رفتن به مطلب

چرا چشم پزشکان لیزیک نمی کنند؟


ارسال های توصیه شده

[h=2]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

اگر عمل لیزر و لیزیک عمل خوب و کاملا پذیرفته شده و بدون عارضه ای است چرا اکثر پزشکان و چشم پزشکان واپتومتریست ها هنوز از عینک استفاده می کنند؟

3992560_292.jpgبه گزارش خبرنگار

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، تاهمین دو سه دهه پیش عینکی بودن از باید های مهم ژست های روشنفکری به حساب می آمد همه اقشار مهم وتحصیل کرده عینکی برچشمشان می زدند تا خود را فردی فرهیخته و روشنفکر جلوه دهند اما در دهه اخیر این نگرش در بین جوانان کمرنگ شده و عینک جایش را به لیزیک و لازیک و...کرده است و متاسفانه تب این عمل به شدت بالا رفته است و اکثرجوانان جامعه بدون داشتن شرایط این عمل جراحی دست به انجام آن می زنند تا با نسلی روبروشویم که با دنیای عینک های طبی خدافظی می کنند.

 

 

اما جای این سوال مطرح است که اگر این اعمال جراحی خوب و کاملا پذیرفته شده و بدون عارضه هستند چرا پزشکان آن را برای خودشان تجویز نمی کنند و هنوز از عینک استفاده می کنند؟ پاسخ به این سوال می تواند علل متفاوتی داشته باشد مثلا حتما خود پزشکان از عوارض این عمل های جراحی به خوبی آگاه هستندکه حاضر نیستند چشمهایشان را به عمل جراحی بسپارند، یا به خاطر منافع اقتصادی بسیاری که از صدقه سر این عمل که تقریبا مد شده به دست می آورند بیماران را از آسیب های احتمالی آن آگاه نمی کنند و اما واگر های دیگر... آیا لیزیک به عنوان گزینه اخر و تیر خلاص درمان به بیماران پیشنهاد می شود؟

 

کی پور متخصص چشم در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی گفت: کلیه افراد کاندیدها و واجد شرایط برای انجام عمل های جراحی اصلاح عیوب انکساری چشم از قبیل لیزیک ، لازک یا پی ار کی نیستند برای افزایش ضریب موفقیت و کاستن ازمخاطرات حتما بایدمعاینات و مشاوره های تخصصی قبل از عمل برا ی هر فرد به طور اختصاصی صورت بگیرد از جمله میزان دقیق عیوب انکساری افراد و وضعیت شکل انحنای قرنیه باید به طور دقیق محاسبه شود همچنین وضعیت رطوبت چشم و وجود وعدم وجود درجاتی ازخشکی چشم در افراد مورد بررسی و کنکاش قراربگیرد.

 

 

هجده ساله ها لیزیک را فراموش کنند

کی پور گفت: عامل سن در انجام عمل از محوریت اساسی برخوردار هست اصولا باید وضعیت عیبوب انکساری در افراد به حالت ثبات در بیاید و در طول یک سال فرد میزان تغییرنمره چشم نداشته باشد معمولا سن بالای بیست سال سن شاخص درمورد مورد نظر است و افراد باید بیش از بیست ویک سال سن داشته باشند همچنین وضعیت بیماری های چشمی و هرگونه آستیگماتیسم نامنظم و قوز قرنیه در حوزه ناهنجاری های چشمی هستند که امکان انجام موفقیت آمیز لیزیک را سلب میکنند.

 

 

زنانی که در دوران بارداری به سر می برند نیز به دلیل تغییرات هورمونی خاص این دوران با تغییر مداوم عیوب انکساری مواجه هستند که انجام عمل رادر این افراد ناممکن می کند افرادی که به هر دلیلی با درجاتی از خشکی چشم رو ربه رو هستند باید تحت درمان دوره ای کامل قرار گرفته وعلایم خشکی چشم پیش از انجام عمل اصلاح عیوب انکساری درآنان حدالممکن برطرف بشود عموما همه افرادی که دارای خشکی چشم به اندازه مردمک بزرگ ویا قرنیه نازک می باشند کاندیدای مناسبی برای انجام عمل لیزیک نیستنددر صورتی که فرد دارای ضخامت قرنیه ای کم باشد تحت شرایط ویژه ای پس از مشاوره و صلاحدید چشم پزشک می تواند تحت عمل جراحی پی اآر کی قرار گیرد.

 

 

پیشنهاد اول پزشکان عینک یا لیزیک؟

کی پور گفت : متاسفانه امروزه بسیاری از افرادی که شرایط مناسب عمل جراحی را ندارد و از عینک ولنز های تماسی خود به روش منظم و با اصول صحیح استفاده نمی کنند اقبال روز افزون نسبت به عمل های اصلاح عیوب انکساری از قبیل لیزیک ولازک نشان می دهند بدون آنکه از شرایط سنی یا مختصات بینایی مناسب برای انجام این عمل برخوردار باشندقطعا کسانی که کاندید های مناسبی برای عمل های اصلاح عیوب انکساری چشم نباشند می تواننداز عینک هایی با ضریب شکست بالا و نازک در صورت ابتلا به عیبوب انکساری کنند یا در مواقع ویژه می توانند از لنز های تماسی ویژه برای اصلاح عیوب انکساری استفاده کنند.

 

 

 

 

منتظر باشید؛ دوباره عینکی می شوید!

کی پور خاطر نشان کرد: متاسفانه افرادی که بدون انجام مطالعات و مشاوره های کافی وانجام معاینات تخصصی به ویژه در سنین پایین به عمل لیزیک مبادرت می کنند امکان برگشت مجدد ناهنجاری های انکساری و نمره چشم ویا ایجاد خشکی چشم و آستیگماتیسم نا خواسته در آن ها به شدت محتمل هست و دید در شب نیز پس از عمل در مواردی تا حدی مختل می شود که چنین پیامدهایی ضرورت در نظر گرفتن تدابیر تشخیصی و احتیاطی در تعلیم کاندیدهای واجذ صلاحیت پیش از عمل اصلاح عیوب انکساری را اجتناب نا پذیر می کند.

 

 

چشم پزشک بدون عینک، اصلا مگه داریم؟

وی گفت: اصولا اعمال جراحی از هرنوع دارای فراپیامدها و عوارض و عواقب غیر منتظره هست ونمی توان از پیامدهای هر عمل با قطعیت و اطمینان کامل اظهار نظر کرد عمل لیزیک نیز مانند هر عمل با پیچیده گی ها و عوارض ها و پیامد های نامطلوب ممکن هست همراه باشد که اگر تست های قبل عمل به درستی انجام شود و مشاوره ها با اپتومتریست ها و متخصصین پیش از انجام عمل به درستی انجام شودمیزان عیبوب انکساری به ثبات رسیده باشد وتمام شرایط ویژه انجام عمل در افراد احراز شده باشد امکان عوارض احتمالی به حداقل می رسد اما اگر هر کدام از شرایط مذکور موجود نباشد به ویژه در افراد با سن پایین یا با وضعیت و بیماری های جانبی مرتبط اقدام به عمل کنندعوارض مخاطره آمیز بعد از عمل به شدت تشدید می شود.

 

 

لیزیک یا پی آر کی کدام یک؟

کی پور افزود: معمولا همانند لیزیک و سایر جراحی های لیزری چشم در تکنیک پی ار کی نیز اصلاح شکل و احنای قرنیه از طریق اکسایمر لیزر صورت می پذیرد اما در جراحی لیزیک یک فلات نازک روی قرنیه در جهت دستیابی به ناحیه هدف ایجاد می شود در حالی که در عمل "پی ار کی " تمام لایه اپی تریال خارجی قرنیه برداشته می شود ونیازی به ایجاد فلات نیست در هر دو روش لایه استرومای قرنیه توسط اکسایمر لیزر اصلاح میشود که به تصحیح عیوب انکساری چشم افراد منجر می شود.

 

 

این متخصص چشم گفت :در جریان عمل لازک برداشتن لایه پوششی قرنیه و سپس جایگزینی مجدد آن صورت می گیرد مدت زمان بهبودی در "لازک" نسبت به" پی ار کی "نسبتا کمتر است از آن جایی که فرایند بهبودی وتثبیت لازیک اپیدیال جایگزین شده بیش از رشد لایه جدید در پی ار کی به طول می انجامد معمولا پس از انجام عمل لیزیک با سرعت وسهولت امکان دستیابی به دید مناسب فراهم می شود در حالی که روند بهبود پس از عمل پی ار کی به صورت تدریجی بوده وممکن است تا چند هفته به درازا بکشد.

 

 

برای جراحی اصرار بیهوده نورزید

کی پور بیان کرد: عمل پی ار کی از مزیت های ممتازی و ویژگی های منحصر به فردی در اصلاح عیوب انکساری قرنیه به ویژه در افرادی که دچار خشکی چشم ویا قرنیه نازک می باشند برخوردار است . در صورتی که هم ضخامت قرنیه برای انجام عمل لیزیک کم باشد ویافرد در اثر به علت عمل لیزیک در گذشته با نازک شدن قرنیه مواجه باشد می توان به انجام عمل پی ار کی مبادرت کرد عواقب مرتبط یا ایجادفلات ویا امکان ایجاد آستیگماتیسم منظم در" پی ار کی "وجود ندارد.در کل اگر چه جراحی لیزیک از کاربرد گسترده ای برخوردار است اما انجام عمل پی ار کی در وضعیت های ویژه از بازده مطلوب تری برخوردار است.

 

 

لیزیک راه حل آخر است

وی در پایان گفت :در کسانی که استفاده از عینک به دلایل زیبایی و شغلی محدودیت پدید می آورد امکان استفاده صحیح از لنزهای تماسی استاندارد و تجویز شده توسط متخصصین ذی صلاح وجود دارد بسیاری از افراد به دلیل عدم استفاده صحیح از لنز ها به عمل به عنوان تنها راه چاره روی می اورند وکه در صورتی که اگر ازکلیه شرایط برای انجام عمل برخوردار نباشند به عواقب غیر منتظره ای دچار خواهند شد وکاربرد دوباره لنزهای تماسی و عینک را با پیچیدگی دو چندانی روبه رو خواهند کرد.

 

 

عموما پیشنهاد می شود در صورتی که افراد می توانند به راحتی و سهولت از عینک یا لنز های تماسی استفاده کنند در صورتی که از کلیه شرایط بهینه وموفقیت آمیز این عمل برخوردار نباشندبرای انجام عمل لیزیک چشم اصرار نورزند.

 

 

گزارش از ژیلا تختی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...