رفتن به مطلب

فصل بیماری "سرماخوردگی" است، چه کنیم تا کمتر بیمار شویم


ارسال های توصیه شده

4uutot8qfp1r21cp2gx.jpg

 

سرماخوردگی، که با نام‌های گریپ یا زکام حاد هم شناخته می شود بیماری واگیر مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است. عفونت ناشی از این بیماری، دستگاه تنفسی فوقانی و بطور عمده ارگان‌هایی از بدن انسان از جمله گلو، بینی، راه‌های تنفسی و ریه‌ها را درگیر می سازد.

سرماخوردگی معمولا با علائمی همچون احساس خستگی، عطسه، سردرد و احساس سرما، آغاز می شود و با علائمی همچون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می یابد.

 

 

این علائم معمولا هفت روز بعد برطرف می شود اما برخی از علائم می توانند تا سه هفته هم بطول بیانجامد.

 

 

البته برخی از باورهای عامیانه حاکی از آن است که با قرار گرفتن در معرض سرما، بیماری سرماخوردگی ایجاد می شود، به همین دلیل هم گفته می شود نام این بیماری چنین انتخاب شده است اما برخی از محققان می گویند هنوز این مطلب به اثبات نرسیده است.

 

 

پزشکان توصیه می کنند که افراد بالای ۶۵ سال، کودکان و خانم‌های باردار و اشخاص با سیستم ایمنی ضعیف در آغاز فصل زمستان واکسن سرماخوردگی را تزریق نمایند.

 

 

بیش از دویست نوع ویروس عامل سرماخوردگی شناسایی شده است. ویروس‌های عامل بیماری می توانند مدت زمانی طولانی حتی تا بیش از ١٨ ساعت در محیط زنده بمانند.

 

 

این ویروسها ممکن است از راه دست از بینی به چشم فرد منتقل شود. ویروس‌ها می توانند از طریق عطسه، سرفه و تماس با افراد یا اشیا آلوده منتقل شوند.

 

 

پزشکان معتقدند که بیماری سرماخوردگی زمانی رخ می دهد که فرد در معرض تماس با ویروس قرار گرفته باشد.

 

 

البته قرارگرفتن در برخی شرایط دشوار همچون استرس و فشار روحی، خستگی و کار زیاد، تغذیه نامناسب و حتی سیگار کشیدن میزان آسیب‌پذیری فرد را افزایش می دهد.

 

 

هرچند که نقش سرد شدن بدن هنگامی که در معرض هوای سرد قرار می گیرد بعنوان یک عامل خطرزا همچنان در مرکز توجهات علمی قرار دارد.

 

 

استراحت کافی، نوشیدن مایعات به منظور حفظ آب بدن و شستشوی دستها، دهان و بینی از جمله اقدامات مفید و موثر برای بهبودی سریع بیماری سرماخوردگی است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...