رفتن به مطلب

امكان سنجي و پياده سازي اتوماسيون در شبكه توزيع شهرستان ساري


ارسال های توصیه شده

امكان سنجي و پياده سازي اتوماسيون در شبكه توزيع شهرستان ساري

نویسندگان:مهدی صادقیان,سید عمران موسوی,علی ذوافقاری

 

چکیده:

حفظ يكپارچگي شبكه هاي توزيع با هدف تداوم عرضه بار و انرژي و همچنين تحقق دو امررضايت مصرف كننده و تامين هزينه هاي سرمايه گذاري، نگهداري و توسعه در يك شبكه اتومايزه، عملي ترميباشد. در اين مقاله طرحي كاربردي-عملي جهت اتوماسيون شبكه توزيع شهرستان ساري ارائه ميگردد.براي اين منظور با توجه به محدوديتهاي موجود، در ابتدا يكي از فيدرهاي 20كيلو ولت (فيدر 22بهمن) كه پس از دسته بندي فيدرها با استفاده از شاخصهايي نظير بار، طول، وسعت و... در اولويت قرارگرفت بعنوان فيدر نمونه انتخاب شد.

سپس با توجه به اين كه زير بناي هر طرح وتوسعه اي درشبكه توزيع، محاسبات پروفيل ولتاژ و تلفات مي باشد، محاسبات پخش بار بر روي فيدر نمونه انجام شد. در ادامه با توجه به ساختار شبكه تحت مطالعه، دو طرح اتوماسيون درسطح فيدر به روش ركلوزينگ و كليدهاي كنترل از راه دور، بر روي فيدر نمونه پياده سازي شده و قابليتهاي اين دو روش با هم مقايسه شدند و در پايان روشي جهت برآوردن ميزان كاهش انرژي توزيع نشده ناشي از اجراي اتوماسيون به روشهاي فوق ارائه گرديد. محاسبات انجام شده بر روي فيدر نمونه نشان داد كه با اجراي اتوماسيون 74 درصد از ميزان انرژي توزيع نشده (خاموشي) كاسته خواهد شد.

 

اتوماسيون شبكه هاي توزيع كه از سالهاي 1960ميلادي توسط شركتهاي توزيع در كشورهاي صنعتي شروع شده است، ديگر يك فن آوري تجملي محسوب نمي شود، بلكه با واقعيتهاي دنياي آينده در مورد انرژي و لزوم صرفه جويي از نظر منابع و محيط زيست يك الزام و اجبار اقتصادي و زيست محيطي است. دستگاههاي ميكروپروسسوري اندازه گيري، حفاظتهاي مجتمع ديجيتال و سيستمهاي كنترل كامپيوتري بهمراه نرم افزارهاي مديريتي و محاسباتي سريع و تكامل يافته، مي توانند اتوماسيوني را ايجاد كنند كه در برگيرنده قابليت اطمينان بالا، كنترل بهتر، تلفات كمتر، نگهداري و تعميرات بهنگام و اقتصادي همراه با كاهش نيروي انساني باشد.

 

اهداف اساسي اجراي سيستم اتوماسيون بر روي شبكه فشار متوسط (20كيلو ولت) كه نيازهاي عمده شركتهاي برق در زمينه كار بر روي شبكه توزيع را برآورده مي سازد، عبارتند از:

الف- نمايش و نظارت بر وضيعت سوئيچهاي خطوط فشار متوسط و به روز كردن حالت شبكه با توجه به وضعيت آنها.

 

ب- اعمال فرمانهاي از راه دور بر روي سوئيچهاي خطوط فشار متوسط براي جلوگيري از بروز خطا (مثلا بار اضافي) يا بمنظور تعمير و نگهداري.

ج- مجزا كردن قسمتهاي خطادار شبكه و برقراري مجدد سرويس در قسمتهايي كه از خطا متاثر نشده اند (بصورت اتوماتيك).

د- جمع آوري و نگهداري اطلاعات مربوط به شبكه جهت برنامه ريزي وطراحي مهندسي.

اتوماسيون شبكه هاي توزيع در سه سطح اجرا ميگردد كه عبارتند از: سطح فيدر، پستهاي توزيع و سرويس مشتركين.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...