رفتن به مطلب

نصب چتر در کوچه مهناز - خیابان انقلاب


ارسال های توصیه شده

این روزها اگر از مشتریان دائمی مسیر میدان انقلاب باشید حتماً تغییرات حال و هوای این میدان را به خوبی مشاهده كرده‌اید. با ساماندهی وضع تابلو‌های تبلیغاتی، نمای ظاهری و بعضی نماد‌های شهری انگار یك عمل جراحی زیبایی انجام شده تا اندكی در میان هیاهو و ترافیك تمام نشدنی این محدوده چهره یكی از اصلی‌ترین میدان‌های شهر تهران كه بخشی از آن در منطقه ما جای گرفته آرامش و زیبایی بیشتری به خود بگیرد. كوچه «مهرناز» حدفاصل خیابان «جمالزاده جنوبی» و میدان «انقلاب» یكی از این تغییرات است. این روزها چترهای معلق در آسمان سقف كوچه مهرناز برای علاقه‌مندان به هنر عكاسی پاتوقی برای گرفتن یك عكس یادگاری شده است. در این گزارش با تعدادی از كاسبان وبازدید‌كنندگان كوچه مهرناز و «‌كوروش خرد» شهردار ناحیه 3 درباره این تغییرات و بازخورد آن به گفت‌وگو نشستیم.

 

ساماندهی میدان اصلی شهر

میدان انقلاب یكی از میدان‌های پرتردد شهرتهران است. اجرای برنامه‌های زیباسازی با هدف آرام‌سازی و افزایش جاذبه‌های زیبایی و گردشگری یكی از مهم‌ترین نیازهای این محدوده است. اجرای طرح زیباسازی كوچه مهرناز در محدوده میدان انقلاب و ناحیه 3 با این هدف انجام شده است.» «كورش خرد» شهردار ناحیه 3 در این‌باره توضیح می‌دهد: «‌اجرای طرح ساماندهی میدان انقلاب كه ضلع جنوب آن در محدوده شهرداری منطقه قرار گرفته از سوی اداره زیبا‌سازی شهر تهران انجام شده است. میدان انقلاب یكی از میدان‌های شاخص و تاریخی شهر تهران به حساب می‌آید كه از مدتی پیش فرسوده بود و به دلیل نابسامانی بعضی از عناصر شهری مثل ناهماهنگی تابلوها، كهنگی سایبان و كركره و مغازه‌ها، فرسودگی جداره‌های شهری و... زیبایی خود را از دست داده بود كه خوشبختانه با اجرای طرح ساماندهی كه بخشی از آن در منطقه ما اجرا شد تا حدودی از معضلات شهری آن كاسته شد. بهسازی و زیباسازی كوچه مهرناز و تغییر حال و هوای آن هم با همین هدف اجرا شد.»

به گفته شهردار ناحیه 3 اجرای عملیات كف‌سازی و سنگفرش، تعویض سایبان‌های كهنه و فرسوده، نصب نیمكت، مسقف كردن سقف كوچه با چترها از جنس مقام، تعمیر جداره‌ها، ایجاد ممنوعیت برای‌‌‌‌‌ تردد و پارك موتورسیكلت، كوچه مهرناز تبدیل به پیاده‌راهی زیبا برای استراحت و توقف شهروندان شده است؛ خوشبختانه اجرای این طرح با استقبال و مشاركت خوب كاسبان كوچه همراه بود.

 

چترهای زیبای معلق

«نرگس نامداری» یكی از بازدیدكنندگان كوچه محو تماشای چترهای رنگارنگ معلق روی داربست‌های داخل كوچه و مشغول عكس گرفتن است. او كه بعد از سال‌ها‌‌‌‌‌ تردد در محدوده میدان انقلاب برای نخستین بار به بهانه عكاسی وارد كوچه شده است. می‌گوید: «‌من تا قبل از تغییرات این كوچه حتی رغبت نمی‌كردم از كنارش رد شوم. اما فضای امروزش زیبا و دلچسب است. بودن چنین فضایی در میدان شلوغ و پرتردد انقلاب واقعاً لازم بود.»

به گفته نامداری اگر این کار در سایر میدان‌های اصلی و مركزی شهر هم انجام شود نقش بزرگی در كاهش تنش‌ها و حتی آشفتگی‌های رفتاری زندگی شهری ایجاد می‌شود.

 

بازگشت آرامش

«علیرضا تكریمی» کاسب كوچه مهرناز است. او فضای جدید را در ایجاد آرامش روانی كاسبان و حتی شهروندان مؤثر می‌داند و از معاونت اداره زیباسازی بابت تلاش‌ها و زحماتی كه برای ساماندهی وضع كوچه انجام داده تشكر می‌كند: «‌كوچه مهرناز ظاهر نامناسبی داشت. به جز كاسبان و افرادی كه برای كار به داخل كوچه می‌آمدند كسی سراغی از اینجا نمی‌گرفت. اما در این چند هفته كه كوچه تبدیل به پیاده‌راه شده و مخصوصاً به بهانه چیدمان چترها، همه برای یك‌بار هم شده سری به این كوچه می‌زنند كه این كار در رونق كسب و كار بازار هم بی‌تأثیر نیست. هرچه زمان بیشتری بگذرد قطعاً افراد بیشتری برای بازدید می‌آیند.»

 

سوژه عكاسی

از چند قدم مانده به كوچه مهرناز، بیشتر رهگذران با دیدن چترهای معلق در سقف كوچه اندكی خیره به آسمان و جذب تماشای چیدمان آنها می‌شوند و بعدبا تلفن‌های همراه، تبلت و دوربین عكاسی‌های شخصی مشغول عكس گرفتن می‌شوند. «ابوالفضل مقیمی» 15 سالی كه در ابتدای این كوچه مغازه فروش لباس‌های مردانه دارد درباره حال و هوای جدید كوچه مهرناز می‌گوید: «چند هفته‌ای است كه از طرف اداره زیباسازی تغییراتی انجام شده و مهم‌ترین آن آویزان کردن چتر داخل كوچه است. همین کار باعث جلب توجه شده و بیشتر مردم و رهگذران به بهانه تماشای چترها وارد كوچه می‌شوند. البته این چترها الگو‌برداری از طرح‌های خارجی است. كوچه مهرناز به یك مكان تماشایی و گردشگری تبدیل شده و بهترین سوژه برای عكاسی مردم و عكس‌های یادگاری است. شاید به دلیل تازگی آن بازدید‌كننده دارد و بعد از یك مدت عادی شود.» به گفته او اجرای عملیات سنگفرش در این كوچه از جمله‌ كارهای خوب و مثبتی بود كه به درخواست كاسبان در طرح زیباسازی انجام شده است.

 

ورود موتورها ممنوع

صدای بلند در زمان‌‌‌‌‌ تردد و پارك بی‌نظم موتورسیكلت‌ها در سرتاسر كوچه یكی از معضلات بزرگ كوچه مهرناز بود که با اجرای طرح زیباسازی و ساماندهی، این مشكل رفع شد. «عباس فتحی‌» 20 سالی است كه در مغازه كتابفروشی انتشارات مدرسه در انتهای كوچه مهرناز كار می‌كند. او می‌گوید: «‌هر روز از صدای بلند موتورها حسابی كلافه می‌شدیم. كاسبان آرامش روانی خود را از دست داده بودند. به هر جای كوچه نگاه می‌كردیم فقط موتورسیکلت‌های سرگردان و بی‌نظمی را می‌دیدیم كه پارك می‌کردند و باعث سدمعبر می‌شدند. اما با سنگفرش كردن كوچه و نصب نیمكت تردد موتورها حذف شد و رهگذران و مشتریان جایی را برای استراحت چند لحظه‌ای پیدا كردند.»

 

جاذبه گردشگری

«كیمیا نهاوندی» دانشجوی رشته عكاسی است. او برای استراحت روی نیمكت میانه كوچه نشسته است و با دوستانش گرم صحبت است. می‌گوید: «‌راه‌اندازی پیاده‌راه ابتكار جالبی بود. اما كاش از طرح‌های دیگری هم برای ساماندهی استفاده می‌شد. نمونه‌های مشابه این كوچه در طرح شهرسازی كوچه‌ها در خارج از کشور زیاد است. اگر تعداد این پیاده‌راه‌ها در شهر بیشتر شود بد نیست.» با این کار جاذبه‌های گردشگری خوبی برای شهروندان در میدان‌های بزرگ و اصلی شهر ایجاد می‌شود.

 

h0qbfnlmshrvb8zjccu.jpg

 

0oansgy3imgvi3z7g8b.jpg

 

yhciygpdnyaby6us2u.jpg

 

 

mpgwry92cmqlgsjkut74.jpg


لینک به دیدگاه

من خودم شاهدش بودممممم.....:hapydancsmil:......خیلی زیبان.....:hapydancsmil:......نرسیده ب متروی انقلاب اگر از بالا بیای...میشه سمت راست خیابون.....:w16:....واقعا حسِ خوبی وقتی زیرش وای میسی....:hapydancsmil:

 

البته برای مواقعی ک بارون نمیاد.....چون بارون رو بدون چتر دوست دارم.....:hapydancsmil:

 

مرسی تمنا جان....:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...