رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

طراحی معماری

 

طراحي را يك فعاليت آگاهانه و سازمان يافته اي مي دانند كه براي رسيدن به اهداف و مقاصد مشخصي توسط طراح هدايت و دنبال مي شود. از اين نگاه، طراحي روندي مرحله به مرحله و فرايندي به حساب آمده و مسألة عمده در فرايند طراحي معماري، شناسايي مشخصه هاي اصلي پديده هايي است كه طراح آن ها را به عنوان منابع خلق ايد ه هاي معمارانة خود درنظر مي گيرد.فعاليتي كه نشان دهنده مهارت، دانش، خلاقيت و روند تكامل ذهني طراح است و رابطه نزديكي با فناوري، نيازهاي انسان و زيبايي شناسي دارد

 

 

تعریف روش شناسی

 

روش شناسي طراحي، رشته اي است كه ما را به فهم فرايندها و كليت ساختار روية طراحي و زير مجموعه هاي آن هدايت مي كند.

 

36b1cn7exwg7hbnqbggk.png

 

 

تصادف و ناخودآگاه

 

ابزار سورئالیستی : مبتنی بر استفاده از فرم های تصادفی، توجه به فرایند تولید خود کار همانند سورئالیست ها

 

(کار برنارد چومی در پارک دولاویلت پاریس)

0dm6rul027t0ukzis4.jpg

هتروتوپیا : مبتنی بر استفاده از فرم های که از ضمیر ناخودآگاه برگرفته از محیط بصورت فرایند تولید خود کار

(کار آلوارآلتو ویلا مایریا )

itb082c74myiz3pfq82.jpg

لینک به دیدگاه

رهيافت هاي خرد گرايانه

 

فرم های کارا : طرح معماري مبتني بر دانش علمي و موارد و مقادير مشخص در مورد چيزهايي كه قابل اندازه گذاري ،قابل مشاهده و قابل سنجش باشد.

مجموعه گاوداری هارینگ در گات گارکو

64cacjfjrdmg8vhpm31a.jpg

 

پژوهش طراحی : جنبش تولید معماری از طریق رایانه درگیر تولید راه حل های فرمی از مجموعه ای از روابط فضایی بود ، روشی که به طور مشابه ریشه در ریاضیات دارد و منطبق با مشاهدات تجربی مربوط به معماری است.

الکساندر –کافه لینز

xwrte8nldo21ggals9e.jpg

 

عملگرا: طرح معماري مبتني بر کتاب های راهنما و انتخاب گزینه های موجود

مركز گتي - ريچارد مه ير ، 1984- 1997 لس آنجلس، سانتامونيكا

44bisv29jq7ewnn0k3ez.jpg

لینک به دیدگاه

بهره گیری از گذشته

 

گونه شناسی : طرح معماري مبتني بر تقلید از نمونه ها و گونه های قبلی با استفاده از تغییر در ساختار یا اجرا به طور کلی گونه شناسی دربرگیرنده ی طبقه بندی از ساختمان ها ( یا اجزای ساختمانی) مبتنی بر مشابهت های فرمی یا کارکردی است ، مدل چیزی است که باید همانگونه که هست تکرار شود همه چیز در مدل دقیق تعریف شده است ولی در گونه همه چیز کم و بیش نامعین است

(جیمز استیرلینگ (83-1978م) گالری نئواشتاتس در اشتوتگارت آلمان )

 

74v1zkjgug4j4wb03bm.jpg

 

ترادیسی مدل های خاص: طراحی گونه شناسانه تنها راه واکنش به آثار ارزشمند گذشته نیست. همچنین معماران می توانند از ساختمان های خاص به عنوان نقطه شروع طراحی استفاده کنند ، زمانی که ما با آثار ارزشمند گذشته برخورد می کنیم ، مهم این است که به جای آن که تنها رویکرد های آن را تقلید کنیم بتوانیم آنها را ترادیس کنیم.

(ویلا ساووی،لوکوربوزیه )

krn0nyaihu6zir8si2bb.jpg

 

لینک به دیدگاه

واکنش هایی به بستر

 

منطقه گرایی : در منطقه گرایی ، معمار تلاش می کند تا خود را با ویژگی هایی که لزوماً برگرفته از محیط مستقیم اطراف پروژه نیست ولی تابعی از ویژگی های منطقه ای یا ملی استخراج شده ی آن است منطبق کند.

(حسن فتحی – خانه های روستایی - مصر)

bvhktd17e48wjpn3csp8.jpg

زمینه گرایی : منطقه گرایی تنها مسیر واکنش به محتوای بستر نیست. معماران پست مدرن، مانند ا.ام. اونگرس دیاگرام های انتزاعی در مورد ریخت شناسی ( تحلیل های زاویه ی بام، محور های پنجره ها ، بافت و ....) محیط را ترسیم می کردند و سپس تلاش می کردند شخصیت های مشابهی برای آن بازسازی کنند.

 

(توسعه ی موزه یهود دانیل لیبسکیند (2000-1989م.) در برلین نمونه ای از واکنشی ساختار شکنانه به زمینه است .

kvr431frodo9c9mly55.jpg

لینک به دیدگاه

روندهای زاینده

 

انطباق و مقیاس گذاری : واژه ی مقیاس گذاری از هندسه ی فراکتال گرفته شده است که برای آیزنمن قیاسی به تصورات دریدا از ساختار شکنی است، ساختار شکنی هر چیز به مفهوم از هم باز کردن ساخت هایی است تا بتوان امکان گسترش حدود ساخت های مفهومی را فراهم کرد.

(پیتر آیزنمن مرکز وکسنر)

 

wfje4vo2csjzmyruzb.jpg

مرفینگ، فولدینگ و انیمیت: در اواخر سال های 1980م. برنامه ی نرم افزاری ارزانی کلیاتی از تکنیک مورفینگ را در دسترس عموم قرار داد. دو تصویر مشخص می شدند ، نقاط اصلی در هر یک انتخاب می شدند ، وسپس در نهایت یکی به دیگری ترادیس می شد؛ نرم افزار اغلب نقاطی که کیفیات تصویر اولیه اش دیگر قابل تشخیص نبودند را در روند ترادیسی بازنمایی می کرد. از سوی دیگر، تکنیک دیگری نیز قابل ذکر است که به فولدینگ شناخته شده است و گاهی به عنوان نوعی اریگامی معرفی می شود.

پیتر آیزنمن –پارک ربشتاک فرانکفورد

7ih38pkojycz2gd2fsi.jpg

 

منظر داده ها( داده نمایی) : این روش مفهوم اش را از واژه منظر داده ها استخراج کرده است که ترکیبی از سامانه ی ساختار شکنانه و رهیافت های پژوهش های طراحی است و اغلب بیانی کنایی دارد. ایده ی منظر داده ها برای ایجاد تعادلی ظریف میان روابط ازهم گسیخته ی استدلال های فناورانه و تمسخر و نقد الگوهای مدرنیستی است.

( نمونه ام وی آر دی ،مانیومنت اکت ،آمستردام)

8cxqcchjlyv3b1l507g.jpg

 

دیاگرام : دیاگرام ابزار انتزاعی اندیشیدن در مورد سازماندهی روابط ، و دنیای ممکن هاست. آنان به تاثیر از ژیل دلوز بیان کردند که " ماشین دیاگرام گونه یا انتزاعی، تنها ابزاری بازنمایانه نیست. دیاگرام چیزی یا موقعیتی موجود را بازنمایی نمی کند، بلکه ابزاری در تولید چیزهای جدید است.

 

(نمونه :gehry-house– فرانک گهری)

97ucf0oouvgohk8g5fit.jpg

لینک به دیدگاه

روندهای زاینده

 

طراحی پارامتریک : در طراحی پارامتریک مجموعه ای از پارامتر های غیر وابسته انتخاب می شوند و به صورتی سامان مند با توجه به معیاره هایی برای رسیدن به رشته ای از طیف تنوعات و نه لزوما به یک شی ثابت تغییر می پذیرند. اغلب پارامتر ها تفسیری هندسی ارائه می کنند. در طراحی پارامتریک ، معمار یک گشتالت معمارانه را از بالا به پایین به طرح تحمیل نمی کند بلکه از پایین به بالا با محاسبه ی تجمعی پارامترها است که فرم های غیر قابل انتظار را از الگوریتم های رایانه ای پدید می آورد . این رایانه کردن روند طراحی یکی از الزامات طراحی پارامتریک است.

طراحی پارامتریک (نمونه :فرشیده موسوی – پایانه مسافری یاکوهاما)

pnu1tfusk7an2vynchm.jpg

 

ارجاع به طبیعت و هندسه

 

معماری بیومورفیک

 

(یک نمونه ماندگار پایانه ی TWA در فرودگاه بین المللی JFK نیویورک طراحی ارو سارینن است)

 

4x4shknsszysv1vmvim.jpg

 

مربع بندی و مثلث بندی : مبتنی بر یکسری قواعد تدوین شده از اصول ، هندسه،تناسب،پیمون.

 

(نمونه :فرانک لوید رایت – معبد یونیتی)

rpysbgm5rjn9xevpt077.jpg

لینک به دیدگاه

مدل های موسیقی و ریاضیات

 

قیاس های موسیقیایی: مبتنی بر قیاس های موسیقیایی می باشد. در سال 1991 م. استیون هال این روش آوانویسی را برای طراحی نمای خانه استرتو در دالاس تگزاس بکار گرفت. او این ادعا را مطرح کرد که بیان معماری از توده و ساخت مایه(مصالح)، در رابطه با جاذبه، وزن، نیروی تکیه گاهی، کشش و پیچش، همانند ارکستراسیون اجزای موسیقیایی است

(استیون هال، خانه ی استرتو در دالاس)

s087tcmnloxpdqx6j7w.jpg

 

تناسبات :یکی دیگر از راه های کار با موسیقی در معماری بکارگیری نظریه ی تناسبات است.

کلیسلی رونشان،لوکوربوزیه

c0vv5vs5hwbpo4ek8qth.jpg

لینک به دیدگاه

روش طراحی قیاسی

 

مبتنی بر قیاس با یک پدیده و استفاده از اجزای آن

نمونه موردی : استاديوم المپيك شانگهاي

 

wj4o72ll4c6y3wbty7vf.jpg

 

روش طراحی استعاره ایی

 

مبتنی بر استعاره از با یک پدیده و استفاده از روابط آن

نمونه موردی : مكعب آب-کریس بس-chris bosse-water cube

 

8kbwbw446e5vjznkfggb.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...