رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سنگ ها یر اساس كاربرد مصارف ويژه اي دارند.سنگ ها در صنعت ساختمان سازي نيز استفاده ميشوند. ساخت و ساز با سنگ به روش سازگار با محیط زیست نیاز به تفکر دقیق و برنامه ریزی شده دارد. بازده ساختمان با سنگ طبیعی بیشتر است و قیمت گذاری روی این منابع طبیعی را متفاوت میکند. ساختمانهای معمولی خواستار مقدار زیادی از انرژی و آب هستند که می تواند مقدار زیادی آلودگی و اتلاف انرژی ایجاد کند. ساخت و ساز با سنگ و اجرای تکنیک های سبز، روش خوبی برای انسان و محیط زیست در مرحله ساخت و ساز و همچنین برای طول عمر خانه است.

cmcapv7bffzyge17yt.jpg

در این مطلب به معرفي برخی سنگ هايي كه در اين صنعت بکار میروند ميپردازيم.

 

گرانيت

 

بيشتر گرانيت ها جزو مصالح بادوام ساختماني قرار مي گيرند. در برابر نفوذ آب و اثر ضربه مقاومند و محيط هاي صنعتي را به خوبي تحمل مي نمايند. ظاهر گرانيت میتواند چكشي، كلنگي، تيشه اي يا صيقلي باشد. بهترين نماي سنگ گرانيت حالت صيقلي آن است كه زيبايي رنگ و انعكاس كريستال هاي آن را نمايش مي دهد. سنگ گرانيت به علت هزينه سنگين استخراج، برش و صيقل، نسبتاًگران است به همين دليل بيشتر در نماي ساختمان هاي مهم به كار برده مي شود. تنها الماس و یاقوت کبود از نظر سختی و دوام، باگرانیت قابل رقابت هستند و به همین خاطر این سنگ طبیعی در ساخت کانترها، پلکانها و شومینه مورد استفاده قرار میگیرد.

 

ne3al7hl9d4sf3xi0mx8.jpg

 

ماسه سنگ ها

 

ته نشست هاي ماسه اي را كه به يكديگر به كمك كربنات كلسيم، سيليس، اكسيد آهن و دولوميت به يكديگر چسبيده اند، به ترتيب ماسه سنگ آهكي، سيليسي، اكسيد آهن و دولوميتي مي نامند. بر اساس طبيعت ماسه رسوبي اوليه، ماسه سنگ ها ممكن است داراي بافت نرم يا خشن باشند. از نظر رنگ بر اساس ماده چسبنده طيفي از رنگ، سفيد، نخودي و خاكستري تا قهوه اي و قرمز را در بر مي گيرند. عموماً در برابر يخ بندان مقاومند.

 

d7ydmcum6rs91qprh6m.jpg

 

ديوريت

 

از ديوريت براي سنگ نما، سنگ پله وكف و نيز در جاده سازي استفاده مي كنند. رنگ اين سنگ خاكستري، خاكستري تيره وگاه خاكستري مايل به سبز است.

 

 

مرمر

 

نوعي سنگ آهك دگرگون شده است كه رنگ هايي بسيار متنوع دارد. مقاومت اين سنگ در برابر هوازدگي، گازها و بارانهاي اسيدي كم است. به همين جهت اين سنگ را در نماي داخلي ساختمانها به كار ميبرند.

 

77lpd2eem3akx640ha.jpg

 

سنگ آهک

 

سنگ آهک به طور طبیعی در طول سال ها بدون استفاده از رنگ های شیمیایی که تازگی خود را از دست میدهند به دست می آید. حتی بافت و درجه آن با گذشت زمان بهبود یافته و سازگاری آن را در میان سازندگان سبز(دوستدار محیط زیست) به سنگی دلخواه بدل کرده است چرا که حجاری و شکل دادن به سبک های مختلف معماری به آسانی صورت می گیرد. اگر شما می خواهید از سنگ آهک برای کانتر آشپزخانه استفاده کنید به دلیل اینکه سنگی شکننده است و به راحتی خراش یا لکه بر میدارد احتیاط کنید.

 

rahaac991vwd584xylm.jpg

 

تراورتن

 

نوعی سنگ آهک است که جزء سنگهای تزیینی است. از رسوبات آبهای معدنی غارها یا چشمه های آب گرم یا از رسوبات کف دریاها و رودخانه ها تشکیل میشود. در انواع رنگها وجود دارد. تراورتن سفید از کیفیت بالاتری برخوردار است. تراورتن های رنگی بر حسب درصد رنگ دانه های اکسید آهن به رنگ قرمز، گردویی، لیمویی و غیره تقسیم میشوند. تراورتن در نمای روکار داخلی و بیرونی و همچنین برای سنگ فرش کردن مورد استفاده قرار مگیرد.

 

3wb9e6wz38qjczf6rg.jpg

 

تخته سنگ

 

هزاران سال است که به دلیل مقاومت تزلزل ناپذیر در برابر تغییرات دمایی طبیعت در ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرد. این سنگ متراکم در تن خاکستری، سبز، قرمز و حتی بنفش زمانی در ایالات متحده تولید می شد. هر چند که اغلب به عنوان کف پوش داخلی استفاده میشود(چون به راحتی به اندازه های مختلف در می آید)، به عنوان یک سنگ بادوام و مقاوم در برابر لکه آشپزخانه، محوطه دوش و سقف شومینه نیز مورد استفاده است.

 

njqgxgrz9eaerls42y0r.jpg

 

منبع کتاب اول

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...