رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

tzh6c2c5pacluziu6gbd.jpg

 

المان اصلی پارک موزه دفاع مقدس مازندران

معمار: امیر شهراد

موقعیت: ساری، ایران

تاریخ: 1393

وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه / رتبه اول

کارفرما: پارک موزه دفاع مقدس مازندران

 

معماری بناهای یادمانی و المان‌های شهری، به سبب اهمیت وجه “قرائت‌پذیری”، از این جنبه که چه اندازه در انتقال مفهوم موفق بوده‌اند، مورد نقد قرار می‌گیرد. گاه، تناظر یک‌به‌یک بین موضوع ذهنی و کالبد اثر، منجر به فقدان ارزش هنری، به خصوص، از نظر زیبایی‌شناسی می‌شود و گاه، پیچیدگی اثر، امکان درک را از مخاطب می‌گیرد. اینجاست که کهن‌الگوها ـ به سبب پیوند با تجربیات ذهنی و عینی مخاطب ـ می‌توانند چهارچوب ذهنی مناسبی برای خلاقیت ایجاد کنند.

 

از آنجا که یکی از زمینه‌های هنری در زمان جنگ‌ها، نمادگرایی ملی بوده و در ادبیات باستانی فارسی، “لاله” مظهر شهید است، در دوران جنگ، نگاره لاله بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، بازطراحیِ این کهن‌نگاره به خالص‌ترین بیان و به گونه‌ای نوآورانه‌، موضوع طراحی این المان بوده است.

 

cu48wub14cnki653jle8.jpg

 

u0i769s2inze2gsm9sc.jpg

 

cs5x1ng9mlzw6fz6mfcg.jpg

 

8ypoxh98tmhzr142ll3.jpg

 

pvqjc7varqmt0cojlfuw.jpg

 

منبع نوشتار:iranian-architect.ir

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...