رفتن به مطلب

Gil یا خطوط انتقال با عایق گازی


ارسال های توصیه شده

خطوط انتقال با عایق گازی،(Gas Insulated Line) نسل جدیدی از خطوط انتقال نیرو هستند که قادر به انتقال توانهای بیش از 2500 مگاولت آمپر با کمترین تلفات (0011/0 درصد قدرت انتقالی) و با ضریب اطمینان بالا هستد. ایده احداث خطوط GIL در پی همان مشکل همیشگی زشت شدن مناظر شهری و همچنین مسائل مربوط به حریم خطوط انتقال هوایی بوجود آمد.در خطوط انتقال GIL از آنجا که روش انتقال قدرت بر اساس هادیهای لوله ای دفنی یا کانالی در زیر زمین است و همچنین با توجه به استفاده از گاز عایق sf6 و نیتروژن در هادیهای لوله ای هر دو مشکل فوق الذکر حل گردیده است.

 

 

gil01.jpg

 

ساختار یک خط GIL بطور کلی از اجزای زیر تشکیل شده است:

1- لوله های فولادی مخزن گاز و هادی

2- شمش های آلومینیوم یا آلیاژی بعنوان هادی

3- فاصله نگهدار فازها (عایقهای از رزین اپوکسی که فاصله فازهای را در برابر هم حفظ میکند و دارای مقاومت کافی در برابر حرارت ناشی از جریان هادیها میباشند)

4- مخلوط گاز نیتروژن و SF6 (در گذشته فقط از گاز SF6 جهت عایق نمودن ساختار خطوط GIL بهره گیری میشد اما امروزه بدلایلی از جمله هزینه بالای آن و همچنین اثرات سوء زیست محیطی آن از مخلوط گاز نیتروژن به میزان 80% و همچنین SF6 به میزان 20% استفاده میگردد.

در شکل زیر قسمتهای مختلف یک خط انتقال GIL را از یک نمای مقطعی میبینید:

 

 

gil02.jpg

 

در خطوط GIL درجه حرارت دیگر معنی نخواهد داشت چون عایق درون خط SF6) و N2 ) خود دارای درجه حرارت پایین می باشد و هادی درون این عایق به صورت استاتیک درحال انتقال انرژی می باشد بدین صورت دیگر مشکل تلفات حرارتی در طول سال به علت تغییر آب و هوا در سرما و گرما وجود ندارد که این یک مسئله بسیار مهم در امر خطوط انتقال GIL می باشد و هزینه های تولید را در طول سال از این لحاظ به حداقل می رساند. در ضمن به علت پایین بودن دما، مقدار اثر پوسته ای نیز در مقایسه با خط انتقال هوایی کمتر می باشد.زیرا در فرکانس بالا جریان مایل است به سمت بیرون از مرکز سطح مقطع برود که با افزایش دما در هادی خط انتقال همراه است اما در اینجا با پایین نگه داشتن دما در این حالت نیز توسط گازهای مورد استفاده که از خاصیت عایق خوبی بر خور دار هستند مقداری تلفات اثر پوسته ای کاهش می یابد که این نیز دیگر از مزیت های خط GIL نسبت به خط انتقال هوایی می باشد. مواردی دیگر مانند عدم برخورد صاعقه و آسیبهای طوفان نیز از مزایای دیگر خطوط GIL هستند. بحث مجوز های مربوط ازفرودگاه ها که در خطوط انتقال هوایی محدودیت داشت نیز در این حالت حذف می شود و دیگر کرو نا در خطوط هوایی وجود نخواهد داشت تا روی امواج رادیویی تاثیر بگذارد و آنها را دو چاره اختلال کند.

همچنین حذف مشکلات ناشی از مقره ها و آلودگی آنها ، حذف ارتعاشات آئولین و گالوپینگ ، حذف بسیاری از محدودیتهای حریم مانند عدم اجازه کشاورزی و برپایی تاسیسات در فاصله معین و همچنین رفع مشکل ایجاد یک خط جدید در ورودی پستهایی که بدلیل وجود خطوط فراوان دیگر جایی برای برپانمودن خط جدید وجود ندارد، از جمله مزایای این خطوط میباشند.

 

 

خطوط GIL به سه روش اجرا میشوند که عبارتند از:

اجرای رو زمینی

اجرای زیر زمینی بصورت دفنی

اجرای زیر زمینی بصورت کانالی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...