اصلی سازمان دهنده طرح، توسعه کانال مرکزی (در دهه هشتاد مرمت شد.) در پارک و جاده ملی هستند، که هم سطح جاده اول از مرکز شهر به رودخانه است.

بخش مرکزی پارک پلاتزای جشن است، که در طول سمت جنوبی تفرجگاه جاده ملی قرار گرفته و رو به سمت رودخانه دارد.پل قدیمی مرمت شده واشنگتن، پلاتزای جشن را به ورودی باغ وحش در سمت غربی رودخانه متصل می کند. تفرجگاه جاده ملی که بر مسیر قبلی خیابان ایندیاناپلیس شکل گرفته، مسیر پیاده اصلی به سمت رودخانه از مرکز شهر است. نقطه پایانی این تفرجگاه به صفه مک کرمیک می رسد، که پل عبوری اولیه لز رودخانه را به یاد می آورد.

در ساحل غربی باغ وحش، باغ ها و ساختمانهای جدیدی ساخته شده بود که به تفرجگاه ساحلی وصل میشود. در ساحل شرقی ساختمانهای دانشگاهی جدیدی قرار داده شده اند تا دید و منظر رودخانه و دسترسی به تفرجگاه را افزایش دهد.

۱٫پلاتزای مرکزی و آمفی تئاتر

۲٫توسعه کانال

۳٫جاده ملی

۴٫صفه مک کرمیک

۵٫پل واشنگمون

۶٫ورودی باغ وحش ایندیانا

۷٫تئاتر آی مکس

۸٫پارک بیس بال

۹٫رودخانه وایت

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تصویر ۶- پلانتحلیل کلیت پروژه

 

 

تحلیل کلیت پروژه در سه جنبه حسی و بصری، زیست محیطی و اجتماعی انجام شده است.جنبه حسی و بصری

در طرح اصلی برای حاشیه رود ایندیاناپلیس سیل بندهای دیوارهای برای حفاظت مرکز شهر از سیلابهای دوره ای رودخانه ساخته شدند. این دیوارهای سیل بند حصار تاثیرگذاری را میان شهر و روددخانه پدید می آورد که برای کاهش این فاصله و جدایی طرح اصلی دسترسی های به هم پیوسهت ای را در طول هر دو طرف حاشیه رودخانه پیشنهاد می کند. با وجود چنین دسترسی هایی ارتباط میان بافت شهری مرکز شهر و تفرجگاه ساحلی را به آسانی ممکن می سازد. همچنین طرح اصلی فضاهای باز اصلی را در موقعیت های کلیدی برای ارتباط تفرجگاه ساحلی با بافت شهری پیشنهاد می کند.

در طول ۱۷۵ سال اخیر لایه از کاربری های مختلف بر منظر سایت تاثیر گذاشته است. جاده ها و پل ها، ساختمان های تجاری و صنعتی، بناهای یادبود، نیروگاه ها، کانال ها و سل بندها، که همه نشان از رشد و گسترش شهر در قرن اخیر دارد. ساساکی این عوامل را در فرم پارک تفسیر کرد. نه از طریق احیای تاریخی صریح یا تقلید از گذشت بلکه با آزاد کردن معانی و تفسیر جنبه های بر جامانده مربوط به بستر پروژه، شرایط توپوگرافیک و ارتباط زمین و آب.

تفرجگاه جاده اصلی که بر مسیر قبلی خیابان ایندیاناپلیس شکل گرفت، مسیر پیاده اصلی به سمت رودخانه از طرف مرکز شهر است. نقطه پایانی به صفه مک کرمیک می رسد، که پل عبوری اولیه از رودخانه را به یاد می آورد.

نقطه برخورد پل فدیمی با حاشیه رودنفطه مهمی در طرح به شمار میرود، که فضای شاخص طرح ،پلاتزای جشن در این نقطه قرار گرفته است. این پلاتزا به صورت آمفی تئاتری از سنگ و چمن شکل گرفته است.(تصویر ۷)

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تصویر ۷- فضای استراحت

 

خطوط سنگی منحنی شکل بر بستر وسیع و سبز چمن شیبدار که خطوط توپوگرافیک را به ذهن می آورد،مکان و نقطه ای برای نشستن و استراحت و فعالیت های دیگر تعریف می کند. این خطوط سنگی بواسطه تضادی که رنگ خاکستری روشن آن ها با بستر چنین به وجود می آورد و هم به واسطه فرم پیوسته ی منحنی شکل شان مردم را به خود جذب می کنند. (تصویر ۸) فرم هر منحنی نسبت به منحنی کناری خود تیغیر یافته و به صورت یک شکل و موازی هم نیستند و این پتانسیل مثبتی است جهت اینکه در هر نقطه از منحنی دیدی متفاوت از منظر اطراف و رودخانه را پیش روی مخاطبان قرار می دهد. دیگر پتانسیل که این خطوط نرم نشستن برای فرد به وجود می آوردند تجربه ای متفاتی است که در دفعات مختلف نشستن در نقاط مختلف پلاتزا در ذهن او خلق می کند، و تجربه فضا را برای او تکراری و خسته کننده نمی کند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تصویر ۸- فرم به هم پیوسته منحنی شکل سنگ ها

 

به لحاظ کالبدی حاشیه رودخانه وایت در سطحی پایین تر از بافت شهری و اطراف اش قرار گرفته است. این ویژگی علاوه بر این که بافت شهری را از سیلابهای دوره ای رودخانه حفاظت می کند با ایجاد محوریت کانی و جدا کردن خود از هیاهو و شلوغی شهر فضایی مناسب برای زندگی جمعی، جشن ها و حتی خلوت و تنهایی و گذران اوقات فراغت و لذت بردن از کناره رود فراهم می آورد. دید مستقیم به حاشیه رود هنگام عبور از پل قدیمی واشنگتن، می تواند عامل تشویق کننده ای برای حضور در فضاهای باز عمومی حاشیه رودخانه باشد. پل واشنگتن علاوه برکارکرد عبور و گذر، می تواند نظرگاهی برای تماشای دید و منظر اطراف باشد. وجود عناصر سبز ر روی پل سبب پیوستگی بصری آن با سبزینگی حاشیه رود می شود.جنبه زیست محیطی

توسعه پایدار شهری در میان تجربه ها و دستاوردهای خود به زیر ساخت های سبز شهری اشاره می کند که بر اساس احیای لبه های طبیعی شهر استوار است.دره ها، حاشیه رودها و ساحل دریا از جمله لبه های قابل برنامه ریزی شهر هستند که احیای آنها سهم مهمی در باز گرداندن کیفیت مطلوب زیست به محیط دارد. (منصوری ،۱۳۸۹)

ایجاد سلسله فضاهای باز در حاشیه رودخانه وایت سبب دور شدن وسایل نقلیه و ساخت و سازها از لبه رود شده و در پاکیزگی هوا مؤثر می باشد. همچنین استفاده از گیاهان بومی علاوه بر حفظ شرایط اکولوژیکی آب باعث زیبایی و کیفیت محیطی شهر می شود.جنبه های اجتماعی

پلاتزای جشن در حالی که رو به سمت رود خانه دارد، فضای مناسبی برای فعالیت های جمعی، جشن های ملی، ثبت خاطرات مشترک و در نتیجه تقویت حس مکان و احساس تعلق خاطر مردم دارد. ( تصاویر ۹ و ۱۰ و ۱۱ )

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تصویر ۹

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تصویر ۱۰

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تصویر ۱۱رویکرد معمار منظر در طراحی

 

 

در پروژه مورد نظر، رویکرد معمار احیا و زنده سازی بوم و بستر به خوبی مشاهده می شود. مثلا توجه به بستر تاریخی پروژه، طراح با حفظ عناصر و ویژگی های تاریخی در سایت، علاوه بر تداوم وحفظ هویت آنها، نقش این عناصر را در زندگی جمعی مردم شهر احیا کرده و باعث تداوم و تقویت خاطرات آنها می شود.

طرح از لحاظ کالبدی نیز به خوبی با فعالیت ها و کاربری های اطرافش ارتباط بر قرار کرده است. پل مرمت شده واشنگتن ارتباط میا کاربری های پر جمعیت وپر طرفداری چون باغ وحش ایندیانا و محوطه جمعی طرح را در دو طرف خود برقرار می کند و باعث رونق گرفتن فضاهای دو طرف رودخانه شده است.

راهکار اصلی طرح، که ایجاد سلسه فضاهای باز بهم پیوسته ای در حاشیه رود است ،ارتباط میان زندگی مردم شهر ومنبع غنی رودخانه را احیا می کند.این طرح علاوه بر تقویت ارتباط مردم با عنصر طبیعی موجود در شهرشان و کاستن اثرات نامطلوب زندگی پر هیاهوی شهری، باعث تقویت تعاملات اجتماعی مردم و ثبت خاطرات مشترک جمعی شده است .

در کلیت طرح رویکرد مدرن معمار به خوبی دیده می شود که فضا های باز و وسیعی، مناسب برای جمع شدن مردم و دیدار هم می باشد. فلسفه احترام به طبیعت معمار این گونه در طرح تجلی یافته است، که در نقطه مرکزی پارک ،پلاتزای جشن، با بکار گیری خطوط نرم و ارگانیک به جای خطوط مستقیم و خشک به احترام و تواضع در برابر رود پراخته و فضایی آرام و دلنشین برای حضور مردم فراهم آورده است.نتیجه گیری

از تحلیل پروژه مورد نظر، درمی یابیم که طرح، هم به جنبه های عینی و هم به جنبه های ذهنی منظر توجه کرده است، و علاوه بر تأثیر خوشایند حسی و بصری که ایجاد می کند، پتانسیل هایی از جمله زنده کردن بستر تاریخی سایت، تقویت نقش رودخانه وایت به عنوان عنصر سازمان دهنده شهر، خلق فضاهای جمعی و تقویت احساس تعلق مردم به شهر و امکان بهره همه اقشار جامعه را از عنصر طبیعی درون شهر، رودخانه وایت، بوجود آورده است.

طرح منظر حاشیه رود خانه وایت در شهر ایندیاناپلیس، با شکل گرفتن در کنار عنصری تاریخی همچون پل قدیمی واشنگتن باعث زنده شدن و حیات دوباره این عنصر تاریخی شده است و همچنین با تبدیل آن به پیاده راهی که عامل پیوند ورودی باغ وحش و بخش مرکزی پروژه است، بستری را برای رویدادهای خاطره انگیز و جمعی در قلب شهر ایندیانا به وجود آورده است، و باعث تعلق خاطر مردم و تقویت حس مکان می گردد.

در اکثر شهر های دنیا که رودخانه ای در میان آن جریان دارد، رود به عنوان یکی از محور ها و عناصر سازمان دهنده شهر نقش مهمی ایفا می کند و معمولا هسته تاریخی شهر در کنار رود مشخص می گردد. این پروژه با تبدیل حاشیه رودخانه وایت به مجموعه فضاهای باز عمومی علاوه بر پیوند رودخانه با مرکز شهر، رودخانه را به یکی از عناصر سازمان دهنده کالبد شهر تبدیل کرده است. همچنین چون پروژه بستر مناسبی برای توسعه های مجاور خود فراهم آورده بر اهمیت رودخانه به عنوان عنصر سازمان دهنده شهر می افزاید .

علاوه بر آثار تاریخی ،هویتی و اجتماعی که بر شمرده شد، زنده کردن حاشیه رود و تعریف آن به عنوان تفرجگاهی همگانی، امکان استفاده از عنصر طبیعی را برای همه مردم از پیر و جوان، غنی و فقیر فراهم آورده است، و از آن جایی که در مرکز شهر قرار گرفته است، مکان مناسبی برای تعامل اقشار مختلف جامعه پدید آورده است.

 

 

منابع:

 

  • پاکزاد، جهانشاه، راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران، انتشارات وزارت مسکن و شهر سازی، ۱۳۸۴
  • منصوری، سید امیر، ساحل، فرصت ناشناخته برای ارتقاء کیفیت فضا، مجله تخصصی هنر، محیط، منظر ،شهر، معماری ، شماره ۹، مرداد ۱۳۸۹٫
  • sasaki associate ,spacemaker press,1997
  • sasaki.com
  • Hideo Sasaki; Landscape Architect , Educator | September 27, 2000
  • Hideo Sasaki , 80, Infuential Landscape Architect | September 25, 2000 | Anne Raver

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...