رفتن به مطلب

ارتینگ و همبندی اتاق عمل


Mahnaazz

ارسال های توصیه شده

یكی از مسائلی كه در اتاق عمل با آن مواجه هستیم وجود الكتریسیته ساكن است. به دلیل رفت و آمد‌های زیادی كه به اتاق عمل صورت می‌گیرد ، بر اثر پدیده مالش بین زمین و مواد پلاستیكی مانند دمپایی یا چرخ تخت‌های جراحی ، الكتریسیته ساكن در روی زمین ایجاد شده و بنا به خاصیت استاتیكی آن ، در همان محل باقی می‌ماند.

 

ارتینگ اتاق عمل روشی جهت از بین بردن الكتریسیته ساكن

وجـود الـكـتـریـسـیـتـه سـاكـن در اتـاق عـمـل كـه در مـجاورت با گازهای بیهوشی و دسـتـگـاه‌هـای High Frequency اسـت مـی‌تواند خطر انفجار را به همراه داشته باشد. بـنـابراین برای از بین بردن آن باید تدابیری اندیشیده شود كه از جمله آن استفاده از كـفـپـوش‌هـای آنـتـی اسـتـاتـیـك و كـانـداكـتـیـو در اتـاق عـمـل اسـت. این كفپوش‌ها بار الكترواستاتیكی كه در اثر حركت وسایل و رفت و آمد افراد به وجود آمده را به حداقل می‌رسانند و مقاومت الكتریكی آنان نیز كنترل شده است.

حذف یا كاهش ولتاژ و بار روی محصولات لاستیكی از طریق ایجاد منافذ و راه‌هایی كه بار را پراكنده می‌سازد، در بسیاری موارد از اهمیت بالایی برخوردار است. ویژگی آنتی استاتیك هر ماده تحت تاثیر خصوصیات بار الكترواستاتیك آن است.

 

افزودن مقدار كافی كربن سیاه به یك پلیمر، یك شبكه رسانا از ذرات كربن به وجود می‌آورد كه درون مخلوط شكل می‌گیرد و موادی با رسانایی الكتریكی وسیع تولید می‌شود. شبكه رسانا نسبت به كشش حساس است و مقاومت الكتریكی ماده بنا به درجه كشش، زمان كشش و درجه حرارت پس از كشش متغیر است.

استاندارد بین‌المللی 2878 ISO در مورد روش‌های استفاده از همین راه‌های انتشار بار بحث می‌كند. این استاندارد در واقع یك روش آزمایشی است برای تعیین مقاومت الكتریكی مواد آنتی استاتیك و كاند الكتیو و محصولاتی كه تماما یا قسمتی از آن‌ها از لاستیك تشكیل شده است و مقاومت الكتریكی آن‌ها در محدوده معینی اندازه‌گیری شده و رسانایی آن‌ها با افزودن كربن سیاه یا دیگر مواد مناسب به كل ماده ناشی می‌شود.

آزمـایـش بـا اسـتـفـاده از یـك سـیـستم الكترودی مشخص، بر روی محصول انجام می‌شود.

این استاندارد بین‌المللی باید به همراه 2882 ISO و 2883 ISO كه محدوده مقاومت را برای محصولات تعیین می‌كند استفاده شود.

 

استاندارد بین المللی: 2882 ISO این استاندارد بین‌المللی محدودیت‌های مقاومت الكتریكی را برای محصولات آنتی استاتیك و كانداكتیو جهت استفاده بیمارستانی، تعیین می‌كند. این محدودیت معمـولا بـرای محصـولات نـام بـرده شـده در جـدول زیر منـاسبند و مقاومت الكتریكی محصول پس از تولید باید با موارد جدول زیر تطابق داشته باشد.

نكته قابل توجه این است كه مقاومت الكتریكی محصولات آنتی استاتیك برای استفاده در مناطق anaesthetizing بیمارستان‌ها نباید در طول مدت استفاده بیش از 108 اهم باشد.

نكته هشدار دهنده: ‌محصولاتی كه ویژگی استاتیكی خود را از یك پوشش نازك رسانا به دست می‌آورند ، در نتیجه فرسودگی یا اثر حلال حین استفاده ممكن است ویژگی آنتی استاتیكی خود را از دست بدهند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...