رفتن به مطلب

آیا مایکروسافت تبدیل به غول سخت افزاری می شود؟


ارسال های توصیه شده

[h=1][/h]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وب سایت دیجیاتو - امیر مستکین: پس از معرفی سرفس بوک از سوی مایکروسافت، بیراه نیست اگر متصور باشیم که رابطه غول ردموندی با سایر شرکای سخت افزاری اش اندک اندک رو به تاریکی خواهد گروید.

 

بر اساس شنیده های اخیر، سازندگان سخت افزارهای مبتنی بر ویندوز مایکروسافت، به هیچ عنوان از رونمایی سرفس بوک خشنود نگشته اند و آن را رقیبی قدر برای محصولات خود می دانند.

 

سازندگان سخت افزارهای ویندوزی که از قدرترین آنها می توان به HP، Dell، لنوو، ایسوس و سامسونگ اشاره کرد تا کنون برای توسعه یک گجت، در مراحل مختلف تولید با مایکروسافت رابطه ای تنگاتنگ و نزدیک داشتند.

 

672847_353.jpg

 

پس از معرفی و انتشار نسخه نهایی ویندوز ۱۰، مایکروسافت رابطه خود با کمپانی های یاد شده را نزدیک تر نیز نمود تا آخرین نسخه از ویندوزش را به سیستم عاملی موفق بدل کند و به شکل تمام قد در برابر یک پارچگی نرم افزاری و سخت افزای محصولات اپل بایستد.

 

حال اما مایکروسافت پای خود از گلیم سرفس پرو را اندکی درازتر کرده و به شکل کامل با سرفس بوک، وارد بازار لپ تاپ ها شده است. گفته می شود همین اقدام، باعث دگرش روابط در قلمروی توسعه دهنده ویندوز و سازندگان محصولات ویندوزی شده.

 

شرکای سخت افزاری اکنون باور دارند مایکروسافت با ارائه محصول یاد شده، در قله تکنولوژی های برتر سخت افزاری ایستاده و در حال کاهش نیاز کلی به شخص ثالث هاست. با دیجیاتو همراه باشید.

 

"شیر خفته”

 

شخصی که در یکی از کمپانی های سخت افزاری کار می کند که محصولات و کامپیوترهای شخصی مبتنی بر ویندوز را تولید می کنند، به Business Insider گفته که در شرکتش، به مایکروسافت لقب «شیر خفته» داده شده است؛ شرکتی بزرگ که اکنون دیگر هیچکدام از سخت افزار سازها به علت عواقب احتمالی، تلاش می کند تا پا روی دم آن نگذارد.

 

672848_537.jpg

البته در ظاهر سازندگان کامپیوترهای شخصی از ورود اینچنینی مایکروسافت به حوزه توسعه لپ تاپ ها ابراز خوشحالی کرده اند. سخنگوی HP به Business Insider می گوید: «عالیست، مایکروسافت در حال سرمایه گذاری بزرگی در صنعت کامپیوترهای شخصی است.»

 

این در حالیست که لنوو نیز گفته: «ما مایکروسافت را به عنوان یکی دیگر از قدرت های این بازار می شناسیم و همه اکنون در حال توسعه محصولات هیبریدی هستند. دستگاه هایی که در سه سال اخیر، رشد بسیار سریعی داشته اند.»

 

در ظاهر این جملات بر زبان سخنگویان شرکت های مختلف جاری می شود اما در پشت درب های بسته، مدیران ارشد زیادی با حالی آشفته به تفکر مشغول هستند.

 

مایکروسافت اگرچه تلاش دارد تا با پیشنهادهای جالب خود برای سازندگان و البته کاربران، روابط خود با شرکای سخت افزاری اش را تقویت کند اما حقیقت این است که بازار کامپیوترهای شخصی دیگر مانند گذشته پر رونق نیست و در چنین شرایطی، حضور خود مایکروسافت به عنوان یکی از ابرقدرت های صنعت تکنولوژی، به هیچ عنوان نوید خبر های خوبی را برای همکاران این شرکت بزرگ به همراه ندارد.

 

یکی از منابع خبری اظهار نموده که مدیران ارشد شرکت ساکن ردموند گفته اند: «سخت افزاهای جدید مایکروسافت تکمیل کننده محصولاتی هستند که شرکای سخت افزاری تا کنون توسعه داده اند؛ گجت هایی که از همه لحاظ قادر به پاسخگویی به نیاز کاربران هستند.»

 

باید تا ورود سرفس بوک به بازار صبر کرد و بازخوردها را سنجید اما در این میان، سخنان نایب رئیس کمپانی ایسوس هم در نوع خود بسیار جالب هستند. وی گفته: «دو کمپانی [مایکروسافت و ایسوس] در مورد سرفس بوک باید به شکلی جدی با هم صحبت کنند.»

 

ایسوس بی پرده سخن می گوید و البته عنوان می کند که از توسعه این محصول کاملا بی خبر بوده، و این در حالیست که تری میرسون، مدیر و مسئول توسعه ویندوز در مایکروسافت خبر می دهد که شرکتش در زمینه ساخت گجت مورد بحث با شرکای سخت افزاری اش رویکردی کاملا شفاف داشته است.

 

اکنون سخت افزار سازها با چنین مشکلی رو به رو هستند: برای تولید عمده کامپیوترهای شخصی، جایگزینی برای ویندوز وجود ندارد.

 

در نتیجه این کمپانی ها مجبور به حفظ رابطه خوش و خرم خود با مایکروسافت هستند تا اجازه استفاده از مجوزهای ویندوز ۱۰ از آنها سلب نگردد. تا کنون البته خود مایکروسافت نیز با مشکلی مشابه رو به رو بود: بدون سازندگان، کسی وجود نداشت که ویندوز را به دست مشتریان برساند.

 

حال مایکروسافت می خواهد خود را تا حد زیادی از شرکای سخت افزاری اش بی نیاز کرده و خطرهای احتمالی را کاهش دهد.

 

اساس رشد و توسعه سرفس بوک نیز از همین تفکر سرچشمه گرفته است؛ با تصور بدبینانه تر، می توان گفت که مایکروسافت به سادگی در پی حذف شرکای سخت افزاری اش برآمده و می خواهد تمام سود از همه جوانب را از آن خود کند. گواه این ادعا نیز سرفس بوک و سرفس پرو ۴ هستند.

 

مایکروسافت با تولید گجت هایی قدرتمند نشان داد که خوب جولان دادن می داند

 

672849_526.jpg

تحلیلگر موسسه IDC، آقای جان دلانی (John Delaney) می گوید: «مایکروسافت، سرفس بوک را توسعه داده تا از طریق آن، شور و هیجانی در بازار کامپیوترهای شخصی ایجاد کند.» وی باور دارد که سرفس پروی جدید، تهدیدی بسیار بزرگ تر برای سازندگان محصولات سخت افزاری است چرا که می تواند طیف گسترده تری از کاربران را هدف قرار دهد.

 

این در حالیست که سایر سازندگان، نظیر لنوو نیز به ساخت محصولات هیبریدی روی آورده اند اما هیچکدام از سخت افزارهای توسعه یافته توسط شرکای شخص ثالث، یارای رقابت با سرفس پرو را نداشته اند چرا که مایکروسافت، خودش توسعه دهنده ویندوز است و می تواند آن را به بهترین شکل برای محصولات سخت افزاری اش بهینه کند.

 

اگرچه خط تولید سرفس در ابتدای کار با اندکی فراز و فرود رو به رو شده بود اما در حال حاضر، با رشد بسیار مناسبی رو به رو است. در دوره مالی سه ماهه گذشته مایکروسافت خبر داد که فروش سرفس درآمدی برابر با ۸۸۸ میلیون دلار را برایش به ارمغان آورده.

 

این رشد در حالی شکل گرفته که مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ مجبور شد سرفس های فروش نرفته به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار را به عنوان زیان برای خود به ثبت برساند.

 

حقیقت این است که اکنون مایکروسافت خودش به عنوان یک فروشنده سخت افزاری وارد میدان شده و می خواهد بخش زیادی از سود بازار را نیز به دست بیاورد.

 

شخصی از منابع Business Insider که در یکی از شرکت های همکار مایکروسافت در حال کار است می گوید که در زمان معرفی سرفس بوک در مراسم مایکروسافت، دفتر این کمپانی (که نامی از آن برده نشده) به شکل عجیبی در سکوت فرو رفته است.

 

سازندگان حق انتخابی ندارند

 

672850_635.jpg

شرکای سخت افزاری مایکروسافت به جز تماشای تاخت و تاز مایکروسافت هیچ راه دیگری ندارند به جز اینکه تلاش کنند در صف های دوم و سوم قرار گیرند. راهکار دیگر البته ساخت یک سیستم عامل جدید از پایه است که مشخصا محکوم به شکست خواهد بود.

 

در این میان برخی معتقد هستند که سرفس بوک با قیمتی که دارد (مدل پایه برابر با ۱۴۹۹ دلار) در قسمتی از کامپیوترهای شخصی قرار می گیرد که کلا یک درصد از بازار را در اختیار دارند.

 

HP در همین خصوص می افزاید: «بسیار خوشحالیم که مایکروسافت تلاش دارد بخش مربوط به محصولات مرغوب بازار را رونق دهد؛ جایی که صرفا یک درصد از کاربران دستگاه های ویندوزی، کامپیوتری با ارزش ۱۵۰۰ دلار و بالاتر خریداری کرده اند. این دقیقا همان نقطه ای از بازار است که اپل تسلط خاصی بر آن دارد.»

 

این ایده خوشبینانه [که مایکروسافت صرفا بر سخت افزارهای مرغوب تمرکز کرده] شاید اکنون صحیح باشد اما باید به یاد داشت که چند سال پیش، همین شرکت به طور کلی به عنوان توسعه دهنده ای سخت افزاری شناخته نمی شد. زمانه اندکی عوض شده است.

 

چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

672851_298.jpg

رنجش سازندگان، طبیعی است اما مایکروسافت اقدامی در موردش انجام نخواهد داد. در هر صورت اکنون باز هم شاهد همکاری [در ظاهر] مناسب هر دو طرف با هم خواهیم بود.

 

نباید فراموش کرد که هدف مایکروسافت، ارائه ویندوز ۱۰ در ۱ میلیارد گجت تا نهایتا ۳ سال آینده است و مشخصا با کامپیوترهای ۱۵۰۰ دلاری اش نمی تواند به این هدف برسد.

 

در همان ابتدای کار و زمانی که سرفس بوک معرفی شد، مایکروسافت گفت: «این محصول مکملی است بر تلاش شرکای سخت افزاری. ما به شکلی کاملا شفاف در مورد تصور خود از آینده محصولات ویندوزی با همکارانمان سخن می گوییم.»

 

آینده مایکروسافت بی شک اکنون درخشان است اما اینکه بعدا چه بر سر تولید کنندگان سخت افزارهای مبتنی بر ویندوز می آید، کمی تا قسمتی نا مشخص بوده و اهالی ردموند باید قبل از اینکه همکارانشان به شدت احساس خطر کنند، دست به اقدامی بزنند.

 

در بیانیه ای، مایکروسافت در همین خصوص می گوید: «تصور می کنیم که رویکرد ما برای توسعه محصولات سخت افزاری برای همکارانمان کاملا مشخص و شفاف است. ما اکنون در امر بهبود تجربه کاربری از سخت افزارهای ویندوزی تمرکز کرده ایم.

 

اقداماتی که می توانند دسته بندی های مختلف را دوباره معنی کنند. سپس با شرکای خود همکاری می کنیم تا تجربه ای بهتر در کنار تکنولوژی هایی فراتر از حد انتظار به کاربر نهایی منتقل گردد.

 

سرفس، مثالی عالی برای خلق یک دسته بندی جدید در بین ابزارهای کامپیوتریست. نوعی از دسته بندی که برای همکاران ما نیز فواید بسیاری به همراه داشته است.»

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...