رفتن به مطلب

حفاظت از آثار تاریخی در بارسلونا


ارسال های توصیه شده

معرفی کلی شهر بارسلونا

بارسلونا مرکز کاتالونیا و دومین شهر بزرگ اسپانیا با جمعیتی معادل 4.5 میلیون نفر می باشد. بارسلونا یک شهر بسیار زیبا، با شکوه و پیشرفته است. در برگیرنده تضاد بسیار زیبایی بین مظاهر عصر مدرن و قرون وسطی، با پنج ساختمان بسیار باشکوه که به عنوان میراث جهانی ثبت شده اند. موزه ها، گالری آثار هنری و ساختمان های بسیار شاخص از لحاظ معماری و میادین فوق العاده همگی مکان های فوق العاده ای برای گشت و گذار هستند. در رستوران ها و کافی شاپ های فوق العاده این شهر می توان به آرامش رسید و در مغازه های بسیار آنجا خرید نمود. می توان از طریق هر کدام از کوچه ها از محیط شهری خارج شده و به یکی از سواحل زیبای این شهر رفت و یا اینکه بر تپه های سبز و پهناور قدم زد.

 

qp5outeukmyo6fv923gn.jpg

 

نام اصلی بارسلونا، باسینو بوده است که در قرن سوم پس از میلاد بنیان نهاده شده است. در طول قرن سوم تا پنجم شهر تحت کنترل ویسیگوث ها و در قرن هشتم تحت کنترل مورها بوده است. در قرون وسطی بارسلونا مرکز امپراتوری کاتالان بوده و درآمد شهر از طریق تجارت تامین می شده است. در قرن 19 بارسلونا در نتیجه تجارت با آمریکایی ها گسترش مجدد یافت و ثروت فراوانی به شهر تزریق شد. حرکت رنسانس کاتالان در آغاز سال 1900 نمایان گشته و در سال 1931 به طور عمومی گسترش یافت.

 

بارسلونا در سال 1939 تحت اشغال فاشیست ها درآمد و تا سال 1975 که فرانکو مرد رنگ دمکراسی را به خود ندید، اما از آن سال به بعد دمکراسی رواج یافته و زبان کاتالانی بار دیگر مورد استفاده قرار گرفت. لمپیک 1992 موجب شد تا بارسلونا یک جهش به سوی جهانی شدن داشته باشد. تغییرات قابل توجهی قبل از مراسم المپیک در شهر صورت پذیرفت که شامل ساخت موزه ها، پارک ها، مسیرها و زیرساخت های اصلی بود.

 

حفاظت از هویت و تاریخ شهر

 

ایزامپل

قسمت شمالی مرکز گسترش بارسلونا از پلازاکاتالونیا آغاز گشته و پسی دگارسیا، یک خیابان برای خرید و مرکز خرید گائودی را به عنوان مرکز در خود دارد.

 

لاپدررا

لاپدررا یکی از بخش های اصلی مرکز خرید گائودی و ساخته شده بین سالهای 1905 تا 1910 می باشد. این ساختمان با سقف عجیب و مواج خود که بصورت یک کار آهنگری هنرمندانه می باشد، شناخته شده است. درون ساختمان مجموعه ای از آثار گائودی جمع آوری و در معرض بازدید قرار داده شده است.

 

ماکبا

یک مجموعه فوق العاده از آثار هنری معاصر مربوط به 50 سال گذشته می باشد. نمایشگاه های آن در طی سالها تغییراتی را به خود دیده است. این مکان یک ساختمان با معماری کاملا مدرن است که تضاد زیادی با ساختمان های اطرافش در مرکز بارسلونا دارد. محوطه های جلوی این ساختمان بخوبی توسط اسکیت بازان مورد استفاده قرار گرفته و در گوشه و کنار آن آثاری از حرکات آنان در معرض نمایش است.

 

pxc2xdapfy9144v68avu.png

 

مونتژاییک

این مکان چشم انداز زیبایی به سوی بارسلونا داشته و سایت های اصلی المپیک 1992 در آن قابل ملاحظه است. خارج از تپه های مونتژاییک که با انواعی از گیاهان از سرتاسر دنیا پوشانده شده است، پارک ملی گیاهشناسی بارسلونا قرار دارد. فواره های جادویی منتژاییک در فصل تابستان نورپردازی رنگارگ بسیار زیبا همراه با موسیقی فوق العاده ای دارد. موزه خوآن میرو با تعداد بسیار زیادی از نقاشی ها، مجسمه ها و طراحی ها دقیقا زیر تپه واقع شده است. موزه ملی هنر کاتالونیا دارای نقاشی های بسیار زیبایی از سبک فرسکوی موجود در کلیساها، یک مجموعه فوق العاده از هنر دوره رمانسک و آثاری از رامون کاساس، /سانتیاگو راسینول و آنتونی گائودی می باشد.

 

12gfauw3sv86zl6nbirz.png

 

لاس رامبلاس

یک بولوار وسیع که بوسیله درختان محصور شده است، در طول یک خیایان پیاده راه که پنج بار تغییر نام داشته است، از میان بافت قدیمی بارسلونا عبور می کند. این خیابان دارای کافی شاپ ها، رستوران ها و فروشگاه های متعدد است. اینجا خیابانی است که همه ملاقات کنندگانش را با فضا و حس و حال بارسلونا آشنا می سازد. در تمام طول روز شما می توانید شاهد تراژدی ها و پانتومیم ها را در کنار دکه های گل فروشی، روزنامه فروشی ها و … مشاهده کنید. در نزدیکی بارسلونا زیباترین پلازای بارسلونا به نام پلازا رایل وجود دارد که پر از نخل های سر به فلک کشیده و لامپ های بسیار زیبایی است که توسط گائودی به عنوان اولین اثر معماری اش در بارسلونا بنا شده است. ال میرادور دکولوم در کنار دریا و در انتهای لارامبلا، دیدن مناظر بسیار زیبایی را از معماری دوره گوتیک مانند بندرگاه قدیمی، بندرگاه المپیک و فوروم های مختلف ممکن ساخته است. در پایین لارامبلا، موزه دسیرا با 300 مدل نمایشی از شمع با ظرافت های منحصر بفرد به نمایش گذاشته است.

 

1t3ipba2192si9ge2z1a.png

 

کلوپ فوتبال بارسلونا

موزه – کلوپ فوتبال بارسلونا در قسمت اصلی نیوکمپ واقع شده است. نیوکمپ بزرگترین استادیوم درتمام اروپاست. این موزه شامل آثار مربوط به تاریخ فوتبال اسپانیا و پیروزی های تیم های مختلف اسپانیایی در بازی های خانگی و بین المللی است. همچنین بازدید از این مکان همچون یک تور فوق العاده بازدید از لباس های مربوط به تیم های گوناگون است.

 

t4lswwu00yalzuz4trj0.png

 

کاسا باتلو

بین سالهای 1904 تا 1906 بوسیله آنتونی گائودی ساخته شده است. نمای این ساختمان نمایش دهنده حجم زیبایی از دریا است که در زیبایی های هنر معماری با استفاده از سرامیک و کاشی های سقف، استفاده از نور طبیعی خورشید، قوس های بسیار زیبا، اتاق های زیر شیروانی و سقف قوس دار محو می شود.

 

موزه هنرهای زیبای دلاسین سیا

موزه زیبایی های علمی دارای قسمت های زیادی مربوط به علوم مختلف است، اتاق اتفاقات فیزیکی، دیوار جغرافیایی، جنگل سیل زده و افلاک نمای بسیار جالب توجهی است.

 

کاتدرال یا کلیسای مرکزی بارسلونا

این کلیسا در سال 1298 ساخته شده است اما به مرور زمان به یک کلیسای گوتیک تغییر شکل داده است. در یک طرف این کلیسا یک منزل است، و در سمت دیگر آن مکان ملاقات های عمومی که اکنون به مکانی برای موزه کلیسا تبدیل شده است.

 

ساگرادا فامیلیا

کلیسای خانواده مقدس که بوسیله آنتونی گائودی طراحی شد در سال 1882 آغاز به ساخت شد اما ساختمان هرگز تکمیل نشد، تکمیل ساختمان آن هنوز بر اساس طرح اصلی گائودی ادامه دارد. مناره مارپیچ بسیار زیبای این کلیسای ناتمام یکی از نشانه های شهری بارسلونا محسوب می شود. قسمت هایی از نمای این ساختمان که مربوط به سالن های کلیسا و گوشه های گنبددار و موزه است هنوز باز می باشد.

 

srphd7xqg64yp395oly5.png

 

محله گوتیک

محله گوتیک در قسمت شرقی رامبلا واقع شده است و شامل ساختمان های بسیاری از عهد گوتیک است که به قرون 14 و 15 میلادی برمی گردد. هزارتوی پیچیده که در این محله وجود دارد از کوچه پس کوچه های متصل بهم و با میادین و تعداد بسیاری از کافی شاپ ها و رستوران ها احاطه شده است. محله گوتیک دربرگیرنده کلیسای جامع سانتا الالیا بوده که رویروی آن نیز محوطه وسیع و مدرن پلازا نووا قرار گرفته است. یک مثال خیلی خوب برای معماری دوران گوتیک سانتا ماریا دلمار ب محیطی بسیار دلباز و زیبا بوده که بین فضای خالی حاصل از ستون های دوره گوتیک پدید آمده است. موزه پیکاسو در دو کاخ قرون وسطی جای داشته و در آن برخی از آثار اخیر پابلو پیکاسو در سالهای 1901 تا 1906 زمانی که او در بارسلونا می زیسته به نمایش در آمده است. موزه شهر بارسلونا دسترسی به خرابه هی زیر زمینی دوره رومی ها و مجموعه تاریخی ساختمان های واقع در مرکز محله گوتیک را فراهم ساخته است.

 

تیبیدابو

تیبیدابو یک مکان واقع در 6 کیلومتری شمال غربی بارسلونا و 500 متر بالاتر از سطح دریاست. تیبیدابو از طریق کابین های کششی رفت و برگشتی امکان دسترسی به جاذبه های دپارکو، پارک تفریحات، برج ارتباطی توره دکالسرلا که امکان دیدن کل شهر از آنجا ممکن است و کلیسای مقدس دل ساگرات کور را نیز فراهم ساخته است.

 

پارک گیوئل

معمار بارسلونی آنتونیو گائودی پارک گیوئل را با مناظر به سوی شهر تکمیل کرده و گسترش داد. این باغات مثال هایی از نوع طراحی و اجرای او هستند که شامل رشته پلکان، ستون ها و پلازای تزیین شده با موزاییک و کاشی است. خانه گائودی در سال 1904 به عنوان یک نمایشگاه برای خریداران و مشتاقان در پارک گیوئل جایی که گائودی تا قبل از وفاتش در آنجا زیست قرار گرفته است. خانه داستان های جن و پریان صورتی شامل برخی از مبلمان های طراحی شده توسط گائودی است. مرکز تعبیر و تفسیر آثار گائودی نیز در یکی از دروازه ها واقع شده است که نشان می دهد پروژه پارک واقعا شبیه به چه چیزی است و اطلاعات کلی را درباره پارک در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد.

 

hmg3gaxvqnfbf9o99iqz.png

 

روستای پابال اسپانیول

این روستا بوسیله یکی از معماران اهل کاتالان بنام جوزف پایگ کاتالانچا طراحی شده است، روستای اسپانیایی واقع در بارسلونا در سال 1929 برای نمایشگاه جهانی و بین المللی بارسلونا ساخته شد. روستای اسپانای یک تجربه معمارانه است برای ساختن مدلی از یک روستای مطلوب و ایده آل، که عملا معماری مورد علاقه اسپانیایی را در معرض نمایش قرار می دهد. به دلی درخواست های مردمی این روستا پس از نمایشگاه بصورت دست نخورده باقی ماند. منازل موجود در این روستا اکنون به کافی شاپ، کلوپ های شبانه، رستوران ها، بیش از 40 کارگاه صنایع دستی و جایگاهی برای برنامه های موسیقی و تجمعات، مخصوصا در تابستان تبدیل شده است.

 

9tvvv6c1nlo7ndndgxx7.png

 

محله باریو گوچی

بریو گوچی در حقیقت شهر قدیمی بارسلونا بوده است که در اطراف و بر خرابه های شهر باسینو ساخته شده است. این بخش از شهر بخودی خود یک جاذبه توریستی بسیار عالی و مملو از کلیساها، پلازاها، فروشگاه ها و موزه هاست. در آنجا می توان بخشی از دیوارهای قدیمی رومی را دید و در زیر آن موزه –موزه تاریخ و فرهنگ- قرار گرفته که در آنجا بسیاری از خانه های رومی و خیابان های باسینو قابل مشاهده است.

 

جمع بندی

آنچه به روشنی از عملکرد دستگاه مدیریت شهری در شهر بارسلونا آموزنده است حفظ آثار تاریخی و کسب درآمد و اشتغال زایی از طریق رونق بخشیدن به صنعت توریسم برای شهروندان می باشد. با توجه به سابقه تاریخی بسیار ارزشمند ایران، لازم است برنامه ریزی جدی جهت ارتقای شرایط میراث تاریخی و حفاظت از آنها به عمل آمده و در جهت ارتقای پایداری عملکردی- اقتصادی آنها گام های موثری برداشته شود.

 

منابع

وبسایت رسمی سازمان گردشگری شهر بارسلونا – 2013-09-14و13 (barcelonaeguide.com)

 

منبع: پژوهشکده شهرسازی و معماری سپیدار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...