رفتن به مطلب
CodePlus

..:: نورپردازی پیشرفته و Radiosity ::..

پست های پیشنهاد شده

مقدمه

 

تکنیک Radiosity یک روش نورپردازی پیشرفته در اختیار شما قرار میدهد که در آن جست و خیز پرتوهای نور بر روی اشیا و انعکاس نور تابیده بر محیط صحنه محاسبه و اجرا میشود .

 

پس از آشنائی با سیستم Radiosity درک میکنید که این سیستم تا چه حد پیشرفته و پیچیده است.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

درک مفهوم Radiosity

یک صحنه را تصور کنید که در آن یک چتر قرار گرفته ویک منبع نور بالای آن قرار دارد .

 

اگر چنین صحنه ای را رندر کنید اشیائی که زیر چتر قرار دارند در تاریکی مطلق قرار میگیرند. برای رفع این مشکل باید یک منبع نور زیر چتر ایجاد نمائید تا نورپردازی صحنه کافی بنظر میرسد اما آنچه در دنیای واقعی اتفاق می افتد متفاوت است .

 

تفاوت بین نورپردازی صحنه صحنه های مجازی و عملکرد نور در دنیای واقعی مربوط به تاثیر انرژی نور و انعکاس بر روی اشیا پیرامون است. Radiosity نوعی الگوریتم نورپردازی است که پرتوهای نور داخل صحنه را تعقیب میکند و هر گاه این پرتوها با یک سطح تماس داشته باشند انرژی نور را کاهش میدهد اما پرتو نور را همچنان امتداد میدهد تا با سطوح بعدی تماس داشته باشند...

 

با تکنیک Radiosity اشیا قرار گرفته زیر چتر نیز قابل رویت میشوند. از این تکنیک بیشتر برای نورپردازی صحنه های داخلی و سرپوشیده استفاده میشود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

نورپردازی Radiosity

 

پنجره Advanced lighting دسترسی شما به تکنیک Radiosity را ممکن میسازد

 

بترتیب Rendering ==>Advanced lighting ==> Radiosity را کلیک کنید. سپس باید دکمه Start را کلیک کنید تا محاسبات این تکنیک شروع شود .

 

پس از انجام محاسبات حاصل کار به عنوان نقش های نور ذخیره میشوند که نسبت دادن آنها به یک صحنه بسیار ساده بوده و آثار آن را میتوان داخل دیدگاه ها مشاهده نمود .

 

 

اگر شکلهای هندسی یا نورهای صحنه را تغئیر دهید .. محاسبات باید دوباره انجام پذیرند.

 

4-24-2010%2012-35-04%20AM.png

 

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

پارامترهای Radiosity

 

داخل پنجره و زیر قسمت Radiosity processing parameters میتوانید پارامترهای این روش را دستکاری کنید.

 

در فیلد Initial quality میزان کیفیت اولیه محاسبات را مشخصص میکنید.

 

در فیلدهای Iterations تعداد تکرار محاسبات برای کل اشیا صحنه و برای اشیا منتخب را تعئین میکنید.

 

زیر قسمت Interactive tools در فیلد Filtering مقداری را وارد میکنید که سبب کاهش یا حذف نویز بین سطوح موجود در صحنه خواهد شد .

 

دکمه Setup قسمت Exposure control و تنظیمات آنرا در اختیار شما قرار میدهد .

 

گزینه Display radiosity in viewport آثار محاسبات را درون دیدگاه فعال یا خاموش میکند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

تقسیمات فرعی مش برای Radiosity

 

پس از چند بار استفاده از تکنیک Radiosity بتدریج درک میکنید که برای بدست آوردن نتایج دقیق و واقعگرا به مدلهای مناسب در صحنه نیاز دارید . اگر مدلهای ساخته شده دارای وجوه بلند و یا نازک باشند حاصل کار غیر قابل پیش بینی است .

داخل پنجره و در زیر قسمت Radiosity Meshing Parameters دو گزینه در اختیار شما قرار دارد .

گزینه Enabled را فعال میکنید و سپس در فیلد Meshing Size مقداری را وارد میکنید که معادل پارامتر Size به هنگام اجرای تغئیر دهنده Subdivide عمل میکند. با این تفاوت که تغئیر دهنده Subdivide را در هر لحظه بر یک مدل از صحنه اجرا میکنید . در حالی که پارامتر Meshing Size تاثیر سراسری و همگانی بر همه مدلهای داخل صحنه دارد .

 

4-28-2010%206-19-36%20PM.png

 

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

تغئیر دهنده Subdivide

 

منوی Modifiers یک طبقه بندی مخصوص اجرای Radiosity دارد . این منو شامل یک نسخه از تغئیر دهنده Subdivide و یک نسخه World-Space از همین تغئیر دهنده است .

این تغئیر دهنده یک وظیفه بسیار ساده دارد :

ایجاد یک مش که وجوه مثلثی منظم و یکنواخت را برای اجرای Radiosity داشته باشد .

هنگامی که این تغئیر دهنده را بر یک یا چند شی اجرا میکنید پائین پانل و زری قسمت Parametersدر فیلد Size عددی را وارد میکنید که چگالی یا فشردگی مش را مشخص میکند . هر چه این مقدار کمتر باشد مش فشرده تر شده و حاصل محاسبات Radiosity دقیق تر میشود .

پارامتر Size در این تغئیر دهنده معادل پارامتر Meshing Size در پنجره Radiosity است.

 

4-28-2010%206-22-18%20PM.png

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

قسمت Rendering Parameters

 

از پارامترهای این قسمت طی عملیات رندر صحنه استفاده میشود .

گزینه Re-Use Direct به شما اجازه میدهد از محاسبات Radiosity به هنگام رندر صحنه یا هنگام محاسبات مجدد استفاده نمائید .

گزینه Regather Indirect Illumination یک مرحله مشابه Light tracer به محاسبات Radiosity اضافه میکند تا حاصل نورپردازی .. ترکیبی از Radiosity و Ligth tracer باشد.

 

4-28-2010%206-23-01%20PM.png

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

کاربرد تنظیمات محلی و سراسری نورپردازی پیشرفته

 

به کمک پنجره خصوصیات اشیا میتوانید تنظیمات نورپردازی پیشرفته با تکنیک Radiosity را فقط برای اشیا منتخب فعال کنید .

بر روی شی راست کلیک کرده و Peroperteis را کلیک کنید . برگه Advanced lighting را فعال کنید . زیر قسمت Peroperties تنظیمات مربوط به شمول یا خارج شدن شی از شمول نورپردازی پیشرفته را تنظیم کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...