رفتن به مطلب

(تصاویر) ازدواج شاه و فوزیه


Lean

ارسال های توصیه شده

فرادید- 76 سال پیش در 24 اسفند رضاشاه پهلوی مقدمات یک ازدواج سیاسی میان خانواده سلطنتی ایران و مصر را فراهم می‌کرد؛ ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه فؤاد خواهر ملک فاروق پادشاه مصر.

 

به گزارش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، در 15 مارس 1939 محمدرضا پهلوی ولیعهد ایران و فوزیه بنت فواد شاهزاده مصری و خواهر ملک فاروق پادشاه مصر طی مراسمی در کاخ عابدین به عقد هم درآمدند؛ ازدواجی که چندان به درازا نکشید و مدتی پس از به سلطنت رسیدن محمدرضا به طلاق انجامد.

 

 

تصمیم ازدواج شاهزادگان ایران و مصر در پنجم خرداد سال 1317 پس از آنکه دربارهای دو کشور طی اعلامیه‌ای خبر برگزاری قریب‌الوقوع مراسم ازدواج این دو نفر را منتشر کردند، علنی شد. این اعلامیه 3 سال پس از شروع پادشاهی فاروق و 3 سال پیش از شروع پادشاهی محمدرضا پهلوی منتشر شد. با این حال مراسم ازدواج، عملاً در اسفند 1317 در قاهره و سپس در تهران برگزار شد.

 

 

محمدرضا دو سال بعد از ازدواج با فوزیه جانشین پدرش رضاشاه شد و از این زمان رابطه زوج ایرانی- مصری رو به سردی گذاشت تا آنجا که شاهزاده مصری ایران را ترک کرد و تا سه سال بعد که رسما طلاقش را به ثبت برساند هرگز به ایران بازنگشت.

 

 

برخی مورخان اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی شاه و ارنست پرون، دوست صمیمی شاه را عامل سرد شدن رابطه او و همسرش می دانند؛ برخی دیگر اما قانع نبودن شاه به همسرش و ارتباط با زنان دیگر را عامل دلسردی و جدایی فوزیه از وی عنوان می‌کنند.

 

 

طلاق شاه ایران از فوزیه سرانجام در سال 1945 در مصر و در ایران به سال 1958 به طور رسمی به ثبت رسید. عکس های زیر مربوط به مراسم ازدواج شاه و فوزیه در مصر است که در 15 مارس 1939 در مصر برگزار شد. عکس اول این مجموعه برای نخستین بار است که منتشر می‌شود و محمدرضا پهلوی را در کنار تنی چند از مقامات دربار ایران و نیز ملک فاروق برادر فوزیه پیش از شروع مراسم ازدواج نشان می‌دهد.

 

 

3026_671.jpg

 

 

3027_195.jpg

 

 

3028_569.jpg

 

 

3029_357.jpg

 

 

3030_997.jpg

 

 

3031_354.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...