رفتن به مطلب

هشدار محققان درباره پیامدهای دستکاری ژنتیکی انسان


ارسال های توصیه شده

دانشمندان علم ژنتیک و متخصصان اخلاق در یک اجلاس بین‌‌المللی در واشینگتن اعلام کردند به کاربردن فن‌آوری ویرایش ژنی در مورد جنین انسان برای مقاصد درمانی، تا موقعی که ملاحظات ایمنی حل و فصل نشوند، «غیر مسئولانه» است.

6sc67zmkphkhiohj74z.jpg

کارشناسان در این اجلاس در بیانیه‌ای گفتند ویرایش ژنی در جنین‌های انسانی برای اهداف پژوهشی، مادامی‌ که سلول‌های تغییریافته برای ایجاد بارداری استفاده نشوند، مجاز است. این بیانیه در حالی صادر شد که بحث در مورد به کار بردن ابزارهای قدرتمند ویرایش ژنی تخمک، اسپرم و جنین انسان که می‌تواند دی‌ان‌ای کودکان را پیش از تولد تغییر دهد رو به افزایش است.

 

توصیه این گروه از دانشمندان در راستای درخواست‌های گوناگون برای ممنوعیت‌ استفاده از فناوری ۹ CRISPR-Cas است که به سرعت تبدیل به روش مرسوم در ویرایش ژن توسط آزمایشگاه‌ها به دلیل سهولت نسبت به دیگر روش‌ها گردید. با کمک این فن‌آوری می‌توان ضمن بررسی دقیق ژن‌ها و یافتن خطاهایی که در کدهای یک ژن وجود دارد، از قیچی‌های مولکولی برای بریدن ژن معیوب و کار گذاشتن ژن سالم استفاده کرد.

 

9ofwquvfl9mx0x8ckgrd.jpg

موافقان این فن‌آوری می‌گویند این روش دانشمندان را کمک می‌کند سریع‌تر از بیماری‌های ارثی جلوگیری کنند. مخالفان نگران اثرات ناشناخته بر نسل‌های آینده هستند و می‌گویند والدین ممکن است وسوسه شوند ویرایش ژنتیک را برای بهبود بهره هوشی یا قابلیت‌های فیزیکی فرزندانشان انجام دهند. این گروه خواستار تشکیل یک مجمع دایمی بین‌المللی شد تا پژوهش‌ها در این حوزه را در سال‌های آینده هدایت کند.

 

متخصصان هشدار دادند اگر تغییرات ژنتیکی به جمعیت انسانی وارد شوند «حذف آنها بسیار مشکل خواهد بود و به یک اجتماع یا کشور محدود نخواهند ماند.» آنان همچنین این امکان را مطرح کردند که بهبود دایمی ژنتیکی بر روی زیرگروهی از جمعیت می‌تواند نابرابری‌های اجتماعی را تشدید کند. نگرانی های اخلاقی در این مورد از زمانی افزایش یافت که محققان چینی در ماه آوریل اعلام کردند یک ژن معیوب را در دو جنین که توانایی رشد نداشتند اصلاح کردند. جاکوب کورن، مدیر علمی برنامه ژن شناسی، می‌گوید بیانیه این گروه «بسیار مسئولانه» بود.

 

5yesi6u44msk5tq09z15.jpg

گاردین در ماه سپتامبر گزارش داد دانشمندان در بریتانیا درخواست مجوز کرده‌اند تا اصلاح ژنتیک را بر روی جنین انسان به عنوان یک پروژه تحقیقاتی با هدف توسعه انسانی انجام دهند. چند ماه پس از اینکه محققان چینی نخستین بار در جهان اعلام کردند دی ان ای جنین انسان را تغییر داده‌اند درخواست دانشمندان در بریتانیا مناقشه‌ برانگیز شد.

 

منبع: سایت علمی بیگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...